Harrastuksesta ammatti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Chevy ´53, 14.2.2006.

?

Onko harrastuksesta tullut ammatti?

  1. Kyllä. Saan leipäni kokonaan harrasteautoilun parista

    0 ääntä
    0,0%
  2. Kyllä. Saan suuren osan leivästäni harrasteautoilun parista

    0 ääntä
    0,0%
  3. Melkein. Sivutyöni liittyy harrasteautoiluun.

    0 ääntä
    0,0%
  4. Ei, mutta haluaisin harrastuksesta ammatin

    0 ääntä
    0,0%
  5. Ei, haluan pitää harrastuksen harrastuksena

    0 ääntä
    0,0%
  1. MiikkaL

    MiikkaL Gearhead

    Palataanpa lähemmäs topicin juuria...

    Mun näkemyksen mukaan harrasteajoneuvoalan yrittäjän potentiaalinen asiakaskunta on tulevaisuudessa kaikkea muuta kuin vähenemään päin!

    Perustelen kantaani käytännön esimerkillä. Aiemmin jo joku mainitsikin Ruotsin ja Englannin suhteessa suuremmat yritysmäärät. Älkäämme unohtako meitä lähinnä olevaa väkirikasta ja vaurasta länsimaata, Saksaa. Kolme viikkoa sitten tuli vierailtua siellä ensimmäistä kertaa, kohteena Bremen Classic Motorshow. Tapahtuma oli valtava ja myös väkeä sen mukaisesti. Välillä kun pysähdyin katselemaan ihmisiä ympärilläni, ei voinut olla huomaamatta että verrattuna Suomen tapahtumiin, suurempi osa näyttelyvieraista oli keski-ikäisiä miehiä. Joukossa runsaasti HYVIN varakkaalta vaikuttavia Herr Müllereitä...

    Näytteilleasettajista hyvin suuri osa oli muita kuin yksityisiä ihmisiä/rompetorikauppiaita. Joukossa oli tosi paljon yrityksiä, jotka tavalla tai toisella saavat elantonsa klassikkoajoneuvoista. Jo mainitut verhoilijat, maalarit ym. olivat luonnollisesti mukana. Lisäksi oli ällistyttävän paljon täysentisöintejä tarjoavia pajoja, tiettyihin työvaiheisiin erikoistuneita firmoja esim. uusia tyyppikilpiä alkup mallin mukaan valmistava paja, yms. monia muita.

    Kaiken kaikkiaan alan palvelutarjonta oli niin valtava, että kylmän pohjolan poikaa rupesi huimaamaan!

    Tietysti aloin pohtimaan, mistä moinen johtuu? Aletaanpa ihan alusta: Saksa, Britannia, Ruotsi tms. nousivat sodan jälkeen suht nopeasti jaloilleen (Saksa siitä huolimatta että paikat olivat aivan palasina). Oli omaa auto/prätkäteollisuutta tms. Eikä mitään tarvetta rajoittaa yksityisten ihmisten auton ostoa valuuttasäännöstelyllä, kuten Suomessa tehtiin v. 1962 saakka.

    Millaisia seurauksia tällä oli? Suomessa 60-luvulle asti enemmän tai vähemmän kaikki liikkuvat autot olivat käyttöesineitä, tarvekaluja, joita ei ollut mahdollisuutta käyttää "jonnin joutavaan harrastamiseen". Vasta kun autoja alkoi vapaasti saada ja kului sen verran aikaa, että ne vanhenivat ja halpenivat, alkoi nuorisolla olla varaa omiin autoihin (Nuoret ihmisethän ovat liki kaikissa uusissa asioissa edelläkävijöitä). Tässä vaiheessa - käsitykseni mukaan 70-luvulle tultaessa - suuri joukko nuoria miehiä Suomessa pääsi toteuttamaan haaveensa omasta autosta. Samalla tietysti omaksuttiin "suuresta maailmasta" vaikutteita, autojen parantelu ja rakentelu tms. Toisin sanoen niiden harrastaminen.

    Tuossa "suuressa maailmassa", Briteissä, Saksassa, Ruotsissa, USA:sta puhumattakaan, kaikki tämä oli tapahtunut vuosikymmeniä aikaisemmin.

