Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Ei ollut jakiksen öljymäärä lisääntynyt. Huomenna vois, jos vaan jaksaa, löysätä jakiksen ja tarkistaa että sinne laatikoiden väliin ei ole vuotanut öljyä. Onneksi helppo homma, löysää vain kuusi mutteria millä jakis on kiinni niin näkee samantien jos siellä on öljyä. Näin jälkeenpäin ajateltuna, ei olisi pitänyt laittaa tiivisteliimaa laatikoiden väliin, siellä kun on pieni ura mistä mahdollinen vuoto-öljy pääsee ulos.

    Onko kukaan vaihtanut etukartaanin etummaista ristikkoa? Ostin semmosen viime viikolla, ja kun kävin toimeen sen vaihtamiseksi huomasin sen olevan väärän mallinen. Kirjan mukaan ostettu, mutta tuossa onkin sellainen muunnosristikko, eli kartaanissa on pienemmät laakerikupit. Veikkaan että on 1500 sarjan kartaani :( Kellään muulla ollut vastaavaa?

    Mussemaan, muistaakseni kyselit että onko muilla jakiksessa jotain muovia siellä propun takana? Noissa on oma öljypumppu mikä takaa voitelun ylä-osan laakereille. Se muovi juttu siinä propun takana on pumpun imuputki/siivilä. Sellainen näytti mullakin olevan.
     
  2. osilpi

    osilpi Gearhead

    hieman ot:
    Eikös jollain porukalla ollut kimppatilaus niistä kanadialaisista Pad Heatereista (http://www.padheaters.com)? Mites on toimineet Rameissa? Mitä kokoa olivat ja miten öljyt lämpiää? Onko muuten toimineet?

    Kiinnostais itellekin hankkia, mutta hinnasta ei ole mitään tietoa. Ei noita kukaan mahda Suomessa myydä? Tai tietääkö joku vastaavia yhtä litteitä (mahtuis sopivasti öljypohjan ja suojapanssarin väliin)?
     
  3. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Tässä kuvatusta 241-jakiksesta:

    [​IMG]
     
  4. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Kiitokset Mustangggille infosta tuon punaisen Rammin suhteen.


    Kyllä pelaa, cummarin öljytilavuudelle suosittelivat 250W ja vaikuttaa ihan sopivalta. Lootaan tuli mulle 125W, vaikka olisi varmaan voinut olla himpun isompikin.
    Soveltuvuustaulukot ja yhteystiedot löytyy www.padheaters.com


    Kiitos infosta.
    Vaikuttaa että juriseva ääni tulee edestä, ristikot ja etuperän 4WD holkki olivat kuitenkin kunnossa.
    Pitänee ajaa lämpimimmillä keleillä keula rullille ja ottaa takakardaani irti niin alkaa paikka tarkentua.

    Pahasti täsmäävät nuo oireet ainakin yhteen huoltotiedotteeseen:

    Delayed transmission engagement of 2 to 8 seconds after startup due to torque converter drainback. The condition is most common after the vehicle has been parked for an extended period.
    Ts. Lootan lauhdutinlinjaan (painepuolelle) lisätään takaiskuventtiili ettei turbiinista valu öljy pois seisottamisen aikana.
    Tästä johtuen ei loota pelaa hetkeen käynnistyksen jälkeen, ja voisi äkkiä kuvitella että öljytikkukin voisi näyttää vähän mitä sattuu jos turbiinin öljymäärä vaihtelee noin paljon. tämä on tosin mutua, en ole mikään laatikkoasiantuntija.
    TSB 21-05-95A
    Delayed Transmission Engagement/Torque Converter Drainback

    http://dodgeram.info/tsb/1995/21-05-95A.htm

    TSB 21-04-96
    Transmission Will Not Upshift Following Downshift

    http://dodgeram.info/tsb/1996/21-04-96.htm

    TSB 21-20-94
    Checking Automatic Transmission Fluid Levels on RWD Vehicles

    http://dodgeram.info/tsb/1994/21-20-94.htm

    tämän mukaan:
    http://72.14.207.104/search?q=cache:ld_ ... =firefox-a
    orggis öljytilavuus on 16.1litraa

    Haynesin kirja sanoo kuivatäyttötilavuudeksi 9 - 16.5 quartsia (kaikki Ramien laatikot) optioista riippuen. se olisi 8.5 - 15.6 litraa.
    Eli aika lailla oikea määrä siellä sun lootassa on, mikä kyllä viittaisi vähän tuohon että turbiinista valuu öljyä pois kun kone ei ole käynnissä.


