Autojen vesivärit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja ruuvari, 1.12.2005.

  1. SC 285

    SC 285 1st gear

    En pysty hirveesti sanomaan tallimaalauksista kun ei ole tullut vesikamalla niitä tehtyä. Maalaamo-olosuhteissa vesikamoilla mielestäni saa parempaa jälkeä kuin liukkareilla. Vesimassa tasoituu äärettömän hyvin ja näin ollen lakalle on hyvä sileä pohja. Aiemminkin tuolla mainitsin että vesimassan on oltava täysin haihtunut (kuivunut) ennen lakkausta. Muutoin lakatessa esiintyy ongelmia. Mm. massa lakan alla menee ryppyyn tai muuta sen suuntaista. Noista yhteensopivuuksista sen verran, että happopohjamaalien ja tollaisten ruosteenestospraymaalien päällä vesimassa EI pysy kiinni. Aina pitää vetää väliin joku hiontapohjamaali. Näissä saattaa tietysti olla maalinvalmistajien välillä eroja ja sen takia kannattaa aina tutustua noihin käyttöteknisiin tiedotteisiin ennen maalausta.
    Liukkareissa pystyi ruiskuttaessa hieman tsekkaamaan värisävyä, mutta vesi massa on märkänä aivan mitä sattuu. Kuivuttuaan siitä vasta näkee todellisen värin. Tämä oli aluksi aika outoa.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Epoksi pohja ennen massaa siis riittää jos sen taas pysymään keinohartsissa. . Värisävyn heitto märkänä ei sillon meinaa tietysti mitään kun ylimaalataan mutta kolari ym. paikkaus on varmaan vaikeampaa. Täytyy funtsia vielä ryhtyykö kokeileen tallissa ja kysellä kokemuksia.
     
  3. SC 285

    SC 285 1st gear

    Joo epoksin päälle pystyy vetämään huoletta.
     
  4. naapukka

    naapukka 1st gear

    Ja näitä vesimaalejahan ei sitten ohenneta kraanavedellä, niinkuin talomaaleja. Ohenne on jotain alkoholia sisältävää litkua. Papukaijjaväreillä ainaski tuote haisee tai siis TUOKSUU kossulle :p
    Kuusi vuotta itsekkin moisella maalaillu ja hyvin on toiminu .
     
  5. wildchild

    wildchild 1st gear

    mä oon ainakin ohentanu kraanavedellä heckerin värejä, ja hyvää tullu.. kai.. mut mun käsittääkseni maalamokäytössä ohennetaan tislatulla vedellä..? korjatkaa josoon väärässä..
     
  6. SC 285

    SC 285 1st gear

    Juu ei ainakaan raanavedellä. DuPontilla vesiväriä ei ohenneta millään. Se on ruiskutusvalmista. Niin mä kyllä muistelin ettei tota papukaijjaakaan olisi tarvinnu ohentaa, mutta olikin Myylähellalla oikeampaa tietoa. Käsittääkseni kuitenkin muidenkin merkkien ohentamisentarve on hyvin pieni, josko ollenkaan...??
     
  7. wildchild

    wildchild 1st gear

    aivan,ei juurikaan ohenneta. ja itsekkin kynäruiskukäyttöön pääasiassa...
     
  8. SC 285

    SC 285 1st gear

    No joo... Tossa käytössä onkin eri juttu. Duunikaveri harrastaa tota kynäruisku hommaa. Ja sehän kyllä niitä joutuu ohentelemaan...
     
  9. naapukka

    naapukka 1st gear

    Papukaijjaa ohennetaan 2:1, enpä muistanu kattoo töissä mitä se litku on.
     
  10. Piru

    Piru 1st gear

    tästähän onkin sitten helppo päätellä mitä tapahtuu jos maalaa autoa uikkareissa... :rotfl:

    oma camaro on maalattu tehtaalla "water enamel:lla" eli ilmeisesti kyseessä on joku vesipohjainen maali jo vuonna 80? :eek:
     

Kerro tästä muillekin!