Renkaanvaihto luvanvaraiseksi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Timmo, 27.4.2006.

  1. isäntä

    isäntä 1st gear

    Joo ei, susi jo syntyessään tämä luvanvarainen rankaanvaihto idea.

    Pari viikkoa sitten vaihdoin kesärenkaat alle ja talviarenkaiden vaihdon oli suorittanut Via..r. Ristikkoavaimella vääntämällä ei ensin tapahtunut mitään ja lopulta yksi pultti aukesi narskahtaen kun painoin avuksi jalalla avainta. Kyseessä oli sitten alumiinivanteet, eli ammatimainen pyöränmutteriapina oli tosiaan tiennyt miten alsavanteet kiristetään. Lopulta pultit aukesivat, kun hain 130cm pitkän putkenpätkän ristkon vääntämisen avuksi. Vielä tässäkin vaiheessa sai kiskoa putkesta kaksin käsin.

    Näille tyypeille sitten pitäisi antaa yksinoikeus tehdä renkaanvaihtoja? Oppisivat edes käyttäämään mutterimyllyissään momenttivarsia :mad:
     
  2. Annie Mopar

    Annie Mopar 1st gear

    :eek: On tämä touhua.
     
  3. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tässä on nyt syytä muistaa, että uutinen on julkaistu vain tuossa pienessä paikallislehdessä ja se perustuu vain paikallisen rengasliikkeen edustajan haastatteluun. Kyse ei siis välttämättä ole mitenkään virallisesta hankkeesta vaan saattaa olla ihan joku ohimennen puoliksi vitsinä ilmaan heitetty ajatus. Mitenkään paikallislehtiä mollaamatta, toisinaan asiaa tuntematon toimittaja saattaa ymmärtää jonkin lauseen väärin ja siitä voi tulla seurauksena sitten uutisankka.

    Ps. SHAL on muuten toimittanut ko. lehteen vastineensa:

     
  4. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Hyvä vastine

    -JJ-
     
  5. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Nythän mä sen tajusin! Muovihelmat pitää kieltää! :rotfl:
     
  6. jkga

    jkga 3rd gear

    Ite alalla työskentelevänä pari kommenttia asiaan....
    Keskustelua on käyty vanteelle asentamisesta, ei alle asentamisesta.
    Olen kouluttanut asentajia ja on todellakin paljon "asentajia" jotka ei pitäisi tulla 50 metriä lähemmäksi autoa.
    Suomessa on helvetisti rengasliikkeitä jotka myyvät vääränkokoisia renkaita/vanteita joissa ei edes riitä kantavuus kyseiseen autoon.
    Toisekseen pitää muistaa että joka kolmannessa kuolemaan johtavassa
    liikenne onnettomuudessa on rengas jollakin tavalla ollut osa vaikuttavana asiana onnettomuuteen.
    On tossa jutussa ihan turvallisuus asioistakin kiinni.
    Vuonna 2005 tai oliko se 2004 niin yksi ihminen kuoli rengasta asentaessa!
    Ei kukaan halua/ aio kieltää keneltäkään yksityiseltä ihmiseltä omien renkaiden vaihtaminen autoonsa tai irrottaminen jarruremontissa.
    Pitää kuitenkin muistaa että etenkin uusissa autoissa voi mennä kaikki asiat pieleen jos laitat väärän laiset renkaat autoon:
    On kaikki helvetin ajovakauden järjestelmät,sutimisen estot etc.etc.etc
    Pitäisi ohjelmoida auton tietokone,mahdollisesti säätää kulmat, tietää ilmanpaineet jos muutetaan rengaskokoa jne.
    Saksassa esimerkiksi rengasliike ei saa asentaa rengasta prätkään, ne saa vaihtaa renkaan vanteelle muttei laittaa sitä prätkään kiinni.
    Eiköhän tässä asiassa ole ensiasiassa kyse ihmisten turvallisuudesta eikä
    rahanahneudesta tai holhoomisesta.
    Suurin osa ihmisistä ei harrasta autoja eikä erota "rengasta" konepellistä tässä ajatellaan heidän turvallisuutta ja yritetään päästä kaikista nyrkkipajoista eroon jotka ei tiedä renkaista mitään, mutta loppu kuluttaja luulee saavansa asiantuntevaa palvelua...
    Tämähän selviää näistä "rengas asennus testeistä"
     
  7. Timmo

    Timmo 1st gear

  8. drako

    drako 1st gear

    Tämä ei käynyt tuosta lehtiartikkelista ilmi, oletan toimituksen mokaksi.

