Maalipinnan myllytys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja soyysi, 11.12.2005.

  1. soyysi

    soyysi 1st gear

    Tuli tuossa hieman maalailtua koria ja siihen jäi tietysti hieman roskia ja muu maalipinta näyttää olevan hoidon tarpeessa.

    Minkälaisia aineita kannattaisi käyttää, minulla on ostettuna 600- 2000 r/min kiertävä 180 mm:n laikalla oleva kulmahiomakone jossa tuli mukana alusta jossa on tarralaikka 180mm mukaan.

    Joskun olen kokeillut Fareclaa mutta jotenkin se vaan tuntuu "lentävän seinille" . Eli mitkä olisi oikeat työvaiheet ja aineet.

    T.Ykä
     
  2. bwheel

    bwheel 1st gear

    Oikea työpaikka on pihalla tai muovilla vuoratussa hallissa, eli aina roiskuu kun rapataan. Kulmahiomakone ei sovellu myllytykseen, osta mielummin vaikka bilteman hapiskiillotin, kyllä se yhden auton myllytyksen ajan kestää.
     
  3. nova 350cid

    nova 350cid 1st gear

    Ainakin noi ammattilaiset käyttää juuri tuota kulmahiomakone mallia. Sillä on tullut joskus itsekkin kiilloteltua.
     
  4. SC 285

    SC 285 1st gear

    Aivan hyvin voi tehdä tallissa eikä tarvi mitään suojailla. Toki hieman voi roiskua, mutta no problem. Jos sulla on säädettävällä kieroosnopeudella varustettu rälläkkä niin pitäisi onnistua. Jos sen vaan saa säädettyä tarpeeksi pienille kierroksille. Mielipiteitä noista aineista on varmasti niin monta kuin on käyttäjiä. Me käytetään töissä 3M:n tahnoja. Sitten on mm. Meguiar´s ja Auto Glym. Noi kolme on varmaan parhaimmasta päästä...
     
  5. Scamp74

    Scamp74 1st gear

    Sulla siis on rälläkän mallinen kiillotuskone, joka kiertää ton 600-2000rpm.
    Jos maalipintasi ei ole hirvittävässä kunnossa, niin suosittelen käyttämään mahdollisimman pehmeätä vaahtomuovi tai villa laikkaa. Kone kiiloitukseen tarkoitettuja aineita löytyy eri hiomakarkeuksia jne. Kiillottaessa ainetta ei tarvitse paljoa laikkaan laittaa, oikean määrän ja koneen kierrosluvun huomaa kyllä kiillottaessa. Lopuksi hyvä vaha pintaan pariin kertaan niin homma on valmis.
     
  6. rt68

    rt68 1st gear

    Kyllä se kulmuri ihan hyvä on jos siitä löytyy nopeudensäätö jolla pääsee riittävän alhaisille kierroksille. Itse olen muutaman kerran myllyttänyt kulmakoneella ja hyvin on onnistunut mutta niinkuin sanottu, rapatessa roiskuu.
    Olen kuullut joltain hiomavahaedustajalta että myllytyksessä suurin virhe on että vahaa laitetaan liikaa jolloin kyseistä roiskumista on enemmän eikä aine silloin niin hyvin edes hio vaan laikka pyörii vahakalvon päällä eikä pääse hiomaan itse pintaa joten hiomavahaa mieluummin hiukan nuukasti kuin liikaa.
     
  7. soyysi

    soyysi 1st gear

    Mites toi roskien poisto kannattaa se tehdä myös näin myllyttämällä?

    Jossain korikirjassa neuvottiin ottamaan roskat pois 1200 vesihiomapaperilla johon oli laitettu hieman saippuaa jolloin se olisi
    mahdollisimman hellävarainen.

    Eli siis kannattaisi käyttää pehmeää vaahtomuovi tai villalaikkaa. Onko näillä hirveästi eroa joskus olen huomannut kokeillessani, että vaahtomuovilaikasta lähtee palasia helposti jos kulmaan painaa liikaa.

