remmiahdin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Anonymous, 5.8.2005.

  1. B 50

    B 50 Gearhead

    Kun nyt päästään aiheena tehohukkaan, harvemmin kirjoiteltu aihe varsinkin ruuviahdinkauppiaiden sivuilla on ruuvin kyky hukata tehoa normaali-ei-ahtoa ajossa. Se kun puristaa ilmaa kasaan koko ajan, silloinkin kun sitä ei tarvitsisi (n. 95% ajosta). By-pass helpottaa, muttei poista ongelmaa. Siinä vaiheessa ilmaa vain eteenpäin kauhovat systeemit ajaa ohi eduissa. Minkä varmaan huomaa autonvalmistajien kiinnostuksesta ruuveja kohtaan. Mazda taitaa olla ainoa... Jonkun sivujen mukaan ruuvi ohittaisi rootsin hyödyissä/haitoissa vasta 0.8 bar ahdolla. Vaikka eipä kai bensatalouden parantaminen monellakaan ole päällimmäisenä mielessä aftermarket-remmiahdinta kiinni pulttaillessa.
     
  2. GTO

    GTO 1st gear

    näin on 8) tämäntakiahan ruuvikompura on huono ja mazdan orkkis ruuvikopmpressori suosittu viilajilla ameriikoissa :odroll:
     
  3. napa

    napa 3rd gear

    eikös mersukin käytä ruuvikompuraa näissä compression malleissaan, mutta se ei ole käytössä kuin silloin vain, kun lisätehoa tarvitaan :odroll: kai siinä on joku ohivirtaus sydeemi.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Niin pyöriihän se remmiahdin yleensä mukana koko ajan...enpä ole koskaan nähnyt yhtään 8-71 pumppuakaan joka ei pyörisi koneen mukana... :wink:

    Tuleepahan ainakin heti mukaan kun tarvitaan,eikä tarvi ventata viikkoa koska ne paineet nousee jos nousee kuten noissa hiustenkuivaimissa on tapana tehdä... 8)

    Jos haluaa leikkiä pisaralla pisimmälle kisaa,niin silloin kannattaa hankkia joku eco-diesel kolmepyttysellä,eikä tosiaankaan asentaa suinkaan remmiä.

    Mese käyttää nykyään ruuvia isommissa koneissa ja roots tyyppistä (Eaton ?)pienemmissä.
    Mesen ruuvi muistuttaa joissakin kuvissa kovasti juuri Autorotorin/Lysholmin pumppuja,mutta tiedä sitten kuka sen valmistaa ?

    Toisaalta Mese oli 90-luvun alussa muutaman muun autotehtaan ohella erittäin kiinnostunut kaupoista juuri Opcon Groupin kanssa,mutta sieltä sanottiin silloin ei,liittyen jo olemassa oleviin sopimuksiin.

    Onhan se hyvä,että ahtimia on olemassa montaa sorttia,näin jokaisella on vara valita sopivin juuri omaan käyttöön.Mulle on ihan sama millä kukin ajaa,twinsrew-ruuviahdin nyt vain sattuu edustamaan nykyaikaista remmiä ja roots valitettavasti "kivikautta".

    Kyllä se Äyräväisen Mesekin sillä Autorotorin OA 4180 ahtimella oli aika hauska laite...harmi kun päätyi sinne Saksanmaalle :(
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    :rotfl:
    Tarkoitatko suomenkielistä Wheels lehteä?
    Ruotsinkielisessä Wheelssiä Novan rakennus alkaa numerosta 2/80 ja päättyy 7/80. Opelin levyjarrut, Bemarin peltivanteet, Saabin etupenkit jne. Toi ruotsalainen 3/85 puuttuu multa, mutta sitä seuraavissa numeroissa ei ole juttua turbo-Novasta. Ohessa linkki julkaistuihin tekniikkajuttuihin. http://www.wheelsmagazine.se/content/33/

    Overdrivellä on ollut juttua ahdetuista kutosista linkkeineen. Olikohan stoori alunperin videonpätkästä jossa mies ahdinkoneen vieressä seisten antaa käsin kaasuvivusta jengaa ja samalla motti aivastaa....
     
