Huvittavimmat jutut katsastuskonttorilta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Matador71, 27.1.2004.

  1. audiq

    audiq Gearhead

    Järvenpäässä vaativat rekisteröintikatsastuksessa vahinkotarkastajan ottamat kuvat autosta kolarin jälkeen, joilla todistaisin, että autoa ei ole kolaroitu :eek: . Oli aika mukava alku ensimmäiselle katsastusreissulle. No leima/kilvet tuli kuitenkin, vaikka kuvia ei löytynyt.....
     
  2. etna

    etna 1st gear

    Har Har aikonaan chevyn custom de lux pickuppia käyttäessäni konttorilla, katsuri väitti lujaa että etupyörissä on klappia liikaa, minä siihen täh? Vanhempi katsuri poltteli röökiä ja nojas hallin seinää vähän matkan päässä, kuunteli sitä mesoomista tumppas röökinsä ja lähti tulee otti matkalla viereisen montun päästä rekkiraudan kyytiin sovitti sen eturenkaan alle nytkytti ja sano nuoremmalle näissä nelivedoissa kuuluu olla klappia tai ne menee muuten rikki.(oli muuten pokassa pitelemistä) :rotfl:
     
  3. Tirri

    Tirri 1st gear

    Mulla oli kans deluxe takavetonen. Turussa katsastusmies nosti keulan ylös ja kokeili raudalla välyksiä -joo täällä on vähän väljää,mutta niihän se on siellä rapakon takana ISO MAA ISOT VÄLYKSET!
    Ja :eek: ei mitään,sano vaan kato noita välyksiä ettei pääse liian isoksi. Sitä ennen jarrutesterissä ei takana meinannu olla alkuun toisella puolella mitään. Katsuri tuumasi et -Ei hätäillä, pumpataan hiukan. Ajo lenkin konttorin ympäri ja jarrutteli. Takas rummuille....-Katos ny! Mähän sanoin et kun vähän pumppaa niin näihinkin saa jarrut. Se kato johtuu siitä et tälläsillä kuormureilla kun ajetaan tyhjiltään aina ja noi jarrut on niin tehostet et se toppaa aina noilla etusilla jo kun hipasee jarrua...
    Minä tuijotin katastusmiestä :eek: ja totesin et -joo...
    :odroll: No,pakokaasun mittauksessa näytti liikaa happee. Mä kerroin et siinä on se pumppu kun työntää pakariin happee et tulis "saasteettomampaa" putkenpäästä. Oli vielä -84 vuoden california mallin hieno vehe. Katsari siihen -No,per..kaikkee ne jenkit kehittää.
    Ja auto läpi ilman huomautuksia :wink:
     
  4. MikaelT

    MikaelT Gearhead

    Vania ku ekan kerran katsastin muutama vuos sitte nii tuli hysy...
    Vikana mm. "Sektorivarren nivelen pää väljä"...Viikon verran ihmettelin sitä vikaa ja kävin kysymässä konttorilla että missä k.o osa on. Vnahempi katsastusmies mutis jotain, otti kynän taskusta ja veti kohdan yli kuitaten sen päivämäärällä ja nimmarillaan.
    Samalla kertaa huomautettiin etulaakerien olevan väljät, kannattas vaihtaa ens katsastukseen. En oo vieläkään vaihtanu, eikä oo huomautettu enään. Lopuksi inssi sanoi ettei mittarivalot toimi. Otin sen sit ulos mukaan kattomaan autoa, käänsin himmennyksen pois päältä ja sanoi että toimiiha mutta pitää osata käyttää.

    Kerran inssi totes auton alla että "eihä tää öljyä vuoda, jenkkien kuuluuki olla vähä kosteita alta, eikä täälä ees tarvi sadetakkia"

    Viime vuonna kaks inssiä kireellä katto autoa läpi. Kyselivät missä on rungon nomero. Sanoin että eikös teidän se pitäs tietää. "Juu..olkoot, leimaa vaan" totesivat sen jälkeen ku konttorin tyttö huus insseille et niitten pitsat tuli.