    Millä koodilla esim. 3M tai Auto Glym tuotteet löytyy, itselläni on ainakin hyviä kokemuksia auto Glymin vahoista työläitä mutta hyviä.

    T.Ykä
     
  8. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    2000:lla ite oon pölyhiukkaset hionu,hyvää pakkaa tulemaan vaikka tavallista yrittäny.
     
  9. 2362

    2362 1st gear

    Maalipinnan myllytyskierokset maksimissaan 1500rpm.
     
  10. SC 285

    SC 285 1st gear

    Toi villalaikka on tarkoitettu vahan kiilloittamiseen. Eli tahnaus suoritetaan noilla vaahtomuovilaikoilla.
    3M:llä on tuo Perfect-it sarja tohon hommaan. Sarjaan kuuluu kolme tuotetta. hiomatahna, kiilloitusaine ja vaha. Kaikkia voi kyllä ostaa erikseen. Numeroita en muista, mutta tuotteita myvät liikkeet kyllä tietää, kun kertoo tuon nimen.

    Noita kulmia kannattaa muutenkin varoa ettei mene maali/lakkapinta puhki.

    Tosta saippuahommasta en ole kuullutkaan, mutta P2000 on sopiva roskanpoistoon. Sen päälle voi vielä hipaista P3000 niin ei ole niin paljon naarmuja kiilloitettavana. veden käyttö saa olla kohtalaisen runsasta hioessa ja varottava ettei ole mitään "jyviä" siellä pyörimässä ja naarmuttamassa.
    Tahnaa ei tosiaan kannata mättää liikaa siihen laikkaan. Suotta vaan roiskii eikä siitä ole hyötyä.
     
  11. custom cruiser

    custom cruiser 1st gear

    2000 paperilla ja saippuaa tai kiilloitustahnaa mukaan. Toimii myös ilman mutta aina helpompi myllyttää mitä hellävaraisemmin hiottu.
     
  12. myydään

    myydään 1st gear

    mul on kans toi mylltys kone ja melkein aina kun myllytän niin jää niitä hionta jälkiä, myös vahauksen jälkeen. kone on kierros säädettävä ja aineina prestan cutting creme (jotain aika hienoa)sekä myös prestan vaha. niin mitä mahdan tehdä väärin? laitan aina sieneen suihkupullosta vettä ja hiomatahnaa muutan tipan. vahan olen välillä levittänyt koneella ja välillä käsin, ei minun mielestä suurta eroa. niin ja laikkana on ollut tuollainen keskikarkea vaahtomuovi laikka...
     
  13. palontie

    palontie Double Gearhead

    kumpi parempi.vaha pellille vai laikalle?
     
  14. rasse

    rasse 1st gear

    Kannattaa kokeilla aluksi ClayBar:lla nuo ylim. maalit ja roskat...
    Sitten myllytys esim. Mothers 3 step jutulla... (jos todella kulunut pinta niin sitten ihan hiovalla aluksi esim.Presta,3M,Farecla)
    Myllytys lampaanvillalla jos paljon vikoja ja vaahtomuovilla jos vähemmän, hologrammeihin sitten ns. vohvelipintainen vaahtomuovi...
    Ainetta vaahtomuoville jolla pyhkäistään hiottavaa pintaa ja sitten kone käyntiin. Ei liikaa ainetta että saa tulostakin aikaiseksi,välillä kädellä pyyhkäisten että ainetta on pinnassa eikä ole kuivahtanut.Veden lisäämisellä saa "haukkaamaan" enemmän...
    Itse tuli myllytettyä tuo käyttöauto em. keinoin ja ihan tyytyväinen...
    http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... others.jpg
    http://i135.photobucket.com/albums/q154 ... epelti.jpg
     
