Pick-up ja perävaunu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Comrad, 9.12.2005.

  1. _jka_

    _jka_ 1st gear

    En tiedä koska se on muuttunut, muuta nykyisin käsittääkseni saa vekslata edes-takaisin ja vaikka käydä tanssimassa ripaskaa siinä peruuttamisen aikana. Tosin uusin muutos taitaa olla että katkaisu ja kulmaan peruuttaminen on yhdistetty saman ajan alle, eli tuohon tanssaamiseen ei ole nykyisin enää niin pitkää aikaa.
     
  2. Comrad

    Comrad 1st gear

    Viime keväänä se aika oli 15 minuuttia kulmaanperuutus-katkasu-kytkentä ja paikkana keilarata.
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Onneksi oli lyhyt koulumatka alle 150m. No joo muistelisin kans ettei ennen hypitty pihalle eikä korjailtu eteenpäin. ABCE vm:82
     
  4. JAWA

    JAWA 1st gear

  5. nixu85

    nixu85 1st gear

    jepjep. tollanen pitää rakentaa 8)
     
  6. freeride

    freeride Gearhead

    länsinaapurissa saa kiskoa ihan vapaasti noita gooseneck ja fifth wheelereitä ja lisäks sielä on tämmösiä "lavetteja"tommosta vois varmaan suomessakin saada vetää?
    [​IMG]
     
  7. finmower

    finmower 1st gear

  8. pantera

    pantera Double Gearhead

    joko vinnmuuveri sun karri loyty?
     
  9. finmower

    finmower 1st gear

    Jovain, kiitos vinkeitä joita tuli. Kärry löytyi tarkkasilmäisen autoilijan puhelinsoiton perusteella Seinäjoen vanhan kaatopaikan tienvarresta.
    Eli paikalliset kusipäät sitä oli lainannu jotaki keikkaa varte.
    Kärry oli muuten ehjä paitsi takalaitaa oli rälläköity kapeammaksi, liekö meinattu tehdä autotraileri, mutta tultu toisiin ajatuksiin. Niin ja rekisterikilpi oli pöllitty. Pitää vissihin laittaa kans goosenekki, sitei meseen perään saa helposti. LOL.
     
  10. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Onko nämä puoliperä-asiat edenneet kenelläkään suotuisaan suuntaan?

    Taisin kolauttaa pääni pahemman kerran, kun mieleen tuli sellainen kysymys, että miten lasketaan puoliperän kytkentämassa. Käytännössähän se olisi puolet vetävälle autolle ja kärryn akselistolle toinen puoli, mutta miten se menee ajokortin painorajojen suhteen. C1E:llä saa kytkentämassa olla ainoastaan vetoauton omamassa, mutta tarkoittaako se sitä puoliperän kärryn akselimassaa ja etupää on auton kantavuudesta kiinni?
     
  11. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Noinhan se ainakin O2 kärryissä katsotaan, eli kärry punnitaan autoon kytkettynä.
     
  12. hara64

    hara64 1st gear

    muistaako kukaan nähneensä pk-seudulla n.10v sitten chevy vania josta oli tehty vetopöytäveturi. samanlainen oli myös voutilan esson vieressä olevassa autoliikkeessä myytävänä ilman vetolevyä. eli oli vanista takakoppi leikattu pois "väliseinän"kohdalta ja laitettu vetolevy taka-akselin "päälle".
     
  13. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Ihan selvennykseksi laitan esimerkin painoista ja kysynkin miten ne C1E-kortin suhten tulkitaan?

    Vetoauto vetopöydällä 3500kg/7000kg
    Puoliperäkärry 2500kg/4900kg
    Yhdistelmän kokonaismassa 11900kg

    Painot ovat fiktiivisiä, mutta yhdistelmän kokonaismassahan pitää olla alle 12000kg. Lasketaanko ajo-oikeuteen kärry rekisteröidyn kokonaismassan mukaan, vai todellisen massan? Ajo-oikeushan ainakin joissain muissa ajokorttiluokissa on eri kuin kytkentämassat.

