Ympäristöasiat tallilla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Lutra, 15.1.2006.

  1. Lutra

    Lutra 1st gear

    Ottamatta kantaa onko vanhat autot ympäristöystävällisiä vai ei, kuinkas meillä keskimääräisellä harrastajalla on perusasiat tallilla hanskassa

    Kierrätys:
    -öljyjen
    -nesteiden
    -akkujen
    -metalliromun
    -pahvien/paperien jne

    Kaasarien säätö:
    -vaikkei laki vaadikkaan alta vm77 pakokaasumittaukseen, kuis me, vaaditaan vai ei (säädöt autossa kohdilleen)?
     
  2. Lutra

    Lutra 1st gear

    Mulla:
    -öljyt, nesteet, akut, metalliromu, pahvit jne eritelty ja vienti keräyspisteisiin
    -auto palasina vielä mutta käytän pakokaasumittauksissa (vm-67)
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Hyvin! Kaikkihan meillä on just eikä melkein järjestyksessä! Akut keräys pisteisiin,nesteen "alennan" vanhempiin romuihin traktoreihin yms.kun niistä näyttää häipyvän nestettä,vaik vuotokohtaa ei paikallistettukaan eli mihin lie hävittää nesteensä? Öljyn vien joko keräyspisteeseen tai poltan erit.kuumassa lämpökattilassamme,sitä nyt tulee niin vähä! Pahvit palaa joko em.kattilassa tai ulkona roviolla muun epäm.poltettavan jätteen seassa! Tottakai pakokaasumittaus kannattaa suoritaa,ni näkee et onko säätöihin koskemista ja mittaushan kannattais sit suorittaa koko kierrosluku-alueella,eikä pelkästään tyhjäkäynnillä!
     
  4. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Meidän kimppatallilla kävi jopa kaupungin puolesta virkanainen tarkastamassa tämän asian,oli informoitu ilmeisesti ulkopuolisen toimesta joten asiaan kannattaa perehtyä pääsee helpomalla näin käydessä.
    Päällimäiseksi asiaksi nousi erään kaverin jokamies luokan autot ja varaosaauto hänen luullessa kyseesssä olevan jonkin sortin purkaamo toiminta.
     
  5. Lutra

    Lutra 1st gear

    Puuttuiko virkahenkilö autojen pesumahdollisuuksiin/viemäröintiin jne?
     
  6. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Öljyt: Keräty muovi astioihin, toimitetatan hukkaan kunhan nurkat alkaa olla täynnä pönttöjä.

    Jäähdytysnesteet: Usein päätyy maahan, mutta pyritään keräämään astioihin.

    Akut: puimalan vintillä. :eek:

    Metalli romu: Viedään kai Kuusakoski oy:lle kunhan nurkat tulee täyteen romua.

    Pahvit/paperit: Poltetaan talon uuneissa/saunassa.

    Autojen säädöt: Yleensä summassa säädetty, mutta nyt tulee molempiin tekeillä oleviin autoihin ohjelmoitavat ruiskut. 8) Molempiin ohjelmoidaan kai kahdet säädöt: Taloudellisuus / Max teho.
     
  7. Bandicoot

    Bandicoot Gearhead

    Kyllä ja siihen valuuko pihalla olevista autoista nesteitä ja onko jätehuolto firman kanssa sopimus astia tyhjennyksistä,se mikä tuntui olevan mahdoton uskoa niin hän epäili toimintaa ammattimaiseksi korjaamo toiminnaksi ei porukan vapaa -ajan vietto tilaksi,liekö asioissa sitten eri määräykset.
     
  8. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Lapuan kierrätyspiste on noin 1,5km päässä, sinne saa viedä kaikki kyseiset materiaalit imaiseksi kunhan lajittelee oikeisiin kontteihin.
     
  9. toppielt

    toppielt 1st gear

    Öljyt ja pakkasneseet on kerätty isoon tynnyriin, jotka sitten toimitetaan kierrätykseen kuten akutkin. Metalliromu on kerätty isolle lavalle jonka sitten romunkerääjä on käynyt tyhjentämässä kun on tullut täyteen. Pahvit, paperit yms tulee poltettua.
     
  10. Hervast

    Hervast 1st gear

    Öljyt kerätään 200l tynnyriin, puhtaammat peräöljyt käytellään teräketjuöljyn seassa. Pakkasnesteet keräilen 20l pyttyyn. Suotimet omaan tynnyriinsä, samaten pienempi metalliromu. Palavat pakkaukset ja muovit polttelen lämmitysuunissa. Akut varastoin kuivaan paikkaan ja vien yleensä kerran kesässä kaatopaikkakamaa traktorikärrillisen kaatopaikalle. Joskus tuli melkein saman verran metallia paluukuormana, olivat rakennukselta pistäneet hyvää harjaterästä yms. metallinkeräykseen ja nehän piti tietenkin ottaa hyötykäyttöön... kotona sitte kiiteltiin :D

    Pitäähän jätteistä huolehtia kunnolla, minusta ei mikään ole vastenmielisempi ajatus kuin paskojen hautaaminen omalle markille, pahimmassa tapauksessa ne unohtaa ja ne tulee esille aikanaan.
     
  11. Muki

    Muki Gearhead

    Nykyisin ongelmajätteistä pääsee eroon asiallisesti ja mahdolliset suurempien määrien kustannukset - peilattuna harrastuksen muuhun menopuoleen - ovat niin marginaaliset, että mitä tahansa muuta toimintamallia kuin asianmukaista jätehuoltoa voi pitää epä-älyllisenä.
     
  12. Classic1964

    Classic1964 Double Gearhead

    Meillä lajitellaan kaikki:

    öljyt tynnyriin

    nesteet omaansa

    metalliromu transitin sisään (romu-ukko hakee sieltä, mutta on siistin näköinen säilytyspaikka ulospäin)

    muut p*skat ja paperit viedään roskiin

    juomapullot (lue kalja) ja muut hylsyt koreihin ja edelleen kauppaan
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Meidän tallillakin on nykyisin panostettu ympäristöjuttuun ja siinä erityisesti tohon lajitteluun, tyhjät ja täydet kaljapullot on siististi eri koreissa :wink: Tai no, tyhjät on kyllä joskus lajiteltu pitkin lattioitakin :rotfl:
     
  14. Kylläpä nuo jätteet tahtoo oikeisiin paikkoihin ajautua. Metallit romikselle, akut ja nesteet keräyspisteeseen jne., Öljyt on kerätty 200L tynnyriin, kaveri polttaa ne hyväksytyllä jäteöljynpolttimella.

    Hallista tulee muuten paljon siistimpi kun siivouksen suorittaa pikku kännissä. Ei tule tunteiltua joka ikisen nippelin perään. :lol:
     
  15. Muki

    Muki Gearhead

    :rotfl:
     
  16. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Se on aika pieni vaiva laittaa jäteöljyt (4 autoa) 20L säiliöön ja kerran pari vuodessa tyhjentää keräyspisteessä, samalla reissulla hoituu patterit ja akut, jarrunesteet, tyhjät kanisterit ym. Ainoa, mitä tulee harvemmin kuskattua, on jäähdytysnesteet, ne kun tuppaa tyhjentymään joko kansien kautta tai kiehua yli tms. Mutta silloin kun tulee toimivasta autosta otettua esim syylaria irti, niin silloin tulee otetta vanhat nesteetkin kierrätykseen.
     

Kerro tästä muillekin!