Sähkötekninen pähkinä...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja mönkiäinen, 3.11.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    eikös se kuitenkin olis helpoin toteuttaa ett laittaa kaks akkua sarjaan ja 24v laturin ihan erillään auton omista johdoista ja tähän se vinssi kiine! tai jos haluu vaikkian "pyydyksen" tehdä ni laittaa sen 508 mb:n tai belaruksen kontaktorin sinne auton sähköjärjestelmään ja toinen akku? tosin auto eivoi käydä kun käyttää vintturia...
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ensimmäiseksi kannattaisi kokeilla, että josko se vinssi kumminkin toimisi myös 12 voltin systeemissä.

    Erinäisiä perälautanostimia on nimittäin otettu 24V kuorma-autosta ja pistetty 12V kuormurin perään. Toimii vähän hitaammin, mutta toimii kuitenkin. Paksummat johdot pitää olla, kun virrat kasvaa.

    Kaksi tai useampi akkua säästää laturia, kun on vähän enempi energiapuskuria siinä vaiheessa kun alat vinssata.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei ole +24 volttia, kun yhteinen piste on akkujen välillä keskellä. Elikäs samassa potentiaalissa jatkuvasti kuin laturikin. Toisen akun napa on tällöin tähän keskipisteeseen nähden +12 volttia ja toisen -12 volttia. Herra on hyvä ja testaa vaikkapa kahdella sormiparistolla ja jännitemittarilla.
    Kyllä varmaan toimii sormiparistoilla, mutta kytkepä siihen sekaan tämmöinen "viritetty" laturi.
    Jotenkin tuntuu, että jossain kohtaa ei joku asia oikein toimi, jos laturi yritetään jakaa kahdeksi, eli + ja -virtaa erikseen syöttäväksi. Ja sitten tuntuu ettei akkuja oikein voi kytkeä samaan maapotentiaaliin toista plusnavasta ja toista miinusnavasta ilman että seuraa jonkinasteinen oikosulku, jos molemmista yritetään saada jotain yhtäaikaa ulos.
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    No totta hemmetissä voi. Mikäs sen estäisi? Jännitteethän on vaan potentiaalieroja, ei ne ota kantaa missä se "nolla" on, vaan ottavat kantaa siihen että missä kohtaa on 12 voltin ja missä 24 voltin jännite-ero.

    Jos sulla on kaksi 1,5 voltin sormipatteria sarjassa, niin saat siitä 3 volttia, eikö? Ja kun pistät mittarin toisen pään patterien väliin, niin se mittari näyttääkin sieltä reunoilta toisesta päästä +1,5 ja toisesta -1,5 Eikö?

    No, jos otat toisesta patterista virtaa patterin päästä + pötkylän välistä vaikka sen 1,5 volttia ja toiseen laitteeseen pötkylän päistä, niin eikös sieltä tulekin silloin 3 volttia? Mistä se oikosulku siihen hyppää väliin jos oletetaan että kukaan ei ole sössinyt kytkentää? Joo-o, toinen patteri tyhjenee kyllä nopeammin, mutta mitä sitten?

    Mitenkäs tämä asia muuttuu erilaiseksi jos nostetaan jännite ylöspäin?

    mutta anti olla, ei jaksa väitellä enempää tyhjänpäiväisestä kun fiksumpiakin tapoja tuo on toteuttaa...
     
  5. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tarvitset yhden lisäakun, ja 3 relettä.
    1 sulkeutuva, 1 vaihtokärkinen ja 1 avautuva. Et ylimääräistä laturia.
    Vaihto -ja sulkeutuvan releen kestoisuus vinssin koon mukaan, avautuvan läpi menee latausjännite (ja virta) kun vinssiä ei käytetä.


    Ekstra-akun (se joka syöttää vinssiä) miinus kytketään joko sarjaan toisen akun kanssa (24V tilanne kun vinssi pyörii), tai maihin vaihtokärkisellä releellä (jotta lataus orggis laturilta toimii)

    Samalla ohjausnapilla avataan (samaan aikaan) releellä laturin syöttö irti ekstra-akun plussasta (tähän väliin laittaisin estosuuntaan akusta laturille päin diodin relerikon varalta, vaikka kytkentä toimii ilmankin)

    Samalla ohjataan extra-akun plussan ja vinssin syötön välissä oleva sulkeutuva rele kiinni. Tätä tarvitaan siksi ettei vinssille mene koko ajan 12V kun sitä ei käytetä.


    Näin saat yhdellä napilla vinssin peliin, ja silti heti kun vinssin nappi käännetään pois päältä, siirtyy ylimääräinen akku normaaliin 12V lataukseen auton omalta laturilta.

    EDIT:
    Miten tahansa sitten kytketkin sen vinssin niin ÄLÄ luota vieraitten "faktoihin"

    Hoh hoijaa... :mad: :mad: Älkää ny helevetti neuvoko mutu-pohjalta miestä joka voi parhaassa tapauksessa polttaa autonsa sitten kun kytkentä menee pieleen.

    JOS 24V jännitteelle tarkoitettu laite kytketään 12V jännitteelle niin TEHO JA VIRTA pienenevät, EIVÄT kasva.
    Kaava menee:
    P (teho watteina) = U (jännite toiseen potenssiin) / R (vastus esim moottorin käämissä)

    Eli virta pienenee puoleen ja teho neljäsosaan jos jännite puolitetaan.
    I (virta A) = U (jännite) / R (vastus, resistanssi)
    Jos käyttöjännite tuplataan, niin virta tuplaantuu JA teho nelinkertaistuu -> (käämeistä tulee savu)
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Fiksua. Kerrassaan... ja kuitenkin niin yksinkertaista.