  15. audiq

    audiq Gearhead

    Myllytyksestä olen Googletellut tietoja.
    Kovin sekavalta tuntuvat ohjeet, kun laikkoja pitää olla montaa eri väriä, tahnoja eri karkeuksia ja viimeiseksi lyödään seitsemän erilaista vahaa päälle, jotka on tilattu tietysti toiselta puolen maapalloa, kun muualta ei saa. :eek:

    Minä hain joku päivä sitten Motonetista myllytyskoneen ja kun myyjä oli pihalla kuin lumiukko niistä erilaisista laikoista, niin otin hyllystä kaksi 180mm vaahtomuovilaikkaa. Myllytyskoneen paketissa oli lisäksi anemiaa poteneen keinolampaan palanen.

    Kun "poltteli" uusi ostos käsissä ja ulkona oli jo pimeää, niin kokeilin myllyttää
    jääkaapin ovea. :lol:

    No joo, seuraavana päivänä sitten hirveällä innolla koekaniiniksi valitun Seatin kimppuun. Useassa nettikeskustelussa auto pestiin tiskiaineella, Pipelinellä tai tavan liuotinpesuaineella.
    Minulla oli auton vahapesuainetta varastossa, niin pesin Seatin sillä.

    Seuraavaksi sitten aloin myllyttämään autoa vaahtomuovilaikalla ja Fareclan G3:lla.
    Jossain oli mainittu, että vettä kannattaa käyttää ja veteen sekoittaa vähän saippuaa sekaan, niin suihkin sitten laimeaa fairy-vettä pintaan. Jossain kohdin siirryin kastelemaan laikkaa fairy-vettä sisältäneessä vadissa, koska märempi laikka tuntui toimivan paremmin.

    Seatin omistaja oli ystävällisesti ruiskuttanut ohuen pölykerroksen verran valkoista talomaalia Seatin met.punaisen maalin päälle ja tuon pölykerroksen katoamista seuratessa näki melko hyvin Fareclan vaikutuksen.
    Kierrokset pidin Farecla-käsittelyn aikana melko maltillisina.
    Pimeys yllätti jo melko varhaisessa vaiheessa ja vähän hirvitti, että mitenhän mahtaa ensikertalaisen käydä, mutta sinnikkäästi jatkettiin ja mentiin sitten näppituntumalla, joka oli siis valoisan aikaan hankittu.

    Pimeässä kaikki näyttää hyvältä ja niin Seatkin Farecla-käsittelyn jälkeen, vaikka olikin vielä tahnat niskassa. No, sitten pestiin auto hiomatahnoista, vaihdettiin toinen vaahtomuovikiekko koneeseen ja alettiin käydä autoa läpi AG:n punaisella.

    Pinta oli märkä ja kiekkokin siinä tietysti märkää maalipintaa vahatessa kostui. Kun saatiin punainen levitettyä, niin kokeilin kiillottaa sen pois sillä keinolampaan palasella, kun en muutakaan käyttöä kiekolle keksinyt. Lähtihän vaha sillä kohtuullisesti, mutta pinta käytiin läpi vielä T-paidasta revityillä räteillä.

    Farecla-käsittelyn jälkeen havaitsin, että maalipinnassa oli hologrammia, mutta punaisella läpikäynnin jälkeen en enää hologrammi-kuvioita havainnut.

    Punaisen jälkeen pintaan laitettiin vielä käsin levittäen AG:n kulta. Se sai olla pinnassa yön yli. Koska auto oli yön ulkona, niin kulta oli tietysti hieman hankala rätillä poistaa kunnolla pinnasta seuraavana päivänä, joten poistettiin se, mitä lähti ja lopuksi auto pestiin vielä kolmannen kerran vahapesuaineella. Pesun jälkeen käytiin vielä muoviosat hoitoaineella läpi.

