Moottorin kipinästä...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Ck, 16.12.2005.

  1. Ck

    Ck Gearhead

    Ihan näin mielenkiinnosta ja tietämättömyydestä kyselen...
    Oletetaan että mulla olis esim.450hp moottori katukäytössä (ei siis oikeasti ole,esim. 350chevy tai 360moppe) Eli siis kohtuu pirteä pikkulohko.

    1. Riittääkö geeämmän vakio hei jakaja ja puola tuottamaan riittävän kipinän? Entä moppen perus kärjetön sytkä mitä kaikki käyttää yleisesti. (Oranssi boksi?) Onko se hyvä? Onko jotain kierroslukua johon asti "perusvermeet" riittävät?

    2. Minkälaiset tulpanjohdot tulisi olla? Riittääkö vain että hakee uudet vai pitääkö olla Accel SuperHipoDutyMega1000mm - johdot.

    Mielellään jotain faktaa eikä mutu tietoa.
     
  2. ana57

    ana57 1st gear

    Tulpanjohdoista:Kipinä tehdään sähköllä, paras tapa johtaa sähköä paikasta toiseen lienee kuparijohto. Toinen kriteeri johdossa on sen eristyskyky, eli mitä paksumpi kuori sen parempi. Mitään mystiikkaa kipnäsähkön johtamiseen ei liity vaikka onkin korkeajännitettä. Paras systeemi on suorasytkä jolloin ei tarvita ylimääräisiä kipinävälejä johdossa (virranjakajassa).
    Kapasitiiviset johdot (maksaa mansikoita) jossa tulpanjohto toimii kondensaattorina; kun läpilyönti tapahtuu tulpassa, johtoon varattu energia purkautuu. Johtoon varattu energia pienentää max jännitettä ja pidentää kipinän paloaikaa. Mikäli sytytysjärjestelmän antama max energia on kortilla (kuten viritetyissä 8-koneissa usein on), kapasitiivisista johdoista on haittaa.
     
  3. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Mutta jos mulla on esim. dartissa järjetön sytytys, ja laitan siihen kupariset tulpanjohdot, niin eikös siitä aiheudu ainakin jonkinmoisia radiohäiriöitä???

    Edit: Ja jos moottorista tulee kipinää ni sit pitää huolestua! :eek:
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Eipä niitä häiriöitä nyt niin hirveesti tuu ja voihan kuunnella CD:tä radion sijasta ja hyvänäpuolena, tietääpä naapurit radiosta ja tv:stä koska liikut.
     
  5. SportVan-75

    SportVan-75 3rd gear

    Sytytys

    Ei tuu häiriöitä kun käytät "R"-tulppia eli niitä missä on vastus posliinin sisällä.
    Vakio GM HEI-jakaja on suunniteltu tehtaalla alle 6000rpm käyttöön. Virikaupat on pullollaan HEI-parannuspalikkaa... itse haaveilen suorasytkästä!
     

Kerro tästä muillekin!