TBI suuttimien laukaisua koskeva kysymys (tyhmä otsikko :)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja arttu, 2.5.2006.

  1. arttu

    arttu Gearhead

    Jep. Pitkä tarina, mutta lyhyesti;

    Tein El Camino 229 V6:seen TBI swapin, astrosta. Sytytyksen ohjausta jouduin "ohittamaan" koska 229 kampiakseli poikkeaa asteiltaan 4.3L V6:sesta. Eli on vakio HEIiiii jakaja (mekaaninen) ja suuttimia "ajaa" 7-nap HEI moduuli, jotta tietokone luulisi, että on kaikki vermeet kotona. Ok.
    Periaatehan on TBI:ssä se, että suuttimet laukaistaan virranjakajalla, eli sillä pickup coililla. Mutta nyt on vakio 4-nap Hei -jakaja paikallaan (edellä mainituista syistä) ja kampiakselin päässä on Volvon induktiivinen ruiskun anturi (vai mikä se nyt onkaan) ja dampperiin olen "liimannut" 2kpl metalliliuskaa josta anturi ottaa signaalin.

    Homma ikään kuin toimii, eli auto käy, ja suht. tasaisesti, MUTTA AIVAN LIIAN RIKKAALLA ainakin savumäärästä päätellen...

    KYSYMYS:

    vaikuttaako dampperiin kiinnitettyjen liuskojen leveys (nyt n.5mm)suuttimien aukioloaikaan ,yms?

    Entä suuttimien virtaus? Astron koneessa 45lb/hr

    Luin että esim 5.0L TBI:ssä on 40lb/hr suuttimet ja mullahan on 3.8L! :-?
     
  2. ana57

    ana57 1st gear

    Tietämättä miten ja minkälaisen induktiivi anturin olet virittänyt;
    Induktiivinen anturi (kela) antaa kaksi pulssia, tulevalla ja lähtevällä reunalla, lisäksi dampperissa olevat pienet heitot tai värähtely voi antaa lisää pulsseja, joten kone voi saada kaksinkertaisen annoksen haluttuun nähden.
    Suuttimien koko eroa voit korjata painensäätimellä (pienentämällä painetta).
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tsekkaa TÄÄ sivu. Sieltä löytyy sähköpostiosoite! Toi ukko on täys nero noissa hommissa ja ehkä auttaa jos varovasti kysyt! En tiedä onko se osoite enää sillä käytössä, mutta koittamalla se selviää!!
     
  4. arttu

    arttu Gearhead

    Doh. eipä ollut e-maili käytössä. Mutta koitan sitkeesti vielä ratkaista pulman.
    Muuten alkaa tuntumaan jo siltä, että se 4.3 onkin aika järkevä ratkaisu ja 3.8 verkonpainoksi! :mad: Täytyy vielä tarkistaa TPS anturin toimintaa yms, koska sellainenkin ilmiö tulee, että kun hiukan polkaisee kaasua ni kierrokset tahtoo jäädä 1200 rpm:n paikkeille, muuten käy "nätisti" n.700rpm tyhjäkäyntiä.
     

Kerro tästä muillekin!