kolinaa astrossa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja jake1981, 20.4.2006.

  1. jake1981

    jake1981 1st gear

    Jep. Ostin joku aika sitten ekan jenkkini, pari vuotta aiemmin hommasin pösön, ja tuolloin mietin astron hankintaa, mutta jäi hankkimatta vaikka pari ihan hienoa yksilöä tulikin vastaan.. Aattelin ettei näillä bensan hinnoilla.. Mutta eipä se pösökään pelkällä hapella kulje :D

    Juu, no huomasin jossain vaiheessa, että kun peruutin ja käänsin, niin jostain takaa kuului kolahdus. Tietysti pomppasin autosta että oliko siellä nyt perkele joku betoniporsas, vaan enpä osunut mihinkään, tuota kolinaa on nyt sitten silloin tällöin ilmennyt, mutta nyt kun taas parin päivän seisonnan jälkeen kävin autollani kaupassa, mokomaa kolinaa kuului vähän väliä ajaessani. En tiedä mistä ääni kuuluu, paitsi, että auton taka-osasta.. Ja juu, en ole unohtanut ylimääräistä vannetta takatilaan kolisemaan.. Eräässä vanhassa k-autossa mitä aikoinaan ajoin (ylpeä itsestäni, satuin olemaan ratissa, kun 900tkm tuli täyteen, joten voinpa kehuskella, että ekana kesänä kuskina tuli jo melkein milli täyteen :lol:) oli hieman vastaavaa, isännältä kun ko. paukkeesta kyselin, niin vika oli lehtijousi pakassa, tai kyseessä ei kuulemma ollut varsinaisesti vika, vaan ominaisuus, joka ei juuri menoa haitannut eikä katsastuksessa kärsinyt. Olisikohan minullakin tuollainen vika..?

    Myös koko auto tuntuu hieman letkulta katukivetyksiä jne. ylittäessä, varsinkin perä..

    Juu, piuhan ADLD;kö se nyt oli, rakentelusta on tullut lueskeltua, mutta jossain vaiheessa, työkiireiden takia ei voi kaikkea ehtiä, mutta SES (service engine soon) valo pärähtää palamaan jossain vaiheessa (keltaisena) moottorin ollessa lämmin ja sitten sammuu tai sitten ei sammu, sammutan auton, niin sen jälkeen kyllä sammuu viimeistään, yleensä tulee ajaessa.. mutta myös tyhjä-käynnillä mokoman huomasin kerran syttyneen.. Veikkauksia? Syttyy vain lämpimänä..

    .. Pari päivää auton oston jälkeen etujarruille menevä putki meni katki, että oli kehnot jarrut tuon jälkeen :) Uutta putkea pajalla, mutta jarruteho ei tunnu mielestäni yhtä hyvältä, vaikka kuulemma on ilmattu ja kaikkea.. Normaalia?

    Kun auton ajaa lämpimäksi niin parkissa aina huomaa, että auton edessä haisee "kärähteneelle" hieman, mielestäni ko. ilmiö tuli vasta kun tuo mainitsemani jarruputki oli katkennut ja valuttanut nesteet jonnekin putken päälle tai vastaavaan paikkaan (pirusti ainakin silloin savua tuli jarruttaessa), mutta voin olla erehtynytkin..

    Auto on siis -89 astro.. Jep, se vanhempi malli, missä "juomatelineet" löytyvät suljettavan kannen alta..

    Mitä mieltä ovat gurut asiasta..?

    Komea peli muuten :) Ja helkutan hyvä ajaa, ei edes tee mieli karauttaa talla pohjassa menemään kun hiljempaakin on mukava mennä. Ehkä se kortti nyt ei 3. kertaa olisi hyllylle menossa tämän pelin kanssa :)
    Edellisten euro autojen kanssa kun on ollut melkein ainoa ilo painaa talla pohjaan..

    ja voisihan sitä enemmänkin kehua, mutta taitanette jo tietää millaisesta kokemusta olen läpi käymässä..
     
