Junnudragsteri radalla!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Rinnewood, 7.5.2006.

  1. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Esimerkillistä nuorisotyötä kun Sunrise Cruisers on hankkinut junnudragsterin jolla perheen nuorisokin pääsee mittaamaan lentokenttärataa! Muutamalla kuvalla täytyy vielä höystää tämäkin juttu:
    http://public.fotki.com/Rinnewood/races ... _dragster/
    :wink: 8)
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi Sunrise Cruisersin toiminta on tossa suhteessa todella hienoa mut aina ja yhä vaan ihmettelen miks noi ihan kisoissakin käytettävät junnu-dragsterit on ihan "mummovehkeitä" :eek: Ainoa perustelu lienee että homma on tosiaan vaan tehty ajanvietteeks varakkaampien kiihdytystiimien pennuille ja jos autojen sallittais olla jollain tasolla mitattuna kilpureita ja luokassa syntyis myös nuorisolla oikeeta kisatouhua niin se vaatis sit niidenkin rakentamiseen ja huoltamiseen sit enempi panostusta, nythän ne on lähinnä simppeleita leluja :odroll:
    Mut toihan ei siis vähennä ton kyseisen kerhon hienon nuorisotoiminnan arvoa vaikka noi vehkeet antaakin taas lajista (drag racesta) samalla lailla oudon ja vähän tosiaan mummomaisen kuvan niinkuin (mun mielestä) omalta osaltaan kaikki indeksitkin :wc:
     
  3. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Joo eihän nuo perusvehkeet mitään raketteja ole. Se on lähinnä tarkoitus että tuollaisilla otetaan tuntumaa tuohon lajiin ja harjoitellaan sellaisia perus rituaaleja ja laitteen käyttäytymistä, ohjausta ym.. Siitä on sitten hyvä edetä pikkuhiljaa nopeampiin laitteisiin!

    Tuolla lentokentällä kun katseltiin nappuloiden ajoa niin muisteltiin jätkien kans vähä omaa nuoruutta, siihen aikaan rattikelkka oli se rankimman puoleinen vauhtihirmu.. Tommonen junnudragsteri on (toivottavasti) nykynuorille jotain huippuradikaalia "ylitse kaiken muun" josta riittää juttua koulussa ja kavereiden kesken!
    :wink:
     
  4. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Joo, mä vaan oon vertaillu tota siihen kun esim. oma junnu poikasena ajeli kisaa ihan mutkasta rataa ja sellasilla vehkeillä ne siellä ajelee että pesee kiihdytyksessäkin noi junnudragsterit mennen tullen vaikka niillä pitää sit kuitenkin jokasen suoranpätkän jälkeen mennä maksimivauhtia eli oikeaa ajolinja jne aina sitä suoraa seuraava mutkakin eli semmosella ajeleminen on sen lisäks että on kivaa niin myös vaativaa hommaa pieneltäkin kuskilta. Mut sitä en siis kiistä etteikö noi junnudragsterit oo hienoja ja näyttäviä leluja ja tostakin sais hyvän kisalajin mut se sit tosiaan alkais vaatia huoltajilta paljon nykyistä enempi panostusta auton huoltoon yms. juttuihin samoin kuin kisajärjestäjillehän siinä olis oma haasteensa että pystyis ajattamaan noitakin sit enempi joten noi lienee ne syyt että noi junnuhommat pidetään vaan leikkiautoilla ajettavina :wink:
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Samaa mieltä kuin BBC. Jos vaikka kisavireisiin mikroautoihin vertaa, niin nuo on kyllä käytännössä putkirunkoisia ruohonleikkureita. Niillä mikroilla kun tosiaan pitää vielä osata kääntää sitä rattiakin välillä... :eek:
    Kyllä semmoiset 50-100 kaakin laitteet olisivat ihan asiaa ja pysyisi nopeudet kuitenkin vielä järjellisissä rajoissa.
     
