Suomessa kromaamisen vaikeus osa 2 !!!!!!!!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja BRC1, 7.5.2006.

  1. V200

    V200 1st gear

    Mä vein viime heinäkuussa aika kasan roinaa kromattavaksi tonne länsi suomen suuntaan. Sovittiin että lokakuussa valmiit, no helmikuussa kyselin että joko ollaan loppusuoralla niin hemmo sano että ei oo keretty vielä alottaan mutta pyritään toukokuun loppuun. Ei ole vielä ilmoitusta tullut koska voi hakea. Toimitusajat on ainakin enemmän kun perseestä. Firmat menee aina yksityisen rasvakouran ohi. :eek: :eek:
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Tosta hyvästä on jo syytä saada todella messevät alennukset. Siis ellet hae niitä pois ennenkuin ehtivät alottaa... :wc:
     
  3. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ei mene itkemiseksi mutta ihan kaikkea paskaa ei kannata uskoa kun "ammattimies" sitä selvittää miksi mikäkin kestää.. Se "ammattimiesten" maine on mennyt jo aikoja sitten paskan puhumiseen työn suorittamisen siaan. Kokeiles joskus rakentaa taloa-siellä ne samat "ammattimiehet" aloittaa tarjouksen tekemisen ensiksi päivittelemällä kaikki mahdollset vastoinkäymiset etukäteen jotta saavat hinnan hilattua taivaisiin. Omakohtaista kokemusta nyt kahdesta talosta. Lähetän nykyään jokaisen "ammattimiehen" tien suuntaa joka ensimmäiseksi alkaa sillä päivittelyllä. Sama koskee nykyään näitä harraste juttuja. Kyllä se aina lopuksi löytyy kenelle eurot kelpaa ja työ sujuu.
     
  4. caballista

    caballista 1st gear

    "Ammattimiesten" kanssa on nykyään sama kuin sotien jälkeen "sotasankareiden". Ne ketkä juoksivat ensiksi pakoon juttelivat suurimmat jutut saunoissa ja ne ketkä juoksivat luoteja kohden olivat hiljaa nurkassa.

    Suomessa on kyllä helkutin kallista pitää miestä töissä mutta eikö täällä ole myös ne maailman parhaat miehetkin töissä? Tekevät enemmän töitä kuin 10 ryssää.
     
  5. topoliino

    topoliino 1st gear

    Kerkesin jo tätä ketjua lukiessa suunnitella kromauskylvyn hankkimista, mutta rupee näyttämään huonolta.. Pienin erä miknä ois saanu tilattuu oli 800 litraa ja on pikkasen liikaa.. :-?
    Ajatus oli että rupeen sivubisneksenä kromaamaan pienosia, peilejä yms.. Mut saa nähä miten käy. Jos sitä sais kumminki pienempinäkin erinä.
     
  6. da-mies

    da-mies 3rd gear

    Suunnittele kromikylvyn lisäks nikkelikylpyä, suolahappoo, pesuaineita ja tasasuuntaajia. Ja kylpyjen lisäaineita sekä ympäristölupia...
     
  7. pantera

    pantera Double Gearhead

    Ja kuparointia, virtalahteita, hiomakoneita, tilojen koneellista ilmanvaihtoa jossa pesevat sahkosuodattimet ja jatteiden kuljetusta ekokemille riihimakeen
     
  8. topoliino

    topoliino 1st gear

    Kromauksen pohjana hyvinkin usein käytetään kuparointia.. Se litku löytyy, ja suolahappoakin on... Kromaukseen voi käyttää samaa tasuuntaajaa kuin hopeointiin kultaukseen ja rodinointiinkin..
    Ja tuskin noihin kukaan kysyy sen enempää ympäristölupia kuin muihinkaan happoihin tai syanideihin..
    Ajatus oli tehä noita kromauksia nykysen työn ohella ja samoissa tiloissa ku noi muutkin pinnotukset.. Eli ei se niin kauhee onkelma ois... ainakaan minun mielestä. :rotfl:
    Ja tuskimpa paljoo vaikeempaa voi olla kuin muutkaan elektrolyyttiset pinnottamiset. Koruissa rodinnoinkin tarvii olla täysin tasainen.. Luultavasti aikapaljon laadukkaampi ku mitä kukaan harrstaja vaatii auton osilta...
     
  9. trkp

    trkp Gearhead

    Siitä vaan hommiin!
    Jos laatu ja hinta kohtaa, niin täältä tulee heti läjä pienosia kromattavaksi
     
  10. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Onko kenelläkään tietoa missä voi kromit poistattaa puskurista? Tarkoitus maalata korinväriseksi.
     
