Liian iso moottori, liian pieneen autoon. Kuinkas luvat?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja AteV8, 15.6.2006.

  1. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Onnistuuko mitenkään? Olis tarkoitus Dartin valmistuttua koittaa saada painava moottori pieneen autoon, pienen ja kevyen motin tilalle... :-?

    Teho ei ylity mallisarjan tehokkaimmasta (jota on rekisteröity yksi kpl suomeen), mutta moottorin iskutilavuus ja paino menee reippaasti yli. Akseli tasapainot menee kyllä aivan vituralleen... :cry:

    Onko tänä päivänä mitään mahdollisuuksia saada lupia tuommoseen?

    Numeroita ja nippelitietoa myöhemmin lisää...
     
  2. garagektc

    garagektc Gearhead

    oma tulkinta on että jos akselipaino ylittyy niin voipi tulla ongelmia.

    ja kun tommosta tehdään niin varmaan keulan kevennykset on jo suoritettu joten siltä suunnaltakaan ei saa apuja... :D
     
  3. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Miten hemmetissä voin perustella älyttömyyden hyvin? :D
    Älyttömän hyvinkö? :eek:

    Aika älytön ideahan tämä on, mutta kuulostaa (ilman numeroita) ihan fiksulta, eli ISO Corollaan PIKKU lohko (318). :)

    Piruvie, voihan se olla että kannattaa lopettaa haaveilu jo heti alkuunsa... Tajusin just että tuleehan siinä vielä lisää painoa kun pitää laittaa mm. isompi syylari yms., ja vaihdelaatikkokin.
    Painoa ei saa paljoa siirrettyä taakse, muuta kuin akun avulla.
    Keulahan kyllä kevenee hieman, mutta vain hieman, kun tekee keulan osia oikein ohuesta kuidusta, ja kaivelee koneeseen jostain alu kannet ja imusarjan. Ja todennäköisesti tässä kohtaa viimeistään budjetti ylittyy. :(

    Mun tietolähteen mukaan moparin LA koneet painaa noin 262kg, mutta sitä en tiedä notta onko siihen laskettu apulaitteita mukaan.
    Enää pitäis koittaa saada jostain tietää että paljonko toyotan 3T-GTEU virallisesti painaa... Tai sitten TE37 Levin Corollan akseli painot... Däääm... Tässä kohtaa se vasta vaikeeksi meneekin. :eek:

    Mutta että senkö ei pitäisi haitata jos 1,8 tilalla on 5,2, kunhan akselipaino ja tehot eivät ylity? :eek:
     
  4. triniemi

    triniemi Gearhead

    Näitä on tehty :rotfl:

    Onko se korolla pakko saada katukilpiin? Mites jos väkertäisit siitä sellasen pienen budjetin präkettiraaserin? Kaaret sisälle, kartaanilenkki ja muuta pientä turvavarustetta. Ja ehkä joskus siirtokilvillä kadulla?
     
  5. AteV8

    AteV8 Gearhead

    No eihän sitä välttämättä aivan pakko ole katu kilpiin saada, mutta olis se kuitenkin kivaa jos olis sellanen tehokas ja näppärä pikku kippo jolla emäntäkin vois ajella. Joku 200hp 1,6 litranen ei oo kiva ajaa, ei kuulosta kivalta ja voipi tulla lopulta suht kalliiksikin... 318cid=sopiva kone sekä emännän kauppareissuihin, ja meikäläisen kiihdyttely kokeiluihin. :D

    Nooh, mitään ei ole vielä lyöty lukkoon kun Dartin rakentelukin on vielä kesken... Mutta sen voin sanoa että ainakaan Roverin kasia tähän ei tuu. Ennemmin sitten vaikka slant six. 8)
    Näitä on kuitenkin rekisteröity uutena suomeen vaan 293kpl, ja tämä yksilö vielä suht hyvä, niin ei viittis täysin "raiskata". :poff:

    KE20 (768kpl) ja DX (liianmonta kpl) on tehty raiskattaviksi. :soosoo:

    hoohhoijaa... Kohta alkaa lähtee juttu lapasista ku väsyttää "jo" nii pirusti, eli taidanpa jatkaa tästä unien jälkeen...
     
  6. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Ainahan "kivoja pirssejä" voi käydä tarrojen kanssa ulkoiluttamassa 8)
     
  7. garagektc

    garagektc Gearhead

    juu rover kannattaa unohtaa jos alumiinikansien hommaaminen pikkumoppeen ei sovi budjettiin.
    uudesta roverista saa reilut 5 litraa tilavuutta ja tehojakin jonnin verran, mutta hinta on kohtuu kova.
    toisaalta maksaapa se alumiininen moottori aina hiukka rautamöykkyä enemmän, valitettavasti :(
     
  8. rrauta

    rrauta 3rd gear

    jos ei buickin kone käy niin, miksei sitten fordin pikkulohko, on 50 kiloo kevyempi kun mopari.
     