  2. Peeveli

    Peeveli 1st gear

    Yksi mistä kolinaa tulee niin iskarit vanhemmiten kolahtelee ainakin ihtellä.Myös vetareista saattaa tulla ääntä ku esim heiluttelet autoa sivusuunnassa..Myös huoltovalo palaa heti kun kylältä kerkee pois ja vauhtia saapi yli 70 lasiin.Muistaakseni ses koodista kahtottuna vika liitty pakokaasujen järjestelmään ja tuntuu olevan ominaista eikä juuri ole menoon vuosien saatossa vaikuttanu.
     
  3. Ropelihattu

    Ropelihattu 1st gear

    Dodge joskus peruutellessa ja kääntäessä piti julmettua kajahtelua joskus satunnaisesti. No se sitten loppui. Epäilin että jousetko ne siellä paukahtelee. Olin sen kotteron silloin ostanut.

    Aikojen päästä sitten päätin, että perässä on liian suuri välys ja korjuutin sen sitten.

    Purkaessa ilmeni että perässä on lukko. Se on kuulemma korjattava jos hyvän haluaa ja hinta pompsahtaa kun työtä ja osia menee lisää. Eihän siinä sitten muu auta. Lukosta oli levyt loppu ja yksi haljennut.

    Se paukahtelu jäi mysteeriksi, mutta olempa sittemmin epäillyt että oliko edellinen omistaja vaihtanut öljyt sinne perään ja se lukko oli se mikä piti mekkalaa kun on se lisäaine jäänyt pois. Pamahtelu sitten loppui kun se levy halkesi ja koko viritys herkesi takeltelemasta, jolloin öljyn sekaan pääsi metallisulppua joka söi laakerit loppuun aiheuttaen sen välyksen. Tai jotain sinne päin. Jouset on kyllä ehjät tänä päivänäkin.

    Mutta tämä on vain sitten tämmöistä arvailua niinkuin tekstistä näkyy enkä tiedä että onko ääni samanlainenkaan.
     
  4. 280471

    280471 1st gear

    mulla oli kesällä electrassa sama juttu,.lukkoperässä lisäaine pitoiset öljyt uusiks,ni jo loppu napse ja pauke kääntyessä.
     
  5. Peeveli

    Peeveli 1st gear

    Itellä Firebirdissä oli huonot peräöljyt ja sen huomas ihan silmällä ku esim peruuttaessa katto takapyörää ni se takelteli selvästi.Myös liikenneympyrässä äänteli ja suoraan ajaessa oli kun ei mitää.Öljy vaihto ja se murhe loppu.
     
  6. V.Kutvonen

    V.Kutvonen 1st gear

    kolinaa

    ei se mulla Astro suoranaista pauketta ja kolinaa pitäny, mutta pyöränlaakerin vaihdon yhteydessä ku vaihdettiin öljytkin niin loppu äänet.
     
  7. jake1981

    jake1981 1st gear

    täytyy varmaa sit vaihdataa öljyt perään..

    hei vielä yks juttu tuli mieleen.. kummallas D;llä sitä on tarkotus ajaa?
    Käsittääkseni sillä mikä on ympyröity, sillä oon painellu menee, eikös se toinen D ole ns. iso D, jolla olis tarkotus saavuttaa maksimaalinen vääntö esim vetäessä vaunua..?
     
  8. Peeveli

    Peeveli 1st gear

    Nyrkkisääntönä et kylänopeuksissa D.llä ja ku taajamakyltti ohitettu ni se ympyröity D.
     
  9. 5EISKA

    5EISKA 1st gear

    nimenomaan toisinpäin, pallo (d) eli OD on tarkoitettu vasta maantienopeuksiin.
     
  10. jyha

    jyha 1st gear

    treenaapa hiukan luetun ymmärtämistä!
    edellinen kirjailija kirjoitti juuri niinkuin pitääkin ja niinkuin sinäkin kirjoitit!


    tietysti peeveli olis voinu kirjottaa "taajama päättyy-kyltti"!
     