    Mitä tällä yritän sanoa on se, että Suomessa harrasteautoilukulttuuri on niin nuorta, ettei suurta määrää alan yrityksiä ole vielä päässyt syntymään. Suomessa yhä tietyissä piireissä ajoneuvojen harrastamista pidetään lähtökohtaisesti "poikien puuhasteluna", joka kyllä loppuu kunhan ne aikuistuvat.

    Tädeille tiedoksi: näin ei välttämättä käykään!

    Päinvastoin: Nuorista innokkaista ruuvailijoista kasvaa aikuisia klassikkoautoista kiinnostuneita miehiä, jotka ovat vuosien varrella edenneet urallaan, kasvattaneet lapset maailmalle, maksaneet asuntolainansa tms. Toisin sanoen alkavat olla varsin varakkaita. Näille miehille (tai naisille) tärkeintä ei välttämättä enää olekaan kaiken tekeminen itse, vaan yhä enemmän ollaan valmiita panostamaan rahaa siihen että autokokoelma karttuu, niillä ajamisesta pääsee nautiskelemaan jne. Eikä se ole niin justiinsa mitä se maksaa, rahaa on!

    Pähkinänkuoressa: mun mielestä Suomessa ollaan näinä aikoina tulossa ratkaisevaan taitekohtaan. Nuo 70-luvulla Prefektiään ja Kapitäniään ruuvanneet nuoret miehet ovat nykyään viisikymppisiä, leppoisan elintason saavuttaneita kansalaisia. Sen myötä myös paremmin menestyvien joukossa on yhä enenevässä määrin huomattu, ettei todella "cool" ole pelkästään se E-Mersu etupihalla, sen kaverina olisi mukava olla vaikkapa 60-luvun Jaguar...

    Tätä kannattaa pohtia jokaisen, joka suunnittelee harrastuksen ottamista ansiotyöksi.

    Itse käyn päivätöissä kuin "kunnon kansalaiset", mutta iltaprojektina entisöin vanhaa prätkää herrasmiehelle, jolla ei nuorena ollut siihen varaa. Iän (ja varallisuuden) kartuttua haave on aika toteuttaa.

    T: 31-vuotias poika, joka ei aio aikuistua
     
  2. Ola Pallonivel

    Ola Pallonivel 1st gear

    Onpas kummallisen täyspäisiä ja ajattelevia ihmisiä täällä räkänokkien ja mummojen potkijoiden, kaiken maailman rakkareiden joukossa :D

    Firmat pystyyn vaan! Omani alkoi joulukuussa, nyt jo olen joutunut tarkistamaan liikeideaani ja toimintaani pariin kertaan, mutta laskutusta on koko ajan 8)

    Laittakaahan raporttia kokeneemmat, kuinka toimintanne on käynnistynyt ja muuttunut vuosien varrella.
     
  3. signet

    signet Gearhead

    Yrittäjänä vuodesta -92(keskellä syvintä lamaa)tyhjästä alotin ja nyt on miljuuna velkaa :rotfl: Alkuun pyöri harrasteautojen ympärillä hommat:Autokauppaa,purkaamo,romujen korjausta.Liikaa toimialaa pienyrittäjälle;mitään ei ehdi hoitamaan kunnolla :argue: Pikkuhiljaa siirryin kuljetusalalle ja suosta on noustu monta kertaa :lol: Oli meinaan alkuun toi rahotus vähän vaikeeta,30tmk lainaan tarvi koko suvun nimet paperiin ja korosta ei neuvoteltu,se oli20% ton jälkeen tuntuu käsittämättömältä toi tämän päivän lainojen tyrkytys ja alle 5%korko :poff:
     
  4. rb

    rb Double Gearhead

    Hieno keskustelu.

    Uskoisin että MiikkaL on oikeassa, asiat jotka ovat toteutuneet muualla tulevat meille pienellä viiveellä ja kysyntä ammattitekiöistä tulee kasvamaan aivan eri mittasuhteisiin mitä se on tällä hetkellä.