  6. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Noin se menee mut isoin "ongelma" lienee se ettei tosta halutakaan oikeeta kilpailua johtuen suureks osaks siitä että se vaatis sit monelta taholta paljon :-? Vaan se nimenomaan kehittäis noita junnuja kuskina ja varmasti tois niille kipinää lajiin jos hommaa pääsis harrastamaan jo junnuna jollain Jza:n kuvaamalla kalustolla :D
     
  7. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    No juu onhan ne aika ruohonleikkureita jos kisavireisiin mikroautoihin vertaa mutta jostainhan sitä on aloitettava.. Toivotaan kuitenkin että tuosta mahdollisimman moni saa hyvän kipinän tulevaisuutta ajatellen. Ja onhan noista junnudragstereista myös tiukempiakin versioita.
    Kiva se kuitenkin oli nähdä miten innostuneina juniorit puki varusteita päälleen ja odottivat ajovuoroaan!
    8)
     
  8. ss560

    ss560 Gearhead

    hei hörhöt, kannattaisiko ottaa vähän enemmän selvää asioista, ennenkuin alkaa tommoisia viisauksia. vai ei junnuautot kiihdy. mikä on oman autosi 60 jalan aika..jne. stockeissa n.20 hv, compeissa 50 hv. nämä 8 - 16 v. tytöt ja pojat ajaa oikeesti kilpaa, kuinka on teidän asiantuntijoiden laita. tervetuloa tutustumaan.
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    He-he :D Taas päästiin kinaamaan kun nää eri lajien vertailut on aina hauskoja juttuja :poff:
    Eihän siitä ollutkaan kyse että miten kiihtyy joku vanha kauppakassi tai joku rollaattori, tossa vaan verrattiin noita junnudragstereita toisiin junnuluokissa käytetyihin kilpureihin ja väitän edelleenkin että totuus on että vaikkapa noi mutkarataa ajettavat kartingvehkeet nyt vaan pesee noi jopa pelkässä kiihtyvyydessä mennen tullen vaikka niillä sit ajetaankin koko rataa. Ja siis samoissa ikäluokissa ajettavat vehkeet.
    Se mikä tekee ihan suoraan vertailun vaikeeks on se ettei vaikkapa noille muuten vertailukohteeks sopiville kartingvehkeille löydy mittaustuloksia 60 jalkasille tai 1/8 tai 1/4 mailiajoille mut semmoisia mittaustuloksia niille on että esim. 12 v. alkaen 100 cc luokan autoille 0-100 km/h menee alle 5 s. ja huippuja reilut 130. 15 v. alkaen sit ajelevat kovemmilla 100 cc vehkeillä tai 125 cc laitteilla joille noi arvot on 0-100 km/h 3,5-4 s ja huiput 170-180. Ja radoilla pisin sallittu suoranmitta on 180 m ja semmosella suoralla noi autot ehtii hyvin kelata ja kelaakin aina noi huiput ennenkuin pitää jarruttaa sisään seuraavaan kurviin.
    Toi on siis se mitä vertailtiin ja siis koko tän väittämän pointti on että kyllähän pelkästään kiihdytykseen ja suoraan ajoon käytettävien vehkeiden pitäis pystyä lyömään noikin kevyesti ollakseen pidemmän päälle noille junnuillekaan se kova juttu mut mites on? Meidän junnun mielestä tollanen 125 cc:kin oli jo 16 kesäsenä liian mopo eikä enää oikein antanut haastetta radalla, etenkin kun oli muutaman kerran päässyt testaamaan isoimman kartingluokan autoa eli 250cc vehjettä (0-100 km/h 2,5-3 s ja huiput pitkälti päälle 200). Vuosia tuolla radoilla kiertäneenä sanoisin että noi nuoret on yllättävän kovia naamoja oppimaan autonkäsittelyäkin kunhan saavat siihen kunnon mahdollisuuden.
    Ja siis korostettakoon tässä nyt vielä että kyse on vain ja ainoastaan siitä mikä antaa parhaat tai vähintään riittävät kicksit noille 10-18 ikäsille nuorille ja mistä sit sitä myöten kasvaa niitä tulevia harrastajia ja kilpailijoita aikuisinakin :wink:
     
  10. sami

    sami Gearhead

    Mut täytyy ensi sijalla olla kuitenkin turvallisuus. Joku junnu kun vetäsis dragsterillä ulos niin että kävis jopa pahemminki niin asia sais käsittämättömät mittasuhteet ja pahimmassa tapauksessa homma loppuis siihen. Varsinkin kun laji on melko uusi ja suurelle yleisölle kovin tuntematon toisin kuin karting.

