Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. karjalai

    karjalai Gearhead

    Juu, nyt kuitenkin puhutaan autoista jotka noin 10 vuotta vanhoja, usein helkutisti ajettuja (en puhu nyt mittarilukemista). Lähes kaikki näistä on tuotu jenkeistä käytettynä, osalla on ollut jos jonkinlaista omistajaa, on ollut vetokäytössä ym. ym...

    Eiköhän nää Dodget ole muuten laadultaan samaa luokkaa kuin chevyt ja Fordit, tosin moottori on selkeesti ainakin Chevyä parempi..

    Nimimerkillä: entinen GMC 6.5 TD:n omistaja.
     
  2. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  3. resistor

    resistor 1st gear

  4. Timppa-Y

    Timppa-Y 1st gear

    --Olis cumminsista tietäville muutamamia kysymyksiä.
    Mitenkäs nuissa 2000 vuoden moniventtiilikansilla olevissa koneissa menee sähkö asiat tarviiko siinä minkälaisia pokseja lisäksi kuin koneen kylessä olevat omat poksit?. Luulisin ainakin että tarvisi.
    Muunkinlainen tieto kyseisestä koneesta on tervetullutta..

    Olis sellanen kone oston alla luultavasti ja asennus vanin keulille..
    :rotfl:
     
  5. jylppy

    jylppy Gearhead

    Varmaan se ECM boksi joka on ilmanputsarin takana tulipellissä kiinni.(Siis jollei se ole uudemmassa ku 96 toisessa paikassa...)
     
  6. illi

    illi Gearhead

    Mihis vaniin olis cummari tulossa.... Jos tohtii kysyä :wink:
     
  7. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tuntuu olevan oikea buumi tuohon vänien kummerointiin, toinenkin on suomessa työn alla -nelivetoisena!.

    Vai olitko se juuri sinä Timppa-Y joka olit siinä padheaters -kimpassakin?
     
  8. petro_din

    petro_din Gearhead

    kerroppa tarkemmin mihin vaniin...

    itteäki himottas siirtyä noihin vähäruokasiin ja vähänsaastuviin ja kovatehoisiin turbodiesel koneisiin kun tuo vanin 318 kuluttaa niin hirveästi ja saastuttaakin vallan kauheasti ja ei oikein jaksa kivuta mäkiä ;)

    vois vaikka tuon 318:n siirtää ylivaihdelaatikon kanssa tohon 64:een sitten ni vois ajella silläki enemmän kun kuluttas vähemmän..

    minkälainen lie tosiaan tuo cumminsin ohjausjärjestelmä? entäs vaihdelaatikko?

    mahtuisiko se etes tuommoseen b250 ram vaniin ilman mahdottomia kori/runko muutoksia?

    lain puolestahan tuo varmaan bensavaniin menisi, tilavuus ja teho aika lähellä ja painossakaan lie hirveetä eroa?
     
  9. Erska

    Erska Gearhead

    Painaako muka bensakoneet yli 400kg? Kun eikös se 20% painavinta painavempi kone koske näitäkin vehkeitä?
     
  10. Kymiläinen

    Kymiläinen 1st gear

    Apuuva!
    RAMi seiso pihassa torstaista sunnuntaihin ja tärähti käymään sunnuntaina aivan normaalisti. Käyttelin tyhjäkäynnillä puol tuntia ja ajoa tuli tunnin verran sen jälkeen, kaikki toimi aivan normaalisti.
    Tänään aamulla olin lähdössä liikenteeseen ja kun hehkutuksen jälkeen käännän avimesta ni jaksaa pyörähtää kokonaista 4 rundia tuo kone!!! No, passatti viereen rohisemaan ja kaapelit kiinni, jonkun ajan päästä passattiin kierroksia ja hehkutuksen jälkeen starttia. Pyörittää ERITTÄIN heikosti mut kuitenki niin et kunnon pakkasella(yli-25) tolla pyörityksellä lähtee. Hehkutin 2 kertaa peräkkäin ja taas heikkoa pyöritystä mut ei yritäkkään!!!
    Voiko olla että toi fuel shutoff solenoidi tarvii reilusti virtaa auetakseen ja nyt se ei aukea?
    Mutta minne hävis virtaset akuista, oisko tullu vaan tunnit täyteen, nyt ahistaa! :mad:
     
  11. Timppa-Y

    Timppa-Y 1st gear

    --En ole padheaters kimpassa, ihan omaa projektia.