    Useimmiten liian kulunut rengas, tyhjä rengas, keliin nähden väärä rengas, jne. Ei liity vanteelle asennukseen. Muistan vakavan vahingon traktorin renkaan räjähdyksen yhteydessä, olikohan se tuo kuolemantapaus?

    Nämä edelleenkään eivät liity rengas/vannetöihin vaan renkaan valintaan.

    Ilmanpaineista keskustelin erään laaturenkaan maahantuojan kanssa. Suositus oli vakiokoon renkaillekin turvallisuuden kannalta jotain aivan muuta kuin ohjekirjoissa on ilmoitettu tai liikkeessä vanteelle asennuksen tai rengaskoon muutoksen jäljiltä usein on.

    Renkastöiden tai rengaskoon muutoksen aiheuttamasta tarpeesta pyöränkulmien muuttamiseen haluaisin kuulla perusteluja. "Helvetin ajonhallinnat" (onko luettavissa mielipide, joka tutuillani ainakin johtuu ymmärryksen puutteesta ko. järjestelmiä kohtaan) voivat vaatia saman renkaan halkaisijan eri akseleille.

    Uskoakseni suurin osa ihmisistä ei tee eikä haluaisikaan tehdä renkaiden vaihtoa saati vannetöitä itse.

    Ilmeisesti Autorengasliiton mielestä em. TM:n rengasasennustestissä ei ollut muita kuin nyrkkipajoja (mm. Vianor, Star-Rengas, Euromaster), koska yhdenkään tulos ei ollut välttävää parempi. Jotenkin tuntuu että pyrkimys onkin päästä pienistä kilpailijoista eroon.

    Olen myös itse saanut koulutuksen rengastöihin ja tehnyt niitä, sekä teen omani itse tai valvon omiin vanteisiini tehtäviä töitä. Palvelu on omalta osaltani toiminut vakiopaikassani moitteetta, jopa peltivanteet suojattiin pahvilla ilman pyyntöä eikä renkaita noutaessa ollut naarmuakaan vanteissa :odroll: . Lienee enemmän kyse siitä mitä asiakas haluaa tai vaatii.
     
  9. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Joo, tätä mäkin olettaisin ja se onkin ihan erilaista ammattitaitoa vaativa toimenpide.

    Mutta tosiaan tuossa lehtiartikkelissa, josta tämä keskustelu on virinnyt puhutaan selkeästi juuri renkaiden vaihtamisesta auton alle. Onko syyllinen väärinkäsitykseen sitten toimittaja vaiko rengasliikkeen edustaja, sitähän emme tiedä. Tosin lause "Nykyautot ovat menneet niin hienoiksi, että renkaita on vaikea vaihtaa itse. Autoissa on muovihelmoja ja vastaavaa, jonka vuoksi niitä on vaikea nostaa tavallisella tunkilla" viittaa selkeästi juuri allelaittamiseen eikä vanteelle asentamiseen.

    Lieneekö sitten rengasliikkeen edustaja ymmärtänyt Autonrengasliiton tiedotteen (?) väärin vai onko toimittaja juttua kirjoittaessaan oikonut ja yhdistänyt vanteelle laittamisen ja alle laittamisen. Mene ja tiedä.
     
  10. oml

    oml Gearhead

    Hesarissakin oli viikolla pikku virhe. Konginkankaan onnettomuutta käsitelleessä jutussa puhutiin rekan bensiininsyötön katkeamisesta. :lol:
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Tuntuu siltä, että aika moni sekoittaa keskenään käsitteet "auton rengas" ja "auton pyörä". Onhan täällä Overdrivessakin joskus kyselty "renkaiden muttereista".
     
  12. ford 460

    ford 460 1st gear

    Jaa !!!!!

    Vai että sellaista lakia, ei tu toimiin millään muotoa!!!!

