Lakialoite harrasteautojen verovapaudesta!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Jasca, 11.3.2006.

  1. Acer65

    Acer65 Gearhead

    Ehkä ot :odroll: ......mutta Liikenne- ja viestintäministeriöltä on maalis-huhtikuussa tulossa:

    "Hallituksen esitys ajoneuvolain ja ajoneuvoverolain ja eräiden muiden lakien muuttamisesta. Uudistetaan ajoneuvojen rekisteröintjärjestelmää muuttamalla täydentämällä asiaa koskevat laintasoiset säädökset (PALKO-paketti) ja asiayhteyden vuoksi myös ajoneuvoverolakia muutettaisiin. "
    (lainaus: http://www.mintc.fi/scripts/cgiip.exe/W ... &menuid=12 )

    Kopteri-lehden MMAF-palstan mukaan yksi muutos olisi seisonta-ajan hallinnoinnin siirtyminen vakuutusyhtiöiltä AKE:lle. Se vois tarkoittaa sitä että ajoneuvovero saattais määräytyä käytön mukaan.....I hope so
     
  2. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Juu itse samoilla ajatuksilla liikenteessä eli kun meikäläisellä uusinkin auto on vm.88 eli 18 vuotta vanha niin toi 15 vuotta on aika vähän tosin jos rajan nostais esim. 30 vuoteen niin sit kaikki clearasil naamat tuuning tojotoineen rupeis parkuun et on munkin auto harraste auto. Mutta mun mielestä yks peruste pitäis olla et vapautuksen saa vaan jos jo maksaa jostain muusta autosta veroa. ja kai ne autot juotuis sit jotenkin tarkistuttaan et hyväksytäänkö ne harrasteajoneuvoiks ettei riitä et on esim nyt niin 91 corolla jossa on eturoipeli, pillukalvot ja vapaavirtaus suodatin niin ja tietysti rosterinen putken pää. :rotfl:

    no joo mut odotellaan asian kehittymistä
     
  3. AAnnikAA

    AAnnikAA 1st gear

    NikkeN:
    Eihän museoautoillekkaan ole määrätty mitään tiettyä aikaa jolloin tuon 30pv saa ajaa, miksi se pitäisi määrätä sitten muiden harrasteautojen käyttössä??

    Hyvä homma yleisesti jos tuo menee tuollaisenaan läpi.
    Tosin mikä nyt on harrateauto? vm90 rellukin sitten olisi "harrasteauto", sehän täyttää sen 15 ikävaatimuksen=), ja toisen vaihtoehtovaatimuksista ( eli joko paljon muunneltu tai alkuperäiskuntoon värkätty)..alkuperäiskunnossahan tuo on..eli harrasteajoneuvoksi vaan ja ajelemaan ilman veroja. Vaikka sen puolivuotta mutta kuka laskee? Niinkun museoautoissakin se 30pv..kuka laskee?
    :odroll:
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Eihän tuo ole mikään ongelma tuo tietojen siirtäminen. Laskuttakoot vakuutusyhtiöt moisen veron käyttäjiltä ja tilittävät sen sitten verottajalle. Olis helppo junailla seisonnat sun muut. :eek: On varmaan liian yksinkertainen jutska, että virkamiehet voisivat ymmärtää :rotfl:
     
  5. PauliP

    PauliP 1st gear

    Hyvä tarkennes, ei tuo olekaan Henrik Laxell, vaan Jouko Laxell joka myös edustaa eri puoluetta kuin ensimmäinen. Tuolle sinikukkapuolueelle äänet.

    AJONEUVOVERO MUUTETTAVA AJOKORTTIVEROKSI:

    Eli vuosittainen ajoneuvovero pois, ja vastaava summa (100€) "ajokorttiveroksi".

    silloin voisi omistaa vaikka sata harrasteautoa jotka on rekisterissä ja maksaisi vaan omien aiheuttamiensa kulujen perusteella teiden ylläpidosta veroa. Siihenhän vero on tarkoitettu, ei tallissa seisovien autojen ja pääoman verottamiseen. Ei voi ajaa kuin yhtä autoa kerrallaan, ja ajokorttivero hoitaisi asian tasapuolisesti tienkäyttäjille.

