Niin, elämä on valintoja täynnä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Muki, 19.1.2006.

  1. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Helkkari, ajattepas te uusilla autoilla, mun uusin käyttis on 21v.
     
  2. KajS

    KajS Gearhead

    Kiivaseen keskusteluunne ei voi olla osallistumatta.

    Meidän perheessä siirryttiin tuohon "järjen valo"- tylsyysajatteluun fiikkusfarmarin ja mondeon muodossa (syntymävuodet 02 ja 05).

    En uskaltanut aiemmin kierrätysautoilijana edes uneksia uusista tylsistä munattomista paapakuljettimista, halusin korjata ooppelini itse, halusin kuulla kasin murinaa edes rantasaunan kaltaisessa ajokissa.

    Vähän se jyrsi, kun auto (dodge) sammu maantienlaitaan kuten Tuula Amberlan biisissä. Tai kun palautuessani tosimiehenä Helsingistä dodgella emäntä soittaa ooppelista malliin jarrut jumissa, ei juuri auto liiku. Tai se kun vaihdoin x-kerran pakoputken ooppeliin ja herkistin taas ne jarrut..

    No, meidän autoilu ei ehkä koskaan ole ollut "oikeaa autoharrastusta" enkä minä ole "oikea autoharrastaja", mutta pojasta näyttää tulevan, joten se kohta katu-uskottavuutta on pelastettu.

    Mutta asiaan, täällä pelotellaan ihmisiä, ettäjotta jos ostat uuden auton, niin ne huollot viimeistään vie sut perikatoon. höpsis (pieni sellainen), me ei olla sen köyhempiä noiden 2000 luvun anglian ja taunuksen kanssa kun ennen niiden ooppeleiden ja dodgen kanssa. Fiikkuksella on päristetty 26000 km ja Mondeolla 28500; fiikkukseen tehtiin 60000 km "iso huolto" malliin 300 egee ja mondeoon 20000 km huolto 172 egee. Bonuksena olen vielä kumpaankin vaihtanut vanhasta muistista öljyt 10000 km välein, se on halpaa: Fordöljyt motonjetistä ja suodattimet Fordilta, kustannukset pähkinöitä.

    Valintoja juu, se on hienoa, että jotkut voi yhdistää selkärankaisuutensa Oikeilla Autoilla ajamiseen. Toisten on taas tyydyttävä lohdutuspalkintoihin.

    Meinas unohtua: noiden nykykuljettimien kanssa elo on tosi leppoisaa, voi keskittyä ajamiseen, ei tarvi miettiä, mikäköhän hajoaa seuraavaksi tai vaihtaisinko x-määrän osia ihan varmuuden ja turvallisuuden vuoksi (ja samalla menettäisin sen vapaa-ajan, jonka voi käyttää pojan kanssa rc-auton säätelyyn ja skimbaamiseen).
     
  3. raggar

    raggar Gearhead

    En vois kuvitellakkaan itteeni uuden auton ratissa päivittäin. Semmonen ei vaan sovi minulle.
    Melekeinpä poikkeuksetta käyttöautotkin on olleet yli 20-vuotiaita ja hyvin oon niitten kanssa pärjänny. Tietysti siihen auttaa aika paljon se, että pystyn ite tekemään kaikki remontit. Ja noihin vanhempiin autoihin on yleensä aikalailla halavat osat.
    Pensaa tietysti menee, mutta viehän nuo uudemmatkin autot ellei sitten oo joku litranen talousihme mitä joutuu vinguttamaan kierroksilla koko ajan.
    No, jokainen ajaa millä ajaa ja mitäpä se muille kuuluukaan.
    Minä ainakin tarviin autoa päivittäiseen liikkumiseen, joten miksei sitä liikkumista vois tehä tyylillä, vaikka se tuliskin vähän kalliimmaksi.
    Se tyyli näistä uudemmista "autoista" puuttuu.
     
  4. 59

    59 Gearhead

    On taas OD:n lukeminen nostattanut hymyä suupielille, kun jenkki-on-jees-miehet ovat päässeet vauhtiin. Ainakin minua naurattaa tuo mainostus tyylillä kulkemisesta kun puhutaan jostakin 80-luvun ruosteisista vaneista tai farmareista käyttiksenä. Onko noissa 80-luvun laatikoissa yhtään enempää tyyliä kuin vastaavan ikäisissä euroissa/japseissa, että siitä kannattaa maksaa itsensä kipeäksi? Mun mielestä ei.
     