    Niin ja itehän työskentelen(orjana)gummien parissa ja kyllä meillä ainakin käytetään alupalloissa momenttiavainta(110-130nm) ja peltivanteissa100-130nm) momenttisauvaa ja huom nämä Henkilöautoissa.Pakuissa ja rekoissa sitten ihan eri jutut!!!
    Joku kun niistä kireyksistä mainitsi että saa repiä apinan raivolla!!!

    Tosiaan kiireessä(KLO:07.00-24.00) kun tehdään näitä hommia ikävä kyllä kaikkee sattuu ja yleensä näistä päästään sopuun asiakkaan kanssa Ja mitä tulee sesonki heppuihin niin kyllä niitä koulutetaan sen minkä pystymme(kädestä pitäen) ja koko sesongin ajan ettei näitä vahinkoja sattuisi!!!
    Ja meillä EI TOSIAAN OLE MITKÄÄN HERKKU PALKAT(vähän ohi aiheesta)
    Ja vkäyrä on korkeimmillaan kun kaikki kysyy saiskos heti ja miksei muka saa saihan toikin ja mulla ois kiire ja jne,jne,jne ja jumalauta talvella tää on vileä pahempi juttu mutta täähän on ammatinvalinta kysymys!!!
    Joten jos vahinkoja sattuu ottakaa ihmeessä yhteys k.o. puljuun jossa asioitte johonkin päällys henkilöön niin eiköhän erimielisyydet jotenkin pysty selvittämään ja sopimaan!!

    No tulihan vähän avauduttua mutta ei se tästä!!!
     
  13. HEMI

    HEMI 1st gear

    Lisää avautumista....

    Joo niskalimassa väännetään ja ketutus tapissa :odroll:

    Ite vedän aluvalssit momentilla ja peltivalssit koneella(korvakuulolla) :wink:

    Kerran meni yks vanne asiakkaalta ketuiks kun ei ollu tarpeeks tiukassa......ja voin kertoa että se vitutti minua ja rankasti....sen jälkeen ole pistäny kyllä kunnolla kiinni....voi voi jos joku käpy ei saa niitä auki, mutta ompahan mulla hyvä mieli kun tiedän että ei tipu :)

    Päivässä kun tekee montakymmentä autoa väsymyksen partaalla niin ei ole mikään mahdottomuus että virheitä sattuu. Yölläkin näkee unta niistä perkuleen renkaista :x

    Ja toi talvisesonki se vasta ihanaa onkin ku ekat lumet tulee niin joka jamppa halluu renkaat alle ja heti.



    Top ketutuksen aiheuttajat.

    Minä heti asiakkaat (onneksi mun ei tarvii olla niitten kanssa nenät vastakkain mutta vierestä katsominenkin ketuttaa)

    Tinkaajat (sanot minkä hinnantahansa niin ei kelpaa....onnekis en ole kaupantekijä.....mutta sivusta katsominen ketuttaa)

    Asiaakkaat jotka eivät osaa päättää (tulevat yleensä TM lehti kädessä ja kyselevät mikä on hyvä rengas ja kun myyntipuheet on niille kerrottu jo kymmenen kertaa niin ei vieläkään osaa päättää)

    Tyhmiä kyselevät (yritäppä tehdä hommat kunnolla kun joku kyselee ja keskeyttää hommat vähän väliä...olen siellä asentamassa renkaita enkä pitämässä seuraa)

    Hössöttäjät ja jaloissa pyörijät (yritappä liikkua renkaat kainaloissa kun maatuskat ja papat pyörii nollat taulussa eikä tajua väistää ja toinen että ne potkii mutterinsa ja pulttinsa kadoksiin siinä pyöriessään)

    Hermoheikot kuskit (ajetaan nosturille hirveetä kyytiä ei katsota eikä kuunnella ohjeta...ja lopputulos on sitten sen mukasta)

    Mankka täysillä ihmiset (ajetaan nosturille eikä kuulla ohjeita kun eino gröön huutaa täysiä radiosta....kattovat vaan monttuauki että mitähähn nuokin tuolla mulle puhuu.....kerran tempasin ketutuksessa oven auki ja pistin mankan kiinni ja annoin ohjeet....sedällä ole hieno ilme :lol: )

    Mummojen räkäpaperit käsijarru kahvan kourussa :lol: (kiva kun ajat vanhuksen auton halliin niin se on melkein satavarma että kasijarrukahvan kouru on survottu täyteen räkäpapereita.....on todella mukava käyttää käsijarrua kun pitää upottaa se nyrkki niihin papereihin)