    Lopputulos on mielestäni melko hyvä. Tarkkaan ledivalolla katsoessa havaitsee vielä pieniä naarmuja maalipinnassa, mutta yleisilmeeltään kiilto on kuitenkin syvä ja hyvin tasainen. -Missään ei näy himmeämpiä kohtia tai muita silmään pistäviä virheitä.
    Pinta on huomattavasti paremman näköinen, kuin kaverin maalipinnaltaan vastaavan kuntoisen ja värisen auton pinta oli autoliikkeessä tehdyn myllytyksen jälkeen. -Se oli selvästi laikukas ja muutenkin sen näköinen, että himmeä maalipinta on kiillotettu pinnasta.
    Seat taas näyttää siltä, ettei se olisi himmeä koskaan ollutkaan.

    Jonkinlaista tuuria nyt sitten taisi ensikertalaisella olla, kun autossa on edelleen maalikerros päällä ja muovitkin on ihan fiksun näköisiä, vaikka en niitä sen enempää peitellyt? -Ainoastaan koitin olla liiemmin osumatta.

    Mitäs tästä voisi oppia? Jos oletetaan, että tuuri loppuu seuraavan auton kohdalla, niin mitä kannattaisi tehdä toisin? Edelleenkään en näe mieleiseksi tilata valaan peräsuolesta puristettua ihmeainetta toiselta puolen maapalloa. Haluaisin pitää kaavan yksinkertaisena.

    Itselläni jäi yhdeksi kysymysmerkiksi tuo Fairy-vesi ja sen määrä. Tuntui hyvältä, näytti hyvältä, mutta kun jossain kirjoitetaan, että saippuavesi tehostaa hommaa ja toisaalla, että hiomatanha laimenee sillä. -Ottaa siitä sitten selvää, kumpaan suuntaan pitäisi pyrkiä. -Mahdollisimman kuivaan, vai märkään laikkaan.

    Ja se villalaikka. -Kysymysmerkki sekin. Missä vaiheessa sitä kuuluisi käyttää? Ilmeisesti Fareclan kanssa vaahtomuovia tehokkaampi, mutta mites sitten, kun homma etenee.

    Kertokaa ajatuksia. Mutta pyritäänhän selkeyteen, että pysyisi kynnys matalana. Pesuaine -> hioma-aine -> vaha.
    Hiomalaikka -> vahalaikka.

    Kiitos.
     
  16. Laaki

    Laaki 1st gear

    Itellä on jotain kentin aineksia; hiomatahna, hologrammin poistaja/glaze (vai mikä hohto lienee) ja sitten vahaa. Sit on vielä jotain mirka polarshine keskikarkeuksista.

    Ja lammaslaikalla alottelen, tuolla karkeammalla tahnalla, sillä pitäis kuulemma saada isommat pois heti alkuun.
    Sit vaahtomuovilaikalla eka karkeempi aine, ja sit tota hienompaa hiomatahnaa.
    Sit viimetteenä tota glazee ja sitä varten on semmonen "vohvelilaikka", tällä pitäs lähtee hologrammit.
    Viimetteenä vahaa pintaan.

    Toisilla kerroilla onnistunu paremmin toisilla huonommin, mut uusintayrityksen kautta aina päässy ihan ok tulokseen.
     
  17. CAM67

    CAM67 Gearhead

    Maalipinnan vesihionnasta vinkkejä oheisessa linkissä. 5-osainen juttu, jossa loppupuolella asiaa myllytyksestä.
     
  18. CAM67

    CAM67 Gearhead

  19. audiq

    audiq Gearhead

    Tällä yhteydellä ei pysty katsomaan, mutta laitan linkin talteen ja katson videon, kun olen nopeamman yhteyden päässä.

    Kiitokset molemmille!
     
  20. ragari

    ragari 1st gear

    tummia värejä myllyttäessä pitää käyttää lopuksi vielä hologrammin poistotahnaa, muuten jää laikan jäljet näkymään.
     

Kerro tästä muillekin!