Tee se itse Kylkiputket Corvetteen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vetteman, 8.2.2006.

  1. Vetteman

    Vetteman 1st gear

    Tätä ajatusta on tullut pyöriteltyä jo niin pitkään, että laitetaanpa vähän kyselyä aiheesta.

    Vetten kylkiputkien ostaminen valmiina ei oikeen houkuttele 2k€ hinnan takia, joten kannattais ehkä kokeilla itse tehdä. Ajatuksena oli, että peltisarjat tehtäisiin mustasta niin että kollektori jäis moottoritilan puolelle. Liitoksesta eteenpäin jatkuis 4":na rosteriputkena. Tuon rosteriosuuden hitsaukset ajattelin teettää ammattilaisella tig-hitsauksena, jotta ne voi kiillottaa myöhemmin. Peltisarjojen tekoon on olemassa valmiita kittejä saatavilla (h~500€), mutta kannattaisko kuitenkin ostaa vaan valmiita mutkia ja teettää laipat jossain laser/vesileikkauksessa. Laippojen piirtäminen cadilla ei ole ongelma.

    Kokemuksia/kuvia peltisarjojen teosta?. Tiedän, että moni on itse värkännyt ihan toimivat sarjat. Mistä putkimateriaalia kannattais kysellä? Minkä vahvuista putkea yleensä peltisarjoissa käytetään?
     
  2. MH

    MH 3rd gear

  3. Vetteman

    Vetteman 1st gear

    Joo tuli jo tuossa aiemmin luettua tuo etu ja takaperin läpi ja siitä sainkin vähän inspiraatiota ruveta edes yrittään koko hommaa.

    Oliko tuo sun Cobra projekti? No jokatapauksessa erittäin hyvän näköistä jälkeä siinä tehdään.
     
  4. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Ite jättäisin nuo peltisarjat tekemättä jos vaan valmiita on saatavalla (edes suht siedettävään hitaan), ei ehkä riittäis hermo meikäläisellä. Voisin kuvitella et on pirullinen homma!

    Tietty jos valmista/riittävän hyvää ei ole saatavilla niin sitten.

    Sulla c4? Mitä maksaa pelkät sarjat? Jos tekis sarjoilta eteenpäin ite?

    edit: esim c3 sbc 620$ ja ilman bling-pinnoitusta 420$


    [​IMG]



    http://store.summitracing.com/default.a ... search.asp
     
  5. MH

    MH 3rd gear

    Ei ole minun autoni. Työkaverilla on tuollainen Taunus pohjainen vehje , ja sitä myötä tuli tutustuttua noihin sivuihin.
     
  6. Vetteman

    Vetteman 1st gear

    Kyseessä olisi siis 454:n kone. Eihän nuo sarjat tosiaan olis pahan hintasia ollu, mutta isolohkoon hintaa tuleekin tuplasti enemmän. :-?
     
  7. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Tosiaan.. vähän pompsahtaa :-?
     
  8. Anssi

    Anssi Gearhead

    Mun on varmaan tunnustettava tämä omaksi projektiksi.. En ole juurikaan jaksanut päivitellä noita sivuja, kuten näkyy. Anyway, noi putket oli mulla ajossa koko viime kesän. Hyvin toimii.

    Pakosarjojen tee-se-itse -paketteja saa ainakin Marteliukselta. Itse ostin sieltä. Samoin ostin pakosarjojen laipat. Hinnat on kohdallaan. En osaa sanoa, löytyykö heiltä sarjoja, joissa primäärin halkaisija riittäisi isolohkolle. Jos valmista sarjaa ei ole, niin niin kysy jostain putkentaivutusfirmasta, josko tekisivät sulle oman taivutussarjan halutun halkaisijaisesta putkesta. Itse pidin tätäkin vaihtoehtona. Metallikaari Oy Keravalta olisi tehnyt satsit mutkia harrastajaystävälliseen hintaan. Teetin niillä aiemmin noi mun auton turvakaaret. Osaavat asiansa.

    Ei toi putkien itse tekeminen ole mikään paha paikka. Aikaa menee, samoin saattaa mennä hermot. Jos kumpaakin löytyy, niin suosittelen. Ihan palkitsevaa hommaa.
     
  9. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Anssin sivuputkissa on tosi muhkeat soundit.

    Isolohkovettessä on vaan se ongelma että tilaa on ERITTÄIN niukasti.

    On kova homma sovittaa itse pakosarjat
     
  10. Vetteman

    Vetteman 1st gear

    Tilanne mulla on se, että tilasin ja asensin jo kerran alkuperäistyyppisen tuplaputkiston. Jotenkin en ollut tyytyväinen siihen, joten ostin käytetyt peltisarjat, joiden mukaan jo muotoilin loppuputkiston. En ole siihenkään tyytyväinen. Nämä pitäis olla ihan isolohko corvetten headerit, mutta ne sopii tosi huonosti paikalleen, muutenkin jotenkin kehnon oloiset.

    Niin ja kävihän mulla jo tallissa yhdet uudet hookerin sivuputket joissa piti sovittuun hintaan sisältä myös headerit, yllättäen ei sisältynytkään vaan olisi pitänyt maksaa vielä toiset 1000€ niistä. Päätin sitten palauttaa koko paketin.

    Tässä vaiheessa projektia olisi oikeastaan ainoa mahdollisuus tehdä tuo putkisto kun keulaosa on vielä irrallaan periaatteessa koriakin voi vielä pienellä vaivalla vähän nostaa.

    Kuva
     
  11. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mulla on 454 koneessa Heddmanin 2" primääreillä peltisarjat.

    Joka paikassa on ahdasta. Tulppien vaihto onnistuu juuri ja juuri. Ohjaussimpukan kohdalle on tehtävä kuoppa. Startti on sentin päässä.
    pohja on kahden sentin päässä jne....

    Onnistuu varmasti mutta tarkkaa puuhaa tulee olemaan jos teet itse.
    Ilman kokemusta voi mennä hermot.....
     
  12. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    En muista mitkä sarjat oli yhden meidän kylän corvetten keulilla mutta ahtautta oli senverran paljon että joutui nostamaan konetta että sai peltisarjat sopivalle hollille josta sitten varovasti laskien ja sarjoja ohjaillen mahtui paikalleen. Auto tais olla 454 vuosimallia -78

    Ahtaalta näytti myös Lapinlahtelaisen vetten keulilla, 502cid ja nuo hookkerin 2"primääreillä olevat satsit (muistaakseni)

    Oliskohan simpukkaan ollu tyhjää 1cm.

    En mitenkään halua tuomita mutta ite en ainakaan alkais tekemään :poff:
    Jos vaan hermoja ja aikaa riittää niin siitävaan. Saattaa tulla jopa paremmat kun tehdastekoiset :wink:
     

Kerro tästä muillekin!