    Mä olen ollut ikuinen paskahousu enkä ole uskaltanut lähteä yrittäjäksi vaikka pari kertaa olisi ollut jo puoliksi pedattu paikka mutta kenties ensikesänä kun saan oman tallin valmiiksi voisin perustaa toiminimen ja ruveta omissa puitteissa vääntämään motteja nippuun ja katsoa sitten mihin se johtaa-
    Eli en mä vielä sano itseäni irti vakiduunista mutta jostain on aloitettava ja tällä tavalla mä en putoa korkeelta jos homma ei toimi.
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ehkä suurin syy siihen, etten oo ite ryhtynyt yrittäjäksi on se, etten osaa rahastaa. Oon liian kiltti sellaseen kun kaiki tuntuu itestä niin hiton kalliilta, ja yrittäjän tekisin varmaan 24 tunin työpäiviä ilman, että käteen jäis mitään. Eli pitää osata veloittaa, ja olla tekemättä pelkästä tekemisen ilosta. Kuten armas veljeni totes kun joku asiakas kinus sopimusta tehtäessä, että josko siihen sais vielä tän yhen homman sisällytettyä, että "ei meiltä työtä puutu, rahaa puuttuu." Vanhin broidi taas paino parikymmentä vuotta niska limassa duunia, oli työntekijöitä sun muuta ja katteet oli pieniä. Sitten se kutisti firmansa pieneks ja alko tehdä niitä toisella filosofialla; ennen tehtiin kymmenen tarjousta joista yhdeksän meni läpi, nyt tehtiin kymmenen tarjousta joista yks meni läpi, mutta kate oli sama kun noissa aiemmissa yhdeksässä yhteensä.
     
  6. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Enpä nyt tiedä liittyykö aiheeseen mitenkään, mutta itsellä oli tuo ammatinvalinta melkoisen aiheellinen kysymys kolmisen vuotta sitten. Mietin siinä monenlaista "sivistynyttä" koulutusta, kauppakorkeaa ja sen sellaisia, ja ajattelin että pitäisin autohommat harrastustasolla, mutta lopulta totesin että kun mikään muu ei oikein kuitenkaan kiinnosta, niin lienee parasta hankkia se koulutus ja ammatti juurikin autoalalta, niin voipa sitten kehitellä jonkin sivistyneen harrastuksen.
    Tällä hetkellä ei, köyhä opiskelija kun olen, mitään autoa meikältä löydy, mutta kunhan joskus "aikuisena" kunnon töihin pääsen, pitää sitä joku komia harrasteauto hankkia. Joka tapauksessa autoalan inssitutkintoa olen suorittamassa, ja todennäköisesti jonkinlaista kaupallista autoalan työtä tulen tulevaisuudessa tekemään. Oman firman perustaminenkin on käynyt mielessä, mutta toisaalta niin on moni muukin vaihtoehto. Kaupallisuudesta puheenollen, olen tässä juuri aloittamassa uudessä osa-aikatyössä, jolla ei kyllä ole mitään tekemistä autojen kanssa. Pitäisi kesäksi keksiä jokin mielekäs autoalan työ taas. Uusiin kuvioihin tekisi mieleni päästä.
    Mitä taas tulee sivistyneisiin harrastuksiin, niin nyt kun autointohimoja on töissä päässyt tyydyttämään, niin mielenkiintoa vapaa-ajalla riittää paljon muuhunkin. Pakko sanoa että olen tyytyväinen valintaani lähteä opiskelemaan autoalaa.
     
  7. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Tuo Finnveran yrittäjätesti on ihan mielenkiintoinen...
    http://www.finnvera.fi/index.cfm?id=1008


    Mutta sitten haluaisin heittää sellaisen kommentin ilmoille, jos esim. FHRA:n ihmiset lukevat tätä keskustelua, että kun nyt ollaan toteuttamassa loistavaa ideaa tuoda autoharrastuksen työllistämisvaikutus "päättäjien" tietoisuuteen, niin miten asia käytännössä tehdään?

    Okei, luodaan näyttely jossa se on teemana, selvä. Mikäs viime vuonna oli teemana? Rod&Custom muistaakseni. Entä sitä ennen? Jaa-a. Pointtini on vaan se, että kun nostetaan kissa pöydälle niin tehdään se kunnolla! Karpelat ym. pitää kutsua sinne katsomaan. Pitää järjestää seminaarit joissa oikeasti puhutaan niistä asioista. Pitää pystyä sanomaan mitä harrastajat haluavat. Pitää kertoa mikä nyt on vialla ja miten ne asiat korjataan. Pitää saada muutakin kuin loppukevennys Kympin Uutisiin!