    Entä kytkentämassa? Esimerkkitapauksessahan puoliperän kytkentä tapahtuu vetopöydän välityksellä, mutta kärryn akselisto kuormittuu 2450kg ja vetoauto 2450kg. Kärryn massa näin laskien on alle vetoauton omamassan 3500kg.

    Mitään kuulaahan ei tällaisessa puoliperässä hyväksytä, koska kuulaa ei saa kuormittaa oliko max. 75-100kg?

    Onko kenelläkään oikeaa tietoa miten nämä massat lasketaan?
     
  14. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ei kay noi sun esimerkit kun edelleenkin vetoauton omamassa pitaa olla suurempi kuin peravaunun kokonaismassa, kytkentatavasta riippumatta.
    Gooseneck 2 1/4" kuulaan on stanssattu 5000lbs tongue weight ( aisapaino) ja 15000lbs towing rating.
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Varmuudella en osaa sanoa onko tuolla C1E ajokorttiluokalla ja C1 luokan ajoneuvoilla joitain muita erityismääräyksiä kun tuo 12 000kg yhdistelmäpaino ja max vetoauton omanmassan painoinen perävaunu.

    Katsastuskonttorilta selviää varmasti kuinka asianlaita oikeasti on...mutta jotakin asiasta kumminkin:

    Puoliperässähän on kaksi eri massaa...OMAMASSA ja KOKO OMAMASSA.

    Omamassa = yhdistelmän akselin/telin kautta alustaanvälittyvä massa

    Koko omamassa = yhdistelmän akselin/telin kautta alustaan kohdistuva massa + vetoauton päälle kohdistuva massa.

    Esimerkki 1 (keksitty ja vain teoriaa):

    Vetoauto: omamassa 3500kg / kokonaismassa 6000kg / kantavuus 2500 kg

    P-Perävaunu omamassa 2000kg / koko omamassa 3000kg /kokonaismassa 6000kg (3 kpl 2000kg akseleita ?)

    Suurin sallittu kuorma teoriassa 5500kg,mutta jos kytkentämassa on vain vetoauton omapaino,niin kuorma max 500 kg...

    Yhdistelmän kokonaispaino teoriassa olisi 12 000kg ( käytännössä kai sitten vain 7000kg ).

    Vetokytkimenä oikea vetopöytä,eikä kuulakytkin.




    Esimerkki 2 OIKEA 6-akselinen 48 tonnin ppv-yhdistelmä:

    Vetoauto: omamassa 9500kg / kokonaismassa 26 000kg / kantavuus 16 500 kg

    Perävaunu omamassa 5000 kg / koko omamassa
    7500 kg / kokonaismassa 24 000kg (trippeli 3 x 8000kg)

    Suurin sallittu kuorma on 31 000kg,mutta kuten ylempänäkin se voi olla määritelty erikseen esim vain 30 000kg...

    Kärryn todellinen paino kuormineen tässä tapauksessa erikseen punnittuna tassuillaan seisoen olisi 38 500 kg !!!
     
  16. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    En muuten kysyisi asiasta täällä, ellei katsastuskonttorilla joka ottaa myös vastaan inssi-ajoja olisi vastaukset olleet hyvinkin ympäripöreitä, jokaista poikkeusta tai ehtoa on saanut kysyä itse erikseen. Paras vastaus oli, ettei poliisitkaan kaikkea tiedä tienpäällä, kun kysyin että kuka on sitten vastuussa jos sattuu onnettomuus ja jollakin on oikeasti aikaa ja osaamista selvittää ajo-oikeudet, meni äijän suu mutruun samoin kuin Germiit-sammakolla Muppet Showssa.