  11. RB-440

    RB-440 1st gear

    Eikös hiekkapuhalluksellakin pitäisi tulla tarpeeksi karkea pinta, jos maalata vaan meinaa, ettei kromata uudelleen? Puskuri ei varmaan kauheesti puhalluksessa vetele, ei ainakaan jenkkipuskuri.
     
  12. 4D -38

    4D -38 1st gear

    Kyllä se kromi ois varmaan parempi saada kokonaan veks.
     
  13. da-mies

    da-mies 3rd gear

    No on se kumma jossei santapuhaltamalla lähre, ihan kokonaan. Kyl maali tarttuu, kuhan saa pinnan karkeeks.
     
  14. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Keväällä käytin Galaxien puskurit puhalluksessa. Niissä oli jo kromista lähtenyt valmiiksi puolet pois 44 vuodessa. Sitten kävin ne vielä läpi karheella paperilla ja aimo annos ruiskukittiä päälle ja sitten korinväriseksi. Ja kyllä pysyy.
     
  15. trkp

    trkp Gearhead

    Huolimatta sivuston herkeämättömästä selailusta, en ole oikein päässyt selville muutamasta perusasiasta; johtunee kaikenlaisista mutu-, muistaakseni-, serkku kerto -kommenteista tai typeryydestäni.

    Pari kysymystä, niille jotka TIETÄÄ (ei kiitos mutu -tiedolle :eek: )

    Kyseessä on pienen eurooppalaisen avoauton "kaikkien" kromattujen osien uudelleen kromaus, puskureissa tietenkin kolhuja...

    1. Onko niin että kromauksen saa halvemmalla ruotsista (mukaan lukien rahdin)?

    2. Ja onko tämä sitten hyväksi havaittu ja kohtuu hintainen paikka
    ->www.kromteknik.se

    3. Miten kromaukset Virossa. Käsittääkseni melko työlästä puuhaa (pohjat) ja palkkataso toistaiseksi hieman matalampi.

    4. Jos homma toimii suomessa järkevään hintaan, niin minkä firman?


    Voisihan asian selvittää ihan itsekin muutamalla kymmenellä puhelulla, mutta v..du ku ei jaksa...
     
  16. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Tosta Virossa kromautuksesta, siellä tehdään kyllä hyvää työtä, mutta hinta ei oo mikään ilmanen. Ei paljon jäänyt jälkeen suomalaisista hinnoista muutamia vuosia takaperin. Noi kromautuksetkin on sellasia juttuja, että se maksaa aika paljon joka tapauksessa, joten säästäminen laadusta tinkimisen kautta on ehkä tyhmintä mitä voi tehdä.
     
  17. SG480

    SG480 1st gear

    Mä vastaan vain tuohon ykköseen. Cuda takapuskuri + 2 käpyä olis ollu Rautiolla 300 eur kalliimpi kuin Eskilstunassa. Hurrien jälki oli PRO ja toimitusaika piti. http://www.backmans.org/
     
  18. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Onko kenelläkään kokemuksia rokkosten sinkkipainevaluosien kromaamisesta Ruotsissa? Mihin kannattaa toimittaa tehtäväksi?
     
  19. SG480

    SG480 1st gear

    Mulla kävi noiden Cudan osien mukana kaverin '58 Käkkylän etulampun kehykset. Olivat aika pahassa rokossa lähtiessä, kromauksen jälkeisestä kunnosta käyttäisin jälleen sanaa PRO.
     
  20. trkp

    trkp Gearhead

    Kiitokset Cuda'70:lle ensikäden tiedosta!

    Sain hinta-arvion backmansilta 40 000 - 45 000 skr + tax (25%) eli about 6000€, tuntuu niin järjettömän isolta summalta että lähetin uuden tarjouspyynnön hieman tarkemmin speksattuna.
    Hintataso säikäytti sen verran että soittelin myös Viroon, mutta eivät olleet kovin kiinnostuneita=ei edullinen.
    Laitan tarjouspyyntöjä myös Romaniaan (mulla on yks hyvä kontakti siellä joka selvittää tätä mun puolesta).

    Jos toi Romania toimii, niin katotaan josko muutetaan otsikko "Romaniassa kromaamisen vaikeudeksi" :rotfl: Anyway, kerron hintatasosta kun tiedän ja laadusta, kokemuksista jne. kuka ne sitten kromaakaan...
     

Kerro tästä muillekin!