amppeerien muuttaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja 251265, 16.12.2005.

  1. 251265

    251265 1st gear

    Mulla on tuulettimia & muuta tilpehööriä Ne on kuulunu tietokoneeseen jossa tosiaankin on vähemmän amppeereja kun autossa..Tuulettimissa on jotain
    sellasta 0,1A jne
    Olisko jollain vastushässäkällä auton akun virta muunnettavissa noin pieneks?? Onko myynnissä moisia pakettiratkaisuja? :eek:
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Ne tietokoneen tuulettimet voit lyödä suoraan vaikka akkuun kiinni, kunhan ne ovat 12v. Ja yleisesti kaikki tietokoneen tuulettimet (Papst,coolermaster, zalman jne jne) ovat 12v tuulettimia.

    Se 0.1A tms tarkoittaa sitä virrankulutusta mitä se tuulettimen moottori syö.

    Ja kytket tollaseen tuulettimeen esim 5v niin se pyörii vaan hitaammin, ei se rikki mene. Hirmuisesti yli 12volttia ne eivät kestä. Auton latausjännitteen kestävät vielä hyvin mutta n.16volttia ylikuumentaa yleensä moottorin ja pääsee ne sauhut pihalle. :)
     
  3. 251265

    251265 1st gear

    siis sä uskot että kestää??? Onko toi varmaan tieto??
     
  4. Ck

    Ck Gearhead

    Mulla on esim itella ollut kytkettynä hattuhyllylle 12v tuulettimia pari kappaletta jolla sai kätevästi takalasin huurun pois =)
    Eli varmana kestää.
     
  5. 251265

    251265 1st gear

    Kiitti tiedosta!! tiedätkö muuten toimisko tollanen idea: tietsikoissa on pirun hienoja "tuuletinkontrollipaneeleja".. Eli kojelautaan.. 8)
     
  6. Ck

    Ck Gearhead

    Joo, mulla on itelläkin sellanen, ei mielestäni ole syytä miksei voisi sellaistakin kytkeä. Täytyy tarkistaa, tai joku viisampi voi sanoo varmaks. Kattovalojen, ledien, tuulettimien jne pienivirtaisten laitteiden säätöön se varmaan toimisi mutta ei siihen kannata laittaa mitään moottorin flektin säätöä, niissä oli muistaakseni joku muutaman amppeerin maximi mitä sai kytkeä sellasen säätimen "taakse".

    Mutta mihin meinasit tollaisia tuulettimia käyttää? Jäähdyttämään jotain vahvistinta pienessä suljetussa tilassa?
     
  7. 251265

    251265 1st gear

    jos upottais sen kojelautaan.. vois himmennellä transitin takaa sisävaloja/kattoledejä.. Paria pikku tuuletintakin.. Onko ideoita??
     
  8. nsalokos

    nsalokos 1st gear

    sähkön aakkoset

    nimellisjännite pitää olla suurin piirtein oikea, muulla ei niin väliä. laitteen ampeeriarvo kertoo, paljonko laite haukkaa sähköä maksimissaan. Sen verran vähintään pitää olla akussa ruutia. Akusta voit ottaa virtaa niin paljon kuin kehtaat, kunhan muistat, että kaapelit pitää olla virtamaksimin mukaiset. Noilla 0,1A virroilla ei tartte kummoinen piuha olla, "liian" ohut piuha aiheuttaa jännitehäviöitä kylläkin.
     
  9. ana57

    ana57 1st gear

    Tuo 0.1 A / 12 V tarkoittaa tehona 1,2 W, eli käyhän se puhallin koristeeksi.
     
  10. Ck

    Ck Gearhead

    Ei se pieni wattimäärä aina kerro kaikkea. Ostat esim jonkun 12cm tarviketuulettimen biltemasta ja vertaat sitä zalmanin vastaavaan niin ilman siirtomäärä(cfm) samalla kierrosluvulla on eri. Pakko sillä hintaerolla on saada paremmat lapakulmat jne... Eihän näillä tukka hulmua mutta ilman saa kiertämään ja esimerkiksi sen takalasin pois huurusta. =)
     
  11. 251265

    251265 1st gear

    tuulettimien lisäks mulla on ollu mielessä noi himmenevät kirkasledit tunnelmaa luomaan transitin hämyisiin nurkkiin!! 8)
     
  12. MiCiC

    MiCiC 1st gear

    Montakos ampeeria autossa sitten on? Eli montako ampeeria pitää saada pois auton virrasta että tuo tuuletin toimii? :rotfl: :soosoo:

    Tuumaampa tähän mielipiteeni.

    Ennekuin alat mitään noita hässäköitä rakentelemaan ja sen seurauksena polttamaan paikkoja/komponentteja, niin etsi netistä tai hae kirjastosta opus jossa selitetään sähkötekniikan perusteet.
    Esim. mitä eroa on virralla ja jännittellä? mikä resistanssi on? Tasa- ja vaihtovirran erot on kans hyvä ymmärtää. Resistanssin vaikutus virtaan/jännitteeseen, eri komponenttien nimet ja ulkonäkö.. jne jne jne.

