Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. tappis

    tappis 3rd gear

    Meelisrodenille laitettu yv:tä kdp:stä.... Onko sulle jylppy tehty toi muutos ja jos on niin missä vai teitkö itse? Raumalta itsekkin olen ja ei viitsisi oikein kauas lähteä huoltoihin yms....
     
  2. ZxKimmo

    ZxKimmo Gearhead

    Mulla on kanssa hiukan epämääräisiä kokemuksia noista Letukan dieseleistä, joten pari kuukautta sitten tuli hankittua -96 mallinen 4x4 diesel- Rami.
    Meille tuli 95 vuonna uutena 6,5 diesel neliveto pikappi. Takuuaikana hävisi pakki, laatikko vaihdettiin kokonaan, kun eivät kuulemma osaa korjata niitä. Myös sähkövikoja oli muutaman kerran, muistaakseni ennakonsäädössa ja sammuttimessa, joka jäi välillä päälle ja auto ei lähtenyt käymään. Viiveinen niitti oli kun kampiakseli katkesi kun autolla oli ajettu 70 000 kilsaa, remppa maksoi noin 30 000 markkaa.
    Vuosi ajeltiin Vitolla ja sitten piti saada taas Amerikanjenkkirassi alle. Uudemman mallin sähkövikoihin kyllästyneenä hommasin -84 vuoden 4 wd Suburbanin 6,2 dieselillä. Ajattelin että siinä ei ole ainakaan liikaa tietokoneita. Subbarista menikin sitten kolmen vuoden aikana vähän kaikenlaista. Laturi, startti, vesipumppu, turbiini ja loota ym. ym, mottia joutui hiukan availemaan kun vaihdettiin nostajia. Auto oli muuten kyllä hieno 7 tuuman korotuksilla ja 38,5X 16x 16,5 Swamppereilla.
    Pari vuotta sitten kyllästyin jatkuviin remonttehin ja Subu sai lähteä, on vissiin Helsingin suunnalla nykyisin.
    Ramiin olen ollut aika tyytyväinen kun kaikkea pientä on saanut laitettua kuntoon. Ainakin luotan Cummariin enemmän kuin Detroit Dieseliin, samoin Ramin 60 Dana etuakseli on taatusti kestävämpi kuin Subbarin neljänelonen. Ainakin noilla 38,5 renkailla ja subbari söi etuvetareita kuin Väiski porkkanaa.
     
  3. jylppy

    jylppy Gearhead

    En tiedä onko tehty, tarkotus olis ottaa jokopää auki tässä jonain päivänä ja tarkistaa... ja jollei oo ni sitte tehdään!
     
  4. ATS

    ATS 3rd gear

    Ensimmäisissä sähköohjatuissa pumpuissa noita vikoja chevroleteissä oli mut vähenikö ne toisessa sarjassa?
    Itte yli vuoden chevrolettiä ehtiessä nuo sähkö jutut kyllä tuli esille. ja kun erehdyin kuuntelee Dodge/Gummins kehuja niin muistin et omistan jo yhden Cummins moottorin vm96 jossa ei oo ollut mitään vikaa. venttiilien säädöt tarkastutin 3500 tunnin kohdalla ja ne oli vielä tehassäädöissä, kun muissa on saanut säätää jo 1000 tunnissa.


    Jospa tässä vielä jaksaisi ettiä . ois paljon helpompaa ottaa se haluamansa kun ei ois tuota vaihdokkia. eiköhän se joulukuun aikana löydy...
     
  5. Ram2500

    Ram2500 1st gear

    viritys

    voisin kanssa myydä palikoita pientä viritystä varten... sisältää cam platen ym. pikku osaa tehoa noin 300hp/1000nm ja varmasti tuntuu!! ahdot nousee 2bariin.
    tosin turbiini joutuu koville ja vakio ei tahdo kestää.. mulla on ainakin antanut periksi ja sitä varoitteli ruotsissa..
    mut kiva! ja kun vähän käyttää järkeä niin kestää paikat..
     
  6. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tietenkin suhteessa Chevyjä on paljon, ja pitäis sekin ottaa huomioon...