    Tuollaisessa carting autossa on hieman erilaiset ajo-ominaisuudet koville vauhdeille varsinkin kääntäessä.

    Voin kuvitella että junnuputken kanssa kävis huonosti jos vauhdit alkais lähentelee 200km/h ja joutuis tekee reippaamman korjausliikkeen ratilla.
    Tietysti kuskin ikä ratkaisee myös paljon. esim. 16 v. sälli kyllä osaa jo ajaa ja on hieman kehittyny järkeäkin korvien väliin.

    Mutta tsemppiä kaikille aloitteleville kuskeille.
     
  11. askut

    askut 1st gear

    Melkosta junnukuskien ja heidän tiimiensä aliarvioimista toi BBC.n kirjottelu. :mad: Sananlaskukin sanoo jotta minkä nuorena oppii sen vanhana taitaa.Junnustokeissa vauhti ei vielä päätä huimaa,toki ihmiset varmaan ymmärtävät että niitä ajavat vasta 8-12 vuotiaat lapset jolloin tosiaan vasta pikkuhiljaa lajiin tutustutaan.Comppijunnut sitten jo kulkevatkin kovempaa jolloin niiden puikoissa on sitten hiukan isompia lapsia...Junnut kyllä ajavat ihan tosissaan noita kisoja ja tiimit autoja ihan tosissaan huoltavat.Harjoitus tekee mestarin ja junnuista kun aloittaa niin lamput,säännöt,yms tulevat tutuiksi.Eräs junnulla ajouransa aloittanut kuski nähdään tänä kesänä Pro Modin ratissa joten varmaan sieltä junnuryhmistä on jonkinlainen kipinä lajiin kuitenkin syttynyt.Kisoja junnuilla on ihan yhtä paljon ku muillakin FHRA.n kisoissa ajavilla ryhmillä,6 kisaa tällä kaudella ja innokkaimmat junnut suuntaavat tiimeineen myös Ruotsiin ja Norjaan kisaamaan.Monet junnut ovat tiiminsä "ainoat"kilpailijat joten väite että junnudragsterit olisivat varakkaiden tiimien pentujen leluja ei pidä paikkaansa.Ai etteikö ole oikeita kilpailuja ,SM arvonen kisaryhmä on kuiteski kyseessä....ja hommahan etenee samoin ku "oikeissakin"ryhmissä kaavioineen ja pudotuksineen.Meidän junnu on kiinnostunut muustakin moottoriurheilusta ja Vantaan vauhtikeskus onkin tullut tutuksi ja siellähän ajetaan mikroautolla kovia kierrosaikoja,toki sielläkin ajaminen aloitetaan "mummovehkeillä"ja iän,koon ja taitojen karttuessa siirrytään isompiin autoihin.Tervetuloa katsomaan junnujen kisaamista,keskittyneitä ilmeitä ja huimia lamppuja-niistä voisi isot pojat ja tytöt ottaa mallia.Koitetaan kannustaa näitä junnuja valitsemallaan tiellä,he ovat kuitenkin niitä jotka varmistavat sen että Dragracea ajetaan tulevaisuudessakin...JR/S 220 ja JR/S 221
     
  12. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Sori askut jos ärsyynnyit mut turha tosta on ottaa pulttia. Jos yhtään ymmärsit niin tossa oli tarkoitus arvostella vaan sitä että sitäkin lajia vois ja pitäis kehittää jos homman haluttais olevan ihan oikeaa kilpailua tän päivän tasolla. Ja mitä oon katellut noita nykysiä ajoja ja aikoja niin kyllä se nyt vaan on vähän liika kesyä hommaa ja kuten myöskin tuolla mainitsin niin oon ihan varma että moni tuntemani muuta moottoriurheilua harrastava juniori kyllästys siihen tollasena aika äkkiä. Mut toki silleenkin voi kilpailla ja jos siitä tykkää niin ilman muuta siitä vaan.
    Ja onnea askutille ja perheen junioreille tälle ja ehkä vielä tulevillekin kausille. Tossahan on kuitenkin ihan sama pointti kuin missä tahansa junnu-urheilussa että ajetaan noitakin sit miten vaan niin loppujen lopukshan tärkeintä on kuitenkin se että nimenomaan ne junnut ite nauttii ja todella hienoa on aina kun jotain harrastetaan perheen parissa. Niitä hetkiä ei voita mikään eli se yhdessä tekeminen on sitä parasta mahdollista laatuaikaa sekä lapsille että itsellekin :D
     