  9. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Voi olla että oon väärässäkin mut melkein väittäisin ettei ton tapasta keksintöä kyllä saa Suomessa nykysäädöksillä kilpiin :-? Ainakin tuntuivat Akessa olevan kovin tiukkoja sen suhteen mille voi tai edes kannattaa hakea poikkeuslupaa mikäli joku asia ei menekään pelkällä muutoskatsastuksella läpi, mm. mahdollinen kilpailukäyttö ei ole hyväksyttävä syy vaan ainoastaan jotkut työkäyttöä edistävät ja sen tyyppiset asiat tuntui olevan sitä hyväksyntää mahdollisesti puoltavia asioita. Ja muutoskatsastushan ei enää riitä tässä kysytyssä tapauksessa :(
    Idea olis kyllä hyvä, meilläkin makoilis pihan perällä oikeestaan ihan joutilaana yks sinänsä ihan ok kuntoinen Iso-Rotolla ja tallissa olis ylimääräisenä yks 305 V8 ja yks 229 V6 pata ja yks aika pieni ja köykänen TH200 lootakin :wink:
     
  10. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Jaa, Corollaan vielä pienempi lämppäri... :D Ja peräkonttiin vakiovarusteeksi kylmäkassi mihin voi heittää aivot jemmaan siksi aikaa kun ajelee. Tuollaisellahan ajetaan aina hiljaa ja varovasti, vai...?
     
  11. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Niin ja hyvä kait tässä on mainita, että helpommin pääsee alkuun paikkalukua pienentämällä. Vaikkei itellä oo sen kummempi laite muutettuna, kuin 17m Taunus, niin kun katsastuksessa pudotettiin paikkaluku 1+3:een, niin saatiin 75kg lisää kantavuutta koneelle. Eihän se painojakautuma ihan noin suoraan periaatteessa vaikuta, mut mulla ainakin meni läpi - tosin lisäkantavuuden tarve ei mulla ollukkaan, kuin 25kg.
     
  12. coupe 74

    coupe 74 1st gear

    Mikä korolla? onko sitä saanu alunperin dieselinä? Nehän painaa japseissakin enemmän..
     
  13. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Jaahas, täällähän on oikein pidetty bileitä sillä välin kun oon ollut nukkumassa. :)

    Sillä tosiaan pähkäilin sen 3tgteu koneen painoa, että olisin saanuut siitä laskettua akselimassan... Tosin, se ei ollutkaan aivan tuo kone, vaan joku muu vastaava. :oops:

    Taitaa olla niin että ei tuu meikäläisen perusteluilla lupia tämmöseen. Onhan tässä kyllä peräkoukku, eli jos vaikka koittais perustella että vedän tällä traktorin peräkärryä isän maatilalla... :eek: :rotfl: Mutta jos kerta ei onnistu, niin sittenhän pitää hommata siviili Corolla erikseen... Elikkäs BBC: jos se Iso-Rotolla on siellä nurkissa pyörimässä vielä pitkäänkin, niin voiskohan se jonakin päivänä olla myytävänä?

    Kyseessä KE30 Corolla, eli ei oo tehty Diiselinä. KE70 (eli oikeastaan siis CE70) DX-Corollaahan on tehty dieselinä, mutta ei se nyt auta. Ne on niin tylsän näkösiä etten enää neljättä kertaa semmoseen koske. :poff:

    Ai niin, Rrauta ehdotti Fordin konetta, mutta kyllä se Mopari olis lystimpi, kun kuitenkin jotenkin vierastan jenkki Fordeja kun en ole niihin tutustunut. :-?
     
  14. 440Magnum

    440Magnum 1st gear

    :eek: Voi hemmetti :rotfl: :rotfl: kaikkee se sinäkin ate saat päähäs :D täähän menee jo ohi mun solikkatrike-ideasta :lol:
    hmm... sekin olisi jo saattanut edetä johonkin, mutta enkö mennyt nukkumaan koko päivän niin meni kone ohi suun :poff:

    ja lasit pleksistä, vai mitä olikaan jota saa laittaa katuautoon.
     
  15. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Äläs nyt... Mun eka OD:lla julkisesti esitetty "idea" oli laittaa Oldsin 350cid kuutos Darttiin, kun tuota rojua oli halvalla/ilmasiks tarjolla. Piti saada V8 vehje niin halvalla kuin mahdollista. Ja se oli muuten virhe josta maksan vieläkin... :oops: Mutta on sentään moparin tekniikka. 8)

    Olisko se sallittu kevyt "lasi" lexania, tai jotain sinnepäin?

    On kyllä pirun hankalaa keventää valmiiksi kevyttä autoa, mutta ei se mitään, jätetään ajatus kytemään...
     
  16. 440Magnum

    440Magnum 1st gear

    :eek: raiskaus :rotfl:

    Tosta oldsista tulikin mieleen, kun kaveri on juuri perinteinen henkeen ja vereen moparisti (ei nyt ihan noi paha mutta kumminkin) ja tuli puhetta kuinka kalliiks tulis ahdinmoottorin rakentaminen ja imusarjan hommaaminen roots'lle ja 360... enkö tähän väliin pilke silmäkulmassa sanonut "no laittaa chevyn pikkulohkan niin saa osia halvalla" kaveri:"sen jälkeen ei oo asiaa tähän talliin" :rotfl: :rotfl:

    joo just lexani
     
  17. marcorolla

    marcorolla 3rd gear

    Käytönnössä ja teoriassa mahdotonta saada vanhaa toyotaa kilpiin millään kasi koneella,sen takia itse olen luopunut ajatuksesta laittaa autoa kilpii ja ajaa sen mitä ajaa tarroilla niinkuin tuolla jo ehdoteltiin.

    ja kun käydää hulluttelemaan niin tehtään se sitten kunnolla. Täys alumiini v8 nököttää jo pukissa ja jonkin moinen ahdi tai kaksi ympätään samaan soppaan.lopputulosta ihmetellään sitten kun saadaan liikkumaan :)

    autona KE20 Corolla :rotfl:
     
  18. amis

    amis 1st gear

    Jo saat ne luvat niin kopsaa pliis mullekin ni on helpompi anoa itelle KE-35:n :lol: :lol:
     

Kerro tästä muillekin!