    Mutta mehän ollaankin pussihousu-cummins-fanaatikkoja eikä huomioida moisia sivuseikkoja! :lol:
     
  7. jeeman

    jeeman Gearhead

    Tuossa joku kymmenen sivua sitten valittelin että kun ABS valo palaa eikä selvästikään toimi niin ny on tohtori sitä tutkinu ja tehny diagnoosin :-?
    Speed sensori ensiksikin oli fyysisestikin rikki. Oli jollain ihmeen ilveellä oikein runko murtunu ja sisällä hiekkaa ja muuta roinaa. Se sijaitsee perämurikan yläpuolella että kuin olikin onnistunu hajoomaan. No uus tilaukseen ja kestää viikon kun tulee saksanmaalta :lol: hintaan 70e + muut kulut :(
    se että rupeeko ABS toimiin on sitte eri juttu kun siellä oli senverran monenlaista vikakoodia mutta lähdetään halvimmasta liikkeelle sanoi korjaamon isäntä????

    Sellanen erikoisempi asia vaan tuli esille joka varmaan muitakin kiinnostaa oli tuo ABS toiminto yleensäkin näissä autoissa. Kuorma-autosta kun on kyse niin ABS ei vaikuta muihin kuin takapyöriin ja siinäkin ideana että jos auton perä hyppää jarrutuksessa isolla kuormalla niin ABS estää takapyöriä lukittumasta ja sitä kautta rikkomasta alustaa pyörien taas osuessa asfalttiin. Etu pyörissä ei ole minkäänlaisia liiketunnistimia ja ne kyllä lukittuvat jos polkee tarpeeksi jarrua. Itselle tämä asia tuli ainakin yllätyksenä :oops:

    Tuo yllä mainitsemani speed sensor toimi samalla nopeusmittarin anturina ja nyt sitte muistinkin :oops: että nopeusmittari alkoi temppuileen suunnilleen samaan aikaan kun tuo ABS valo alkoi vilahteleen. Loppuaikoina nopeusmittari alkoi näyttään lukemia vasta 50kmh nopudessa ja joskus hyppeli ihan omilla lukemilla.

    katotaan viikon päästä kuin äijän käy :odroll:
     
  8. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Hyvää infoa, Jeeman!
    Hyvä kun viitsit ne tänne kirjoitella.


    Ja lisää aiheesta "kuinka dodge toimii" ,alakategoriassa "Rikkoutuneen TPS:n ihmeelliset vaikutukset"

    Mullahan sitä satunnaista ylivaihteen tiputtelua on sattunut aina silloin tällöin jo kuukausia.
    TPS:ää mittailin jo kesällä (kiireellä ym selitykset :oops:), laitoin suorilta sen suodatinkonkan ja homma vaipui unholaan kunnes taas alkoi satunnainen sekoilu.
    Tilasin jo lootaan sen lämpösensorin ja ylivaihteen solenoidin, mutta ajattelin että mitataanpas ajankuluksi uudelleen sitä TPS:ää.
    Ja tyhjäkäynti 0.4V kun voltti pitäis olla.
    Noh, murikalle viilaa ja ajoon. Juonittelut loppui kuin seinään viikoksi ja taas alkoi temppuilu.

    Olin kaukaa viisaana vetänyt kabiiniin valmiiksi pitkän piuhan sieltä TPS:ltä lähtevästä signaalijohdosta.
    Yleismittari roudarilla tuhkakupin alle kiinni ja sitten vaan mittarin angaraa walwontaa ajon aikana.

    Ja selvishän sen oikuttelun syy:
    Kun kaasupedaali on pikkaisen syvemmällä kuin sitä tyypillisesti matka-ajossa pidetään, niin jännite alkaa pikku-hiljaa hiipiä hitaasti mutta varmasti oikeasta 1.3V jännitteestä "tappiin".

    Kun 70km/h vauhdissa volttimäärä ylittää 2.6-2.7V, heittää loota neloselta kolmoselle, eli kick down toimii vaikka ei pitäisi.
    Matkassa vaikka 90km/h kun turbiinilukko on päällä, voi sama ilmiö toistua jos pedaali sattuu olemaan just "oikeassa" kohtaa.
    Silloin jännitte kiipeää hissukseen 3V:iin asti ja sitten loota-parka pykältää hädissään pienempää pesään.
    PCM siis luulee että läppä on tiskissä eli "WOT" -asento (wide open throttle)
    Kun kaasun linttaa pohjaan niin jännite muuten nousee mulla 3.1V, eli hieman ylemmäs pitäis nousta. Vivustossa on klappia sen verran.

