Miten voi olla mahdollista? Täristää jarruttaessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja MouTine!, 16.10.2001.

  1. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Mitenkä voi olla mahdollista että uudet levyt täristää? Olenkohan tehnyt jotain väärin?

    Kesällä ajellessani vanhoilla levyillä täristi niin julmetusti että aattelin että levyt on luonnollisesti kierot ja tilasin uudet Maxtoqin levyt ja kevlar palat. Nehän pitäisi olla laatu tavaraa? Auttoi hetkeksi, mutta pikku hiljaa on taas alkanut täristää ja puslienkaan vaihto ei auttanut. Jarrut ei ole laahannutkaan. Vanteiden tasapainotusta en ole vielä tsekannut. Mistä voisi johtua? Olenko pistänyt 1000 mk ihan hukkaan?? Ai niin, auto V6 Capri.
     
  2. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    En usko että rahat aivan hummaan on mennyt!

    Voi olla tasapainotuksessa.. Ainakin sain Transitista aikoinaan tärinät (80km/h-100km/h nopeuksilla) pois..
     
  3. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Tarkistuta ensin tasapainotus, samalla näkee, että vanne ei ole kieroutunut.

    Niinikään etupyörän laakerin kireys ja nivelien kunto, ohjauskulmat, renkaiden kunto voi vaikuttaa.
     
  4. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Pahinta pelätessä...

    Täristys nimenomaan tulee jarruttaessa. Toinen ikävä ilmiö on sama kuin aikoinaan vanhoillakin levyillä, eli kun mummon köpöttely vauhdista painaa hiukan jarrua voi tuntea kuinka ottaa-eiota-ottaa kiinni.
     
  5. jusa

    jusa 1st gear

    Jos kyseessä on sierra niin vaihda kallarin puslat kovempiin. Jos levyt on joskus mennyt pahastikkin kieroon voi olla et jopa akselilaipatkin on kierot. Näinkin on käynyt! Jos ne nimittäin pääsee kuumenemaan niin kyllähän ne siitä taipuu.
     
  6. Make

    Make 1st gear

    Hei, mul on sama juttu Chevy Astrossa ja kuskinpuolella edessä. Hakkaa niin pirusti ku jarruttaa normaalisti. Jos painaa ihan hiukan jarrua niin sen huomaa kun ottaa kiinni sillai välillä...
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla oli sama juttu Opelissa, vaihdoin reaktiotangon puslat niin johan rauhoittui.
     
  8. seppo

    seppo 1st gear

    Tuli vaan mieleen..
    Mullakin oli pösössä sama ongelma, ja vika oli pääsylinterissä.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Akselilaippa kannatta sorvauttaa tai vaihtaa uuteen. Menee nimittäin levy kuin levy kieroksi jos vika on siinä laipassa. Itellä oli volvossa sama propleema..
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mulla on sierra ja jarruttaessa se menee viivasuoraan! Levyt ovat uudet sekä palat! Kaikki puslat edestä vaihdettu, ohjauksessa ei ole väljää! Aina vaan täristää! vanteet on tasapainotettu kahdesti, aurauskulmat kahdesti säädetyt. Kolmatta kertaa en kyllä säädätä! Laakeritkin on edessä uudet. Raidetangon päät vaihdettu. Renkaissa ei ole pysty eikä sivuheittoa eli nekin pelaa. Mutta missä vika, miksi täristää?? vuosimalli -89 porrasperä laser voiko se olla kardaaniakselista? Kardaanista rattiin asti? Se joka ratkaisee pulmani niin olen hänelle kyllä kiitollisuuden velassa.............
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Öö. Ihan pikkuinen testi. Älkää vetäkö herneitä nenuun. Minulla yhdessä vanhassa kotterossa oli samaa vikaa... Jarruttaessa täristi.

    Vika oli siinä, että tyhjäkäynti oli muutenkin alhainen, kävin ihan pikkuisen epätasaisesti. Kun sitten vauhdissa jarrutti, jarrutehostin veti kierroksia vielä alemmas, ja koko auto tärisi, kun kone juuri ja juuri pysyi käynnissä... Auttoi tyhjäkäynnin säätö hieman ylemmäs. Olisiko muilla samaa vikaa?
     
  12. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    No niin... Nyt on sitten vihdoin ja viimein pyörät tasapainotettukin. Ei mitään vaikutusta! Pitäisikö kokeilla jonkun toisen valmistajan levyjä???
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ja mulla on myös samoja ongelmia. Olen huomannut vasemman etu kumen sisälaidassa kulumista pykälille 2:den vuoden aikana.(peräkkäiset nappulat kuviossa eri korkuisia).Ja olen myös vaihtanut puslaa ja jousta ja laakeria.
    Jos joku löytää keinot korjuuseen niin kerro. Kumet on eagle venturet, jos sillä on mitään merkitystä
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Fordithan täristää kaikki jarrutettaessa. Niinkuin pitääkin, koska taivaspaikka on Ford kuskeille varma, kun maan päällä on ollut yhtä helvettiä.
     
  15. tanari

    tanari 1st gear

    hehehehe.... ei mun cortina täristä yhtää!!
    kummajuttu et pelaa.. hmm..
     
  16. v_valtteri

    v_valtteri 1st gear

    Hehheh. Mun Caprin ohjaus täristää niin perkeleestee 70-80 nopeuksilla, ei muilla nopeuksilla. Renkaatkin tasapainotin eikä mitää vaikutust.
     
  17. Lettu

    Lettu Gearhead

    Etupyörien laakerit jääny löysälle? Talvi ja kesätassuissa sama juttu?
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Laakerit !!! Kyllä !
     
  19. lake ender

    lake ender Gearhead

    pari vinkkiä jarruongelmiin:
    Kannattaa putsata pyörännapa kunnolla ruosteesta ym töhkästä. Yksi hiekanjyväkin uuden levyn alla jättää sen vinoon ja täristää varmasti.
    Jossain automalleissa jarrupalan pään viistoaminen auttaa.
    Yksi tapa on sorvauttaa levyt auton alla pyörän ollessa kiinni. Näitä vehkeitä löytyy hyvistä erikoiskorjaamoista. Alla sorvattaessa ei navan pieni kierouskaan haittaa.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    Varsinki alu vanteet pitää aina kiristää momenttiavaimen kanssa. Ainakin Vectrassa auttaa tutinaan ajaessa. Eri juttu tosin kuin nuo Fordien ongelmat.
     

Kerro tästä muillekin!