    /P\ /U\
    /U I \/R I \ : on hyvä opetella ulkoa. Selviää helpommalla kun joskus tarvitsee nopsasti jotain laskea. :wink:
    Alkuperäinen kysymys paljasti ettet tiedä sähköstä muuta ku että se näyttää ja tuntuu jännältä. Nuo em. kun ymmärtää niin voi jo hieman päätellä miten joku ultrahienopimpmyride vilkkuvalosysteemi tulisi rakentaa.
     
  13. 251265

    251265 1st gear

    jos tietäisin muutakin kuin mikä kumma onkaan valenssielektrodi, niin enhän minä mitään kyselisi.. :wink:
     
  14. Sillä ei ole mitään merkitystä, että miten paljon auton akulta saa virtaa ulos. Ihan sama vaikka 550A. Ei se tuuletin siitä virrasta mihinkään pala, koska se ei ota siitä yhtään enempää virtaa kuin mitä se itse käyttää.

    Merkitystä sen sijaan on jännitteellä. Tietokoneen tuulettimelle sen pitää olla 12V tasavirtaa.
     
  15. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ledit ei sitten kestä 12v eli niissä pitää käyttää etuvastusta millä pudotetaan jännite sopivaksi.
    P=UxI Eli
    Teho (W)= Jännite (V) x Virta (A)
     
  16. vemu

    vemu 1st gear

    Jep, ja nyt kun joku mainitsi ledienkin himmentelemisestä on hyvä muistaa että ledien himmentelemiseen kannattaa käyttää PWM:ää mutta ns. laitetuulettimet taas eivät pulssiohjauksesta välttämättä pidä.

    Tietenkin jos väsäätte jollain mikrokontrollerilla tai vaikka ihan perus NE555:lla PWM-säätimen, niin tuulettimia ohjatessa tehkää perään derivaattori vaikka FETillä tai jollain darlingtonilla.
     
  17. Jasca

    Jasca 1st gear

    Eli suoraan liity aiheeseen mut kerrotaanpa silti, et riittää kun noista kolmesta (P=teho, U=jännite, I=virta) tietää kaksi, niin kolmannen saa aina selville laskemalla. Muistaa vaan että P=UxI. Tehon yksikkö on watti (W), jännitteen voltti (V) ja virran ampeeri (A).

    Eli jos meillä on vaikkapa 15 wattinen "fööni", jonka nimellisjännite on 12 volttia, niin sen tarvitsema virta on 1,25 ampeeria. Jos akun kapasiteetti on 60 Ah, riittää hönkää tolla virrankulutuksella 48 tunniksi. Autossa moottorin käydessä (laturin ladatessa) jännite kuitenkin nousee esim. 13,8 volttiin, jolloin tarvittava virta pienenee (1,09 A)!

    Sen verran virtamäärälläkin on merkitystä, toisin kuin joku väitti, että johtimien kapasiteetti on rajallinen ja sidottu johtimen pinta-alaan (ja materiaaliin). Ohut johto ei pysty aina kuljettamaan riittävästi virtaa. Seurauksena on se, että johto toimii eräänlaisena vastuksena ja lämpenee. Voi jopa syttyä palamaan! Eikä laitekaan toimi kunnolla jos ei saa tarpeeksi virtaa.

    P.S. Autossa ei ole sinänsä yhtään ampeeria. Akussa on, ja laturi tuottaa lisää. Jos laitteiden yhteenlaskettu virrankulutus kasvaa suuremmaksi kuin mitä laturi pystyy tuottamaan, ei akku lataudu vaan purkautuu.

    - Jasca -
     
  18. ana57

    ana57 1st gear

    Todellisuudessa tuossa käy niin että 15W/12V föönistä tulee 20 wattinen, jos sitä ajetaan 13,8 voltin jännitteellä, eli kuluttaa tehoa 20 W.
     
  19. 251265

    251265 1st gear

    Mä oon tilatakseissa nähny katossa himmennettäviä ledivalaistuksia.
    Kuinka saisin toteutettua 5-10 ledin himmennyssarjan?? Onkohan tollasia "rakennussarjoja" myynnissä??
     
  20. ana57

    ana57 1st gear

    Halvimmillaan sen voi toteuttaa potikalla ja etuvastuksilla, vastusten koko riippuu käytetystä ledistä, oletan että aiot käyttää ns. superkirkkaita ledejä, jolloin max virta voi olla luokkaa 50 mA (riippuu ledistä), 10 kpl teke yht. 500 mA, potikan tulee sietää tämä virta eli tehon kesto on oltava luokkaa 5 W, (lankavastus) kaikkien ledien eteen oma vastus joka rajoitaa virran maximiin, 50 mA virralla sopiva on 240 ohmia tehonkesto 1 Watti, Potikan sopiva vastus on n. 300 ohmia, jolloin säätöalueeksi saamme 3,7 mA-50 mA/ledi, vastaavat kirkkaudet riippuu taas ledeistä, mutta vinkkiä aiheesta löytyy esim sivulta: http://www.luxeon.com/pdfs/DS05.PDF. Myös viksumpia vaihtoehtoja löytyy (555, mikrokontrollerit, valmiit ledin kirkkauden ohjauspiirit,....).
     

Kerro tästä muillekin!