    Ilmiö tosiaankin tapahtuu vain tietyssä kohti kaasupedaalin asentoa, ja tilanne "laukeaa" jos kaasua liikauttaa vähänkään enemmän.
    Mutta jos pedaalia pitää tismalleen tietyssä kohtaa, niin voltit alkavat nousta ihan syyttä ja omia aikojaan.

    Tosiaan konkka ei voi tätä tilannetta korjata, se syö ainoastaan nopeat säröt pois jos se vastusliuska on kulunut osittain puhki sieltä anturin sisältä.

    EDIT:
    Kun asiaa tarkemmin tuumaa, niin asian täytynee olla niin että TPS:n kontaktipinnassa on kohta josta jännite pääsee "suoraan" läpi raakana.
    Kondensaattori kuitenkin aiheuttaa suodatuksellaan jännitteen muutokseen viiveen, ja siksi volttimäärä nousee tappiin pikku hiljaa eikä heti.

    Siis:
    TPS auki jahka tulee vapaata sopivasti. Tai uuden tilaus.
    Varmaan kakkaa+moskaa+jotain sähköäjohtavaa pölyä täynnä koko anturi.


    Tiedä sitten onko tästä(kään) tiedosta kenellekään iloa, mutta tulipahan nyt kirjoiteltua.
     
  9. jylppy

    jylppy Gearhead

    Tossahan on ilmeisesti kysymys RWAL (Rear Wheel Anti Lock) systeemistä, eikä ABS:stä. ABS on ollu kaiketi optiona, ja RWAL käyttää ABS:n merkkilamppua. Riippumatta siitä onko etupyörissä ABSit vai eikö.?

    Miten mulla on semmonen olo että näin laatikon hännässä nopeusmittarin sensorin...? Voi olla et 98 mallis se on sama ku RWAL sensori?
     
  10. Kymiläinen

    Kymiläinen 1st gear

    Oisko kellään ylhäällä -96 automaattilootan öljyfiltterin osanumeroa, minkäänmerkkisestä suodattimesta? Ja kun toi on -96 malli ni oliks se nyt RH vai RE... Pari tuntia yritin kaivella tietoa osanumerosta noilta jenkkisivustoilta mut en löytäny! Mulla ois nyt menossa ne "vanhanmallin" atf 3+ öljyt laatikkoon, kuulemma 15 litraa menee kun ottavat ihan tyhjäks. Wix suodatin löytys firmasta joka öljyt vaihtaa mut hinta on 30 eeroo, siihen hintaan kuvittelis jo saavan jostain jonku laatufillterinkin..? En muuten tullu kysyneeks et kiristääks ne ne pannatkin laatikosta, nehän kai pitäs tiukata kun kerran on lootasta pohja pois???
     
  11. ATS

    ATS 3rd gear

    LÖytyykö vm94 - 96 RAMeista mitään eroja vai onko ne 98 asti samallaisia ?
    Olikos kellään letkulämmitintä autossaan?
     
  12. freeride

    freeride Gearhead

    96:ssa on 47RE.ac delco filter,trans fluid,4 wheel drive(#12360660) 5,37$
    www.rockauto.com
     
  13. ZxKimmo

    ZxKimmo Gearhead

    Koomista sinänsä, eilen tuli moitittua Letukan sähkövikoja ym. Möyhemmin eilenä Dötsissä vilahti latausvalo, paloi ehkä viisi minuuttia, sen aikaa kuin ajoin kotiin. Ensin ajattelin että remmi meni sököksi tai jotain, seurasin lämpömittari, ei kuumentunut, joten jatkoin kotiin päin. Pääsin tallille ja sammutin auton ja tarkistin remmin, no problem. Motti tulille, GEN- valo ei pala enään, mutta volttimittari näyttää 12 volttia. Whatta fuck? Puhdistin akunkenkien liitokset ja sama vika, ei lataa. Sitten kun motille antoi kierroksia, volttimittari nousi jo 13 voltin tienoille. Päivä täysi, ajattelin jatkaa huomenna. Tänään ajaessa volttimittari nousi pikkuhiljaa jo lähes 14 voltin lukemiin lähes 2000 rpm tuntumassa. Ajattelin että akut ovat kuivuneet edellisenä päivänä asennetun perävaununpistokken vaatimien kokeilujen takia, osasyynä voisi olla himan "hiipunut" laturi. Lopulta GEN- valo syttyi jälleen eikä sammunut uudelleen startatessa. Hiukan puhelinneuvottelua Mussemaan: in (kiitos konsultoinnista!) kanssa ja laturi irti ja purkuun. Hiilet finaalissa ja ankkurinakselissa 1,5 mm urat hiilien kohdalla. Uusi laturi US-PARTSista ja ongelma korjaantui. Ko. puulaakiin jäi kuulemma useampi laddare vielä varastoon, eli sieltä kannattaa kysyä jos tarvitsee uutta laturia. Ohjehinta oli 199 eur, ja tinkiä voi tietysti kykyjensä mukaan. :D
     