    Jos ei aja esim. koko vuonna, niin sitten verovapaus (esim. cityvihreille). Näillehän voisi määrätä polkupyöräveron, tarviihan polkupyörätkin teitä.
    :argue:
     
  6. AAnnikAA

    AAnnikAA 1st gear

    PaulP !! Tuohan on viikon paras ajatus. Tossa olisi jo jotain järkeäkin.
     
  7. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    Itävallassa moottoripyörien verotus ja vakuuttaminen toimii siten, että jos sulla on monta pyörää niin maksat vuotuisen veron ja vakuutuksen sen kalleimman pyörän mukaan. Rekisteriote on yhteinen kaikille pyörille ja kilpiä on tietty vaan yks. Sen sitten kiinnität siihen mopoon millä milloinkin ajat.

    Musta toi ei ole huono tapa.
     
  8. petäjäskoski

    petäjäskoski 1st gear

    Tuosta samasta aiheesta minä lähettelin jo kauan sitten sähköpostia joillekin kansanedustajille, mm Lasse Virenille koska muistelin hänen olevan jonkin sortin vanhojen mopojen harrastaja, niin saattaisi ottaa asiaan onkeensa, mutta vielä mitä, kukaan ei suostunut edes vastaamaan.
    Tuo laki olisi todella liian hyvä mennäkseen läpi. Mutta jos menee, niin muistutan kyllä Virenin Lassea siitä, että on siellä joitakin kansanedustajia jotka myös tekevät tosissaan töitä helpottaakseen meidän harrasteautoilijoiden elämää.
     
  9. gipsy

    gipsy 1st gear

    Toi seisonta-ajan hallinnoinnin siirtoesitys AKE:lle haiskahtaa kyllä vähän siltä, että kyseessä kun on jonkun vikamiehen sorvaama esitys, niin kohta pitää seisontavakuutustakin varten kilvet palauttaa. Ja sitten taas katsastetaan... ja tehdään savutestejä.. ja maksetaan. Kun pitäis saada auto taas liikenteeseen. :-? Toivottavasti tämä on vain yltiöpessimistinen odotelma...
     
  10. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Näkisin että erinomaisen hyvin on Laxell asian muotoillut. Hiljattain samainen salolaisedustaja kirjoitti Salon Seudun Sanomissa erinomaisesti siitä, kuinka EU on siihen liittymisen jälkeen tehnyt lähinnä hallaa suomalaisille, ja käytti oikein oivallisena esimerkkinä tätä kuorma-autojen 5 cm:n kaventamistarvetta. Mukava havaita että Laxell on pienten ihmisten asialla. Thumbs up!

    Toinen juttu, uskon vakaasti että jonain päivänä harrasteautot tullaan myöntämään omaksi ajoneuvoryhmäkseen, mutta toivon totisesti että sitä määritelmää tehtäessä käytettäisiin järkeä. Tätäkin palstaa kun lukee, niin jokaisella on se oma ehdotuksensa, joka sattuu sopimaan juuri siihen omaan ajoneuvotilanteeseen, mutta ei välttämättä lainkaan kaverille. Olisiko mahdoton ajatus, että harrasteautoille järjestettäisiin vastaavanlainen asiantuntijatarkistus kuin museoautoille? Näin veronkiertoepäilykset jäisivät pois, ja tuo 6kk käyttöaikarajoituskin kuulostaa oikein hyvältä.

    Nyt kun asiaa ryhdyttiin puhumaan, niin olipa tuossa eräänä päivänä koulullamme (Turun AMK) luentoa pitämässä joku suuri liikennetutkijaguru. Sen verran myöhästyin luennon alusta, että nimi jäi epäselväksi, mutta ainakin kävi ilmi että tyyppi on näiden onnettomuustutkintalautakuntien kanssa tekemisissä. Mielenkiintoista oli havaita, kuinka mustavalkoisia näkemyksiä miehellä oli, ja kuinka varma tämä oli omasta tietämyksestään. "ABS-jarrut eivät ole turhia, mutta ei niille tarvetta ole", vai miten se lausahdus menikään... Pelottaa ajatus, että moiset vanhat kalkkeumat mustavalkoisine mielipiteineen ovat eturintamassa antamassa asiantuntijalausuntoja noille päättäville elimille. Mies kun ei osannut oikein mitään mielipiteitään perustella, eikä ollut lainkaan kuuntelemassa meidän opiskelijoiden mielipiteitä. Ei sillä että me sen paremmin olisimme tietäneet, mutta todella kiinnittyi huomio siihen kuinka huono kuuntelija tuo luennoitsija oli.
    Sanokaa minun sanoneen, tuoretta verta sinne kaivataan.