    P.S.
    Kuulemma AKE on taas väläyttänyt:
    Ohjeistus joulukuulta kuulemma menee niin että kirkaslinssisen ajovaloumpion taakse lisätty E -valo ei kelpaa, vaan sen ulommaisena olevan merkityksettömän linssinkin tulee olla E -leimattu.

    Ja minä kun luulin että ei AKEn sooloilut voi enään järjettömämmäksi mennä. :mad: :mad:
    Kaikki puhtaan vi****lun tunnusmerkit täyttyvät, taas.
     
  5. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    Toi öljypohjan lämmitin vois kiinnostaa meikääkin, mitäköhän moinen härpäke (250W) maksaa, aiemmin tilanneet kertoilkaapa...
     
  6. osilpi

    osilpi Gearhead

    Itse itselleni ja Mäxälle vastaten. Sain äsken tälläisen vastauksen padheatersilta

    "
    Pricing
    Model 16-240 Oil Pan Heater $57.00 usd (220-240 volts)
    Model 40-240 Oil Pan Heater $75.00 usd (220-240 volts)
    Model BH-60 Battery Warmer $25.00 usd (120 volts)
    Shipping $20.00 usd

    Our engine heaters have a 3 year warranty.

    For your convenience we accept Visa & Master Card and personal cheques.
    "

    Ymmärtääkseni tuo rahtihinta olisi ihan Suomeen asti. Ei ois kyllä pahan hintainen esim toi 16-malli eli 77$ = 65e kuluineen... Pitääkin tosissaan harkita, josko ehtisi vielä tämän talven aikana.
     
  7. freeride

    freeride Gearhead

    kaveri tilas just samanlaisen mitkä me tilattiin kimpassa aikaisemmin.ilmoittivat hinnaksi 65 us $ rahti 15 us $.

    edit. jaahas täälä kerettiinkin jo :) no semmonen vielä että kaverilla kävi hyvä tsäkä kun ei joutunut maksamaan tullia ollenkaan kun lämppäri meni ensin helsingin tulliin ja kaveri soitti sinne että lähettäkää tampereen tulliin kitos.no joku vähän ryssi sielä jotain ja lähetti suoraan kotiin sen lämppärin :rotfl: eipä tarvinnu maksaa tulleja,vaikka kaveri soitti sinisilmäisenä vielä perään että mitäs ny?ni tullista sanoivat juu ei tuu kukaan perään huuteleen.. :eek:
     
  8. Rammari-77

    Rammari-77 1st gear

    Juuei mene nesteet sekasin, öljy pysyy öljynä ja vedet vetenä vaan nyt tulee ölpät ulos. Kannentiiviste pitää ja pelaa sinänsä....

    Nyt alkaa hermo loppumaan :mad: :mad: :mad:

    Piti tänään tehdä se KDP checki ja vaihtaa se kampuran stefa......

    Vaan kuinka ollakkaan moottoripesun ja pienen purkamisen jälkeen paljastu totuus...... Se paljon puhuttu KDP on jo jenkeissä pudonnut ja halkaissu kopan ja mailman älykkäimmät (siis amerikkalaiset) on keksiny paikata ton kopan jollain silikoonilla..... :mad: :soosoo: :mad:

    Eikun puhelinta käteen ja soittoa liikkeeseen taas..... koppa tilaukseen joka löytyy belgiasta ja tulee pavässä/kahdessa. Keula purkuun torstaina, pumppu irti jne... On jenkit yrittäny vähän oikasta ton korjaamisen kanssa, toivottavasti ei rattaat oo ottanu kipeetä :oops:

    Jospa sais ens viikolla koslan ajoon.... jos hyvin käy....

    Lupasi muuten liike hoitaa homman, kaupoista yli 4kk!!!!!!!
     
  9. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Re: Nyt koettelee

    Paljonko tiivisteet maksoivat? Mulla vuotaa jakopään tiiviste, kampuran stefakin näyttää tihkuvan ja venakoppien tiipparitkin pitää vaihtaa. Kysyin kerran tuota kampuran stefaa paiakllisesta traktorikorjaamosta, ja sanoi hinnaksi noin 110€ :eek: Onko tosiaan noin hintava?

    Nyt näyttäis lootan öljyt olevan kohdillaan. Siellä on nyt noin 15,5 litraa. Aikaisemmin mainitsemani 16 litraa olikin quartteja, olin vaan laskenut purkit mitä oli pöydällä, mutta ne onkin 0.95 litrasia. Lisäsin tänään puolisen litraa töistä lähtiessä, ja kotona tarkistin niin oli oikealla kohtaa tikussa.
     