    -Jza
     
  7. hannux

    hannux 1st gear

    Kyllä se onnistuu, piirtelin tässä kytkäriä jossa on 2 akkua, se vinssi tms moottori ja yks rele 2 kpl vaihtokytkimellä.
     
  8. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    juu, tosiaan.
    avautuvan/sulkeutuvanhan voi korvata yhdellä vaihtoreleellä ja homma pelittää.

    Ajattelin vaan tuossa sitä että sen sulkeutuvan pitäis olla jykevä solenoidi jos vinssi on riski (50-100A).
    Ja muistelen perstuntumalta että näin isoille virroille mitoitettua vaihtokärkistä relettä on huomattavasti hankalampaa löytää kuin perinteistä sulkeutuvaa solenoidia.

    Mutta, toisaalta tuon sarjakytkentä-vaihtoreleen pitää kuitenkin olla yhtä jykevä, niin samahan se sitten loppujenlopuksi onkin.

    Ja mikäänhän ei estä laittamasta tuplareleitä rinnakkain (yht 4 vaihtokärkirelettä) niin silloin kärjen läpi kulkeva virta puolittuu.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    muistaakseni joissain vanhoissa mersun paketti/kuorma-autoissa oli 12v sähköjärjestelmä , 24v startti ja 2 x 12v akut . Starttihetkellä noin kahden nyrkin kokoinen solenoidi paketti hoiti startille 24v. voisi ehkä soveltua tähän tarkoitukseen??
     
  10. trail 76

    trail 76 1st gear

    jopas sattui sopivasti tää keskustelu ku itellä olis tällänen projekti kohta ajankohtainen.
    mulla on 12v auto ja siihen pitää liittää 24v vinssi (koska sain uutena halvalla sekä se on erillinen systeemi joka ei kuormita auton omaa sähköjärjestelmää.)
    olen hankkinu 24v laturin( jonka jo asensin)360:sen keulaan joka saa hoitaa latauksen ,koska invertteristä ei irtoo tehoa tarpeeksi.
    laitan 2 x 12v akkua takaosaan ja kytken +ja miinuken yhteen joten siitä tulee se 24v.
    jos on mahdollista niin kytken vinssin suoraan näihin akkuihin enkä auton maahan koska se on jo 12v käytössä eikö vaan?
    näin olen se ajatellut ja jos teillä on tietoa niin kertokaa ihmessä ennekun on myöhäistä :odroll:
     
  11. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    mielenkiintoinen keskustelu!

    Yksi asia vain vituttaa ihan suunnattomasti: En tajunnut mitään... Olen sähköteknisissä asioissa aivan kädetön tumpula :mad: :poff:

    ehkä opin joskus edes vähän :oops:
     
  12. Jakko

    Jakko 1st gear

    Oliko niitä vinssaajia? Lueskelin tuota juttua ja hokasin että minullahan on tuossa työpöydällä yksi ylimääräinen suht. riski kela.
    U=750V
    Ith=80A
    Kelajännite 24VDC

    Koteloimaton tosin, mutta jos sen vaikka johonkin muoviboxiin asentaa.
    Voin laittaa vaikka kuvia mikäli jotakuta oikeasti kiinnostaa.
    Harrastajaystävälliseen hintaan :D
     
  13. ana57

    ana57 1st gear

    Testailin yhtä vinssiä (12 V), otti virtaa 200 A, olis varmaan ottanut enemmänkin mutta akku ei antanut, eli tarvii kohtuullisen järeitä kontaktoreita, sopivia en löytänyt kohtuu hinnalla (alle 50 € kappale), joten tein ohjauksen feteillä.
     
  14. rrauta

    rrauta 3rd gear

    halvin ja helpoin tapa saada 24v. 2akkua 3 isoa "pää"virtakytkintä .kytketään akut rinnan kytkimet molempiin kaapeleihin .kolmas kytkin 1akun plussan ja 2akun miinuksen väliin .vinssi kytketään 1akun miinukseen ja 2akun plussaan.saa kahden akun tehot kylmäkäynnistykseen ja mölemmat lataantuu pitää vaan muistaa avata 2kytkintä ennen kun vääntää 3:nnen kiinni, on kyllä sen verran raju oikosulku että oppii kyllä nopeesti
     
  15. Suburi95

    Suburi95 Double Gearhead

    Tuota keksintöä on käytössä myös ainakin 80-luvun isommissa Zetkan traktoreissa....
     
  16. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Sähkötekniikan periaatteet ovat aika selkeät, piirrä em selostus paperille ajatuksen kanssa niin koet "a-haa" -elämyksen.

    Kyllä se siitä, ei kukaan ole seppä syntyessään.
     
  17. mönkiäinen

    mönkiäinen 1st gear

    Kylläpä on tullut paljon mielenkiintoisia teorioita. Osa varmaan ihan toimivia ja osa ei mutta pääasia on tieto liikkuu ja sitä jaetaan tietämättömille. Omalta osalta 24v:nen vinssi on unohdettu sillä 12v:nen on tilauksessa.
     

Kerro tästä muillekin!