Vuotoa imupuolella???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Roadrunner, 9.3.2002.

  1. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Voiko olla mahollista että ois imupuolella vuotoo kun puhaltaa ilmaa kaasarista?
     
  2. whiic

    whiic 1st gear

    Mulla oli venttiliä käyttävä työntötanko pudonnut pois paikoiltaan. Kone paukku kierroksia nostettaessa ja puhisikin aika kovaäänisesti tyhjäkäynnillä (joka ei muuten lämpimällä koneellakaan onnistunut ilman täysryyppyä). Työntötangon takaisinlaitolla ja välyssäädöllä kuntoon ja kaikki puhinat, yms loppui.

    Oletko tarkistanut venttiilien liikkumisen? Onko auto seissyt nyt talven, ettei vaan olis joku tanko ryytynyt kiinni käytön puutteesta? Onko se edes työntötangoilla vai onko se OHC/DOHC?
     
  3. whiic

    whiic 1st gear

    Tosin työntötangon putoominen pois paikoiltaan estäisi venan aukeamisen eikä siten aiheuttaisi takaisinpuhallusvirtaa. Voisi tosin pitää ylimääräistä ääntä, jos alipaine raottaisi imuventtiiliä niin paljon, että alkaisi virrata ohi. Jos taas pakovena pysyisi kiinni niin ???

    Ja rupes ihmetyttään, että mistä se motti onni imuilmansa, jos kerran ilman virtaus kaasarissa oli väärään suuntaan? Kävikö se tavallisesti? Oliko autossa useampi kaasari? (Mä en sitten useampikurkkusiin ole tutustunut kummemmin, sellainenhan tässä vissiin on kyseessä)

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: whiic 2002-03-09 22:11 ]</font>
     
  4. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Se on talbot 1.3 kone, eli työntötanko kone 1 kurkkusella kaasarilla. Seissyt varmaan vuoden, ei lähe käyntiin. Tarttis purkaa koko kone tai hankkia joku pökötin kone.
     
  5. whiic

    whiic 1st gear

    Jos ilmavirta käy kaasarista ulos niin pakkohan sen ilman on jostakin tulla (pakosarja?). Jos kuvittelisi kaikki tahdit väärään suuntaan niin silloinhan se "käänteisessä pakotahdissa" imisi pakosarjasta, puristaisi "käänteisen työtahdin" aikana, sytyttäisi (ehkä) kipinää, mutta mikään ei palaisi, koska pakosarjasta on imetty pelkkää ilmaa, "käänteisen työtahdin" aikana ilma laajenisi, "käänteisen imutahdin" aikana ilma poistuisi kaasarin kautta. Aika korni ajatus, mutta en mä kyllä muuta keksi. Eri asia sitten miten startti pyörittäisi konetta väärään suuntaan, sillä starttien pitäisi pyöriä aina samaan suuntaan napaisuudesta huolimatta.

    Seurauksena väärään suuntaan pyörimisestä olisi se, että kone ei voisi edes teoriassa alkaa lupaamaan (ellei asenna kaasaria pakosarjaan :razz:) eli lupaako se Talouspotti?
     
  6. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    On se jo hiuka lupaillu ja köhiny.
     
  7. fisu

    fisu Gearhead

    kokeiles piruuttaan tuoreella bensalla, tuo nykybensa kun ei säily niinkuin wanhoina hywinä aikoina mutta eihän se leipäkään enää maistu leivältä :odroll:
     
  8. RokkiMikko

    RokkiMikko 1st gear

    Yksinkertainen selitys mikä ekana tulee mieleen on että imu venttiili(t) kantaa. päästää paineet imusarjaan ja sitäkautta kaasariin..
     
  9. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    No imupuolen vuoto mullekkin ekana tulee mieleen (onneks saa koulussa työstettyy ilmaseks venat). Kun pyörittää konetta niin puhaltaa kasarista ja välillä tulee pieni miltei voimaton imu.
     
  10. whiic

    whiic 1st gear

    Voisit kokeilla ensin, että riittäiskö venttiilin työntötankojen herättely. Se tuppaa välillä hyytymään pitkissä seisonnoissa. Aattelin meinaan, että jos kone on pysähtynyt sellaseen asentoon, että vena on auki, sitten se vena, keinuvipu tai työntötanko on ryytynyt jumiin niin eihän se pyörivä nokka-akseli sitä työntötankoa alas kisko niin, että venttiili lähtis liikkeeseen. Kiinniolevat venttiilit nokka-akseli vissiin pystyy pakottaan auki vaikka työntötangot olisikin vähän ryytyneet (hyvää ei välttämättä tee). Eli siellä on ehkä yksi (imu)vena koko ajan auki.

    Olisko tämä mahdollista? Ainakin työntötankojen liikkumisen tarkistaminen ei ole suuri vaiva työstämiseen verrattuna, jolloin täytyy hankkia tiivisteetkin ja purkaa puol konetta.
     
  11. SHIVA

    SHIVA 1st gear

    Puristuspainemittarilla löydät ongelmasylinterin...jossa on vaihtoehtoisesti..imu tai pako venttiili kantaa...jumissa tai vääntynyt mäntään tavatessaan..venttiili palanut tai kansi halki imupuolen kohdalta...pahimmillaan kaikki...kun ei kerran paukauttele kaasarissa niin veikkaisin pakoventtiiliä...
    joka tapauksessa kansi irti,jos vena ei ole jumiutunut....sorry!!!
     
  12. karjalai

    karjalai Gearhead

    Jos kone paukuttaa kaasarissa vähänväliä niin syynä voi olla myös ettei pakoventtiili aukea esim. nokan kulumisen seurauksena.
     
  13. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Nyt olis tarkotus ottaa kansi pois. Lähteekö kansi ihan nostamalla pois kun pultit on auki vai täytyykö ensin tehdä jotain työntötangoille???
     
  14. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    pitäs lähtee suoraan kun kumilekalla kopsauttaa vähän kupeeseen. tangot jää alakerran puolelle omiin lokeroihinsa.
     
  15. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Nyt on kansi pois, onko tarkkaa, että mihin lokeroon mikäkin tyäntötanko menee. Tällä hetkellä työntötangot on oikeassa järjestyksessä, mutta jos menee vahingossa sekaisin. Entä miten olisi hyvä putsata työntötangot, hiekkapaperilla??? Paljonkohan Talbotin kantta uskaltaa laskea?
     
  16. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    ei niillä sinänsä väliä ole, kun joudut säätään venavälykset jokatapauksessa koska kansi on ollu irti. periaattessahan olis hyvä aina laittaa osa takas sinne mistä se on otettu, mutta itse en ainakaan pidä mitään järjestystä työntötangoissa kun puran ja kasaan koneita.
    putsaa bensassa hammasharjalla tai vanhalla tiskiharjalla. kannen laskusta paha sanoo, pitäs saada tietää kuinka lähellä venat käy mäntiä..joku talpotti-virittäjä vois tietää.
     
  17. Roadrunner

    Roadrunner 1st gear

    Onko jollain tietoa, että millaset välykset venttiileissä kuuluu olla ja millaseen momenttiin kansi kiristetään? Ja kysehän on Talbotin 1300:sta koneesta.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Roadrunner 2002-06-25 00:28 ]</font>
     

Kerro tästä muillekin!