    Mutterien/pulttien unohtajat (ainiin ne mun mutterit jäi kotiin.....pitäkää ne toiset mutterit AINA mukana)

    Hallin oven eteen parkkeeraajat (mistäköhan reijästä se hallissa oleva pääsee pois....ei minkäänlaista logiikkaa....jätetään auto oven eteen jä lähetään nurkantaa puhumaan puhelimeen tai tupakalle ja meillä seisoo hommat ku edellinen ei pääse pois hallista)

    Näitä kun päivän kattelee niin voin taata että hymyily on hankalaa :odroll:

    Mutta muuten ihan ookoo homma tää renkaitten kanssa riehuminen :rotfl:
     
  14. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Aha, no sitten jossain on jotain mätää...joko toi haastattelija tai haastateltava on jutellut pehmosia.

    "Lisäksi alumiini- ja erikoisvanteet pitää myös jälkikiristää noin sadanviidenkymmenen kilometrin ajon jälkeen."

    "Autoissa on muovihelmoja ja vastaavaa, jonka vuoksi niitä on vaikea nostaa tavallisella tunkilla, Leppihalme sanoo."

    Nää kohdat ainakin mun mielestä just viittaa kovasti alle asentamiseen.

    -JJH-
     
  15. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Yhdyn edelliseen puhujaan. :eek:
     
  16. ford 460

    ford 460 1st gear



    Juuri näin!!!! Tässä se kaikki tuli mikä itelläkin mielessä!!!!
    No hyvä kun täälläkin on muitakin gummiorjia kuin minä!!!!!
    PS: Emmehän mekään tingi ruoka kaupan jonossa?????
    V#"#u kun joskus on tosi vaikee olla ystävällinen asiakkaalle joka tinkii niin että kun toises puljus nää ja nää maksaa tän verran vaikka kyseessä ei ole edes sama rengas merkki STANA!!!! :mad:
    No joka alalla on omat ammatti miehensa/naisensa :eek: :eek:
     
  17. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Meillä h-auton peltivanteet kiristetään momenttisauvalla (eri momentteja eri autoihin) ja aluvanteet momenttiavaimella. Ja jälkikiristyksiä tehdään päivittäin.
    Kyllä fjoordi puhuu selvästi kokemuksesta, rengasalalla ei ole helppoa... ja ammatinvalinta on yleensä vapaaehtoinen, itse olen "ajautunut" alalle :rotfl: siksi aikaa että keksisin mitä alan tekemään isona. Kärsin ilmeisesti mielikuvituksen puutteesta, koska autoista leipäni repinyt jo 16v.

    Mutta laitetaan vaan renkaanvaihto luvanvaraiseksi, ei ainakaan työt lopu heti. Ja ei kannata rengasliikkeitä jonkun TM:n testin mukaan tuomita, otos on kuitenkin helvetin suppea ja toisekseen ei suuret merkkiliikkeetkään edes renkaanvaihtoa osaa; pe 28.4 tuli asiakas, muistaakseni Tampereelta, matkalla itä-Suomeen ja valitti kun takapyörä kiemurtelee. Oli jo itse kerran kiristänyt mutta vika ei poistunut. Auto nosturille, pyörä pois ja katso: talvipyörän soviterengas oli jäänyt navalle... Lupasi käydä kehumassa merkkiliikettä. Autokin oli ns. merkkituote eli MB...
     
  18. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear


    Tervetuloa kilpailtuun bisnes to bisnes-kauppaan. Ostajat ovat ammattimaisia ostajia pääosin. Loput itse yrittäjiä (siis maksavat "omastaan"). Vetäisit itsesi keinuun seuraavana päivänä tolla asenteella. Et ole kuullut hintojen vääntämisestä mitään. Myyn bulkkikamaa firmoille, osa listattuja pörssiin. Arvaa myynkö mitään pyyntihintaan? Myyn osan jopa 0 -katteella tai tappiolla, jotta saan rahat kotiin jostain muusta.

