ilokaasu diiselkoneessa....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja werneri, 15.1.2006.

  1. werneri

    werneri 1st gear

    miten on pelaako haasukaasu tehoalisäävästi myös diiselissä?
     
  2. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    :eek: :eek: :eek: :eek: Eipä oo koskaan kuullutkaan tuollaisesta. Veikkaanpa että sulaa männät puhki tai keittää heti....????
     
  3. Nutlass

    Nutlass Gearhead

  4. always bb

    always bb Gearhead

    eikös ne nestekaasulla kans (ahda) noita :odroll:
     
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  6. Driver81

    Driver81 2nd gear

  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Testasin paatissa tota nestekaasua ja kyllä se toimii! Systeemi oli vain sellainen pikakoehomma. Pullosta paineenalentajan kautta letku imusatsiin ja kun pullon tempas auki niin kierrokset nousi samantien 500rpm. Kaasun määrällä ei ollut niin hirveesti väliä kunhan sitä sinne koneeseen vain meni.

    Niin ja ton kaasun syttymislämpötila on korkeampi kuin kiisselimehulla!!
     
  8. Diesel toimii aina ilmaylijäämällä, eli happea jää aina palamatta. Ilokaasu taas "lisää" kemiallisesti happea palotapahtumaan. Siksi bensakoneessa moista käytetään.

    Dieselissä pitäisi lisätä löpönsyöttöä, jotta ilokaasusta olisi teoriassa jotain hyötyä. Käytännössä ilokaasusta ei lie iloa, koska diesel on suunniteltu siten, että käytännössä aina palotilaan jää palamatonta happea..

    Luultavasti tuo propaani "hyödyntää" tuon dieselin polttamatta jättämän hapen ??

    Siis tämä mutua. Joka tíetää paremmin, vapaasti vaan kommenttia..
     
  9. AteV8

    AteV8 Gearhead

  10. esk78

    esk78 1st gear

    parempi hyötysuhde voi olla perinteisellä turbottamisella... itse en ole kuullut nos dieseleistä
     
  11. VMZ

    VMZ 1st gear

    Dieseliin käy kaikki :lol: nestekaasu, ilokaasu whatever. Kuitenkaan niistä ei ole iloa ellei syöttöäkin lisätä, niinkuin tuosta ilmaylijäämästä oli puhetta.

    Siksi esim. nestekaasu on hyvä laittaa esim. painekytkimellä virtaamaan kun ahdot nousevat riittävästi. Ilokaasua on ameriikan pojat ainakin testailleet, mutta annostulu on kuulemma kinkkistä. Nestekaasun kanssakin voi yliannostellessa johtaa dieselin - - nakuttamaan :rotfl: Dieselin detonointi on vielä vaarallisempaa kuin bensakoneen..
     
  12. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Osaatko äkisti sitten sanoa, minkä takia diisseleistä niin mieluusti turbotetaan? Ihan yhtälailla ilokaasu auttaa dieselissä kuin bensassa. Dieselmoottorin virittäminen poikkeaa selkeästi bensamoottorista siinä, että kun syöttöä lisätään tehon nostamiseksi, pakokaasujen lämpötila nousee. Niinpä kaikilla ahtimilla, turboilla, remmikäyttöisillä, kemiallisilla yms. lisätään happea, jolloin voidaan syöttää lisää polttoainetta moottorin osia sulattamatta. Enemmän happea -> enemmän polttoainetta -> enemmän tehoa.
    Ei siis ole syytä miksei ilokaasu toimisi dieselmoottorissakin.
     
  13. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Saakos tota nestekaasua käyttää Suomen tieliikenteessä?
     
  14. VMZ

    VMZ 1st gear

    Saako värjäämätöntä ja merkkiaineetonta dieseliä, mutta josta ei ole veroa maksettu, käyttää tieliikenteessä? :rotfl: :rotfl: :rotfl:

    Nykyisessä polttoainemaksulaissahan kielletään kaikki muut paitsi verollinen dieselöljy, eli periaatteessa nestekaasukin on kielletty, koska sekin katsottaneen polttoaineeksi, ei hapettimeksi tms. niinkuin ilokaasu.

    Tosin enpä ole kuullut, että onko tosielämän kokemuksia kellään :wink:
     
  15. werneri

    werneri 1st gear

    tollasta nestekaasu systeemiähän vois koittaa värkätä johonkin vanhaan lahoon taximersuun.... nestekaasua ainakin tuntuis saavan helpommalla ku hassukaasua.... kyllähän tommosen perjaatteessa kotioloissa pystyis tekemään.. ?
     
  16. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Taitaa vain turbo olla pitkänpäälle helpompi ja halvempi keino saada lisäilmaa koneeseen ja siten lisäsyötöstä hyötyä. Kas paineella saadaan kansi virtaamaan paremmin ja koko ajan kuin kalliilla kaasulla tehtävä hetkittäinen kemiallinen ahtaminen.. Ja sitäpaitsi NOS-pullo kiinni et liikenteessä saa ajaa.. Turbon kanssa kyllä useimmiten.
     
  17. VMZ

    VMZ 1st gear

    Tässä pitäisi muistaa, ettei turboa (tai muuta ilmapumppua) voi jättää pois jos tosihyötyä kaasuista hakee. Toisin kuin bensakone, diesel oikeastaan pitäisi, tai ainakin olisi suositeltavaa ahtaa.
     
  18. T604

    T604 1st gear

    Yleensä nämä nestekaasulla piristetyt dieselit ovat myös ahdettuja turbolla.
    Nestekaasulla vaan saadaan lisää puhtia vedettäessä isoa traileria vuorenrinnettä ylös.
    Lisäks tolla nestekaasulla on taipumus laskea dieselin haitallisia päästöjä joten luulis viherpiipertäjienkin ymmärtävän asian. :wink:
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei kai se nestekaasu mitään detonaatiota voi oikein aiheuttaa, kun se syttyy vasta kun dieseli on syttynyt. Päästöthän siitä tippuu aika paljonkin, mutta ketä sellainen kiinnostaa? ja kyselin tota kerran yhdeltä katsomieheltä ja oli sitä mieltä, että jos tollaset vehkeet autosta löytyy niin moninkertainen dieselvero siitä pärähtää.
     
  20. VMZ

    VMZ 1st gear

    Ainakin rapakon toiselta puolen ovat antaneet ymmärtää, että liikaa kaasua alkaa kolisuttaa paikkoja, hankala sanoa kun itsellä on vielä kyseinen viritelmä kesken :wink:
     

Kerro tästä muillekin!