Ajoneuvolain kukkasia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Arto65FB, 2.4.2003.

  1. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    "4 luku
    28 §

    Haitallisten päästöjen ja energiankulutuksen rajoittaminen

    Liikenteessä käytettävän ajoneuvon energiankulutuksen ja haitallisten päästöjen, kuten kaasumaisten päästöjen, hiukkaspäästöjen, melun ja sähkömagneettisten häiriöiden on oltava mahdollisimman vähäiset. "

    Mikä tana siinä on, ettei nykyään osata kirjoittaa lakeja. Tuollainen pykälähän on aivan kreisi. Kun oikein väännetään, niin silloinhan autoa pitäisi työntää, että sen häiriöt olisivat mahdollisimman pieniä. Mistä ihmeen kansandemokraattisista lakimiehistä löytyy näitä "mahdollisimman kohtuullisia" lakeja kirjoittavia pässejä? Lain pitää olla selkeästi tulkittava ja vaikka kuinka monimutkainen ja detaljoitu mieluummin kuin ymmärrettävä ja yleishymistelyä aiheuttava mutta vaikeasti tulkittava! Kaikki lähti vikaan siinä vaiheessa kun lainopista tuli oikeustiede!
     
  2. PAPH

    PAPH Gearhead

    Eikös se mene niin että laki tehdään vähän ympäripyöreäksi ja sitä tarkennetaan asetuksella koska asetuksia on helpompi muuttaa tarpeen vaatiessa?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se on huonoa lainsäädäntöä. Perusteluiden, AKE:n tms. tai ministeriöiden päätöksen tai asetusten käyttö on eduskunnan lainsäädäntövallan kiertämistä. Tämän kehityksen seurauksena tulee viranomaisista neljäs ja todellinen valtiomahti. Miettikää nyt vaikka miten absurdia on ollut vaikka lisäjarruvalon kielto ja sen salliminen. Yksi ainoa virkamies pystyi estämään sen. Tai AKE:n tulkinta vertailuautoista.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollasta tekstiä tulee aina kun lakeja väännetään ja jokaisen puolueen täytyy saada oma näkemys mukaan lakitekstiin.

    Lisäksi tolla pykälällä varmaan perustellaan polttoaineveron olemassaoloa. Kato ne kun luulee, että mitä enemmän bensasta kerätään veroa niin sen vähemmän autot saastuttaa. Yksinkertaista??
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Aivan. Ja mitä tarkemmaksi laki alunperin kirjoitetaan, sitä monimutkaisempi siitä tulee ja sitä vähemmän se vastaa tarkoitustaan. Laki tarjoaa raamit ja asetuksilla tilkitään porsaanreiät... :grin:
     
  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Lakitekstit, niin ajoneuvoja koskevat kuin kaikki muutkin kirjoitetaan samalla periaatteella. Oikeusoppineet, jotka ovat paljon ko. tekstien kanssa tekemisissä, lukevat lakia aivan erilaisesti kuin peruskansalaiset joiden mielestä tekstit näyttävät vaikeaselkoisilta ja ovat vaikeasti ymmärrettäviä.

    Perusperiaatehan on, että lakitekstissä on ensin perusasia ja sitten selittävä osa. Silloin tuollainen yksittäisesti poimittu pätkä voi tuntua typerältä.

    Lisäksi nuo tekstit on oltava ympäripyöreitä, jotta ne kattavat mahdollisimman suuren otoksen poikkeustapauksia lukuunottamatta.
    Lainlaatijatkaan eivät ole joka asiassa asiantuntijoita, vaikka apunaan käyttävät eri alojen asiantuntijoita. Siksi harrastajilla (auto- tms.), jotka ovat paremmin perehtyneet yksittäisiin aiheisiin, voi joskus olla jopa enemmän tietoa kuin lainlaatijoilla. Tästä löytyy varmasti paljon esimerkkejä!
     
  7. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Joo lakitekstit on aika mielenkiintoisia. Parasta on että jossain saattaa olla tarkkaan määritelty mikä on "mahdollisimman vähäinen" tai muu vastaava. Lakiteksti on lyhyt ja ytimekäs ja usein lakitekstin tulkinnassa käytetäänkin juuri selittävää osaa, joka on esim lain tehneen valiokunnan tai muun pöytäkirja jne.

    Sitten lakitulkinnoissa on kultturieroja. Eurooppalainen systeemi luottaa siihen että lait tehdään tarkoiksi ja tuomioistuimet sitten tulkitsevat lakia tiukasti sen tekstin mukaan. Valta on siis lain laatijalla. Amerikkalainen systeemi taas luottaa enemmän tuomioistuimien valtaan. Lakiteksti on aika epäselvä kunnes tuomioistuin on sitä kerran soveltanut. Tästä saadaan nk. ennakkopäätös jota jäljessä tulevat päätökset soveltavat. Siis valtaa on hyvin paljon sillä oikeudella johon lakiteksti tulee ensimmäistä kertaa sovellettavaksi.
     
  8. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  9. Dart GT 64

    Dart GT 64 1st gear

    No joo välillä joutuu tekemisiin viranomaisten ja lainsäätäjien kanssa ja meillä on vielä maataloutta ja niitä pykäliä kun lukee niin ai ai ai. Eilen tuli postissa uus lappu jossa oli kahdeksantoista uuta ohjetta ilmoitusten täyttämiseen 56 sivua, ei ole järkeä!Noita touhuja kun miettii niin tuntuu siltä,että siinä pätee yksi yksinkertainen sääntö:
    Lainsäätäjä periaate: MIkään ei ole mahdotonta ihmiselle, jonka ei tarvitse sitä itse tehdä :grin: :grin: :grin:
     
  10. pannupää

    pannupää Gearhead

    Epäselvissä tapauksissa luonnollista henkilöä kehotetaan kääntymään tahon puoleen. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!