    Jaa-a, pitäisköhän tuota lähteä seuraavissa eduskuntavaaleissa ehdolle...? Jos ei muuta, niin voisi ainakin yrittää saada tolkkua harrasteautoilijoiden ongelmiin. Samaan syssyyn parannusehdotuksia opiskelijoiden oloihin, rikoksenuusijoiden liialliseen hyysäämiseen ja rikosten uhrien heikkoon oikeusturvaan... hitto vie, mitä täytyy tehdä että noihin pääsee ehdolle? :D
     
  11. audiq

    audiq Gearhead

    "Ajoneuvoverosta vapaat ovat........ajoneuvot, jotka on katsastettu ja rekisteröity harrasteajoneuvoiksi. Harrasteajoneuvot ovat autoja, jotka ovat vähintään 15 vuotta vanhoja, joita on merkittävästi muunneltu tai rakennettu uudelleen tai entisöity alkuperäiseen kuntoonsa ja joita käytetään enintään 6 kuukautta vuodessa".

    "Rakennettu uudelleen", tulee mieleen korinvaihto autot, mutta nekin ovat työllistäneet ihmisiä, joten sitä kautta on veroja valtiolle kertynyt. Eli vaikka pykälissä olisi "liikaa" tulkinnanvaraa/porsaanreikiä se ei automaattisesti tarkoita sitä, että siitä olisi haittaa kenellekkään. Myös se, että joku ostaa vanhan ruosteisen auton ja kunnostaa sen veroja kiertääkseen, vaikka toiset verot pystyisi kiertämään, tulee ne lähes aina maksetuksi jotain toista kautta . Piilofarmarit ovat hyvä esimerkki "veronkierrosta", mutta lähes jokainen niistäkin autoista on kartuttanut valtion kassaa polttoaineveroina luultavasti enemmän, kuin keskiverto "normaali verotettu" japanilainen auto. Mielestäni on parempi, että 100 harrasteauton joukossa olisi kaksi "veronkiertäjää", kuin se että harrasteajoneuvoja olisi tiukemman tulkinnan takia vain 40kpl. :-?
     
  12. jaketin

    jaketin Gearhead

    se taisi olla joku poliisi ihminen, joka sanoi noista kilvistä näin: ei sitä voi sallia, että esim. nimi lukisi kilvessä. perusteli näin. että jos jarmo kilvellä varustettu auto ajaa kolarin tms. ja pakenee paikalta,eikä tavoiteta. sekaannus tulee kuulemma siinä, jos on jarmo1 kilvellä varustettu auto on olemassa, voi tulla sekaannus. tuskinpa nyt kukaan samanlaista autoa rekistöröisi vastaavanlaisella kilvellä...
     
  13. L-Janne

    L-Janne 1st gear

    Olen itsekin joskus kuullut tuon selityksen, eikä siinä ole mielestäni mitään järkeä. Aivan yhtä lailla voitaisiin keskenään sekoittaa vaikkapa NKP-32 ja NKP-321 -kilvillä varustetut autot. Sitä paitsi ihan samalla tavalla uusia autoja rekisteriin laitettaessa voi olla vaikka kymmenen saman korimallin ja värisävyn omaavaa Ford Mondeota, joiden rekisteritunnukset eroavat toisistaan vain viimeisen numeron osalta. Tämäkö ei aiheita aivan samanlaista sekaannusriskiä?
     
