Kuinka monella irtoaa avain virtalukosta...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ajw, 25.4.2005.

  1. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Jep, meilläkin on kuuskymppinen Pontiacci ja kyllä lähtee...siis avain lukosta.
     
  2. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Mulla on 62 ja 63 novat, joista avain lähtee pois Lock- ja On-asennoissa, kuten kuuluukin. Sama ominaisuus on 86 ElCaminossa. Noissa kaikissa lukoissa on "siivekkeet", joista virtalukkoa saa käytettyä yhtä hyvin, ellei paremminkin kuin avaimesta itsestään, joten mitään ongelmaa ei ole. Suurempi ongelma olisi, jos tuo ei toimisi: takaluukun avaamiseksi pitäisi Novissa sammuttaa moottori, jotta saisi avaimet mukaansa. Katsastuksessa ei ole ollut mitään ongelmia, jotkut on kokeilleet ja olen selittänyt sen toiminnan. Hyvin on kelvannut.
     
  3. GP

    GP 1st gear

    Mä olen kyllä pitänyt tuota avainten irtoamista GM:n ominaisuutena. -78
    Pontiac ja -84 Vani ja molemmista lähtee avain lukosta. Onneks noista ei ole vielä huomattu narista leimalla käydessä.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä se avain pitää pysyä lukossa kun virrat on päällä. Itselläni vaivaan auttoi avaimen uusiminen,kympin juttu pari avainta täälläpäin odotellessa. Ainakin minun autoni lukossa (74-Gm) pysymiseen vaikuttivat avaimen päässä olevat "hampaat" ,eli kuinka korkeat ne ovat. Toisinsanoen avain oli kulunut niin ettei se enää lukossa pysynyt.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    -84 caprisessani koneen saa sammutettua vain P ja N asennoissa, silloin vasta saa avaimenkin irti. -85 vanissa sama juttu.
     
  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    luulin nimimerkkiautossani sitä ominaisuudeksi (virtalukko kojelaudassa) mutta kun teetin uudet avaimet, ei uudet nykkelit enää lähdekään virtalukosta auton ollessa käynnissä... sinänsä tylsää koska auto pitää sammuttaa aina kun haluaa takakontista tavaraa- esim. takapenkki janoaa lisää virvokkeita tms.

    todennäköisesti kyseessä on yksinkertaisesti avainten kuluminen.
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Näin on, ne avaimet ei saa lähteä pois lukosta koneen käydessä. Mikä sitten on avain, siinä onkin enemmän tulkittavaa. Lukon pitää kuitenkin olla koko ajan käytettävissä silloin kun moottori käy.
     
  8. makke

    makke 1st gear

    Noissa joissa kojelaudassa se virtalukko ja joissa sattuu olemaan sellaiset sormenpaikat on se ominaisuus josta tuolla aiemmin kerroin. Kun avaimen ottaa määrätyssä asennossa pois saa auton käymäänkin ilman avinta.
    Tossa yks kuva josta ehkä saattaa saada vihiä millainen se on http://personal.inet.fi/cool/makkesgara ... o/fb-4.jpg
     
  9. ajw

    ajw Gearhead

    rok rok. eli eikun avaimia teettämään...hrmph. joskin leimaus menee loppuvuoteen joka tapauksessa, mutta täytynee jotain asialle tehdä. ko katastusmies alkoi muuten kaiken lisäksi väitellä, että onko letukassani tosiaan kahdeksan paikkaa. herra hiukan hikeentyi, kun kerroin sen yhden puuttuvan paikan sijaitsevan herra katastusmiehen oikean kyynärpään alla olevan kyynärnojan alla...hehheh.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei se avain irtoa ehjäsä 1977-90 Capricessa ja muissa sen ajan GM:ssä kuin siinä väärään suuntaan käänettävässä accessories-asennossa, jossa muut kuin radion ja pyyhkijöiden virrat ovat poissa ja rattilukko on päällä. Siloin kun painaa ne siivekkeet sisään irtoaa avain..

    Tiedän tämän koska meillä on ollut noita ihan tuliterinäkin. 13-vuoden käytön jälkeen alkoi sitten avain irrota käydessäkin, jonka korjasin teettämällä ylikoko-avaimen. Nyt toimii taas kuin uutena..