  6. köyhä

    köyhä 3rd gear

  7. B 50

    B 50 Gearhead

    Taitaa olla MadMax ainoa, jolla ei pyöri mukana.
     
  8. napa

    napa 3rd gear

    20-30 luvulla oli hyvin yleistä, että ahtimen sai pois käytöstä ja pystyi ajamaan ahtamattomalla, tarvittaessa sitten laittoi ahtimen päälle (esim. kun kaasu painettiin pohjaa, ahdin lähti mukaan)
     
  9. jukka63

    jukka63 1st gear

    totta on,vanhoissa härveleissä oli tommonen systeemi.ilmeisesti jokin magneetti kytkin jne...samaan tyyliin kuin nykyään ilmastoinnin kompuran on/off kytkin...
     
  10. B 50

    B 50 Gearhead

    Ne varmaan kumminkin pyöri mukana vaikkei veto ollu päällä? Vai oliko niissä joku ahtimen ohituskanava läpillä tai muuten ohjattuna, mistä ilma pääsi koneeseen? Rootseista kyse edelleen? Onko missään testattu keskipakokytkimen toimintaa k.o. systeemissä?
     
  11. napa

    napa 3rd gear

    niissä vanhoissa systeemeissä oli ahtimen ohitus, läpät kanavissa jotka ohjasivat ilman (tai polttoaine/ilmaseoksen) ahtimen ohitse, kun se ei ollut käytössä.

    olikohan se hispano suiza se yks auto merkki, joka käytti tuota systeemiä :odroll: sellainen mielikuva on jäänyt tuosta automerkistä.
     
  12. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ainakin Mercedes käytti mekaanisesti kytkettävää ahdinta
    http://www.cromoclassico.com/eng/mercedes.html

    Ahtimen toimintaperiaate sivulla 2
    http://www.cromoclassico.com/eng/scheda ... cedes.html
     
  13. Fodor

    Fodor 1st gear

    Volvo penta alkoi käyttämään muutama vuosi sitten isommissa merimoottoreissa imupuolella sekä turboa,että mekaanista ahdinta yhdessä.
    Magneettikytkin hoitaa pumpun pyörityksen alakierroksilla ja kytkeytyy pois turbon paineen noustessa riittäväksi yläkierroksilla
     
  14. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Eikös sakuilla ollu me109:issä WWII:ssa kaksinopeuksiset ahtimet koneissa ja polttoaineen suihkutus, toinen ahtimen välitys oli ohkasempaa ilmaa varten ettei teho putoo kun pääsee korkeelle. Engelsmannit köhi kaasarikoneittensa kanssa, varsinkin syöksyissä koneet tuppas yskimään...

    Ikävä se on kun yrittää väistää kovilla ampuvaa vastapuolta ja kone rupee sammuun kesken kaiken. Ottanu brittiä varmaan pattiin tietää että sakuilla oli pruutta kaasarin tilalla.
     
  15. CCC65

    CCC65 1st gear

  16. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Sama järjestelmä on käytössä myös uudessa VW Golf GT:ssä, jossa on tupla-ahdettu 1,4-litrainen bensakone, 170 hv. Mersun isommissa remmiahdetuissa koneissa on myös jo jonkin aikaa käytetty magneettikytkimiä, joilla ahtimet on pudotettu isommilla kierroksilla pois pelistä.
     
  17. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

  18. Riztoreipas

    Riztoreipas Gearhead

  19. kime2

    kime2 Gearhead

    Tosi hieno toteutus! Tuleeko jo ens kesänä ajoon?
     
  20. Onkos noista vortechin tekeleistä kellä kokemusta? On alkanu toi ilmanpakkosyöttö kiinnostaa hiukan :lol: Eli chevyn bb olis kyseessä.
    Ja tietysti saa tarjota joutilaana olevaa ahdinta(Ei roots-tyyppistä) vaikka yv:nä....
    Whipple oli jo hyllyä lämmittämässä ,mutta oli pikkulohkolle eikä sitä sitten tullut asennettua :-? ,mutta jos sitä nyt sais aikaiseksi? :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!