    Eurooppalaisissa vetureissa/ yhdistelmissä on tullut vastaan: Licensed weight: 7.490 kg, 2 SITZER , GESAMTGEWICHT : 7490 KG , NUTZLAST : 4190 KG , RADSTAND : 3150 mm , SCHALTUNG : 5 - GANG +++ SOMMER SG 50 1 ACHS-MÖBELKOFFERAUFLIEGER EZ : 12 / 1991 , KOFFERMASSE : 10200 x 2500 x 2500 mm , GESAMTGEWICHT : 8600 KG , NUTZLAST : 5500 KG , PORTAL TÜR AM HECK , ZURRLEISTEN , KOFFER IST VOLLSTÄNDIG MIT HOLZ AUSGEKLEIDET , LUFTBREMSE , SEHR GEPFLEGTE ZUSTAND , REIFEN ( 70 - 80 % ) UNTERFAHRSCHUTZ.Servo.

    Jos nyt yhtään ymmärrän noita painoja, niin tämähän on mahdoton yhtälö C1E-kortille? Vai lasketaanko vain tässä korttiin reaalimassa, ei otteeseen merkittyä. Onko näissä "Euro-korteissa" tullut lainsäätäjälle jokin käännösvirhe, vai ovatko pykälät samat läpi EU:n?

    Täytyy lähestyä AKE:a, jos sieltä saisi tyhjentävän vastauksen kaikkine reunaehtoineen. Jos jokin asia valkenee, liitän sen tänne.
     
  17. pantera

    pantera Double Gearhead

  18. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Eikös tämän (hatusta vedetyn) skenaarion pitäisi mennä puoliperävaunuyhdistelmänä vielä C1E:llä ajettaviin ?

    Vetoauto:
    Omamassa 4500 kg = vetoauton yhteenlasketut akselimassat ilman kuormaa
    Kokonaismassa 7500 kg = suurimmat sallitut yhteenlasketut akselimassat
    Kantavuus = 3000 kg

    Puoliperävaunu:
    Omamassa 1500 kg = perävaunun yhteenlasketut akselimassat ilman kuormaa
    Koko omamassa 2500 kg = perävaunun todellinen (koko) omamassa
    Kokonaismassa 4500 kg = perävaunun suurimmat sallitut yhteenlasketut akselimassat
    Kantavuus = 3000 kg

    Yhdistelmän kokonaismassa = 12000kg
    Maksimi kuorma puoliperävaunun päällä = 5000 kg

    Lakihan sanoo vain, että perävaunun kokonaismassa (=perävaunun akseleiden kautta maahan kohdistuva kokonaismassa) ei saa ylittää vetoauton omamassaa, kytkentämassa on taas jotain muuta...
     
  19. yks toine mikko

    yks toine mikko Double Gearhead

    joo-o. tulevaisuudessa ei enää käy pelkällä kortilla ajaminen. lainaan seuraavassa Auto- ja kuljetusalan työntekijäliitton AKT ry:n julkaisua nro 9/2006.

    ja täytyy sanoa, että ***vetin epäselvästi on toimittaja referoinut omaa tekstiään ja direktiivin sisältöä tuohon. täytyisi lukea koko juttu lehdestä, jotta voisi täysin ymmärtää mistä on kyse. ainakin se olisi helpompaa niin. no, eipä ollut AKT:n sivuille vielä ilmestynyt lehden tuoreinta numeroa.. muuten olisin laittanut linkin kiinnostuneille.
     
  20. Erska

    Erska Gearhead

    Tuota noin, minulle sanottiin että sähkötoimiset jarrut ovat tässä maassa laittomat. Joten jollei jotain porsaanreikää löydy muihin jarrutyyppeihin, niin voi olla aika mahdotonta.

    Ja tuo puoliperävaunu vetoaisalla/dollylla missä oli pari autoa kyydissä, taitaa olla myös laiton koska suomen vetokuulahan on rajattu 3500kiloon. :poff:
     

Kerro tästä muillekin!