    Tervetuloa globalisoituneeseen maailmaan, mistä ihmiset, yhteisöt, kunnat ja firmat ostavat sieltä mistä on halvinta. Itsekin teen sen usemmiten. (Teetkö sinäkin niin? Siis vessapaperi tarjouksesta, pihvit toisesta, lattialaminaatti taas tarjouksesta. Jos teet niin, vaikea on sun arvostella renkaista tinkijää, kun samaa merkkiä myydään netistä jokaiseen kauppaan.) Sun asenteellasi ei enää tehdä kauppaa. Ja sen tiedän koska meidän puulaaki on ollut pystyssä 30-vuotta. Aikaisemmin homma oli toinen. Kunnan tai firman eri yksiköt ostivat tavaransa itse, nyt koko puulaaki tai useampikunta yhteisen hankintayhtymän kautta kilpailuttaa kaupat. Laskenta vie aikansa. kaikkiin ei kannata edes vastata, koska kate on pieni ja isot toimitukset + rahdit pitkäksi aikaa ovat suurempi riski. Kilpailijat ovat isoja tukkuliikkeitä.. Jippii. No vielä sinnitellään, mutta sun asenteellasi ei pitäisi tehdä mitään kauppaa. Jos asiakas vituttaa ja asikkaan pyynnöt vituttavat, pitää mennä virkamieheksi eikä yrittäjäksi. Kyllä joskus itseänikin sylettää, mutta se on tämä aika, jossa samaa tavaraa myy n. kauppiasta , kaikki pikkaisen eri ehdoin. Vertaaminen on vaikeaa. Asiakas kysyy koska muualla on vastaava tai vastaavan nimistä tavaraa halvemmalla. Silloin kaupan saa, kun selittää asiantuntevasti mikä ero on xxx merkin xx:n ja sulla tähän hintaan lähtevän xxx merkin xx
    tuotteen ero. samoin toimittajan luotettavuus ja toimitusvarmuus/ takuu vaikuttaa päätökseen, jos olet saanut nimeä tai asiakkaalla on kokemusta sinun toiminnastasi aikaisemmin ko. kysymyksissä.. Silloin ovat valmiit maksamaan muutaman sentin tai vastaavaa enemmän per yksikkö, kun tietävät, että ei ole takavalotakuu.

    Sun pitää vähän miettiä lisää. silloin susta tulee joko kauppias tai sitten sun pitää tehdä muuta tai alkaa myydä sellaista, jota muut eivät myy, jolloin ei tingitä.

    Kaikella ystävyydellä 2:polven bulkkituotekauppias.
     
  19. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Mahdollista...
    Juuri Kymmenen uutisten alkupuheessa sanottiin että turvavöiden käyttöpakko koskee KAIKKIA ajoneuvoja... (Moottoripyöriä ja mopojakin???)
    Tai ehkä vain vähän tarkkuutta asioiden ilmaisemiseen kaivattaisiin...
     
  20. smuige

    smuige Gearhead

    Täältäkin ääni rengasorjalta. Meidän firmassa vedetään alupallot yleensä momenttitangolla, myönnän ei aina. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että vedetään niin kireel kun koneella saa täydellä teholla vaan sopivasti, ammattilainen osaa laitta järjellä kiinni. Sitten on niistä aluvanteita joissa on teräsholkit kartioissa, niitä ei kiristämällä pilaa. Peltivanteet vedetään ilman momentteja. Meillä hommat tehdään n. 50/50 akku/paineilma pulttikoneilla ja varsinkin akkukoneen kohdalla liika kiristäminen on aika vaikeeta, akkukoneella+momenttitangolla riski on varteenotettava että jää liian löysälle. Ja tosiaankin tässä hommassa vitutus nousee äkkiä. Ns. hankalat asiakkaat ja muutenkin paska hommaa vielä paskemmalla palkalla joten on ymmärettävää jos alalla työskentelevillä joskus ote lipsuu ja tehdään sekundaa ammattiylpeyden hinnalla. Mua harmitta eniten se ettei ihmiset tajua pestä tai edes vähän siistiä kesä- ja talvivanteita kun ne otetaan pois. Ottaa päähän vaihtaa ruosteisia paskoja jotka olivat savessa syksyllä ja ovat vielä pahemmat nyt kun on talven lojunu navetan nurkassa. No saipahan tilitettyä ja eihän tää nyt loppujen lopuks aivan kamalaa ole :lol:
     

Kerro tästä muillekin!