  11. Peeveli

    Peeveli 1st gear

    Juu toi tarkennus jäi pois sori!!
     
  12. 280471

    280471 1st gear

    oldsin ohjekirjassa,neuvottiin tarjoomaan od:tä 80:km/h:n jälkeen ja sama toisinpäin.
     
  13. Chevellecoupe64

    Chevellecoupe64 1st gear

    Kolinaa astross...

    Hyviä ehdotuksia kaikilta herr..henkilöiltä mut pari ois vielä,katoppa kardaanin ristikoiden kunto??? Ja sit pauketta voi aiheuttaa sellanenkin letukan vakiovika ku jarrukengät hieroo ajastaan jarrukilpeen uran josta se sit pakittaessa pompaa pois ja aiheuttaa ääntä,parhaimmas tapauksessa on kenkä tehny reijän kilpeen.Migillä urat ja rejät piiloon ja saumat lamelli laikalla siistiks ja taas pelaa....
     
  14. AstroUser

    AstroUser Gearhead

    Re: Kolinaa astross...

    Todellakin, ex-Astro piti aikamoista ääntä ristikon takia!
     
  15. yksrane

    yksrane 1st gear

    No hei! Ittelläni on lumina ja se kolahteli samalla lailla,siellä takaiskarien yläpään levy saattaa olla repeytynyt ja jos kerran perä on löysä suosittelen iskarien vaihtoa samalla näät niiden levyjen kunnon.Tässä yks vinkki kaikkiin muihin hyviin vinkkeihin lisää.PS Iskaritesti paikallaan! :lol:
     
  16. Astro-87

    Astro-87 1st gear

    Sulla on auton tyyppiviat jos noita vioiksi voi laskea. Paukahdus kuuluu taaksepäin lähdettäessä mullakin, iskarit on vaihettu taakse kuten ristikkonivel myös ja peräöljyt. Jotain jarrukenkä/-rumpuääneksi veikkaisin jos ois pakko. Jarruista sen verran että aika tehottomathan ne on ja poljinkin painuu välillä syvemmälle, mutta ei edes katsastuksessa maininneet. Service Engine-valo on myös tyyppivika, moottorin vaihdoin ja valo syttyy yhä satunnaisesti. Liekkö ameriikan saastelaitteiden häiriöillä osuutta asiaan, vaikea sanoa. Kannattaa ottaa hehku pois jos vaivaa, mutta luulen että tulet tottumaan siihen :D

    Sellaistakin on väitetty että isolla Deellä ei sais vetää kärryä eikä muutakaan raskasta, vauhdista riippumatta. Yhdyn tähän väitteeseen oli se totta tai ei, ilman turbiinin lukkoa voi laatikko kärsiä.
     
  17. jake1981

    jake1981 1st gear

    mitenkäs on, saako noiden D vaihteiden välillä vaihtaa liikkeessä? Ton ohjeistuksen jälkeen oon aina pysäyttänyt auton kokonaan, mut muu liikenne ei aina salli sitä ja ympyröimättömällä D;llä tuusulanväylää tuntu vähä ettei kickdown pelaa ihan samoin niissä nopeuksissa :)
     
  18. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Voit vaihtaa vauhdissa.
     
  19. jake1981

    jake1981 1st gear

    ok. kiitosta :)

    mikäs muuten on se mekaaninen ääni mikä kuuluu konehuoneesta kun auto on käynnissä. Tyhjäkäynnillä annoin auton käydä ja kuuntelin niin sielt kuuluu sellanen naksahdus.. ikäänku joku kääntyisi toiseen asentoon ja sitten käynti hieman muuttuu ja hetken kuluttua on palannut takaisin samanlaiseksi, kunnes taas kuuluu tuo naksahdus. Se ei siis ole mikään naksahtava venttiili vaan selvästi niinkuin jokin kääntyisi toiseen asentoon..
     
  20. Peeveli

    Peeveli 1st gear

    Oliskhan ilmastointi?Pane vent asentoon valitsin niin pitäs hävitä äänen!
     

Kerro tästä muillekin!