Miten löytäisin isäni entiset autot?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja pontiacgto, 7.8.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Moron!

    Laitan aina ehtoisin semmosta vm-71 B-kopan Kadettia tuolla pihan perällä kuntoon (museoon ... :D )

    Nyt jäi ylimääräseksi siistit, punaiset keinonahkapenkit (takapenkit sekä 1 kpl etupenkkejä)
    Jos joku tarvitsee semmosia niin ne ois myyren...

    terv MaMa
     
  2. pontiacgto

    pontiacgto 1st gear

    Tässä muille vanhojen mobiilien etsijöille hakuinfoa:

    Elisa -ajoneuvorekisterikyselyt tekstiviestillä numeroon 16258 (Hinta: 1,30 €/onnistunut haku), 1990 jälkeen rekisterissä olleet ja rekisteristä poistetut ajoneuvot
    AKE – ajoneuvojen historiatiedot puhelimitse numerosta 0100 7811 (0,08 €/min+pvm), ennen vuotta 1990 rekisteristä poistetut ajoneuvot
    Suomen automobiilihistoriallinen klubi numerosta 09 7289 5150, ennen vuotta 1966 rekisteristä poistetut ajoneuvot
    Mobilia numerosta 03 3140 4000, ennen vuotta 1966 rekisteristä poistetut ajoneuvot

    Niin ja olen taas lisännyt informaatiota http://www.brokenbliss.com/autot/ -sivulle. Perhana kun vielä pääsisi jo pian katsomaan paikan päälle ensimmäistä löytettyä autoa ;)

    - Peksi
     
  3. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Hyvinhän sinä olet päässyt eteenpäin, mallit, vuosimallit ja historiat ovat muutamassa viikossa tarkentuneet kovasti. Vaikka ei moniakaan noista autoista enää mistään löytyisi, niin mielenkiintoinen projektihan tuo tietojen ja kuvien etsiminenkin on.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Soittelin tänään AKE:sta saamieni omistajatietojen mukaisille ihmisille. Tai ainakin niin luulin... Hitto vieköön yhteen numeroista vastasi joku nuori tyttö ja meikäläisellä viisti kylmät väreet pitkin selkäpiitä, että mitä tytön isä mahtaa tuumata kun vanhat sedät soittelevat omituisissa "muka autoasioissa" hänen tyttärelleen. Yritin jopa pidättää hengitystä, ettei vaan tule sellainen kuva, että luurin toisessa päässä on joku häiriintynyt läähättäjä ;) Tyttö vaan sitten totesi, että taisit soittaa väärään numeroon.

    On muuten yllättävän moni noista entisistä omistajista vaihtanut asuinpaikkakuntaa ja heidän kiinni saamisensa saattaa vielä olla tuskan takana... Varmasti moni osa on jo manan maillakin. Ennen en kyllä luovuta, ennen kuin jokainen kivi on käännetty ;)

    - Peksi
     
  5. pontiacgto

    pontiacgto 1st gear

    Projekti etenee varsin rauhallista tahtia, mutta pientä edistystä taas on tullut.

    Ensinnäkin Kaiserista löytyi vuosina 1958-1960 auton omistaneelta herrasmieheltä kuva: http://www.brokenbliss.com/autot/KaiserSpecial1951.jpg. Valitettavasti vain kuvassa ei näy auton rekisterinumeroa, jotta pääsisi taustoja kaivelemaan.

    Lisäksi selvisi, että Mosse 407 ei ollutkään isäni auto vaan hänen jo edesmenneen isoveljensä Aimo Mettälän. Poistin kyseisen auton tiedot ja kuvan projektisivustolta (vaikka se "Tebolin" -kuva onkin todella muikea).

    Lisäksi isä muisti myös omistaneensa Volvo 444:n, jonka lisäsin projektisivustolle (tosin taustatiedot puuttuvat ko. autosta vielä täysin).

    Koko projektihan löytyy edelleen täältä: http://www.brokenbliss.com/autot/

    Palailemisiin!

    - Peksi
     
  6. Ilari

    Ilari Gearhead

    Mul on yks kilvetön 444. Jos saat sen tietoja, niin pistä viestiä ja tarkistetaan..
     
  7. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Isänpäivää tuli vietettyä taas mukavissa tunnelmissa vanhempieni luona ja jostain kumman syystä puhuttiin taas autoista!
    Isäni kun sattui mainitsemaan maagiset sanat "missähän se vanha auto on tänäpäivänä?"

    Vuonna 1955 isäni juuri ajokortin saaneena osti itselleen ensimmäisen autonsa joka oli Dodge DeLuxe, vuosimalli ei ihan varma mutta 1930-40 luvun vaihteesta se oli. Hinta oli joku pyöreä satatonnia vanhaa markkaa eli tonni "uusia" markkoja.
    Myyjänä oli joku "Fogelstoppari" nimellä tunnettu jobbari vaasasta.

    Auto oli isälläni vuoden verran jonka jälkeen hän myi auton kansallispankin talonmiehelle joka sittemmin kunnostutti moottorin ammattikoululla. Tämän jälkeen auto vaihtoi jälleen omistajaa ja uusi omistaja laittoi Dodgen moottorin veneeseen..! Sen jälkeen (-60 luvun puoliväli) autosta ei ole havaintoa..

