sähköpiuhoista..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja 251265, 28.11.2005.

  1. 251265

    251265 1st gear

    Kiitän (teen aaltoja) jo etukäteen, sillä tuun kyseleen ku pikkupoika, ja onhan se hyvä että tulee tiedot "hyvään" käyttöön!! (ja autoon!!) :rotfl:
     
  2. Rossi46

    Rossi46 1st gear

    Laita sitä 35mm2 kaapelia, niin sitä tulee varmasti toimiva ratkaisu!

    nyrrkisääntö toimii vain n.20A asti!

    PS. Millähän taulokolla 1,5mm2 johdosta saadaan 3,3kW 230V jännitteellä? Haluaa tiätää! :eek:
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Varmaan nähtynä 15A x 230v=3450VA
    16A sulakkeella vaaditaan se 2,5mm2
    perustuu todennäköisesti tähän väittämään mutta en laittaisi kuin keskukseen sisälle.
     
  4. swedu

    swedu 1st gear

    sotketaan pakkaa hiukan.

    Tämän joku voi oikaista jos tuo dementia on jo alkanut.
    vaihtovirrallahan joskus aikonaan oli tämmöistä mitoitusta
    sulakekoko kaapelineliöitä
    10A = 1,5 mm
    16A = 2,5 mm
    20A = 4 mm
    25A = 6mm
    tulikohan sitten
    35A =10mm
    50A =16mm jne.
    mutta tässä onkin jatkuvasta vaihtovirtakuormituksesta kyse, minkä kaapelin pitää kestää seuraavat "50 Vuotta".
    Tuo jännitekkin oli silloin joskus 220 eikä 230 vuotta.
    suuremissa 1000A kuormissa käytettiin CU tai Al laattakiskoo.

    Alunperinhän tuossa on kysymys kuinka paljon ja kauanko annetaan kaapelin lämmetä virralla vai käytetäänkö johtoa leivänpaahtimena.
    (jotkut käristi makkaransa)
    Lopputulos voi olla niinkuin on aikaisemmin esitetty poikki palanut johto.

    Samalla ajatuksella on tuon startin johdot mitoitettu tietynkokoisiksi.
    Olisko nuo startit 5 kw tehoisia???
    joten 12v n.417A on virran kulutus, ja pakkasella vielä enemmän.

    Paksummalla johdolla pienempi ominaisvastus kuin kaposella.
    joten siihen paksumpaan kaapeliin häviää vähemmän niitä voltteja.
    Eli lämmitetään vähemmän sitä paksumpaa.
    No jos puhutaan samanmittaisista kaapeleista.
    Jännitehäviön joku voi laskea jos tietää kaapelin ominaisvastuksen,pituuden jne....

    Joten jos tuplaat johtimiesi paksuudet niin lamput palavat kirkkaammin ja voivat kärähtää myös nopeammin. Johdoissa eristeet kestävät paremmin kun eristeaine johdossa ei lämpene. jne........
    Muistaa vielä, että onko tarkoitus kuormittaa johtoa hetkelliseti vai jatkuvasti
     
  5. 251265

    251265 1st gear

    starttihan on hetkellistä (+hehkutus.)
     
  6. MiCiC

    MiCiC 1st gear

    Tämä on siis se maksimi mitä tuon tavallisen 1,5mm2 mmj:n pitäisi kestää.. en tosin oo testannu.. :odroll:
    Ja kylläpä tuo ihan järkeenkin käy kun 16A sulakkeen takana ei saa käyttää 1,5mm2. No missä sitä sitten saa käyttää? No tietenkin sen pienemmän 10A sulakkeen takana. Ja jos vaikka oletetaan että 1,5mm2 vaikka napsahtaa poikki siinä 14,? A virrassa (joka tulee siitä 3,3kW:sta) niin sehän kestää sen 10A sulakkeen takana mainiosti eiköstävaanjookosta?

