Caprin kimppuun...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Taunus2.6, 1.2.2002.

  1. Taunus2.6

    Taunus2.6 1st gear

    Oon tässä katellu Capria projektiksi kun tuo tanari alkaa olla valmis. Capri suhahtaa pihaan about 2vk päästä, ja tässä on ehtinyt jo suhahdella mielessä jos jonkinlaista tekniikkaa. Ehkä eniten tulta alleen on saanut remmi-tai turbotettu 2.6 tai 2.8 ruiskukone. Capriinhan käsittääkseni saa laittaa n. 190hp tehoa, jolloin tulee vastaan tuo 7kg/kW rajoitus. Koneitahan on ollu isojaki Caprissa, ja esim. 2.8i vertailumoottorina antais maks tehoksi 196hp eli sen suhteen ei ole ongelmia.
    Tuo remmiahdin houkuttaisi suuresti, onko kellään kokemusta tai muuten vaan tietoa ko. värkeistä, antavatko tehoa hyvin,kestävyys jne.?
    Entä kori, kumpikas on reteempi, sleepperi, raggari(perä korkeella jne.) vai joku järKYTTÄvä siiveke härveli vai joku muu? olis kiva kuulla mielipiteitä muilta eikä aina tehä oman pään mukaan.
    jospa sitä tällä kertaa kävis kanta-autotarkistuksessa kun auto on kerran orkkis kuosissa.. Tanarin kanssahan tuo pääs unohtuun ja projekti meinas jumittua loppumetreillä. onneks sain leimattua kuitenkin. joo mutta heitelkäähän mielipiteitä, piirroksia tms. Capri asiaa.
     
  2. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Mk-III Capri 2.9i 24v Cosworth V6 koneella olis mun suuri suunnitelma jonakin päivänä. Ihan orkkiksen näköinen, mutta 2.8i nahka Recaro sisustalla.
     
  3. Taunus2.6

    Taunus2.6 1st gear

    Mulla on toi 2.6l kone mikä jäi Taunuksesta yli kun en saanu sitä kilpiin sillä. Siin on nyt 1.6i kone ja saa kelvata,Taunushan on vain kulkuneuvo. Mä suunnittelin kanssa alkuun vähän orkkis lookkia, tää mun tuleva Capri kun on 1600L mallinen. olis se vaan kiva nähä naamat ku rikkaat kakarat tulee tuning autoillaan härnään liikennevalois pappa-Capria joka ampaseekin yhtäkkiä tuhatta ja sataa karkuun turbon vinkuessa :lol: :lol:
    Toi mun on kaiketi MKII capri, se on kyl vm. '78 mut ei myyjä tienny onko alku-vai loppuvuodesta. no, senhän sit näkee kun se pihaan saapuu. vois sitä ehkä kattoa jostakin tollasen Coswortti koneenki, mut mahtavat maksaa aika tavalla... nelivetokin olis kiva rakentaa, mutta taas menis tiukille prossien kanssa.. pitääpä alkaa suunnittelemaan!
     
  4. OpaS

    OpaS Gearhead

    No mikä jottet saanut kilpiin?
     
  5. Taunus2.6

    Taunus2.6 1st gear

    Kun jäi tarkistuttamatta sillo rakentelun alussa niin olis menny prossat 37% eli 2% liikaa. sanoivat konttoril ettei kannata tuua ees näytille jos on vaara että menee yli rajan. Ja Caprin rakentaminen on ollu mieles jo pitkään, se kun on alustaltaan parempi ja paljo hienomman näkönen ja tehookin saa olla enemmän ku Taunuksessa, ja Taunus on muutenkin vähän liian yleinen auto. Toisaalta, rankasti rakenneltu Taunus ei ookaa kovin yleistä, mutta kuitenkin..
     
  6. '69 Capri

    '69 Capri Gearhead

    Ei ainakaan kannata sitä perää hilata taivaisiin, tiedän ainakin yhden tyypin, joka sai Caprinsa lepikkoon perännoston avustuksella. Tehokkain malli on 2.8T Capri eli 2.8 ruisku turbolla -205 hv. Remmiahdinta saattaa löytyä aika huonosti Fordin V-6 moottoriin. Thunderbirdin 3.8 V-6:ssa sellainen on, mutta en tiedä sen mahdollisesta soveltamisesta.
     