  14. riviera56

    riviera56 Double Gearhead

    Vanhana skeptikkona tulee vaan mieleen Laxellin suhteen vaalien läheisyys. Mikäli tämmönen esitys löis tulta niin olishan se hienoa todella.
    Jokin aika sitten soittelin muissa asioissa edustaja Risto Kuismalle, siinä jutellessa jäi miehestä aika asiallinen kuva. Uskon että Kuisma varmaan lähtisi ajamaan lakiesitystä, voin soitella uudemman kerran. Täytyy muistaa että eipä siellä eduskunnassa yksin saa juurikaan aikaan, sen takia ketä tuntee edustajia niin ei muuta kuin yhteydenottoja. Joku viittas tossa Vireeniin joka on kyllä automiehiä, sillä on veljensä kanssa kuljetusliike. Onhan siellä Salovaarakin mutta mikä on sen miehen mielipide, saa arvailla. Jos Klaus Bremer olis siellä vielä niin se kyllä lähtis asiaa ajamaan varmaankin mutta kun ei ole...
    No joo, kiva nähdä mitä tapahtuu...
     
  15. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    En tiedä muista, mutta mulle tulee ryöstöverolappu AKE:n kuoressa. Ja koskapa auton voi nykyään rekisteröidä nimiinsä vakuutuskonttorissa, ni johan tuota tietoa kulkee näiden offiisien välillä.

    Ja sitten :wc: -terveiset niille, jotka vaan huutelee, että "ei mee läpi", ennenku on edes yritetty. Rakentava kritiikki on sitte asia erikseen.

    Josta sitte seuraavaan juttuun, eli toi aikaisemmin mainittu puolen vuoden sääntö. Entäs jos; omistat yhden auton, maksat siitä koko vuoden. Lopuista, eli harrasteajokeistasi, sikäli ku ne täyttävät noi muut rajoitukset, käytön mukaan.
    Tämä karsisi pelkässä veronkiertomielessä tehtyjä ratkaisuja, koska useimmilla harrastajilla kuitenkin on se käyttörassi (joka pitäisi jo vapauttaa kaikista mahdollisista maksuista, on se niin paljon ehtinyt rahaa valtiolle tienata :odroll: ) ja sitten on se auto.
    Muutenhan puoli vuotta voisi olla ihan kohtuullinen diili, kun vaan ajan saisi itse määrätä.

    No. Saa nyt nähdä, että onko toi Laxellin juttu vaan joku vaaliveto, vai onko se ihan tosissaan :-? . Toivottavasti jälkimmäistä ja saa vielä riittävästi tukea läpimenoon.
     
  16. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Juuri tänään kuulin luotettavalta taholta huhua, että ihan virkamiestasolla on väläytelty, ettei harrasteajoneuvon iällä ole väliä. Ajopäivärajoitusta on ehdotettu ja päivien lukumäärään voivat (ehkä) vielä harrastajien edustajat vaikuttaa tai ainakin tehdä ehdotuksia. Tunnusmerkiksi on harkittu muista ajoneuvoista poikkeavia rekisterikilpiä esim. värin suhteen. Mikä tietysti johtaa siihen, että 10 vuoden kuluttua meiksi saattaa hyvinkin omata 4DFUNCLUB rekkarin.
    Eli taustalla tapahtuu, osa varmaan etujärjestöjen ansiota ja nyt siis eräät kansanedustajat ovat tehneet aloitteita. Mutta minkä takia mun pitää mennä ABC:lle kahville tai lukea täältä nimim. pippelikingin juttuja, että saan tietää uusimmat kuulumiset. Miksei SHAL, SAHK, FHRA tiedota mitä, missä, milloin? Onko harrasteautoilijoiden asiat yksin kansanedustajien käsissä? Vai hoidetaanko ne yhdessä "asiantuntevien" pro-harrastajien kanssa? Haittaako läpivientiä, jos Hevonkorven Rotteloitsijoiden puliukko perusjäsen kirjoittaa oman kommenttinsa suomi24:lle?
     