    P=U*I
    230V*10A
    P= 2300W

    Mut se siitä ja sen kestävyydestä.
    Ja joo. Jos noita starttikaapeleita vedellään niin kyllä se 35mm2 on aika jees. Itellä 50mm2 kupari ku sattu sopiva pätkä käteen.. kestää ainaki Maajohto mieluusti samaa luokkaa ku starttijohtokin.
    Ku tuntu että tässä jotku luuli et oon starttijohtoja vetämässä hituvirtajohdoilla. :rotfl:

    swedu: jotain tollasta taulukkoa itekki muistelen joskus tiiranneeni.
    Ei liene tuo jännitteen nosto vaikuttanu niin paljoa noihin virtoihin et se tuosta ois muuttunu.
     
  7. swedu

    swedu 1st gear

    tuo jännitteen nosto 220V -> 230V.
    Taitaa huomata oikeastaan vain lampun leimasta.
    sen suurempaa seksuaalista merkitystä sillä ei taida olla.

    Tuosta taulukosta voi pitää alkupäätä ohjenuorana kaapelin mitoituksessa.
    Kuormasta laskee virran kulutuksen aikaisemmin neuvotulla tavalla.
    Saadun virran perustella katsoo tuon sulakkeen koon.
    sulakkeen perusteella valtsee kaapelin paksuuden.
    tats it.

    Mutta Huom!! startit ja akut ovat hiukan eri juttu, koska hetkelliset käytettävät virrat voivat olla vaikkapa 500 - 800 amppeeria.
    Jos on käytetty 6 mm johtoa akkulle, niin voi talonpojan järjen kanssa ajatella että riittääkö tuo johto.
     
  8. turakki

    turakki 1st gear

    Pakko möläyttää. Saahan 1.5mm2 kaapelia käyttää 25A moottorilähdöis jos ei ole läpivientejä.
     
  9. swedu

    swedu 1st gear

    heheh

    kerroin vain mielipiteeni, mistä on hyvä lähteä.
    Hyvä jos löytyy muitakin mielipiteitä.

    Se on jokaisen oma asia minkä siiman haluaa laittaa ja mihinkin. :rotfl:
     
  10. MiCiC

    MiCiC 1st gear

    Jepejep.

    Mikäli moottori on mitoitettu oikein käytettävään kohteeseen se harvoin ottaa täysiä virtoja muuten kuin käynnistyessään jos silloinkaan.
    Mutta en kyllä 25A moottorilähdölle silti lähtisi pistämään 1,5mm karvoja vaikka kuinka saisi laittaa. Mennään mun mielestä vähän turhaa riskirajoilla jos vaikka sattuu moottorikaapeli vaurioitumaan jostain syystä. Ei tarvitse iso tälli olla ni noilla virroilla tulee ongelmia. Tästä syystähän sitä saa käyttää vain jos ei ole läpivientejä.
    Muut saa tehä mun puolesta mitä haluavat kunhan ei tarvi jälkeenpäin korjailla. :rotfl:

    Just parasta tällainen mielipiteiden vaihto. :)
     
  11. 251265

    251265 1st gear

    mää laitan kunnon vaijeria!! Kylä lähtee! 8)
     
  12. etna

    etna 1st gear

    akuille laittaisin 50 silikonkumi hitsaus kaabelia, on hienosäikeistä ja notkeaa ja kengät päihin hydprässillä ni ei lämpiä kaabelit pitemmässäkään veivauksessa. :D
     
  13. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Jep, hienosäikeinen kaapeli on paksunakin mukavaa käsitellä. Kyllä neliöitä saa olla autokäytössä kunhan nyt ei ala liioittelemaan. Kannattaa muistaa jännitehäviöt myös tietyissä paikoissa. AINA kun joku kuorma ottaa virtaa niin siihen tuleva johtohan on pieni vastus. Esim. ajovaloille itse vetäisin vähintään sen 1,5 neliöö, vaikka jopa 2,5. Ei sillä etteikö ohuempi kestäisi mutta verratkaapa kuinka H4 kirkastuu kun plussanavasta lampun palaessa tällää lampun kantaan toisen piuhan rinnalle !