    Ja jos ja kun päästään noin pitkälle, niin siitä ei taas olisi pitkä matka enää auto+moottoripyörärakentelua rajoittavien lakipykälien esilletuontiin. Prosenttisäännöt, omavalmisteasiat ym. pyörähtäis taas tätä yrittäjyyskeskustelua ja työpaikkojen luontia vasten esille. Veromarkoillahan nämä asiat perustellaan, eikö?
     
  8. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Tutustukaapa pyöräpuolen linkkeihin, kyllä tullaan harrasteautorintamalla kaukana perässä.. http://www.hdcf.fi/ Ja pyöräpuolellahan vauraat ikäluokat käyttää palveluja.
    Kaikkea ei todellakaan tartte tehdä itse, mutta kun niitä palveluja ei ole saatavilla. Palveluja ei ole saatavilla kun ei ole niiden ostajia... Pyöriä kun alkoi tulemaan Saksasta, niin alkoi syntymään yrityksiäkin. Samoin kävi uustuontiautojen kanssa! Mites vanhojen harrasteautojen suhteen edetään?
     
  9. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  10. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Nostetaas tätäkin välillä! Tulipa tuossa sitten tehtyä mitä oon uhkaillu, eli kesäkuun lopussa irtisanoin itteni pitkäaikaisesta työpaikasta ja nyt on oma, lähinnä autopeltialan yritys pystyssä. Nimeks laitoin hieman provosoivasti Silvarello Customs ,jos vaikka asiakaskunta valikoituis sopivasti... :lol:
    Onkos ketä muita tässä kesän aikana tehny samanlaisia "väkisineläjän pakkoliikkeitä"? Ja miten on lähteny sujumaan? Itelläni tämä yrittäminen taitaa olla vähän verissä , kun kummatkin vanhemmat on yrittäjiä olleet.
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Etkä sitte mitään oppinut?
    Ei vaan, hieno homma jos toimii.
     
  12. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Ite se on vaan kantapäänkautta kaikki kokeiltava, luonne kun on kuin kärpäsellä :lentää ikkunalasiin yhä uudestaan ja ei usko että läpi ei pääse :rotfl:
    Nyt pittää toivoa että jossain vaiheessa lentää avoinaisen ikkunan kohalle :wink:
     
  13. platuart

    platuart Gearhead

    Primer Magazinesta aloitteleville yrittäjille edullista mainostilaa!
    Oikea kohderyhmä sulle 8)

    www.platuart.com
     
  14. Jza

    Jza Double Gearhead

    Onnea matkaan! Toivotaan että harrastusinto pysyy tallella. :wink:
     
  15. Rodman

    Rodman Gearhead

    Onnea vaan uudelle yrittäjälle
    :D

    Hae kaikki tuet mitä on mahdollista saada, yleensä kun kerran opettelee hakemukset tehdään niin seuraavat menee melkein samalla sabluunalla.

    PS:Muista pitää myös vapaa-aikaa.
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi on tärkeää että saa sit silloin tehtyä omia autoja :rotfl:
     
  17. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Joo, se on tosi rentouttavaa päästä välillä harrastuksen pariin :rotfl:
     
  18. bdr529

    bdr529 1st gear

    Sunnuntaina Monster Garagea katsellessa tuli mieleen, miten tuokin ohjelma varmasti lisää rakentelun mielenkiintoa ja hyväksyttävyyttä ja toisaalta teinien kiinnostusta autoalalle hakeutumiseen.

    Vaikka monsteritallin ajopelit eivät olekaan tavallisia harrastusajoneuvoja vaan show-kalustoa, välittyy ohjelmien kautta rakentamisen tekniikkaa ja terminologiaa.

    Rakentaminen vaikuttaa hauskalta ja sosiaaliselta toiminnalta jossa pääsee toteuttamaan itseään. Hitsaaminen voi olla muutakin kuin se vanhanaikainen duuni jossa vedetään suoraa saumaa pomon silmän alla seitsemästä viiteen.

    Toivottavasti kukaan ei kuitenkaan luule että mitään modifikaatioita pystyy oikeasti itse tekemään tuolla aikataululla ja noin vähällä suunnittelulla...
     
  19. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Valitettavasti näitäkin on..... "Eihän se noin paljon voi maksaa".....
     
  20. hannux

    hannux 1st gear

    Olihantarinan loppu ihan realistinen!
    Katson noita (en pimppiä) silla silmällä; mitä rakenteita ja työkaluja löytyy. Pysäytyskuvien kanssa siis.
     

Kerro tästä muillekin!