  14. Kymiläinen

    Kymiläinen 1st gear

    Ja kiitoksia taas kerran!
     
  15. freeride

    freeride Gearhead

    tuli sitten hommattua ne akut Dodgeen.optima yellow top S 5,5(BCI D 31)
    tilasin akut tuolta www.flinkenberg.fi akkujen hinnat 195€ kpl.sopi muuten paikoilleen mutta jotain pieniä muovipokkauksia joutu koteloista veisteleen ja kuskin puolelle joutuu tekee pidemmän maakaapelin,jäi liian kireelle,mutta sain kiinni kuitenkin.aika painavat akut 26,5 kg kpl.
    kylmäkäynnistyskyky: EN CCA A 975
    kapasiteetti EN Ah 75
    varakapasiteetti (BCI) min. 155
    akut saa kaverikseen vielä ctekin xs 7000 ylläpitolaturin.toivottavasti akut ovat hintansa väärti..
     
  16. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    8) 8) 8) 8) 8) 8)

    Tein muinoin teknikkotyön jossa sivuttiin ajoneuvoakkujenkin lataamista, ja näin Optiman military-esittelyvideon jossa akku ammuskeltiin seulaksi ja aina vaan lähti Hummer käyntiin...tosin laiskasti.

    On se vekkuli keksintö tuo rullakennorakenne.

    Toivottavasti kestää, olen kuullut juoruja että jostain ihmeellisistä syistä johtuen jainakaan jotkin optiman mallit ei olis olleet hirveän pitkäikäisiä...noh mene ja tiedä.
     
  17. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    :eek: Kuinka oot ajatellut laturia käyttää, satunnaisesti ladaten vai kiinteästi autoon asennettuna ja lohkolämmittimen pistokkeesta virtansa ottavana..?

    Tuolla näyttäisi olevan myynnissä ko laitetta 129e:n hintaan...
     
  18. arzi

    arzi Gearhead

    Joku kyseli nelikkoja. Eurocaravans Korialla (Kouvolan lähellä) on tuomassa lähiviikkoina maahan kolmea 2500:sta 4x4 laitetta. Hinnat on parinkympin pintaan. Tuollahan noi näkyy olevan jo Nettiautossa näytillä. Aattelin käydä ite kattomassa tuota uusinta mustaa tulokasta ens viikolla jos vaan ehdin.

    Valkoisessa myöhemmin tulevassa kummituksessa on keulilla aika miehekäs karjapuskuri. Sillä on varmasti ollut edellisen omistajan kiva työnnella nautoja sivummalle kun on palannut citystä ranchille. Mitähän rakkaan katsastuksen sedät sanoo noista kotimaassa, onko laillisia?
     
  19. freeride

    freeride Gearhead

    kai sen kiinteesti vois sinne laittaa just noin ja kytkin lohkolämppärin ohittamiselle ettei sen tarvi sielä suotta aina pöhistä jos tarvii vain akkuja ladata.aika hyvin lämmitystehoja kun eberi ja lohkis yhtäaikaa päällä..5800w 8) kylä lähtöö.. ei tarvi kauan olla päällä vaikka olis enemmänkin pakkasta.. :p
     
  20. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    :lol: Heh... No eipä sitten tarwi kabiinissa olla karvalakki leuan alta kiinni, voi olla ett tarkenee...
    Vaan kohtalaisen hyvin tuntuis mullakin tuo pelkkä stetsonkansan orggis-lohkolämppärikin pelittävän, ainakin pannu lämpiää reilussa tunnissa sen verran ett kilometrin ajon jälkeen pukkaa jo mukavan lämmintä sisällekin, tiedä sitten ihan oikeilla pakkaskeleillä miten riittää... :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!