  13. askut

    askut 1st gear

    joo vai rikkaitten kakaroitten touhuja jos tosiaan oot sitä mieltä on sun asenteissa korjaamisen varaa oon käyny viime kesänä vennun kanssa tattarisuolla carting radalla useaan kertaan ja olen itse omin silmin nähnyt että esim rakett luokassa pitää joka ukolla olla ainakin yks saavillinen pakoputkia,kolme vara-autoa,vähintään kaks varamoottoria JA JOS SULLA EI OO VIELÄ VITUN HIENOA KULJETUSKALUSTOA ESIM UUS SPRINTER TAI VASTAAVA NIIN SÄHÄN OOT NIISSÄ PIIREISSÄ POHJASAKKAA! menkää katsomaan niitä pikku räikkösiä ja todetkaa itse mulle eikä mun kakaroille ei toi SULKAPERSE osasto sovi sekin on nimittäin kokeiltu T.JUSSI TUKIAINEN VENNUN JA FANNIN FAIJA
     
  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tuohtumusta haistettavissa ilmassa?
    Joo, ei kai noi junnuvehkeet mitään top fuel dragstereita ole, mutta junnut on niistä tosi innoissaan. Jos ei niistä laitteesta mitään tiedä, niin niistä ei vissiin kannattais mitään mieltä ollakaan. Toi on onneks vielä sellasta touhua, missä ton ikäset junnut pääsee kilpailemaan ilman sitä verenmakua ja parhaimmuuden pakkoa, mikä tuntuu nykyään olevan kaikessa muussa junnu-urheilussa läsnä vanhempien ja valmennuksen taholta. Kiva harrastus, ei elämän työ, eikä sen ainoa sisältö. Harvoja juttuja, joissa mun mielestä kuljetaan nimenomaan junnut, eikä niiden vanhemmat, toteuttaa itseään.
     
  15. rl

    rl Gearhead

    jr.

    joo just sanokaa nyt vielä et te vanhemmat joiden mielestä lapset ajaa liian hiljaa kilpureilla et ootte jotain super gas fannatikkoja et ajellaa kuussatasilla mammuttimoottoreilla ysiysejä
    voin kertoo et junnut ei ainakaan paljo jarruttele!

    tarkkasilmäisimmät ovat varmaan huomanneet sm-kisoissa yhteislähtöjä
    jr. comppi dragster vs joku tyyris bemari ja on tainnut baijerilainen jäädä toiseksi joten mun mielestä nuorison ei tarvi paljon lujempaa päästäkkään




     
  16. Käkö

    Käkö Gearhead

    Yep, tuo on hienoa toimintaa!

    Hienoa toimintaa oli myös Tukiaisen junnutiimiltä ACS:ssä , he kun päästivät junnuja ottamaan kylmät tyypit junnudragsterista, olipahan meidänkin 10vee aivan tohkeissaan kun pääsi edes istumaan ko.laitteessa ensimmäistä kertaa, ainoa kysymys oli et "koska mä saan tämmösen..."

    Eipä ne vauhdit välttämättä kovia ole mutta mä en ainakaan pysy juoksemalla perässä joten tarpeeksi kovaa ne menee kumminkin.

    Ja onhan se näyttävän näköistä kun niitä on lineupissa riittävä määrä, tuleepahan opeteltua kärsivällisyyttä siinä samalla sekä keskittymiskykyä, molemmat ovat asioita joita tuon ikäiset eivät hallitse välttämättä koskaan varsinkaan vanhempana...

    Ja hyvältähän ne näyttävät myös radalla.
     

Kerro tästä muillekin!