Caddyn latauksen merkkivalo?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Jamo, 13.3.2006.

  1. Jamo

    Jamo 1st gear

    Pähkinää purtavaksi.Eli -62 caddy on kyseessä ja kun polkasee vähän kiekkoja koneeseen syttyy latauksen merkkivalo palamaan.Tasaisilla kierroksilla/tasaisesti nostettaessa kierroksia ei mitään hämminkiä ja kun sammuttaa auton ja starttaa uudelleen,niin ei mitään hämminkiä.Oma olettamus on,että kun polkaisee kiekkoja,niin laturin remmi lyö tyhjää :eek:
    remmi ei kuitenkaan äännä mitenkään...ja on mielestäni kireällä.
     
  2. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    No mutta herran tähen koita ny kiristää sitä hihnaa ensin,vai haluakko muuten vaan kertoa tarinaa.mopo305
     
  3. ana57

    ana57 1st gear

    Onko tasavirtalaturi ? Jos on, johtunee takavirtareleen kärkien kuluneisuudesta.
     
  4. Jamo

    Jamo 1st gear

    Tänne on ihan kiva tarinoida näitä juttuja ihan muuten vaan :lol: !! Laturin hihna suorastaan sinkuu kireyttään,joten empä taida enään kiristää...hyvä vinkki muuten mopo mieheltä!Laturi on vaihtovirta sellainen.Johtosarjoihin ei ole tehty uudistuksia,joten vika voi tietenkin löytyä sieltäkin päin..
     
  5. buick8791

    buick8791 1st gear

    Moi,

    laturi auki ja tarkistamaan hiilet ja liukurenkaat.
     
  6. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    moro!

    vikahan voi toki löytyä noista hiilistä tai liukurenkaista joille tulevat käämilankat voivat myös olla huonolla konjakilla eli juotos pettänyt. :eek: Vanhan mallinen laturista erillään oleva latauksen säädin voi myös aiheuttaa tuon tapaisia vikoja. Mutta jotenkin tuntuu että myös mainitsemasi alkp. johtosarjat voivat olla vaurioituneet.Eli kaveri hytin puolelle ja itse konehuoneeseen väänteleen johtoja koneen käydessä jos vaikka valo vilahtais heikon konjakin löydyttyä. Ei ainakaan sormet jäädy ku pakosrj. lämmittää. :rotfl: Niin syttyykö valo myös tasaisessa ajossa korkeilla koneen käynti kierroksilla?
     
  7. Jamo

    Jamo 1st gear

    Kiitosta kommenteista! Laturi on viime Kesänä uusittu ja loppukesästä se teki jo sitä,että ajaessa laturin valo paloi himmeästi.Nyt Talviunien jälkeen tuo vika näyttää pahentuneen.Eli latauksen merkkivalo syttyy heti.Huomasin myös että samaan aikaan kun laturin merkkivalo syttyy,niin aikaisemmin toimimaton besnsamittarin neula herää henkiin ja ampuu täydelle tankille.Taitaapi olla,että johtojen kimppuun tästä on mentävä...
     
  8. chevy 34

    chevy 34 Gearhead

    Terve taas!

    kaikkea kummaa vikaa vanhat autot teettää. Latauksen merkkivalokaan ei aina kerro olemassa olevaa vikaa, kuten kävi itselle. Ajellessa omalla harrasteautolla ei merkkivalo syttynyt vaan huomasin voltti-mittarista latausjännitteen laskeneen 12v.. kun käänsin virta-avaimesta virrat pois syttyi merkkivalo mittaristossa. syynä tähän oli vioittunut diodisilta laturissa.. Eli olet varmaan mitannut latausjännitteen? Onnea vian etsintään.. itsellä on vierähtänyt muutamat talli-illat vikoja korjatessa :-?
     
  9. Piilofarkku

    Piilofarkku 1st gear

    Zsap

    Öh, olisko vika mittaristossa eikä laturis? Kun kerran Bensamittari sekoo samalla... Entä lämpömittari, reagoiko sekin? Ihan kuin mittaristolta tai osasta sitä katoaa jännite... Jännitteen katoaminen laturin valon jommalta kummalta saa valon syttymään nimittäin.
    Eli yleismittari käteen ja mittamaan heräte johtoa, laturin herättyä siin johdos tulis olla se n. 12 voltin jännite (tai 6V tai 24V tai , järjestelmästä riippuen?). Katoaako jännite kun valo syttyy silloin kovil kierroksil? Jos laturi pukkaa herätteeseen edelleen 12 volttii niin vikaa pitää ettiä latausvalon toiselta puolelta, eli mittaristolta. Mittariston nahassa (ns. piirilevy) voi olla hiushalkeamia, joita EI erota silmällä...

    Remmi voi lyödä myöskin tyhjää, varsinkin jos on jo kova kulunut koppura naru jäljellä. Myös hihnapyörät kannattaa tarkistaa. Kuluneet pyörät syö uuden hihnan pilalle nopeasti, eikä kiristäminen auta juurikaan. Pyöriikö laturi "vapaasti" kädellä pyöräytettäessä, ilman hihnaa? Jos takkuaa voi laakerit olla myös tien päässä, ei jaksa pyöriä enää mukana.
     
  10. Jamo

    Jamo 1st gear

    En ole vielä ehtinyt tutkailla asiaa,kelkkaharrastus on vienyt kaiken ajan vielä Jenkkihommista :-? Tutkiskelin tuota viime Syksynä jo jonninverran ja tuo 12V tuli mittaristolle asti.Tosin vika ei ollut samanlainen kuin nyt. Onneksi käkkylästä löytyy kytkentäkaavio ja samoin Fluke kotoa, joten nyt vaan liikenis aikaa alkaa tutkimaan.Laturi,remmi ja akun->laturin->mittaristolle johdotus ovat uusia. Kuten yleensä sähköiset viat liittyi se autoiluun tai johonkin muuhun elektroniikkaan ovat aina aikaseen mystisiä :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!