Hydraulit & Kiruna-systeemit ja Ilmajousitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Anonymous, 26.10.2001.

  1. janiluo

    janiluo Gearhead

  2. ViLU

    ViLU Gearhead

    Re: joo

    En paljon puhuis jos en tietäis asiasta yhtään mitään :lol:
     
  3. CTS

    CTS Gearhead

    Re: joo

    Siinä oli sitten aika tehokas kompura.
    Mitä merkkiä sami-v veikkaisit, ja saako niitä esim. Biltemasta?
    Ostaisin itsellenikin.
     
  4. spychobilly

    spychobilly Gearhead

    tietääkös joku minkälaiset olis takana rullapalkeet??kyseessä olis lehtijousitus mihin ne tulis.. vai onko makkarat paremmat? tilaukses on eteen just tollaset iskarinmalliset makkarapalkeet.. ja kompura sarja http://207.97.200.166/index.asp?PageAct ... ProdID=396 mites tollasesta sais ns. muistiin "asentoja"? niin kuin uusimmassa kasissa oli jotain juttua
     
  5. herrakani

    herrakani 1st gear

    Mulle tuli tänään semmoset ilmapussit, missä on iskari sisällä. :)
     
  6. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Ilmaiskarit ??? :eek:
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

  8. zilu

    zilu Gearhead

    Noita löytyy ainakin Joensuusta, http://www.narhi.com/
    Hintaa kertoivat olevan ~150 e/ kpl. Tarkoitettu alunperin rekan hytin iskunvaimennukseen. Nostokorkeus taisi olla ~15cm, ja löytyi myös käytettyjä.
     
  9. herrakani

    herrakani 1st gear

    Noi näyttää siltä et ne menis ainakin just passelisti mcphersonin paikalle.
     
  10. LB

    LB 1st gear

    Merkki ja malli?
    Mistä ostit?
     
  11. herrakani

    herrakani 1st gear

    Air ride on merkki, mallia en oo tarkastanu vielä netistä, kun hain vasta eilen postista. Varmaan joku vanhempi malli tuotteesta "air strut" Ostin ebaysta, hintaa tuli kaikkineen vähän yli satasen parilta. Saatan laittaa myyntiinkin koska myyn pois korin, johon ilmapussijousitus oli tulossa, saa nyt nähdä.
     
  12. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Perkeles pitääki lähtee tutustumaa luetteloihi johoki rekkaosa-puljuun!
     
  13. Mikkou

    Mikkou 1st gear

    Voiko tommoset rekan ilmajouset muka mennä katsastuksesta läpi? Musta ilmajouset pitäis olla malli kohtaiset. Ainaki euro autois. Tai sitte se voi olla et jos auto mallia on tehty vakiona ilmapusseil ni sais käyttää mitä vaan.
     
  14. tovesala

    tovesala Gearhead

    Muistaakseni tätä on aiemminkin tässä keskustelussa kysytty mutta en nyt yhtäkkiä löytänyt vastausta kun etsin.... :-?

    Voiko tollaset ilmapussit vain laittaa lehtijousien seuraksi autoon, muutoskatsastuksen varmaan tarvii vai kuinka??
    Eihän siinä periaatteessa mikään jousitustyyppi muutu tulee vain vähän tavaraa korin ja jousen väliin....
     
  15. CTS

    CTS Gearhead

    Ei ollut leimamiehellä mitään huomauttamista, kun katsastin Cadillacin kuorma-autosta peräisin olevilla ilmapusseilla.
    Sanoi vaan, että pistä taaksekin, kun näkyy tuo perä olevan vähän alhaalla!
     
  16. Hannu_L

    Hannu_L Gearhead

    Ainakin paikallinen katsastusasema katsoo, onko auto eu-tyyppihyväksytty. Jos on, pitää olla tuv-hyväksytty sarja, jos ei niin saa olla vaikka itse tehty edellyttäen että lain pykälät täyttyy.
     
  17. Mikkou

    Mikkou 1st gear

    Tuli täs viä semmonen asiaa koskeva homma et kuinka ilmasäiliö vaikuttaa ilmajousien toimivuuteen? Nopeempi?
     
  18. Cadillac390Man

    Cadillac390Man Gearhead

    Kuinka olette toteuttaneet "ei käytössä ajon aikana"-pykälän (siis '61 Käkkylään taakse apuilmajouset)?

    Tarviikos nykyään olla tietokoneohjattu "oikea" ilmajousitus?
     
  19. herrakani

    herrakani 1st gear

    Automaattivaihteisessa menee varmaan helpoiten silleen että otat neutral safety switchiltä ryöstäjällä tms.
     
  20. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Mulla on rullaavat palkeet takana. Niiden kurja ominaisuus on se että palkeen poikkipinta-ala pysyy vakiona. Tuosta seuraa se ettei jousen (auton) korkeutta näe painenmittarista. Makkarapalkeella (edessä) korkeuden näkee suoraan painemittarista. Muuten on rullapalkeetkin toimineet oikein hyvin sen pari kesää mitä olen ilmajousilla rullaillut.


    Riippuu säiliön koosta ja paineesta. Jos on iso pytty niin jouset saa täytettyä säiliöstä eli on nopeampi. Mulla on 6kg sammuttimen pytty säiliönä. Se on oikeastaan liian pieni koska säiliön tilavuus ei ole juuri jousen tilavuutta suurempi ja yli 8bar painekaan ei ole helppoa tuottaa -> kompura käy aina jos jousia veivaa ylös alas.
     

Kerro tästä muillekin!