  17. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Unohdin mainita, että virkamiestasolla on ehdotettu myös ajopäivärajoitteiden hoitoa nykyaikaisen informaatiotekniikan turvin. Pelkkiä hyviä huhuja siis, mutta informoidaanko näistä esim. reilu 200 jäsenistä harrasteautokerhoa vasta siten kun kaikki on valmista? Vai kertooko oma-aloitteinen rakentaja sitten Overdrivella, että no nyt saa rekisteröidä ratakiskon päälle rakennetun hemirodin runkonumerolla RANKKAJÄBÄ1, mutta siihen lakiin jäi pikku aukko, omistajana saa olla vain rekisteröity lesbopariskunta, joka käyttää polkupyöräkypärää hedelmöityksen aikana.
     
  18. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    :rotfl: Hahhaa 4ovihupikerho, samoilla linjoilla ollaan! Tuohon kun vielä lisätään se että katsastuskonttoreittain vaihtelee mikä hyväksytään ratakiskoksi ja pitääkö niissä olla saumat näkyvissä vai saako ne hioa... Ja lasketaanko vaihdettujen osien määrä vaiko sittenkin alkuperäisten osien määrä... :poff:
     
  19. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Voi hevosen v***u, taas tää itku alko:

    - "ei tommonen mee läpi, liian löysä, tulee veronkiertoa, mun ehdotus ois tämmönen: saa ajaa 5 min vuodessa ja silloinkin vaan turvavyö perseessä ja pyöräilykypärä väärinpäin päässä"

    - "miten tommosta aikarajaa valvot...ei mee läpi, taas jää luu kouraan"

    - "ini-ini-vali-vali-ruikun-ruikun"

    Joku tekee lakialoitteen, josta vois olla oikeesti hyötyä. Mutta sen sijaan että viitittäisiin edes tukea tommosta toimintaa, niin mielummin koitetaan torpedoida se...ellei muuten niin ainakin negatiivisella asenteella. Ja kai joku on jo ehtinyt täältä soittaa punikeille, ettei tommosta haluta?!?!

    Mitä vittua tää väki oikeen haluaa? Ensin halutaan toimintaan päättäjiltä, sitten kun sitä tapahtuu, niin sen jälkeen alkaa herranpelko ja niin saatanallinen tärinä ja piipitys ja ininä. Voi jumalauta, minä ainakin otin tämän uutisen ilolla vastaan ja meni se läpi tai nou, tai oli se sitten äänienkalastelua tai ei, niin ainakin ajatus on kohdallaan ja tollaisenaan jo pelkästään toimiva. Se nyt on selvä, että tota mitä todennäköisemmin muutetaan johonkin suuntaan...toihan on ALOITE...kaippa joku voisi tajuta, että JOS tää on tehty muussa mielessä kuin äänienkalastusmielessä, niin toi on käytännössä ENSIMMÄINEN TARJOUS. Ja kun toi on erittäin lepsu esitys, niin tossa on jopa varaa kiristää. Mitä jos esitys ois ollukin vaikka 30 päivää ajoa vuodessa ja pienempi vero...arvatkaapa muuttusko toi myöhemmin 15 päivään ja täyteen veroon???? Nyt kun alkuasetelma on löysempi, niin tossa on hieman kiristysvaraa ja jos ei mee läpi, niin mitään pahaa ei ainakaan tapahtunut. Parhaassa tapauksessa kuitenkin saadaan aikaan se harrasteautoluokka. Mutta kun sitäkään ei näköjään haluta...?

    Perkele, kun asenne harrastetasollakin on tämmönen, niin melkeen tässä alkaa kohta toivoa että tosiaan toi kaatuisi...ja paskan asenteen takia ruikutusveron voisi pistää...ja vaikka päälle "mulle ei kelpaa mikään" -vero...yhteensä vaikka 10 keur/kk/harrasteauto...

    Perkele

    -JJ-
     
  20. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    No niin kauan kuin joku tekee tosissaan lakialoitteita tai vastaavia joissa samassa lauseessa puhutaan 15 vuotta vanhasta autosta, entisöinnistä ja verohelpotuksista niin ei kai kukaan harrastaja voi ottaa sellaista tosissaan. Kun tehdään niin tehdään siten kunnolla niin kuin Choppermuistio tai FSRA:n edustajien keskustelut. Tommosella voi suoraan sanoen :wc:

    Toisaalta eihän sillä väliä ole miten asiat tuodaan esille kunhan niistä keskustellaan..............
     

Kerro tästä muillekin!