    Eli ei se avain saa irrota virta asennossa rattilukollisessa autossa. Taas jos kyse on 67> vanhemmasta rattilukotomasta, jossa virtalukko on koejlaudassa se saa irrota ja on luultavasti irronnutkin uutena?

    Kas tuolla irtoamattomuudella on tarkoitus rattilukollisessa autossa. Jos rattilukkomenee päälle vahingossa ajossa ja avaimet ovat taskussa/kotona, jokainen ymmärtää seuraukset..
     
  11. VRC

    VRC 1st gear

    Mulla oli joskus ooppeli jostain 60 -luvun puolivälistä, siinä lähti (ja toiminto oli ihan käyttäjän ohjekirjassakin mainittuna) avain virtalukosta (joka oli rattiputkessa) koneen käydessä. Ilman avainta virtalukkoa ei saanut käännettyä rattilukitusasentoon, muut asennot toimivat. Ja ne siivet oli niinkuin jenkeissäkin, joista lukkoa oli tarkoitus vääntää ilman avainta.

    Näin se toimi ja oli tarkoituskin toimia, piste.


    Siihen maailman aikaan lukot oli varkaita varten. Ja varkaat pidettiin linnassa.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest


    Jeps varmaan noin 60-luvun Ooppelissa. Capricessa kun ravistaa löystyneen avaimen koneen käydessä irti, siivekkeistä saa lukon käännettyä päälle, mutta ei pois..

    Eli uso miestä, joka on 1979 ja 1990:n kanssa puuhannut uutena.. ja lähes 20 v. vanhana. Se ominaisuus ottaa vain pois muussakin kuin accesories asennossa ilmestyy siinä noin 10 v vanhana.. Näin jenkki GM:issä ainakin 1979> 90
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest


    Täsmennyksenä totean, että kyseinen ominaisuus muuttuu viaksi, jos auto on ensirekisteröity 1.1.1968 jälkeen ja luvattomankäytönestolaite on kansankielellä "rattilukko".


    t. Katsastus-Tahvo (Kivinen)
     
  14. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    saattaapi tuo luvattomankäytönestolaite olla nimeltään myös panssaripuola, harvemmin tavattu kapistus vaan enään.
     
  15. ajw

    ajw Gearhead

    täytyypä käydä teettämässä uusi avain - eiköhän se sillä korjaannu.
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Oikein! Valitettavasti näin ei nykyään enää oo, kaiken maailman piripäitä sun muita pyörii tuolla ihan vapaana... :x
     
  17. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Olssin avain irtoaa vaikka olen tinannut takaosaan lisää tavaraa. Eivät ole huomanneet vielä.
     
  18. kohvar

    kohvar Gearhead

    vanha

    viestiketju, mut ajankohtainen. Käytin Jeepin tänään leimalla. Muuten tuli puhtaat paperit, paitsi tuo avaimen irtoaminen koneen käydessä. Merkintä tuli oikein otteeseen, että kuukauden kuluessa korjattava..

    Taidan teettää sen ylikokoavaimen.. on kuulemma Jeepissä aika yleinen vika vai pitäiskö sanoa ominaisuus.
     
  19. mopar freak

    mopar freak 1st gear

    Juu!!

    Mulla kävi sama juttu 67 dodgen katsastuksessa.
    Kun katsastus äijä yritti sammuttaa koneen ja jäikin avain käteen.
    Se vaan kysyi, että mites tämä tälleen?
    Sanoin vaan ,että kuuluu asiaan!!

    Se oli sillä selvä. Ei alkanut mitään tarkastelemaan!!
     
  20. Lepakko

    Lepakko Gearhead


    Mun -68 Coupé Rekordi on rekisteröity -68 ja siinä toi on ihan tehtaan tarkoittamana ominaisuutena. Ohjekirjassa nimellä "talliasento", voit ottaa avaimen virtalukosta ja käydä vaikka takakontilla, samalla vaimo voi esimerkiksi kolikkoa käyttäen (neuvotaan ohjekirjassa) startata auton (pakki silmässä tottakai!)...
     

Kerro tästä muillekin!