    GMC G30 6.2dieseli vaniin olis tarkotus laittaa ihan on normaali takaveto, moottorin koppaa joutuu luultavasti siirtään kapiinin puolelle hiukan ja voishan sitä moottorin tunnelia hiukan leventääkkin tarvittaessa että mahtuu joskus tulevaisuudessa paremmin äheltään siellä mutta sinne se pitäs mahtua, koneen korvakoille uudet paikat hakea sitten myös.

    Pitääkö nämä koneen mitat paikkaa:
    Syvyys 110cm
    Leveys 80cm
    Korkeus 80cm
    Kyselin kaverilta kellä oli kone myynnissä nuo on sellasia noin mittoja.

    Konetta en ole vielä ostanut kun en olle oikein varma nuista tietokone hässäköistä että mitä siihen tarvis ja mistä sais, muttakoneen kylessä olevat poksit on koneen mukana kumminkin.

    jylppy vastasi:
    "Varmaan se ECM boksi joka on ilmanputsarin takana tulipellissä kiinni.(Siis jollei se ole uudemmassa ku 96 toisessa paikassa...)"

    Koneen tarkka vuosi malli tais olla 98 mutta käsittääkseni se oli 2000 vuoden autossa kiinni, ainakin näin mulle kerrottiiin, elikkäs että konesaataisiin hyrräämään niin tämä ECM poksi tarvittaisiin koneen kylessä olevien lisäksi ja sitten sisälle sopivanlainen softa, vai olenko ihan sopivasti hukassa JÄLLEEN?..


    Onkos teillä tarkempaa tietoa nuista cumminsien hinnoista kaikkine apulaitteineen sun muineen.
    Mitä minä olen kysellyt niin on siinä 5000€ pinnassa nämä moniventtiili mallit, tai olen kysellyt vääristä paikoista. :oops:



    No tämä nyt ei ihan tänne kuulu mutta anetaan vähän vinkkiä JOS olis tarvetta vai pistääko muut pahakseen..
    Ja kun tämä tästä vauhtiin pääsee niin tallin perälle jäisi yksi ylimääränen Muuten täysin toimiva kone mutta osa tiivisteet on jo haurastuneita elipitäs niitävaihella ja laatikko on sitten täysin toimiva 6.2/th400...
    :oops:
     
  12. jylppy

    jylppy Gearhead

    Se ECM haistelee myllyn lämpöjä ja paineita sekä hehkutuksen ajan yms.. ja ohjaa osaltaan myös vaihdelootaa. Ellei 24v vehkeessä se ECM sitten ole koneen kylkeen pultattuna...
     
  13. Mäxä

    Mäxä 3rd gear

    :mad: Vielä kerran, kysymys ei siis ole ajokortista vaan, eikö edelleenkään kellään ole faktatietoutta siitä, kuinka paljon Dodge RAM 4x4 saa vetää perässään, sillä uskoisin varsin monella tämänkin topicin kirjoittajalla olevan Rotsin perässä vetokoukku..? :eek:
     
  14. MetsienMies

    MetsienMies 1st gear

    Sullahan oli vissiin se pitkäkortti? enintään 1,5xveturin paino eli jos veturi painaa 26t niin kärry saa painaa enintään 39t mutta yhdistelmä paino saa enintään olla 60 niin kärry 34t.

    oot vissiin vetämäs jotain isompaa kuin hevoskärryä?
     
  15. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Näin tekee. Mutta tarkoitit kai PCM:ää? (Powertrain Control Module)

    98 ½ -> 24V koneissa on lisänä boschin ohjausyksikkö jonka tehtävänä on ohjata (sähköistä) pumppua.
    Tämä purkki ei ole kuuluisa kestävyydestään, näin Machineryllä(kin) tuumasivat.
    Muista toiminnoista ei ole varmaa tietoa, mutta 98½ --> autossakin on kyllä PCM vielä erikseen vaihteistoa ym varten.

