Kuinka irroittaa moparin isolohkon öljykanavan tulppa?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jake, 4.4.2006.

  1. Jake

    Jake Gearhead

    Eli pitäisi saada irroitettua moparin isolohkosta suurempi koneen takaosassa olevista öljykanavan tulpista. Toisessa on kiinni öljynpaineanturi ja siinä, joka pitäisi saada irroitettua, on kuusiokoloavaimelle paikka. Tulpaa on uitettu wd-40 parisen viikkoa ja annettu välillä lämpöa pienellä butaanitoimisella käsipuhaltimella. Mutta kun ei irtoa, eikä uskaltaisi väkisinkään vääntää irti. Siis mikä avuksi?
     
  2. Petri K

    Petri K 1st gear

    Lyö pajavasaralla sen kuusiokoloavaimen kanssa sinne tulpan pohjaan. Mutta jos tuossa käytetty kierrelukitetta aiemmin, lämmitä reilummin että päästää irti tuo lukite. Oliko nyt 150 astetta kun lähtee irti jos lukitetta käytetty.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Varsin hyvä konsti on lyödä siihen väkisin pikkasen liian iso torx avain ja kääntää sillä auki.
     
  4. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jumittuneisiin ja "nuljantuneisiin" ruuveihin auttaa usein myös talttaaminen. Hommaa kovametallikärkinen taltta. Lyö ensin pieni alkukolo ruuvin kanna ulkokehään ja ala siitä sittten talttaamaan ruuvia aukipäin. Aika usein auttaa, sillä saa yllättävän hyvän voiman kiertämiseen, isku tulee ruuviin niin terävänä. Tai sitten vaan irtoaa lastua.
     
  5. Malibu'67

    Malibu'67 Gearhead

    Itse mietin tuota kanssa kun Chevyn isolohkon tulppia irrottelin. Ei lähtenyt talttaamallakaan, joka yleensä on toiminut hyvin. Lopulta tein niin, että hioin pultin pään ohuemmaksi, siten että se sopi tulpan koloon ja sitten hitsasin pultin ja tulpan yhteen varovasti ettei hitsi osu lohkoon. Tulppa sai sopivasti lämpöä hitsatessa ja pultti pysyi hyvin kiinni tulpassa ja tulppa lähti nätisti irti tavallisella avaimella vääntämällä. Toi onnistu hyvin ja lohkoon ei tullu jälkeäkään.
     
  6. Anssi

    Anssi Gearhead

    Irroitin juuri viikonloppuna SBC:n öljykanavien tulpat. Ovat sellaisia "neliökolo" (mikä lie oikea termi?) mallisia, enkä viitinyt sijoittaa kunnon avaimeen. Hitsasin kuhunkin 8 mm mutterit päälle ja niistä vääntämällä lähti helposti. Uudet tulpat ovat onneksi kuusiokoloja.
     

Kerro tästä muillekin!