Levyjarrut taakse, mistä satulat joissa käsijarru?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja budweiser, 28.12.2005.

  1. Beenari

    Beenari 3rd gear

    Mihin niistä? mopojako (5x4,75") vai autojako (5x5")
     
  2. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Jaguar xj.
     
  3. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jaosta en tiedä mutta justiin RiceCubFobia vaihtoi Bemariinsa mun tallissa takaripustuksia ja sen BMW 2500 jarruissa on sellainen yhteis levy/rumpu sydeemi.
     
  4. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    1999> Passat farmari. Sellaisissakin on käsijarru, joka vaikuttaa levyihin.

    Ja tietysti vanhojen 900 tai 99 Saabien etusatulat? Niissähän on myös käsijarru, eikä se etusatula tiedä olevansa taka-akselilla.
    Tehon jostain 900 saabin etuakselilta (1300 kg?) siirrettynä +2000 kg
    auton taka-akselille voisi kuvitella olevan sopiva, varsinkin jos rajoitinventtiiliä tai ihan säädettävää säädintä käytetään..

    Ja levyt sitten sopivanhalkaisijaiset jostain takavetoautosta.. Ja ainahan niihin voi koneistuttaa uuden jaon pulteille..
     
  5. cam68

    cam68 1st gear

    niin on rumpu/levy mut mitä sitten en minäkään välittäny niistä rummuista!! golfin stulassa käsijarru käyttää samaa sylinteriä kun ite jarru!! oma vipu vaan. ja se pulttijako oli sama mut mm 5x120 käy ainakin minun 12pulttiseen suoraan!
     
  6. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ite kanssa pähkäilin noiden eri vaihtoehtojen välillä, rummut vaiko levyt. Romikselta saa jotain kamoja, mutta niitä joutuu usein remppaamaan ja kustannukset sekä vaivannäkö kasvaa. Sit taas useimmat valmiiit setit on suht kalliita. Mä päädyin lopulta Fordin SVO takalevyihin, todennäkösesti jostain tuotantovessasta peräisin olevat kamat, kaikki osat uutena makso 380 taalaa.
     
  7. pantera

    pantera Double Gearhead

    Noi mopemaninvoortijarrut on ehka explorerin
    Currie Enterpricen ja muutaman muun akselitakomon levyjarru optioina on noi explorer jarrut
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mooppareissa kun tota muuttaa, niin pääsääntösesti pitää myös vaihtaa orkkis vetarin kartiolaakerit kuulalaakereiks, niin sanotuiks "green bearingeiksi".
     
  9. GT-Racing

    GT-Racing 1st gear

    minkäs takia pitää muuttaa kuula laakereiks? on perän kavennus, likkikiinnikketten teko ja levyjarru savotta tiedossa ja onko tämä nimenomaan 8 3/4 perän kanssa
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Noi takajarrut on yleensä kiinteillä jarrusatuloilla, ja noissa kartiolaakereissahan on se säätö, eli vetarin laipan paikka ei aina oo välttämättä vakio. Jos oot tollasta projektia tekemässä, niin kannattanee ottaa suoraan ne green bearingit, pääsee samalla siitä laakerin preloadin säädöstä eroon.
     
  11. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Rangeroverissa käsijarru puristuu kardaaniakseliin.

    En kyllä muista oliko kovinkaan yksinkertainen ratkaisu.
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onko toi faktaa ja jos on niin mihinköhän sekin perustuu?? Jos vaijeri on parempi/turvallisempi niin olis kai joka autossa vaijeritoimiset jarrut joka pyörässä.
    Tollanen nestetoiminen on helevetin helppo tehdä jostain kytkimen polkimenpuoleisesta sylinteristä. Siitä vaan takajarrun nesteet menemään normikäytössä läpi ja silleen.

    Tarttis kyhätä yhteen tojojakolaatikkoiseen geeämmään parempi kässärisysteemi kun nykyisen saa toimimaan just silleen nippanappa kerran vuodessa.
     
