laiha seos, voiko mustaa tulla putkesta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Rover v8, 21.6.2006.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Tyhmä kysymys, mut askarrutti hiukka, jos kone huippukierroksilla käy laihalla (bensa auto), Niin voiko sillon tulla putkesta mustaa?
    Ajatuksena oli että laiha seos joka syttyy huonosti esim: vanhat huonot tulpat, karstanen kone. Ja täten se on huonosti palava, ja ajattelin että voiko se sillon lyödä mustaa?
    Mites jos nokassa paljon overlappia, sehän lyö suoraa seosta pihalle, ja täten vois vetää seoksen laihalle?
     
  2. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Veikkaisin, että mieluummin paksulla on seos jos kerran mustaa pukkaa...
     
  3. martiar

    martiar 1st gear

    Toden näköisesti on paksulla mutta voi myö tulla mustaa vaikka olis laihalla ..... lyö seos mittari kiinni ja tarkista sillai asia ......
    Jos väljä kone niin myös öljy voi tedä saman vaikutksen että työntää mustana ......

    AM-Racing
     
  4. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Ei mulla mitään ongelmia ole seoksien kanssa, tuli vaan kaverin kanssa puheex että voiko laihalla seoksella lykkiä mustaa jos se ei pala kunnolla ja kone "kuolee yläkierroksilla" (osakaasulla vetää paremmin) Sit hiukan epäröimme asiaa ja aattelin kysästä muidenkin mielipiteitä?
    Mites tuo nokka sit, overlappihan huuhtelee pyttyjä tehokkaammin ja voi periaatteessa lykätä mustaa putkesta vaikka kävis laihalla? :eek:
     
  5. Rubberduck

    Rubberduck 1st gear

    Jos se tavara tulee raakana läpi, niin ei kai se seosta laihenna? Vai mitä yritit sanoa?
     
  6. Reagan1

    Reagan1 1st gear


    Eiköhän tuo overlapin läpipuhallus ole enemmänkin ongelmana pienillä kierroksilla kuin huippukierroksilla ?
     
  7. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    No ideana oli se että jos polttoaine puoli on vakio, ja sit porttaat kannet, laitat rajumman nokan jossa overlappia enemmän kuin tarpeeksi, ja sitten meet polkemaan sitä autoa. Sehän putsaa pytyt paremmin overlapin ansiosta. Tässä oli ideana se että eikai sinne pyttyyn jää enään niin paljoa bensaa poltettavaksi kuin vakio nokalla? Eli meneekö seos laihemmalle koska seos menee läpihuuhteluna suoraan pihalle?

    Sit eikö se overlapin läpipuhallus vaikuta koko kierros alueella, mutta alakierroksilla vaan päästöt saattaa nousta? Miten se nyt on?
     
  8. RB-440

    RB-440 1st gear

    Nyt tulee ihan vaan mutua suoraan rahina, mutta jos on tarpeeksi rallimoottori, niin joskus sellainen tuppaa pössytteleen ainakin tyhjäkäynnillä mustaa, vissiin just ton overlapin takia?

    Mutta jos seos on liian laihalla, niin kyllä sen pitäisi palaa ja liiankin hyvin, ja silleen olis vaikea uskoa, että putken päähän riittää enää mustaa missään vaiheessa.

    Tietysti jos onnistuu polkeen vaikkapa paikaltaan lähdössä isolla kiihdytyspumpulla kertakaikkiaan liikaa kamaa pyttyyn ja se ei ehdi palaa pytyssä ja loppu palaa putkessa, niin silloin voipi savuttaa, vaikka normaalisti käviskin tyhjäkäynnit ja muut laihalla. Voiskohan esmes Holleyn liian löydä power valve saada aikaan samanlaista savutusta?
     
  9. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mun arveluni on että ei tuu mustaa laihalla seoksella... :D

    Overlappin vaikutus - arvelen taasen - on kapealla kierrosnopeusalueella tehostaa kaasunvaihtoa, imu- ja pakojärjestelmien kaasujen aaltoliikettä hyväksikäyttäen...tai jotain semmoista.

    Kuvittelen päiväunissani että oikeen tehty overläppi auttais samalla viisiin kuin kakstahtisten paisuntakammio, saamaan aikaan sellaisen aaltoliikkeen, että overläpin aikana menee vähän palamatonta seosta ohi pakoventtiilin ja just ennen kuin pakovena sulkeutuu, tulee vastaimpulssi joka työntää kaasua takaisin, samalla kun imupuolella imutahtien syke tuuppaa just imuvenan sulkeutuessa hiukan ylimääräistä palotilaan...

    Jotta se toimis kaikilla kierroksilla, pitäis varmaan olla vaihtuvamittaiset imu- ja pakosysteemit ynnä muuta mukavaa/tylsää haitekkiä.
     

Kerro tästä muillekin!