    Mun mielipide on että 24V koneeseen ei kannata aikaa uhrata jos/kun kerran 12V koneita on saatavilla.
    Tekniikka on kuitenkin niin paljon yksinkertaisempi mekaanisine rivipumppuineen.
    Lisäksi vielä -95 ja vanhemmissa lootissa ylivaihde ei ole sähköinen, yksi vikapaikka vähemmän siinäkin, ja PCM on muutenkin riisutumpi. Yksinkertaisuus kunniaan, tappelemista riittää muutostyössä varmasti riittämiin ilman mystisten sähkökytkentöjen selvittämistäkin.
    Tehot, väännöt sekä kulutus on käytännössä samat.
    Virityspotentiaaliakin on takuulla riittävästi, ja hintakin on edullisempi. Duallyllä Oy:llä oli/on kone myynnissä 4000€ ja taisi olla laatikkokin mukana.

    Cummins apulaitteineen painaa muistaakseni 430kg, joten ihan heittämällä ei kyllä väniin mene. V8 bensa-pikkulohkon vastaava paino pyörii jossain 230-250kg tuntumassa.


    Kymiläinen: Ei kai vaan akku purkaannu itsestään?
    Panes virtamittari akun plussakengän ja plussanavan väliin kun virta on autosta pois päältä. Näet helposti että karkaako virtaa johonkin.
    Rameissa ainakin se turvavyön kiinnioloa haisteleva elementti on jäänyt joskus päälle, näin muistan jostain huolto-ohjeesta lukeneeni.
    Tietty akutkin voi olla loppu, mutta yleensä ne kyllä hiipuvat pikkuhiljaa eivätkä kertalaakista.
    Ts syy voi olla yksinkertaisesti siinä että voltit on vähissä.

    Petro_din:
    En muista kaverin nimimerkkiä. Soiteltiin silloin sen lämppäritilauksen tiimoilta ja projekti tuli puheeksi.
    Mies kuitenkin lueskelee tätä palstaa, eiköhän hän tämän kohta bongaa ja ilmoittaudu.
     
  16. jylppy

    jylppy Gearhead

    Siitä käytetää vissii kumpaakin nimitystä... Haynesissa se oli PCM ja ATS:n vihossa ECM...
     
  17. MetsienMies

    MetsienMies 1st gear

    Itse itseäni oikaisten vetokoukun ominaisuuksita mulla ei ole tietoa :oops:
     
  18. seppä

    seppä 1st gear

    Mun vetolaite taitaa kestää about 5000Kg, jos jenkkiteksteihin uskaltaa luottaa..mut ei sillä taida enempää saada vetääkään..riippuen lasketaanko toi 1,5x omastamassasta vai kokonaismassasta.
    Itse meinaan hommata tuon C1E kortin jahka tulee vuosi täyteen, että on ollut tuo C kortti.
     
  19. Gaz m69

    Gaz m69 1st gear

    Itse selvittelin asiaa ja työntötankojarrullisen kärryn kokonaismassa on rajattu 3500kg, jota 4x4 ramilla saisi vetää auton kytkentä massojen puolesta. Jarruttomissa kärryissä kokonaispainonraja olisi 750kg. Pelkällä C kortilla saisi vetää vain jarrutonta kärryä. C1E:llä kärryn kokonaismassa pitäisi olla pienempi kuin auton omamassa eli n.2800kg, tässä huomioidaan vain paperi painot eli rekisteriotteissa ilmoitetut. Seurauksena 3500kg kärryä ei saa vetää edes tyhjänä. CE vapauttaa tästä rajoituksesta jolloin kärryn kokonaismassa voisi olla mainitut 3500kg. Asiasta ei tunnu olevan selvyyttä kellään ja tämäkin oli vanhan kaverin, nykyisen poliisin näkemys asiasta tutustuttuaan tieliikennesäädöksiin.
     
  20. WEBASTO

    WEBASTO 1st gear

    Noniin. Nyt olis sitten toi rotke katsastettu maastokuorkiksi+ 6" korotus sarjalle 8) Häähähää, Meikä 6 ja AKE ym. humpuukikonttorit 0 :rotfl: :rotfl: :rotfl: :poff: Pitäis saada tuo auto vielä maalattua tänä keväänä jos jollain on heittää asiantiimoilta linkkivinkkiä josta näkisi värejä ym. niin otetaan kiitollisena vastaan..
     

Kerro tästä muillekin!