  13. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Niin oli myös Volgassa
     
  14. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kyllä se ainakin AKE sanoo noin. Minulla kun on vielä se Crown-ikuisuusprojekti, johon levyjarruja joskus pitäisi värkätä ja sitten kaveri harrastaa rallia. :) (littyy toisiinsa, kyllä). Ralliautoissa kuulemma käytetään sellaisia pääsylintereitä, joissa myös käsijarru tulee samasta (takapyörille). Kysyinpä sitten AKEsta, että voisikos tuollaisen värkätä, kun saisi samalla sopivamman pääsylinterin. Ei se kuulemma ole laillinen. VOi tulla putkee/letkuun vuoto ja sitten ei olekaan käsijarrua eikä käyttöjarrua tms.
     
  15. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    AKEmaisen hassu perustelu muuten. Vaijerihan ei koskaan voi mennä poikki.
     
  16. TTA

    TTA 1st gear

    Muistaakseni laissa sanotaan että seisontajarrun pitää olla mekaaninen. Eli voi tehdä vaikka umpitangosta jos ei luota vaijeriin :D
     
  17. GT-Racing

    GT-Racing 1st gear


    joo olispas pitäny ajatella ennen kun kirjoittelee, noinhan se tietysti on.
     
  18. gm dealer

    gm dealer Gearhead

    Noissa citroen satoloissa on sellanan liukuholkki systeemi sivuttais suunnassa antaa ainakin 10mm sätövaraa.mulla 8 3/4 mol.puolilla laakerinsätö mahd.(jos renkaan kanssa ahdasta kotelossa voi säädellä!Huom.satulan valmistaja bendix liekkö ranskalainen? yhetkään satulat ei oo ollu jumissa.kiitos varman hydraulinesteen?se Mb 500 levy on muuten sama kuin 200d ,mut se kuulostaa paljon tehokkaamalta :rotfl: .Bmw 520 levy käy paremmin kuin mb:n levy.mb:n levyn alle joutui tekee levityspalat.HUOM.750BMW:n-95>etulevyistä saa GM:läisiin myös isot (335mm)jarrut edullisesti.
     
  19. Jossain uudemmissa transporttereissa on kanssa käsijarru levyn satuloissa.

    Mitähän ake sanoo jos on molemmat vaihtoehdot eli vaijeri ja hydraulinen käsijarru.. Vaijerit vois olla vaan niin löysällä että hydrauliikka tekee työn...
     
  20. Hervast

    Hervast 1st gear

    Audin levyt on varmasti edullisimmasta päästä jos haluaa helpon päivityksen levyjarruista taka akselille. Sitten jos haluaa lisää jarrutustehoa niin 200 20V ja V8 malleissa on käytetty tuuletettuja levyjä takana, jolloin levyn paksuus on jotain 20 tai 22 mm. Nuo ovat Lucas/girlingin satuloita ja tyyppinumero kertoo männän halkaisijan tai tehollisen halkaisijan jos mäntiä on useampia. Samanlaisia satuloita on käytetty myös Ford scorpiossa. tuosta vähän osviittaa kiinnostuneille http://www.nordicaudi.com/arkivet/artik ... 44/a44.php

    Nuo ovat varmatoimisia mekanismeja, MUTTA noissa on ollut ongelmaa käsijarruvivun ruostumisessa jarrusatulan runkoon. Rungossa on stefa jonka pitäisi estää veden ja paskan pääsy satulan ja tapin väliin, mutta se ei pitkään toimi. Onneksi ratkaisu on helppo. Kun poraa rasvanipat runkoon siten että tapin ja satulanrungon väliin stefan taakse saa puristettua rasvaa, niin ongelma poistuu lopullisesti. Huolloksi riittää rasvaaminen 1/2 vuoden välein.
     

Kerro tästä muillekin!