    Aikoinaa katsastin etuveto asconaa ja entinen koulukaveri oli inssinä. Näytti ett etualatukivarressa pieni reikä, sanoi että kun mulla o se miggi nii hitsaa ny tällä kertaa paksua peltiä siihe päälle. Oli sitte uusintakatastuksessa ihmettelemistä toisella inssillä: "Mitä perk..ei näitä kyllä hitsata sais!"

    Tänä vuonna vanin katastuksessa suurin homma oli pakokaasutestin ottamisessa. Se magneetilla kiinnitettävä tunnistin, onkoha joku kiekka tunnistin tms. ei millään meinannu pysyä kiinni koneessa. "Nää ku o suunniteltu japsien puoli moottori diisseleille..." sano inssi :)

    Kerran oli yhtä C-kadetin pohjan hitsausta siistiny lasikuitu pakkelilla. Inssi epäilevästi katto sitä "onkos sulla täälä peltiäki alla" ...Mutta ei alka nu repimään auki.
    Toinen raketti oli rekisteröinti katsastukseen menossa...Matkalla, n 10km, laakerit hajos. Inssi tuumi että pitäsköhä tolle koneelle tehä jotaki ennen kun hajoaa. Ite siinä tuumin että hyvin kesti tänne asti ja sain leiman ja kilvet...Mutta auto ei enää suostunu käyntiin.
     
  5. Tommi_82

    Tommi_82 1st gear

    Tuleepa mieleeni pari viikkoa sitten tapahtunut Sierran katsastus.. Jätin auton katsastettavaksi, ja pari tuntia myöhemmin hain sen pois.. Ainoana "vikana" oli merkattu liian korkea tyhjäkäynti, n.1600rpm. Kiireen takia en asiaa kerennyt jäämään selvittelemään, vaan ajoin auton viikkoa myöhemmin samalle konttorille aivan samoilla säädöillä, ja mittaus näytti aivan oikeita arvoja.. Kävi selville ettei edellinen inssi osannut käyttää käsikäyttöistä ryyppyä, oli vaan ihmeissään pumpannut kaasua että saisi automaattiryypyn pois päältä :eek:
     
  6. VANIKKA 62

    VANIKKA 62 1st gear

    Joitakin vuosia sitten omistin Hiacen ja sitä sitte katsastamaan, katsuri istui penkille ja polkas kytkinjalan lattiaan, sitte se polkas toisen kerran ja vielä kolmannen ja katto sitä vaihdehämmennintä.Täähän onkii automaatti. Mulla oli pokassa pitämistä koko toimituksen ajan. En kyllä viittiny ääneen nauraa.
     
  7. greenrtse

    greenrtse 1st gear

    kun katsastin Chargerin suomen kilpiin,istu insinööri kuskin paikalle ja kysy (ku pistol grip keppi tojotti penkkien välissä) et mites tällä ajetaan..
     
  8. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Joo ei näy AKEn koneella. Viime keväänä kun menin katsastamaan maksoin atuoveron lähtiessä pankissa ja otin siihen leiman. Sitten katsastuskonttorilla annoin kuitin ja tuumasivat että hyvä kun on tämä. Ei mene pankista tieto suoraan AKElle.
     
  9. minkkinen

    minkkinen 1st gear

    viime syksynä menin katsastamaan armasta kesäautoani. no epäilys kova että läpi menee, mutta tarkoitus olikin vain hakea selkeyttä auton tulevalle kohtalolle.

    no inssi sitten hakee auton - ei huvita lähteä mukaan ku eipäs juuri kiinnostanut. oli niin kaunis ilmakin.

    inssi sitten tulee aikanaan auton kanssa ulos hallista:
    karmee lorina kuuluu auton alta. olin että mitä helvettiä? no hää oli hakannu jarruputket paskaks. ja samalla pohjankin. kysyin että oliko muuta? "sulta puuttuu toinen etuvalon lasi". no ei varmana puutu! vastasin. johon inssi: "nyt puuttuu ku se tippu lattialle sisään ajaessa ja meni rikki".

    no tossa tapauksessa ei voinukku nauraa. lähin paikalta jarruttomana ja lamputtomana ja nauratti niin saatanasti.

    onneks ei ollu kyseessä ku kesäauto, muuten olis voinu olla fiilikset toiset.
    auto päätyi sitten romuttamolle erinäköisten vaiheiden kautta..
     
