umpioiden vaihto halogeeneihin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Elevator, 9.6.2006.

  1. Elevator

    Elevator 1st gear

    Meinas tuo katsuri et olis tossa threepiossa aika heikot valot, ja kyllähän niillä ei pimeellä ajeta. Menin sitten ostamaan kouvolan swapista uudet 4h umpiot mutta nyt menikin sormi suuhun johdotusten kanssa. Nyt olis sitten tarkoitus jättää 2 vanhaa ja lisätä noi 2 uutta lähi/kaukovalo umpiota tilalle.

    Löytyykö mistään kytkentä kaavioita, joita käyttää apuna?

    Entiset valot kun himmenevät ja kirkastuvat suoraan verrannollisesti kaasupolkimen asentoon. Jonkunlaisen jännitteen tasaajan varmaan tarviivat noi halot? Miten tän saa toteutettua fiksuinmin. Tässä yhteydessä ajattelin kuitenkin uusi koko johdotukset uusii.
     
  2. niklas_

    niklas_ 1st gear

    ja muista laittaa rele väliin, muuten sulla on orggiskatkaisija pian paskana
     
  3. Elevator

    Elevator 1st gear

    joo juurikin tätä tarkoitin, neuvoja otetaan vastaan koko systeemiä ajatelle. Mää en tiiä sähköstä muuta ku et ihmeesti säväyttää kun sohii pistorasiaa.

    Oliskohan jossakin saatavissa valmiita sähköpiuhahelvettisettejä?
     
  4. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Kuinka nää sähköt voikin olla aina niin vaikea asia. Olisko täällä ketään joka ymmärtää sähköstä niin paljon että tekis valmiita kaavioita tälläsiin harrastajien tarvitsemiin yleisjuttuihin?

    Vois ainakin olla valojen kytkentöjä ja sit noiden erilaisten lisälaitteiden. Useinhan valoihin tehdään muutos jossa jalkakatkaisija antaa vaan ohjauksen pitkille valoille joiden varsinainen syöttö siis tulee releeltä. Siis jotain tän tyyppisiä ja yks juttu yhteen kuvaan ettei mee maallikot sekasin kun kaikki on samassa kuvassa.

    nimimerkillä: niin säväyttää kun ottaa 230 ja ei se 12:kaan aina kivalta tunnu!
     
  5. Elevator

    Elevator 1st gear

    kannatan lepakkomiehen ideaa. Kuka vaan vaivaa jaksaisi nähdä. Ainakin jos ylläpidonpuolesta voitaisiin saada tähän foorumiin selkeä linkkipalkki sivustoille jossa asiat esitetään maalaisjärjelllä ymmärrettävästi. Kaikki käyttäjäthän voisivat sellasia linkkejä ehdotella lisättäväksi...

    no juu, mahtaapas olla ylläpidolla tekemistä jo tämänkin kanssa

    Mutta olikos niitä kaavioita nyt tähän hätään kellään, minä vaikka ostan lisenssin sellaisiin
     
  6. ripo

    ripo 1st gear

    yks mahdollisuus sähköistä ymmärtämättömille tuohon hommaan on toi bilteman valonvahvistin sarja (tuote no:42680), siinä tulee kaikki tarvittava samassa paketissa ja vielä asennusohjekin. Ei oo ainakaa vaikea asentaa. Tai jos kiinnostaa opetella niin kannattaa yrittää ettiä käsiin ammattikoululaisille tarkoitettu autosähkö oppikirja siitä löytyy erilaisia yleis kaavioita moneen lähtöön ja muutakin hyödyllistä tietoa aiheesta.
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Minultako ne umpiot ostit? Se kolminapainen pistoke, joka valoissa on jo valmiiksi, sopii suoraan H4-lampun kantaan. Relettä tarvitaan väliin siksi, että H4:t ottavat enemmän virtaa ja valokatkaisija ja valonvaihtaja joutuvat lujille. Mihinkäs autoon ne tulevat?
     
  8. Elevator

    Elevator 1st gear

    Sinultahan minä ne ostin juu, ne tulee tohon 69- chrysler 300. Tässä olis tarkoitus vaihtaa koko piuhoitus yks kohta kerrallaan. Onkos sulla jotain releitä mitä käyttää?
     
  9. SamiL

    SamiL Gearhead

    Lähimmästä tarvikeliikkeestähän valoreleitä saa muutamalla eurolla.
    Itse olen laittanut valoreleet valojohtojen väliin yleensä niin, että olen katkaissut jostain sisälokasuojan vaiheilta valille menevät kaksi johtoa - usein vaaleanvihreä ja pinkinpunainen, mutta parasta varmistaa - ja kytkenyt releet tähän väliin.
    Releessä on pohjassa 4 numeroitua napaa. niistä 85 ja 86 ovat releen käämin navat. 30 on syöttöjännite sisään ja 87 on ulostulo lampuille. Kumpaankin johtoon (siis esim. punainen ja vihreä) kytketään oma releensä.
    Katkaisijalta päin tuleva napaan 85, napa 86 maahan, 87 lampulle päin menevään johtoon ja 30 johdon väliin tulevan sulakkeen tai lämpösulakkeen kautta akun + napaan. Toinen rele samalla tavalla toiseen johtoon. Navoilla 85 ja 86 ei ole yleensä väliä miten päin ne kytkee, ellei releen sisällä ole käämin rinnalla diodia. Silloin maajohdon pitää tulla diodia osoittavan nuolen kantapuolelle.
    Jotenkin näin. Korjatkaa mahdolliset virheet.
     
