Kolmipyttyiset moottorit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Tepi, 4.4.2006.

  1. Tepi

    Tepi Gearhead

    Esson baarissa sanovat, että kolme sylinteriä olisi perinteisesti huono lukumäärä (auton) moottoriin. Tälläisten moottorien pitäisi käydä epätasaisesti (täristää) ja pitää epämiellyttävää ääntä.

    Vieläkö totuus pitää paikkansa? Näitähän näkyy pikkuautoissa: ainakin Smartissa, Skoda Fabiassa, Citröen C1:ssä, Mitsubishi Coltissa (diesel) ja Toyota Yariksessa saa nykyään tällaisen. Onko nykytekniikalla päästy ongelmista eroon? Onko niissä jokin tasapainotusakseli tai vastaava?

    Entäs moottoripyöräpuolella sitten? Siinä missä pikkuautoissa (hätä)ratkaisulla pyritään varmaan säästöihin, niin Triumph taitaa hakea näillä pikemminkin omaa luonnetta?
     
  2. Muki

    Muki Gearhead

    Mulla on nyt 15000 km ajettu 3-sylinterinen 1200 cc bensapatruuna Polossa. Jos avaa konepellin, ja antaa moottorin käydä tyhjäkäyntiä, niin kyllähän se vatkaa ja ravistaa. Mutta jos sitten menee ohjaamoon, ei mitään värinöitä tunnu. Taitaa olla hyvät koneenkannakkeet. Ajossa se sitten vetää hyvin puhtaasti ilman mitään värinöitä :rotfl: (joo viboja) ja kiertää puhtaasti vetoalueen loppuun.
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kulkeehan siellä männät vähän eri tahtiin ylös ja alas mutta eikös kampiakeli ole 120° eli pitäisi teoreettisesti olla tasapainoisempi kuin 4 pyttyinen.
     
  4. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Tota oonkin miettinyt että meniskö periaatteessa esim 3L neloskone pienempään tilaan jos siitä tehtäisiin 3L kolme pyttyinen? Meinaan että olis helpompi tunkea johonkin fiiattiin? Kevenisköhän kone myös?
     
  5. VMZ

    VMZ 1st gear

    Ainakin daihatsun kolmesylinteriset niin bensa- kuin dieselmoottorit ovat todella kestäviä ja käyntiääni on suorastaan hauska. Turbo-Charadekin on kuin porsche; kuulostaa samalta ja ajokäytöskin on samanlainen :rotfl:
     
  6. Chevy G20

    Chevy G20 1st gear

    Eukolla on työmatka-autona suzuki swift 1.0 3cyl, ainoa hyvä tuossa on kulutus, n.5l sadalla. Tuossa on oikein viisi vaihdettakin mutta ei sillä vitosella oikein alle satasta pysty ajamaan, pienessäkin ylämäessä saa laittaa pienempää...
     
  7. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Ainoa Uusi auto joka mulla on ollut oli kolmepyttyinen Daihatsu kulki niin p***sti. Käynti oli ihan asiallinen mutta ne etuveto pikkukipon muut ominaisuudet!!! :mad: Onneksi tulin järkiin 4kk ostamisen jälkeen ja vaihdoin Daihatsun Olssiin :p :p :p joka on mulla vieläkin.
     
  8. lake ender

    lake ender Gearhead

    Yarisin (ja Aygon) koneissa ei ole tasapainoakselia ja sen kyllä huomaan koneen käydessä tyhjäkäyntiä. Eri asia sitten on häiritseekö se tavallista autonkäyttäjää. Kierroksilla ei tärinää enää tunne ja käyntiääni on tosiaan hauskaa pörinää.
    Daihatsullahan noita on ollu jo pidemmän aikaa ja yllätys yllätys Toyota omistaa daihatsun. Nää uudet toitsun koneet ei ole kuiteskaan mitään vanhoja tuhatsun motteja, mutta varmaan tietotaitoa on sieltä firmasta käytetty.
     
  9. Jimi

    Jimi Gearhead

    Subaru Justykin on 3-sylinterinen.

    Eikös 120-asteinen kampi ole alakierrosväännön kannalta parempi ja suora kutonenhan on periaatteessa 2 kolmepyttyistä peräkkäin

    -Jimi-
     
  10. Liivi

    Liivi 1st gear

    Tuossa Skoda Fabiassa on tasapainotusakseli, oon kurkannu konehuoneeseen ja siististi se käy
     
  11. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla on samanlainen, nyt 26 tkm ajettuna. Mun mielestä tuo moottori on tavanomaistakin ohuemmalla väännöllä varustettu. Huomattavan paljon suurempi vaimon 1.4 Berlingo kestää isoilla vaihteilla ajamista ja viepä vielä vähemmän bensaakin (tolkun nopeuksilla). Volkkarin bensakoneet taitaa olla vähän persoja bensalle? Mä kokeilin tasan yhden ainoan kerran minimikulutusta. Auto oli sisäänajettu (2000 km). Ajoin Hki - Tampere motarin tasan 80 kmh päästä päähän, 5,5l/100km. Berlingo menee vähemmällä ja kun katsoo niitä tallissa vierekkäin, niin sillä sitikan koneella on aika paljon enemmän tuulta vastassa.

    Hyvää kolmipyttyisessä? Tuo kone on kooltaan kuin Warren vastaava => Eberille jäi tosi hyvin tilaa konehuoneessa. Ai niin, tuo VW:n 1.2 litrainen ei riitä yksistään kaupungissa talvella lämpimän tuottoon, mä käytän lyhyissä vedoissa Eberiä apuna.

    Polo itsessään on ok. Vähän harmittaa kun en ottanut PowerTDI:tä, ois voinut lastuttaa...
     
  12. Kui se kaulojen sijoitus pelkästään vaikuttaisi tehoon ? Ei ymmärrä.
     
  13. Muki

    Muki Gearhead

    No kyllähän se tietysti pitää paikkansa, että sillä väännöllä ei ehkä suuria vuoria siirretä. Enemmänkin olen verrannut sitä kanttikoriseen 80-luvun Poloon tonnisatasella - erohan on tietty huima. Mulle on piisannut hyvin siinä 80-90 ruuhkamuodostelmassa ajoon. Lämmityslaitteen suhteen ei valittamista, siitä olen yllättynyt, mulla se yleensä on talvisin auton tärkein varuste. -24 ja tarkeni olla vilhossa kuin appelsiini kulhossa.

    Tuossa just laskeskelin että tähän mennessä säästöä on tullut 400 euroa kuussa netto, kun vertaa poloisen osamaksua ja soppakuluja kontra mitä nämä isot veivät pelkkänä bensana. Ei hullumpaa. Vaikka onkin "tabu" tällä forumilla :rotfl:

    Joo km kertymä 4500 / kk millä tähän on päästy.
     

Kerro tästä muillekin!