  10. freeride

    freeride Gearhead

    Re: Nyt koettelee

    kallis on näköjään jenkeissäkin.. 109$ tosin sisältää jonkilaisen asennustyökalusetin
    http://www.quad4x4.com/Dodge%20Engine%20&%20Clutch.htm
     
  11. JAWA

    JAWA 1st gear

    Löytyipä mielenkiintoinen säie! En ole vielä kokonaan lukaissut läpi mutta rohkenen erästä asiaa kysäistä.

    Tuskaa tuntuu olevan -96 nuorempien kilpiin saanti. Itsellä ehkä lähtö vuodeksi ulkomaille. Muuttoautona jos tois tuoreen käytetyn Ramin niin ymmärtääkseni helpottuu tuo kilpiin saanti. Taas joko piirturia pitää silloin jo alkaa kiinni vääntämään?
     
  12. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Re: Nyt koettelee

    Noit kampuran stefoja ei taida ilman sitä työkalua saada, mutta se taitaa helpottaa hommaa aikalailla.

    Rammari-77 kertoi että silikonilla oli korjailtu koppaa... kattelin kerran alipainepumppua niin siinä näyttää kanssa olevan jotain silikoni korjausta. Tiedä sitten että onko siinä haljennut kuori ja sieltä kusee sitä öljyä.
     
  13. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    Niinpä... Kyllä tuo KDP:n tarkistus olisi itse kunkin hyvä tehdä, ennenkuin on myöhäistä... :oops:
     
  14. mika5115

    mika5115 3rd gear

    Machineryllä maksoi kampuran stefa 56,98 jakopääntiiviste 43,86 ja venakoppientiivarit+o-renkaat 56,7 egee
     
  15. Rammari-77

    Rammari-77 1st gear

    Jakopään tiivistesarja US Partsilla lähtö 69 eskoa (ja siitä sain 40 pinnaa pois 8) )ja siihen kuuluu kampiakselin stefa mukaan. Stefassa "työkaluna" muovinen laajentaja joka helpottaa asennusta.
    Koppa maksaa Machineryllä 400 eskoa ja alvit päälle ja sit tietysti kopan ja lohkonväliin tiiviste (löytyy hyllystä, hinta?). Joo kandee jätkät kattoo ihan oikeesti se tappi, on meinaan hillitön purkaminen ja kaikki säädöt päin honkia sen jälkeen...
    Ei se mee ihan myyjäliikkeen piikkiin mut sovittiin et 50-50 hoidetaan homma, onhan kaupoista jo yli 4kk..... Hyvä et edes näin....

    KDP checkiin kannattaa hommata se tiivistesarja ja vaihtaa se stefa siinä samalla.
     
  16. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Komento takaisin.
    Ei ole tuo auto, ja auton tämänhetkinen omistajakin on muuten OD:llä kirjoitteleva. Mutta väri täsmäsi, ja tuo mittarinpaikka. Mittarit on vaan erilaiset.

    Pahoittelen omistajalle väärinkäsitystä. Etsintä jatkuu.
     
  17. rötkö

    rötkö Gearhead

    case

    Itse osti casen merkkihuollosta ja hinta asennusrenkaineen 50€ jakopään tiivisteenkin tilasin mutta oli erilainen rattorissa. vena tiivisteitäkin olis ollu eikä ollu kalliita.
    Miten tomii uudistettu turbiini??? mielessä itsellä uusi laatikko tai jotain
     
  18. freeride

    freeride Gearhead

  19. Rome

    Rome 1st gear

    Joku tuos ihmettelli tuon lämpömittarin hurjaa sahaamista,itselläni tekee samaa ja mielestäni se kuuluu asiaan.Ihan kuin olisin sen jostain manuaalista lukenut.Oikaiskaa jos olen väärässä.

    Kdp tapeista.Teetin itselleni laserleikkaamolla ,jostain kovateräksestä niitä.Laserleikkaamolla sen takia koska muutaman metallipaja keskustelun jälkeen tulin siihen tulokseen että se on yksi tapa varmistaa ettei tulisi hiushalkeamia.
    Koska tuntihinta oli armoton(80e),teetin niitä kasan.Jos kiinnostaa
    niin 8e sis.kirjekuoren ja postimerkin.Omalla vastuulla mutta eipä ole kukaan vielä palauttanut.040-5558083
     
  20. Erska

    Erska Gearhead

    Tässä nyt kun on tätä topikkia kohta vuoden lueskellut, niin eniten täällä tunnutaan puhuvan tomaattilaatikon säädöstä ja huolista.

    Taitaa se manuaali olla ainakin yksinkertaisuudessaan tosi kuormurikuskin valinta. :)
     

Kerro tästä muillekin!