hidas alue!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja cam68, 12.2.2006.

  1. cam68

    cam68 1st gear

    vaimo se tuossa pyörähti kylällä chevyllä ja sano tullessaan et ei vaihda kunnolla!
    no minä katsomaan et mikä siinä?
    perskule kun sanoin et laita nelikko päälle kun menet niin vaimopa tökkäs hitaan!! matkaa noin 3km, kärsikö laatikko tuosta??
    :eek:
     
  2. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear

    ei pitäis kärsiä noin pienestä...mutta mutta jos oikein tavaksi tulee ni voi olla et kuuluu mekkalaa auton alta...
     
  3. rokkaaja

    rokkaaja 1st gear

    ehkä :odroll:
     
  4. saabisti

    saabisti 1st gear

    niinpä sitä täytyy miettiä :soosoo:
     
  5. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Mikä jakis? Mä ajoin Blazerilla 17km hitaalla puolella kun en huomannut/muistanut että olin jättänyt auton tallin eteen hidas puoli päällä. Ihmettelin vaan kun vaihtoi oudosti ja nelonen ei mennyt päälle. Takas tullessa sain ahaa-elämyksen ja kytkin nopealle puolelle. 205-jakis ei kärsinyt tästä ollenkaan, mutta en suosittele kokeilemaan. Tuokin olis jäänyt kokeilematta jos olisi toimut se 4wd-valo. Pimeässä kun ei huomaa että missä asennossa se jakisen keppi sojottaa :p
     
  6. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear



    Mä en ainakaan vois olla huomaamatta moista, jakolaatikon karahka ois ensinnäkin pystyssä, kääntäminen ois kankeempaa, ja hylsy liikkus ja kiihtys kuin raketti kun välitys on tiuhalla ! Tosin kone huutas jos ees yrittäs maantienopeuksia. N. 40 km/h kattonopeus hitaalla alueella...
    (NP208)
     
  7. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Kyllä se onnistuu kun emäntä (ex) käy hermoille ja on kylmä yms :mad:

    Talvella MT/R renkailla tuota kankeutta ei huomannut, ja kuten sanoin, pimeässä ei huomannut että missä asenossa se keppi oli.
     
  8. cam68

    cam68 1st gear

    joo ei se nopeus ollu varmaan 40 kovempaa kun tuo katto nopeus rajoitus koko matkalla ja muutenkin ns. hidas reitti.
    täytyy kuulostella rupeaako joku oireilemaan
     
  9. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Eikös tuo hidaspuolikin ole tehty ajoa varten :eek: !!
    Tietty eri juttu jos karjuttaa konetta rajotinta vasten isoimmalla vaihteella kilsatolkulla :lol:
     
  10. PasiK

    PasiK 1st gear

    Ei riko voimansiirtoa. Koneelle ei ole terveellistä ajaa rajoitinta vasten, mut se on toinen juttu se. Hidas puoli on muuten vahvempi, hampaat on suoria, lämmöntuotto pienempi.
     
  11. timppa

    timppa Gearhead

    Eikös se ole että yleensäkään nelivetoa ei pitäisi pitää päällä ennen, kuin mennään reitille missä on suuri todennäköisuus jäädä jumiin? Kuluttaa niveliä ja jakolaatikkoa kun kuitenkin etu- ja takarenkaat tekee kaartaessa eri säteen ja voimansiirto haluaisi tehdä saman... (Vai onko mua taas k**etettu)

    Mikäs on muuten kytkentäjärjestys? Hidas alue vai "etusilta" ensin? Vaiko tilanteen mukaan?
     
  12. etna

    etna 1st gear

    Aikonaan ku oli vielä chevyn custom deluxe pick up ja pisti kepin 4L asentoon ja rattikarahkan 1 niin meni kilpikonnakin ohi vaikka 6.2 huusi täysiä tosin oli myös voimaa käytössä, kuten peltolammilla jossa vedin yhen tytön auton ojasta. oli likalta pata sammunu pihasta lähettyään T- risteyksessä noh tehostin poissa pelistä ja likka suoraan ojaan, minä siihe sitte ja köydet kiinni eka veto = köydet poikki toka veto tupla köydet, lähin vetää ei mihinkää joten lattiakeppi 4L ratti 1 ja hanaa ei tuu, outo ääni etupyöristä no kuskin puolen etupyörä jauhoi tyhjää asfaltilla ja repsikan puoli penkalla mutta lähti likan auto liikkumaan ja tuli ylös. P.S (kun sää lähit vetämään mulla oli käsijarru päällä enkä uskaltanu ottaa sitä pois enää) Joten tuli nahkoineen se jenkki perässä, sanoisin merkin mutta en muista enää.Toiseks voin sanoa että kun etupää on yhtä puuta eli molemmat pyörät pyörii yhtä nopeeta on eri vittumainen ajaa jäisellä tiellä auto tuppaa menee suoraan mutta maastossa lumella tai jos tarvii raakaa vetoa yhteen suuntaan mainio. niin ja rengastus 235/85/16 m+s (jenkkien siis kesärengas) 8 pulttisella kromivanteella. Ja ees vähän tähän topickiin aina aluevalinnat auton ollessa paikoilla varsinkin vanhoissa ja se että kun on kääntänyt napalukot kii niin pari metriä pakkia ja sitte eteen sama homma kun ottaa lukot auki.Yx viä etuperää kannattaa ja pitää pyörittää silloin tällöin (off-road porukka erikseen) jos ei tarvi 4wd usein ihan noin voitelun ja toimivuuden kannalta JA sitten SE että EI kannata olla niin laiska että kytkee vain kuskin puolen lukon (kyseessä siis -83 vuoden manuaalilukkomalli)ja jättää repsikan puole kytkemättä koska napalukon tuho on aikaa myöten varma
     

Kerro tästä muillekin!