Jarrujen muutos 1-piirisistä 2-piirisiksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Wesku, 3.4.2006.

  1. Wesku

    Wesku Gearhead

    Alkuperäinen jarrusylinterin halkaisija on 1 tuuma. Kuinka suuri 2-piirisen pääsylinterin halkaisijan tulisi olla, että polkimen liike ja voima pysyisivät samanlaisina?

    Olisiko kellään tietoa 2-piirisestä pääsylinteristä, joka kävisi '60 Pontiaciin. Voin antaa strategisia mittoja alkuperäisen sylinterin kiinnityksestä, mikäli tarvetta.
     
  2. stefanoff2

    stefanoff2 1st gear

    Mun muutoksessa säilyi pääsylinterin männän halkasija samana, eikä oo liian tehokkaat tai tehottomat. Niin ja ilman tehostinta alkuperäsessä ja nykyisessä muodossa. Kiva ainaski ku pysyy nykyään paikalla sutiessa :D
     
  3. Malibu'67

    Malibu'67 Gearhead

    Eikös se halkaisija pitäs olla sama, että voima säilyy samana. Pinta-alahan on sama 2-piirisessäkin pääsylinterissä. Polkimen liikekin luulisi pysyvän samana, koska sama määrä sitä jarrunestettä kuitenkin menee pyöränsylintereille jarrutettaessa.
     
  4. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Halkaisija tietenkin sama. Pikkuisen pienemmällä halkaisijalla saa voimaa enempi mutta riittääkö sitten liike. Suurempaa ei edes kannata harkita.


    Liike saattaa 2-piirisellä vähän pienentyä, tosin tämä oli minun järkeilyä näin virka-aikaan, joten ei kannata ottaa vakavasti. Kuitenkin yhdestä piiristä lähtee vain puolet siitä nestemäärästä, mitä aikaisemmin, eikö?
     
  5. stefanoff2

    stefanoff2 1st gear

    niin liike ainaki pieneni 2-piirisellä.. ennen oli jarrut pohjas 10 cm ennen lattiaa nykyään 10 cm siitä kun alkaa polkeen
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    :lol:

    Ja koko liike oli varmaan 20cm :rotfl:
     
  7. Wesku

    Wesku Gearhead

    OK. Olisko kellään hajua mistä autosta kannattaisi alkaa katteleen pääsylinteriä tuohon '60 Ponchoon?
     
  8. kole

    kole 3rd gear

    jarrujen muutos

    En tiedä olenko aivan pönttö, mutta jos löydät kaksipiiripääsylinterin jostain saman tai vähän painavemmasta, vastaavakoppaisesta autosta ja siihen vielä säätimen etu- ja takapäälle samaisesta autosta niin mikset voisi sitä nykäistä paikalleen. Vaihdoin joskus -66 darttiin -73 dartin pääsylinterin ja paineensäätimen ja tietty vähän lisää jarruputkea. Toimi vallan hyvin :eek:
    TArvii tietysti sovitella polkimelta lähtevää "taakia" pituuden puolesta ym.
     
  9. B 50

    B 50 Gearhead

    Ainakin 70-80-lukujen vaihteen Caminoissa on 1" pääsylkky.
     

Kerro tästä muillekin!