  5. Kyllä musta on hienoo, kun tänäänkin, kuten muulloinkin JOS-8 ajeli vastaan liiterin paikkeilla Metsolassa. Vaikka en itse harrastakaan varsinaisesti 80-lukuisia, niin nostan hattua kaikille, jotka niillä ajelee. Mun vanhimmat käyttöajovehkeet on 40-luvulta ja hyvin toimii.
    Naapurit on tänäkin talvena muutamaan kertaan kyselleet virta-apuja uudempiin ajopeleihinsä, mutta oon sanonu, että hommatkaa ensin oikeella jännitteellä toimivat kulkupelit, niin katotaan sitten.
    Ajelkaa vaan millä haluutte ja pitäkää hauskaa! Munalla töihin ja kuorella kotiin.

    RAUHAA EDELLEEN!
     
  6. Muki

    Muki Gearhead

    :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ihan pakko taas todeta että mikää muu ei kannata kuin rintaliivit 8) . Ja kukin taplaa tyylillään tai tyylittömästi, mutta törmään paljon mieluummin sillä -80 luvun 2tonnin ruostekasalla munankuoreen kuin päinvastoin! Ja jos joku kokee että arvo laskee kun istuu selkäreppuun niin kannattais hoitaa nuppi kuntoon, eikä välittäis siitä oman arvon alenemisesta vaan sen selkärepun 8) .

    Kyllä näitä japsi on jeesjees mielipiteitäkin näkyy olevan :odroll: .
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Eihän nää 80 käyttörotiskot tietenkään erotu toisistaan, oli jenkki, euro tai japsi ja tietenkin ruosteessakin nää tietenkin myös aina ovat.
    Väkisinhän siinä nousee hymy säälistä suupieliin. No, ajelen silti caminolla ja aika kummaa, että eniten se taitaa aiheuttaa halveksuntaa näissä TODELLISISSA jenkki-on-jees miehissä.
    Vaan viis siitä: hyötyä ja huvia tulee esim. jääradalla ajamisesta. Kohtuullisen hauskaa puuhaa takavetoisella vääntävällä autolla.
    Voisi se olla hauskaa Supralla tai XJ6:llakin, ei sen jenkki tarvi olla.
    Tietenkin tulee vähän hemmetin kalliita kilometrejä parinkympin kulutuksineen, eikä matka johda edes mihinkään! Ajatella kuinka tyhmää! Voipi miettiä onko ajotaidollakaan mitään merkitystä. Ei kai ole, kun on uusi turvallinen auto kaikkine vakautus ja fysiikan-laki-kumoamistoimintoineen päällä.
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Mä ajelen verille ruoskitulla -86 1.3 Corollalla ympäri vuoden jotta pääsisin joskus ajamaan -84 8.3 Corollalla muutaman varttimailivedon. Käyttis on kyllä niin ruosteinen piece of shit että ei huonommasta väliä. Putki vuotaa, iskareita ei tunnu olevan ollenkaan ja puhaltimen moottorikin kyrvähti mutta en saatana sijoita senttiäkään tohon niin kauan kun se vie mut pisteesta a pisteeseen b. Voishan vähän paremmankin käyttiksen hommata mutta sillä rahalla saa äkkiä jo uudet slicksit että eipä kiinnosta.
     
  10. Foorti

    Foorti Gearhead

    Noh, itse ajelin viime talven -66 galaxiella ja tälle talvea aioin olla järkevä ja ostin sitten kiisseli golffin(pa-rek). Kulutus tiukat 5l/100km ja D-vero 42e/v. Eli eteenpäin niin halvalla kuin vain suomessa voi moottoriajoneuvolla ajella. Noh, aikani sillä ajelin(3kk) ja galaxie vaihtui -70 fairlaneen ja sillä nyt mennään. Myönnettäköön, että pidemmät reissut teen edelleen pienemmällä käyttökinnerillä kunnes sen myytyä saan. Eli kun ei(onneksi) vielä tartte ostaa vaippoja ja bonaa niin se on ihan sama vaikka benzeeniä joutuu enempi ostaa.
     
  11. raggar

    raggar Gearhead

    Tyylikin taitaa olla suuremmalti osin katsojan silmissä.

    Minun mielestä se ruoste tekee tietyissä tapauksissa sen tyylin 8)

    Edelleenkin: Mitäpä se muille kuuluu millä ihmiset ajelee, kukin tavallaan ja tyylillään.
     
  12. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Mä ostan joka syksy uuden vanhan auton, max 300€ euro/japsilintan jossa riittää leima vähintään seuraavan kevään huhtikuun loppuun, leiman loputtua myyn osina tai paalaan suoraan ihan riippuen siitä millanen "löytö" on kyseessä. Keskimäärin lysti maksaa n. 500€ vuodessa, kun aina joskus on vaan pakko korjata jotain jotta matka jatkuisi.