    Myös kaikki moottorit, puhaltimet, jäähdyttimen puhaltimet, ruiskun bensapumppu, niin 2,5 neliöö on aika hyvä piuha niille. Tai 4 neliöö jos vähänkin isompi moottori.

    Akuilta startille tosiaan 50 neliöö on yleensä aika hyvä. 25 jo liian pieni, 70 kuorma-auton kokoa... Samoin yhdyskaapelit, 50 neliöö hyvä. Ja riittää.
    Kyllä siinäkin eroa tulee startin pyörimiseen että onko -15 asteen pakkasella 16 vai 50 neliöö starttikaapelit ja huom. myös maadotuskaapeli akulta koneeseen (ja runkoon). Pikkuhilppeille minimi on se 1,5 neliöö, merkkivaloille vaikka 0,75 neliöö.
     
  14. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Re: Nyrkkisääntö

    "Virta eli teho"?
    Virta ja teho eivät tosiaankaan ole suoraan verrannollisia.

    Allaolevassa esimerkissä ei ole mitään ristiriitaa, laskelma sinällään on oikein ja loppujohtopäätös pitää paikkansa.
    Tosin 10A sulake kestää vain 2.3kVA:n kuorman jatkuvana ,eikä 3,3kVA:ta 230VAC jännitteellä mikäli kuorma vaan ei ole induktiivistä tai kapasitiivistä ja siten tehokerroin "cosini fii" poikkeaa yhdestä.

    1.5mm2 johto ei käytännössä aiheuta merkittäviä häviöitä/ylikuormitu/kuumene jos johtimen kuormitus on max 10A.
    2.5mm2 johtimella 16A.
    Esimerkin lopussahan nimenomaan lasketaan tuo saman tehoin 12V jännitteellä ottama virta joka on 275A.

     
  15. spad

    spad Gearhead

    Mä en silti vertailisi noita 230 V johtimien paksuuksia. Tuossa jännitteessä 5 V pudotus ei vaikuta oikeastaan mitään, mutta sama paksuus, sama virta, sama pituus 12 V järjestelmässä tekee sen jo käyttökelvottomaksi.

    Mä olen pitänyt ajatuksissani että pikkukoneet 16 mm^2, isommat 25 ja oikein isot 35. Jos kaapelivedot yli metrin-pari niin sitten hieman lisää paksuutta kompensoimaan jännitehäviöitä.

    Startit tuntuvat ottavan henkilöautoissa kilowatin - kahden välille. Harvemmin yli 200 amppeerin tarvetta on. Kaapelien lämpenemisellä ei juurikaan muutaman sekunnin starttauksessa ole väliä - jännitehäviöillä on.
     
  16. ana57

    ana57 1st gear

    Arkistossa, kohdassa sähköt on johdinten mitoitus taulukot johdon pituuden ja virran perusteella, taulukon arvot on laskettu max jännitehäviöllä 0,1 V, miläli siedät 0,2 V häviöt kasvata pituutta tai virtaa kaksinkertaiseksi (helppoa päässälaskua). Pysähdyksissä oleva startti ottaa käytännössä kaiken virran minkä akku pystyy antamaan, nopeuden kasvaessa virta pienenee.
     
  17. swedu

    swedu 1st gear

    Olisiko laittaa suoraa linkkiä, mistä tämä hieno taulukko löytyy?
     
  18. ana57

    ana57 1st gear

  19. swedu

    swedu 1st gear

    Ompa komee taulukko.

    kyllä selviää tyhmemmällekin että, millä paksuudella, mikä matka ja kuinka paljon virtaa (Max sulake).

    Tosi hyvä juttu..
     
  20. esk78

    esk78 1st gear

    Ei tosta paksummasta johdosta ole kyllä haittaakaan, jos ne vain mahtuvat kulkemaan. Autossahan jännite ei ole suuri, mutta virrat voivat kasvaa yllättävän suuriksi.
     

Kerro tästä muillekin!