  10. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Kannattaisko laskee kuinka paljon se laturi sitte jaksaa tuottaa, ettei käy kuumana ja poksahda, tai niinkuin mulla joskus, mee peräkanaa nivaska jännitteensäätimiä. -64 Mercuryssä oli nätit 4 kpl ajovaloja, tartti laittaa H4:t, ja sitten olikin aina lataus pimeenä. Enkä tajunnu silloin että ylikuormaa... :lol:
     
  11. Elevator

    Elevator 1st gear


    Nyt tuli just sitä "kädestäpitäen" ohjeistusta :D Juurikin tätä tässä tarvittiin, kiitos!

    Kyllähän tuo laturi ja akku asiat on tässä ratkasitava myöskin. Musta tuntuu et joudun kuitenkin lisäämään autoon vielä joku kaunis kerta toisen akunkin noiden stereoiden takia, siinä sitten on jo tuo vakio laturikin kenties vaitoon menossa.

    Kiitosta :rotfl:
     
  12. Deströyer

    Deströyer 3rd gear

  13. Elevator

    Elevator 1st gear

    Tää olis just niitä linkkejä jotka kuuluis sellasen linkkikirjastoon!
     
  14. jussi4x4

    jussi4x4 1st gear

    Hyviä linkkejä. Sen verran vielä, että vanhoissa autoissa (ja uusissa japseissa) on johdot sen verran ohutta tavaraa, ettei senkään vuoksi ole syytä lisätä kuormaa alkuperäisille johdoille, koska alkavat helposti sulamaan. Toinen vanhoja amerikkalaisia koskeva seikka on niissä oleva ylikuormitussuoja (sinänsä ihan toimiva idea), mikä alkaa katkoa valoille menevää sähköä, mikäli järjestelmässä on ylikuormaa. Yleensä ilmenee siten, että valot sammuvat ja syttyvät taas hetken kuluttua itsestään, mikäli katkaisijaan ei kosketa. Toiminta ei siis ole varsinaisesti vika, vaan ominaisuus. Kun nämä autot on suunniteltu n. 40-50watin tehoisille lampuille, niin nykyiset 55/60watin lamput saattavat jo hyvinkin aiheuttaa oireita. Siksi on ihan järkevää käyttää riittävän järeää johdotusta akulta releen 30-navalle ja siitä edelleen 87-navalta valoille. Itse olen laittanut viimeiset parikymmentä vuotta aina 4-neliöistä kaapelia (poikkipinta-ala 4mm2) valoille, koska olen käyttänyt autoissani toisinaan "ylitehoisia" polttimoita (esim. 100w). 2,5 neliöinen riittää kyllä vallan mainiosti normaaleille polttimoille, mutta ei lisä pahaa tee. Mielenkiintoista muuten, kuinka tehohäviö näkyy valonjohdoissakin. Verratkaapa asennuksen kesken vaikkapa vakiojohdoilla ja ilman relettä olevan valon tehoa vastaavaan releohjattuun, jossa paksut johdot. Ero on silminnähtävä, vaikka nimellisteho lampussa olisi täsmälleen sama.
     
  15. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Rakentelin Japanin-Datsuniin lisävalot ja samalla parantelin omia H4-valoja. Lisäsin Bilteman johtosarjaan releen lisävaloille ja samalla tein vielä kytkennän, jossa pitkillä palaa joko omat pitkät tai omat lyhyet ja lisäpitkät. Tämä siksi, että referenssit tulee täyteen jo pelkistä lisäpitkistä. Omat valotkin paranivat kummasti, ne Datsunin piuhat on aivan säälittävää narua ja releistä ei hajuakaan!

    Se katkaisijan lämpörele on vinha vehje, pentuna kaverin Kaarinan kyydissä tuli koettua se satasen vauhdissa valojen sammuminen kun halogeenit kuormitti lämpörelettä vähän toisella lailla kuin vanha hehku. Fiiatissa taas ei pitkien katkaisija kestänyt halogeenejä, ensin tuli savut, sitten sammui valot...
     
  16. jiipee60

    jiipee60 3rd gear

    Täällä onkin jo ansiokkaasti selitetty, kuinka H4-valoihin vaihto tehdään oikein. Aina on kuitenkin niitä (esim. minä), jotka haluavat tehdä asiat omalla tavallaan. Harrasteautoihini, joilla ajetaan vain valoisana aikana kauniilla ilmalla (99-prosenttisesti), olen vaihtanut H4-umpiot, mutta säilyttänyt hehkulankapolttimot. Näin johdoissa kulkeva virtamäärä pysyy entisellään, eikä releitä tarvita. Suosittelen, mutta vain harrasteautoihin. 8)
     

Kerro tästä muillekin!