  10. diamondback

    diamondback 1st gear

    äskeinen

    Kävin katsastaa kaverin Chargeria kun se ei uskaltanut.Tää sattu Konalan Ihahaa-asemalla missä ei mee ees uusi auto narinoitta läpi.No,Dodge oli 6kk myöhässä leimalta ja mä sit kurvasin sisään.Autoon ei onnex tehty pakokaasumittauksia ku se oli muistaakseni -76.Inssi tutki aikansa ja kävi suhaamassa talon ympäri.Äijä löi leiman paperiin ja sano et toi oikea ajovalo näyttää vähän ylös.Se täytyy suunnata.Muuten kaikki kunnossa.
    Otteessa luki 400ci .Ilmanputsarissa ja konemoottorin kyljessä 440 Magnum.446 ci kone oikeasti.
    Kori oli vääntynyt.
    Peltisarjat irti.
    Takaiskari vasen irti.
    Niin ja sokerina pohjalla auto lähti käymään avaimesta kääntämällä vaikka olisi pakki päällä tai vaikka vaihde mikä vaan.
    Erikoinen mesta.
     
  11. weripuo

    weripuo Gearhead

    Re: äskeinen

    :rotfl: ja muka ammattilaisia töissä, eipä tainnut paljoa kiinnostaa kyseinen homma
     
  12. valsu67

    valsu67 1st gear

    Joskus kun valiant chopattiin ja muutoskatsastusta tehtiin,niin insinööri kyseli että onko tämä katto muovia...
     
  13. pontso

    pontso Gearhead

    kaverilta hajos letukasta kone niin vaihdettiin sitten kutosen tilalle kasi ja eiku ajoon, leimattiin ajallaan eikä kukaan puuttunu vaikka sylinterit oli vinossa, viisvuotta myöhemmin yks likka tuli kyseleen että millä luvilla tää oli tehty, maahantuoja oli halunnu hirmu summa paperista jossa sanottiin että saa laittaa semmosen motin . mä soitin konttorille ja pyysin inssin puhelimeen ja kysyin että miksette ole ennen puuttunu ku on ollu jo 5 v paikallaan inssi meuhkas että mun olis pitäny katsastaa se sillon , sanoin ettei se ollut mun vaan asiakkaan asia ja teijän pitäs huomata se , miten sen amattitaidon laita . sattuko inssin jalkaan vai mitä , mutta käski tulla takas ja maksaa muutoskatsastuksen niin saadaan se kuntoon . ei tarvinu hakee mitään lupii
     
  14. dart65

    dart65 1st gear

    Oli mullakin pontikan kilvet tiukassa viime syksynä.
    Vein rekisteröinti katsastukseen laitettuani auton kuntoon ja konttorille ilman kilpiä (erehdyin sanomaan tätille puhelimessa että ajan 400metriä ilman kilpiä)
    Maksoin katastuksen ja täti katto paprut ja kasan luovareita . (kierto palkinto).
    Katastus meni ok ja leima tuli , sit konttorin puolelle kilpien hakuun, noh täti oli vaihtunu (KELA n perus tantaksi)
    Eihän ne paperit enää kelvannu kun puuttui joka toisesta luovarista päivämäärä. myös ekasta ja ilmotus osa puuttu koska poistettu kilvistä vuonna 93´.
    Tuumasin tätille että sinä päätit nyt että tämä auto ei ole enää minun.
    Käski hommata uudet luovarit .
    Eli leima autossa mutta ei kilpiä
    Ajelin pois ja kävin tankkaamassa auton ja vein veljen työpaikan taakse parkkiin. Ja lähdin töihin . Ni eikös täti ollu soittanu polliitille.
    Olivat käyneet pyörimässä auton luona . Ja soittivat jotain tyhmää mulle.
    No siinä meni pari viikkoa että sain luovarit autoon ja Vein eri konttorille ja selittelin vähän noh siellä sano että tossa luovarissa on pari numeroa väärin , minä pala kurkussa mietin selitystä , mut sit se sano et väärennä toi tuoksi jne.
    noh sainpa kilvet.