    Jos nyt sattuu että auto on edelleen olemassa niin tässä tuli hiukan historiaa auton nykyiselle omistajalle. Ei tässä olla mitenkään aktiivisesti ostamassa takaisin vanhaa autoa kun tallit alkaa olla muutenkin täynnä..

    Auton rekisterinumero oli VA-357 ja siitä on yksi kuva muistona:
    http://public.fotki.com/Rinnewood/priva ... dodge.html

    Lisätään listaan myös muutkin isäni vanhat autot:
    Skoda vm-? (mallia "limppu") rek YR-509
    Commer Cob YZ-521
    Datsun Bluebird VHI-16
    Toyota Corona MK 2 TBB-27
    ja sen jälkeen on ollut vain volvoja.. :odroll:
     
  8. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Tuo Dodge näyttää olevan -41 vuosimalliltaan. Miten lie Suomeen päätynyt, olisiko sitten sodan jälkeen vaikka Ruotsista tullut sinne länsirannikolle vaikka muuttotavarana?
     
  9. Cilkkis

    Cilkkis 3rd gear

    Määki kyselin isäni autoista, mut ei oo kovin wanhoja

    -Austin Mini 850 XMU-66
    -Fiat 600
    -Mazda Marella XC-223
    -Toyota Corolla KE-20 tuhoutui kolarissa
    -Mazda 323 1100
    -Mazda 323 1300 ?UC-262
    -Mazda 323 1.3 DX 1982
    -Mazda 323 1.3 LX 1987 BEU-372
    -Volkswagen Polo 1.4 Classic 1999 AIZ-549
     
  10. Sami H.

    Sami H. Gearhead

    Tuolla laulajan laanilla näyttäisi olevan ilmeisesti yksi Kaiser 1951, klik2 ja klik3. Tosin, kun en expertti ole, en ole auton mallista varma. Valkeakattoinen, mustat ovet ja kaksiosainen tuulilasi. Tuo tuulilasi viittaisi vm. 1951, mutta konepellin koriste on kyllä erikoinen, ei ainakaan Specialin vm. 1951. Ihan varma ei myöskään ole, onko tuo kaksiovinen. Vähän niinkuin takaoven kahvaa ei näkyisi. Liekö Coupe peräti?!

    Tuossa kuvassa näyttäisi, että siinä on 1954:n konepelti.

    Esim. täältä näkee noita eri vuosimalleja, kohdasta "prod fig".
     
  11. Sami H.

    Sami H. Gearhead

    Oho, olihan siellä toinenkin Kaiser 1951 valkoisella katolla.

    Ja joitakin ovia (klik2) näyttäis olevan muistona toisista Kaisereista.
     
  12. Sami H.

    Sami H. Gearhead

    Tuosta 504 Break Peugeotista sen verran, että itsellä oli rekisterillä TAV-7** varustettu auto, joka oli vuosimallia 1973. Voi olla rekisteröity 1972 lopussa, mutta todennäköisesti vuoden 1973 alussa. Eli 504 on kenties mallia 1973 ja 304 mallia 1972.
     
  13. ds-marko

    ds-marko 1st gear

    kaiser coupe

    Siinä tosiaan näyttäisi olevan -54-mallin sekä konepelti että maski. Oven kahva voi puuttua-se kun menee yleensä rikki siten, että koko kahva irtoaa. Jos on kaksiovinen, niin maan ainoita varmaan.

    Aika varmaksi epäilisin, että kaksiovisia Kaisereita ei ole Suomeen tuotu kuin ehkä näytteeksi yksittäiskappaleina, muuttoautona tai muuten jälkituontina?

    Suomeen virallisesti tuodut Kaiserit tuotiin varmaan kaikki Israelista ja ne menivät varmasti pääosin taksikäyttöön. Eli jo siksi ovat varmaan olleet neliovisia.

    Willys-Haifa teki käsittääkseni neliovisia Kaiser Manhattan, Special ja DeLuxe-malleja -tekikö ollenkaan kaksiovisia, vähän epäilisin.
     
  14. pontiacgto

    pontiacgto 1st gear

    Re: kaiser coupe

    Uusimmassa Mobilistissa on uitettu Kaiser Manhattan 2D Sedan 1953. 2-ovisia on siis tehty, mutta Willow Runin tehtaalla Jenkeissä.

    Sen verran kerrottakoon, että projekti etenee pikkuhiljaa. Olen pääasiassa viimeajat keskittynyt noihin kahteen alkupään isäni autoon eli Kaiseriin ja Tatraplaniin. Tavoitteena on siis edelleen löytää joko juuri isälläni käytössä ollut auto tai entisöidä aihiosta näköispainos. Syyskuussa syntyvälle esikois-pojalle olisi siis ajatus säilöä perintömobiili.

    Tässä viimeaikojen käänteitä:

    - olen menossa elokuussa tutkimaan ja kuvaamaan Veikkolaan Kaiser Special 1951:stä, joka ei ole isäni auto, mutta olisi kohtuuhyvin säilynyt ladon raikas aihio, ajatuksena näköispainoksen tekeminen

    - kerään eri julkaisuista suomalaisten Kaisereiden omistajatietoja ja kirjaan ne ylös myöhempiä yhteydenottoja silmälläpitäen

    - Mobilian henkilöstö on luvannut auttaa suomi-Tatraplanien omistajien yhteystietojen metsästyksessä

    - Peksi
     

Kerro tästä muillekin!