  7. Taunus2.6

    Taunus2.6 1st gear

    Juu ei varmaan suoraan sopivaa löydykään, mutta soveltamallahan mikä tahansa osa sopii melkeen mihin vaan. Zakspeed korisarja vois olla ihan rento, niitä ja muuta saa täältä http://www.fordcapri.nl/default.asp rahtia tosin varmaan tulee reippaasti mut eize mitn'.
     
  8. Taunus2.6

    Taunus2.6 1st gear

    näin on, mutta päätöksessä auton rakenteen muuttamisesta 5§ :ssä sanotaan:
    "i) moottoria ei saa vaihtaa, mikäli auton omamassan suhde moottorin nettotehoon on muutoksen jälkeen pienempi kuin 7 kg/kW; auton omamassan katsotaan tällöin vastaavan ensisijaisesti tyyppihyväksynnässä määriteltyä, toissijaisesti valmistajan ilmoittamaa tai, mikäli tällaisia tietoja ei ole käytettävissä, punnittua omamassaa, korjattuna moottorin vaihtoon olennaisesti liittyvien rakennemuutosten aiheuttamalla massan muutoksella; moottorin nettotehon katsotaan vastaavan rakenneasetuksen tai DIN-normin mukaista tehoa, 0,9-kertaista SAE netto -normin mukaista tehoa tai 0,7-kertaista SAE brutto -normin mukaista tehoa."
    nyt en Caprin painoa muista, mutta esim 960kg arvoa käyttäen maksimitehoksi saadaan 960/7=137,15kW eli 187hv. eli ei taida onnistua 205hv...
     
  9. Eyetech

    Eyetech Gearhead

  10. fisu

    fisu Gearhead

    :grin:
     
  11. Taunus2.6

    Taunus2.6 1st gear

    mukavannäköisiä autoja :grin: tietääkö kukaan Caprin omamassaa? olis hyvä tietää konetta rakennettaessa, kun valitaan tavote hepat alotusvaiheessa. ei viittis rakentaa hirmusta tehopakettia jota ei sitten em. syistä saiskaan autoon laittaa, muttei toisaalta viittisi jättää liian paljon "kasvuvaraakaan".
    Kyllä sitä varmaan johonkin Zakspeed-tyyppiseen korisarjaan päädytään, itse tehtynä tottakai, ei mitään kaupasta ostettuja tuning-viritelmiä :lol:
    Kone tulee varmaan Hestecillä ja tuplaturboilla. Ja nälkävyötä kiristellään taas pitkään...
    Onko kellään muuten kokemuksia Sporttiautosta saatavalla Quaifen A.T.B. Torsen-tyyppisestä perän lukosta? Hintaa silläkin aika reippaasti..
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitenkäs sitten tehdään normaalista Porschesta turbo versio? Normaalissakin taitaa mennä tehot melkein kaikissa yli "sallitun", joten...?
    Jos autoa on tehty tietyllä moottorilla, missä teho menee yli sallitun, saa sen laittaa edellyttäen auton muuttamista vastaavanlaiseksi. Esim. 6-koneisen Fairlanen muuttaminen 427-isolohkoksi
    -tehot ylittyy.
     
  13. Taunus2.6

    Taunus2.6 1st gear

    niin mutta se on taas ristiriidassa tuon mainitun 5§ i) kohdan kanssa. no, lm:n päätökset taitaa perustua ristiriitoihin :grin: joten ei siitä sen enempää.
     
  14. Taunus2.6

    Taunus2.6 1st gear

    no niin, tekniikka alkaa selkiämään pikkuhiljaa, tulee 2:lla Garret t3-turbolla ja joko DTA,Hestec tai Haltec moottorinohjauksella. Hestec näillä näkymin tod.näköisin, ruiskulla ja suorasytkällä. Lootaksi 5-vaihteinen XR4i:stä. Peräksi tulee iso-atlas Quaifen A.T.B.-lukolla, jarruiksi 2.8i:n jäähdytetyt. Korin ajattelin jättää muuten alkup. mutta lisävalot ja leveämmät renkaat ehkä 14" tai 15" vanteet ja ehkäpä hieman paremmat iskarit.