    Sit kotona mietin sitä sarja nummeroo vielä ja katoin autostakin ni katastus mies pyöritteli papruihin jotenniin väärän sarja numeron. äkkiä konttorille muuttamaan.

    Oispa ihmeissään ollu ens katastuksessa.
    Vois joskus maalais järki olla paikallaan (konttorin täteillä)
    Kun siellä vessapaperikin maksaa 10 euroa
     
  15. Annie Mopar

    Annie Mopar 1st gear

    Toi lisävalojen kieltäminen on kyllä järjen himmeyttä. Ei S*tana täällä kaamoksessa näe minnekään, niin luulis muutaman lisäpoijun parantavan turvallisuutta. Meilläkin oli käyttiksessä *laittoman tehokkaat* lisävalot. Juu, ei mun mielestä ajossa nähny pimeenä talviyönä kyllä yhtään liian hyvin. (Lisävalot poistu, ku isäntä tölväs toisen niistä sellaseen matalaan kaiteeseen. Molemmat piti sitten ottaa pois katsastusta varten.)

    Eikös muuten se ylimääränen punanen jarruvalosysteemikin ollu aiemmin laiton?
     
  16. laundrybros

    laundrybros Gearhead

    Mä olin joskus -95 viemässä vaimon kuplaa kolmatta kertaa uusintaan Hakuninmaalle. Tietty edellisenä yönä vimmalla hitsattu ja ns. huollettu pihalla ja uusinta-aika varattu aamuksi 08:00. Jostain syystä sitten aamulla myöhässä, hirveessä koomassa muistelin ettei vissiin tullut yöllä laitettua öljyjä koneeseen, koppasin etupellin alta iskemättömän kannun ja tyhjäsin sen voimalaitteeseen.

    Päristelin siinä aamuruuhkassa kehäykköstä, vähän ihmettelin kun aina mun takaa lähti kiukkuisia kanssa-autolijoita ohi ja tarjoilivat vielä erilaisia, jotenkin epäystävällisiä käsimerkkejä. Paloheinän liittymästä sitten tuli valkoinen Scania aivan kantaan kiinni ja käsimerkkien syy selvis, valkosen Scanian maskiin oli ilmestyny isoja mustia pisteitä, paljon. Pitstopissa kehän reunalla päättelin että olin sittenkin kaatanut uudet moottoriöljyt jo illalla, aamun vikat neljä litraa olivat ponnistaneet huohottimesta pihalle - koko pata kiilsi uudesta öljystä, sekä ylä- että alapuolelta, mukaanlukien lämmönvaihtimet. Vielä öljyä riitti peittämään takaloksut valojen yläreunasta asti alas, takahiekkapellin ja jetpipen.

    Rättiä jostain, äkkiä, paljon. Ainoo riepu mikä ajoneuvosta löytyi oli risa takapenkin verhoilu, revin sen irti ja kuivailin isommat soossit pois, eipä sitä sillä paljoa saanut siivottua mutta jotain sain kaavittua pois. Polttelin sätkän jo kohtalaisen vi+u+uksen vallassa ja olin henkisesti aika valmis häviämään erän. Kaasuttelin kuitenkin reipasta vauhtia konttorille, ajattelin et katotaan huutaako katsastaja yli vai alle 120dB.

