Powerglide ei vaihda - eikä kuulukaan vaihtaa...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja 4dtolppamies, 19.5.2006.

  1. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Eli ei vaihda ykköseltä kakkoselle eikä kakkoselta ykköselle vaan on lähinnä manuaalitoiminen. Sellaisena toimii kyllä hyvin mutta saisihan se vaihtaa itekin... kikkarivipu siitä puuttuu kokonaan, mutta ei kai se ylöspäin vaihtoon vaikuta...? Mikähän siitä on väsynyt?
     
  2. FA18

    FA18 3rd gear

    Taitaa olla se malli 60/70 luvun taitteesta, joka tosiaan on manuaalitoiminen. Sille oli oma nimikin ,ei muista. Vai onko joskus toiminut
    automaattisesti?
     
  3. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Jaa eiku kyllä tään pitäisi olla ihan vuodelta 51...ei sitä silti tiiä. Onko tommoisia manuaalitoimisiakin olluta...?
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Eka powerkikkeli tuli joskus -53 tienoilla?? vissiin?? Ja manuaalisiakin on matkalla ollut.
     
  5. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Kyllä Powergliden sai jo aikaisemmin, vuonna -53 vaan muuttui toi Powergliden kaverin Stoveboltin voitelujärjestelmä viksummaksi ja 235 oli peruskone sekä manuaalilla että PG:llä.

    Vuonna -51 sai Chevyn henkilömalleihin joko 216 + manuaalin tai 235 + PG:n ja tämä on tuollainen jälkimmäinen combo.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Totta turiset toi powerkikkeli tuli -50 markkinoille. Minkä vuotinen sulla on??
     
  7. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Tää on -51 mutta en ehtinyt vielä tsekata onko PG alkuperäinen. Voisi ollakin, häkkyrä on ollut poissa liikenteestä vuodesta -71.
     
  8. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Ööö...lueskelen tässä vuosimallien 50 - 53 chevyjen käyttöohjeita netistä ja vasta vuonna 53 mainitaan että Powerglide ihan itte vaihtaa vaihteita, sitä ennen ohjeistetaan vain missä vauhdissa saa vaihtaa D:ltä L:lle jne. Nopeaan lähtöön liikennevaloissa neuvotaan laittamaan sifteri L:lle.

    "Getaway power; with the control lever in "low", the driver has at his command nearly three times the normal getaway power. This tremendous pickup power is invaluable for tight traffic situations or in emergencies when a burst of speed is of the outmost importance."

    Eli mitä hä, ovatko nämä ensimmäisten parin vuoden Powerglidet puoliautomaattisia?!? Sittenhän loota toimisi kuten kuuluukin!
     
  9. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Tai sitten laitteeseen on vaihtunut tuollainen Torque Drive...

    For those of you who have also never heard of the Torque Drive, it's basically a light-duty, manually shifted Powerglide. It was only used from 1968 thru 1971 behind mostly the 153- L4 and some 6-cylinders. I've found that it was also used in Camaros of the same years, however, other than that info, I know nothing more. What other cars was it used in? Why was such a transmission used when the Powerglide already existed? Why was it only used for 4 years?

    (Lainaus Novaresource.comin palstalta)
     
  10. 4dtolppamies

    4dtolppamies Gearhead

    Vastaan taas itse itselleni... :D

    Helkatti, loota toimii niinkuin pitääkin - Powerglidestä tuli oikea automaatti vasta vuonna 1953. Lainaus Shop Manualista ja vuoden -53 Powergliden eroista aikaisempiin:

    "The "D" range is now the automatic range in which the vehicle starts in low range upshifts automatically, depending on the extent to which the accelerator is depressed."

    Aina sitä oppii uutta :eek:
     
  11. Onko powerkikkelin laatikossa öljynsuodinta? -Jos niin mistäpäin vaihdetaan? Mikä öljy olisi sopivaa ja paljonko laatikkoon kaadetaan? Olisiko ajokilometreistä riippumatta hyvä vaihtaa minkä ajan välein 1-vuosi? 2-vuotta?
    Auto on vm -60 Impala ja tekniikka on 283 ja lyhythäntäinen valurautaPG
     
  12. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Ei ole rautakuorisissa suodatinta.
     
  13. Ahaa, vähän sellaista uumoilinkin kun siellä alla konttailin. Sieltä kotelon etuosasta löytyi nelikulmaisella kannalla oleva tulppa, se lienee öljynlaskuproppu.
    Kuinkas tuo vaihto? Ajellaan lämpimäksi ja lasketaan öljyt pois, sitten mittatikun reiästä kaadetaan uutta, käytellään ja käytetään keppiä asennoissa D ja R ja L ja lisätään öljyä, kunnes on ylämerkissä. Menikö oikein? Paljonko lienee öljymäärä?
     

Kerro tästä muillekin!