    Pääasia mulle on se, että mun ei koskaan tarvitse miettiä (eikä maksaa) katsastusta eikä mätiä kaaria/helmoja/runkopalkkeja/vuotavaa pakoputkistoa/öljyvuotoja/väljiä niveliä/löysiä iskareita/ jne yms, ja aina on leimattu auto alla joten sheriffitkään ei kirjota pikavoittoa joka pysähdyksellä.
     
  13. impala67

    impala67 Double Gearhead

    oodeeläisten talviautoista sais varmaan tosi mageen kuvakavalkaadin, pitäiskö ruveta puuhaamaan kauhu-kalenteria tms. niistä? :lol:

    peruskikkareita,
    parin tonnin japsilinttoja,
    veronkierto-europakuja,
    ruosteisia capricejä ja vaneja sekä 66 galaxie,80- camino ja 40-luvun rodi?
    mieluiten näkisin liikenteessä viimeksimainittuja kuin noita raivojärkeviä taloudellisuuskulkimia.

    oli niin tai näin, seuraavat lähiajan tapahtumat on 4.2. mansen maastureiden talvisota nokialla, 4-5.2. jyskälän pöpilistien talviajo, 25.2. porin tosihenkilöiden cruising... nähdään jossain noista, ajoitte sitten vaikka vain kaverin kyydillä!
     
  14. bbford

    bbford Gearhead


    Sulla just sama meininkin kuin mullakin,vois kans paskan ´89 mazdan vaihtaa parempaan mutta kun on pakko saada kisaosaa galaxieen niin ei auta.
     
  15. Muki

    Muki Gearhead

    Kerrataas tähän niitä avainkohtia ekasta messagesta, jos ei muuta niin lämmittelemään aihetta :rotfl:

    * 700 km / vko pelkkää työmatkaa
    * 2-300 euron kinnerit kokeiltu jo
    * 16-25 vuotiaat amerikkalaiset kokeiltu
    * vapaa-aikaa sais jäädä olds-projektille
    * tuohta sais jäädä olds-projektille
    * ego ei riipu veekasista
    * työmatka-ajo noin 60% kertymästä

    En kyllä vieläkään ymmärrä, miten minusta saatiin harrastuksen vastustaja ! Taitaa olla vihannesviljelijöitä joukossa kun palkokasvit eli herneet menee nasaaliin moisesta. No, eipä hätiä mitiä. Eilen raapustelin oldsia tallissa ja tänään ajelin 3-sylinterisellä ( ! ) uudella natsilla töihin. Se siitä. Syvimmät anteeksipyyntöni vielä kerran harrastuksen tuhoamisesta
    :rotfl:
     
  16. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Mukin jo kaksikymmentä vuotta tunteneena, voin sanoa teille arvon harrastajaveljet, ettei tää päätös varmaankaan ollut helppo hänellekään. Mutta minä olen käynyt joitakin kertoja hänen luonaan vierailulla ja YMMÄRRÄN täysin tämän ratkaisun. Uskoisin kuitenkin hänen ajavan vapaa-aikoinaan pomminvarmasti Oldsillaan heti kun projekti on valmis. Ja jos projekti viivästyy, mä voin lainata Mukille tossta yhen noista mun Veekasi autoista, ettei totuus pääse unohtumaan.

    Olen varma siitä, että mieluimmin Muki ajaisi Jenkillä kaikki ajonsa, ja siitä, että joskus hän vielä tekee niin :rotfl:
     
  17. Muki

    Muki Gearhead

    Ja tää ei muuten tarkoita niitä uusia käpsäkän kokoisia Chevroleteja, vaan ihan jotain muuta !
     
  18. artsiss

    artsiss 1st gear

    Inolla odotamme koko joukko että se joku ihan muu palaa kadulle!!!!
     
  19. Muki

    Muki Gearhead

    Joo, parempi että se palaa kadulle kuin talliin, koska palokunta pääsee helpommin sammuttamaan.
     
  20. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Ne on niitä todellisia harrastuksen vastustajia jotka ajelee jenkillä talvellakin! Ruostuttakaa mielummin niitä tusina japseja, niin jää enemmän aikaa sen jenkin kunnossa pitämiseen. :mad: :mad:

    Nimim.: "Tukivarsi ja runkopalkki poikki." tai "Takaloksujen kaaret kadonneet." :mad:
     

Kerro tästä muillekin!