    Ukko hallissa ihmettelee et täähän niinku vuotais öljyä? Mä parhaani mukaan koitan selittää ja kuvailla tapahtunutta, herra sitten et no, katotaan nyt kun olet täällä, ajeles tohon nosturille. Auto ylös, mä sisällä ja kauhea manaaminen ja rengasraudan kolistelu auton alla. Herra hämmästeli siellä jonkun tovin ja sitten huusi et paina kaasua. Mä vähän että hä? JOO PAINA KAASUA, KOVAA. Mä painoin ja ruosteiden etsintä jatkui kohti etuakselia.

    Auto sitten alas ja tuomioo kuulemaan öljysuikkaiselta katsastajalta. "Ei noita sun hitsauksia voi laadukkaiksi kehua mutta pysynevät ehkä vuoden, Mitä tuohon öljyvuotoon tulee niin epäilen öljyvuotoa lohkojen välistä, kiristä lohkot." Ja poks leima otteeseen. Lähtiessä kysyin varovasti et miks piti painaa kaasua? "Sulla oli yks paikkalappu jäänyt hitsaamatta kaasupolkimen kohdalta mutta se pysyi paikallaan kun sun kantapää oli siinä päällä." Ajoin himaan ja olin hiljaa viikon.
     
  17. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Täällä sarvikuonojen maassa vedotaan "turvallisuuteen" ja siihen ettei vaan vahingossakaan häikäistä vastaantulijaa. Kohteliaisuussyistä varmaan kohta on tieliikennelakiin tulossa muutos, että pimeällä pitää ajaa ilman valoja, ettei rusakkojen herkät silmät tykkää kyttyrää ja metsäalueella pitää sammuttaa moottori ja rullata kytkin pohjassa, ettei kauriit hermostu moottorinäänistä.

    Mä ihmettelen suuresti sitä, mikä vika meidän suomalaisten silmissä oikein on, kun täällä ne sattuu silmiin mutta tommoset tehokkaammat tuikut ja useemmat lisävalot on sallittuja monissa muissa maissa, eikä siellä tartte inistä...onko finski-kommari-virkamiehen päässä niin paljon kusta, että sitä on silmätkin täynnä ja siten heijastaa valoa eritavalla kuin tavan ihmisen silmät??

    Tota tuikkujen voimakkuutta pahempana mä pidän sitä, kun tuolla tien päällä on aina miljoona ja yksi vesipäätä, joilla on jompikumpi tuikku päin persettä, yleensä niin että se soikottaa suoraan vastaantulijan silmään...vaikka olisi 5w:n polttimo, niin silti ottaa silmiin. Sen sijaan oikein suunnatut "laittomat" ei ota ainakaan mulla sen enempää silmiin kuin "laillisetkin". Noh, totakin pykälää voi ihan hyvin mun tietääkseni venyttää ja vanuttaa, kunhan nyt kattoo että pysyy edes jotenkuten järjellisellä tasolla, eikä paskalakki-autoa päin ajele koko nokka täynnä 1000w:n valonheittimiä.

    -JJ-
     
  18. JAWA

    JAWA 1st gear

    Reilun vuoden harrasteautoilin pakuksi leimatulla maasturilla. Katolla eteen 4 Nordig lightsin 24v 70w työvaloa ja taakse yksi. Katkaisimet merkkivaloilla. Pakussa saa olla tarvittava määrä TYÖVALOJA. Missään ei määritellä lukumäärää eikä niiden suuntausta.
     
  19. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    usa farmin nokalle " työvalona" vanhoihin peltikuori hella lisävaloihin laitetut pyöreet h4 umpiot tosiaan merkkivalo katkaisimilla. Onko laiton vm 86 pakussa?

    jos ratsiassa pysäytetään jossain mettätaipaleella 50km päässä lähimmästä taajamasta niin sanoo että oho unohtu työvalot päälle
     
  20. JAWA

    JAWA 1st gear

Kerro tästä muillekin!