    Mites, pitää varmaan hankkia isot tolpat 3000GT:stä vai? Mikäköhän kardaani sopis kyseiseen kokoonpanoon, varmaan 2.8i:n viisvaihteisen takaa löytyvä? Kiire tulee, ens kesäks ois yritettävä saada liikenteeseen. kiire lähinnä koota tuo suunnaton summa rahaa jostakin :lol:
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Niin, Capri III painaa ainakin muutamissa lähteissä V6 -koneella sen 1145 kg,
    enemmän siis kuin Taunus, konehan on 165 kg ja Essex 190 kg.
    I -malli olis kevyempi, kun ei oo iso takaluukku.. Mitä tohon tekniikkaan tulee, niin näinköhän toi Fordin V6 kestää kasassa kovin pitkään? Olen nähnyt - yhden täällä Treella ja toisen ainakin tiedän Varkaudessa - noitten Kölniläiskoneiden hajoilevan. Vai hajoaako ne samasta syystä kuin aika moni muukin ahdinkone: on kiva vähän vääntää ruuvia, kun aina vaan tulee tehoa lisää... Muistaakseni kuulin huhuna: V6 -koneessa ei kestä runkopukit? Suosisin joko jotain Pinton neloskonetta tai sitten suosiolla 260-302 -Fordin pikkulohkoa, ne saa ainakin 221 -koneena leimattua. Etuakselipaino on kasissa aika hilkulla. Se Atlas kyllä muuten kanssa on ainakin vääntävissä koneissa kai vähän rajatapaus? nimim. ei tarkoituksella pahanilmanlintu!
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Etkös sä, Taunus2.6, saanut ne turboluvat 2.6-litraselle koneelle Taunuksees?

    En tiedä onko järkeä lähteä pilaamaan kaunista capria zakspeed-tyyppisillä levikkeillä? Originaalilookkihan olis kiva yllätys muille kun se porhaltaisi vaikkapa liikennevaloista 2 turboa vinkuen?

    Kukin tyylillään.
     
  17. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    Kone kestää kyllä hyvin, vaikka kaikenhan repimällä saa rikki...turbosysteemeistä mulla ei ole kokemusta, mutta epäilen että nämä laakeripukkien rikkoontumiset on johtunu just tästä liiasta ahtopaineesta. kannattaa tehä 2.5TD lohkosta ahdettu bensakone, kestää helvetin hyvin(kaverilla on ko. viritelmä) oma kone kasataan seuraavasti:
    2.6 cologne lohko, 2.8i kannet(modifoidaan 3-pakoaukkoiseksi "salaisella menetelmällä" :grin: ) sekä K-jetronicin ruisku, mahlen takomännät, kevennetty vauhtipyörä, kiillotetut kanget ja kaikki liikkuva tasapainotettu. puristukset 10.5:1 ja ruiskupaineita nostettu. nokkana Kent Cams V6T2. tavotteena +200hp/ +300Nm. saattaa haaveeks jäädä, mutta yritetään. on noita taikoja tehty ennenkin, vastaavia projekteja takana ja tehoa näistä on saatu 190hp. Ja kun kyseessä omaan käyttöön tuleva niin tokihan kaikki tehdään huolellisemmin :grin:
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Vinkkinä, ahdinkone on sikaherkkä hajoamaan laihasta seoksesta, kaasu pohjassa viisi sekuntia ja mäntä tai vena paskana.
    Tarkkuutta sopan kanssa.

    Vieressä istunut.
     
  19. Taunus2.6

    Taunus2.6 1st gear

    jep, sain luvat mutta auto on kovassa projektivaiheessa, valmistuu ehkä joskus ens vuonna. luvat voimassa 2005 loppuun. Koneita on kaks, taunukseen tuleva on peräisin rs-2600:sta, todella harvinainen proto-lohko ilman valmistenumeroita, 2.8:n valua mutta 90mm porauksella eli todella paksu seinämä. tää toinen on tavallinen ja rakensin sen Capria varten.
    Caprissa on viper raidat ja tummat takalasit sekä tuplaputket. ja tietysti turboahdettu 2.6i ruisku-V6 kone, kasattu 2.8i:n sekä 2.6:n osista, porattu stroukattu 2.8:n kammella, laakeroitu, tasapainotettu, takomännät, liekkirenkaat jne. jne. tehoa 275hv@6100rpm, vääntöä 362Nm@3200rpm.
     
  20. Anonymous

    Anonymous Guest

    tuli vaan mieleen että se `78 capriin pitää tehä jo päästötesti, mutta eihän se oo onkelma jos kerta säädettävän ruutan laitat...ja ainakin omasta mielestäni mk1 capri on räyhemmän näköinen - joskin paskempi ajaa ku uudemmat...
     

Kerro tästä muillekin!