Museoauton muutokset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Chevy59, 9.5.2005.

  1. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Täytyypä käydä jossain liikkeessä paikan päällä tutkimassa karttoja jos sävyt vääristyy tosiaan noin paljon :eek: tiedä vaikka sopiva löytyis :)
     
  2. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Mahdollisesti väärää tietoa. Kuka tätä asiaa valotti? Joku AKE:n virkamies?
    No nyttenhän mr-tarkastus ja sitten katsastuskonttorilla tapahtuva katsastus ovat eri asioita. Eli jos katsastusmies haluaa lähteä tutkimaan esimerkiksi vuoden 1960 ajovaloasetuksia :-? ... Yleensä ei lähde kun ei ole aikaa eikä arkistoja.
    Nyt 80-luvun autot voivat olla jo eri asia, niitähän pörrää konttorilla vielä pilvin pimein, niihin en ota kantaa kun en niistä juuri perusta.

    Itselläni on ainakin mennyt sealedbeamit aina läpi ja yhdestä 63 Impalasta meni keltaiset parkit/vilkut läpi vaikka se ei ollut edes mr-auto.
    Monessa 50-60 luvun jenkissä takaheijastin on n.20 sentin kolikon kokoinen, siis riittämätön. Eipä vaan koskaan vaadita lisäheijastimia kuten 80-luvulla. Olen tietysti pitänyt konttorilla linjan, että näin ne ovat olleet uutenakin enkä näitä muuksi muuta.

    Yleisesti voisi sanoa, että mr-auton katsastaminen on miellyttävä konttorikäynti, vissiin väriä katsastajienkin työpäivään. Jarrujen puoltamiset ym. pikku jutskat yleensä menee vanhuuden piikkiin ja pääsee maininnalla "laita joskus kuntoon".
    Voin lähes luvata, että jos saat mr-tarkastajan hyväksynnän, niin katsastaja ei kyllä enää käännytä. (Ellet sitten välissä ruuvaa bloweria nokalle yms. pientä :D )
     
  3. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ensimmainen homma jonka olen aina ekana korjannut autooni on orggisvalot toimimaan, ei auton tarvitse olla MR leimassa, ei ne kiinnosta suurinta osaa katsastajia. kunhan valot toimii. se on oleellista.

    sealed beamit, punaiset markkerit ja keltaiset parkit jo 15 vuotta ilman mr leimaa ...tosin eri autoissa.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    No meilläpäin niitä kiinnosti keltaiset parkki-vilkut ihan riittävästi.

    Ei mitään "korjaa nuo" vaan ihan näyttämässä käytiin poltimoiden vaihdon jälkeen. Täytyy varmaan lähteä kaivamaan verta nenästään noilla keltaisilla parkeilla reippaan vuoden kuluttua seuraavassa katsastuksessa. :wink:
     
  5. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Mitenhän suhtautuvat 2-piirijarruihin?Mulla olis yksi 60-luvun chevyn 2-piirinen pääsylinteri joka sopii alkuperäiseen tehostimeen.Valurautainen ja muutenkin sen näköinen että olisi voinut olla siinä jo uutena.Ajattelin vaan kun jotain turvallisuutta lisääviä varusteita saa laittaa kuten turvavyöt,vaihtovirtalaturi,H4-umpiot(??)niin olishan se jo aikalailla turvallisuutta lisäävä eikä periaatteessa sen "vakavampi" muutos kuin esim.vaihtovirtalaturin laitto.
     
  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kaksipiirijarrut on erittäin järkevät laittaa, tosin 67:ssa ne on ekana vuonna vakiona. kyllä jarrujen kaksipiirisyys on ilman muuta liikenneturvallisuutta edistävä asia. Uskoisin että kelpaa museotarkastajalle, vaikka en menisi omaan 66-vanhempaan autoon jälkikäteen muuttamaan ellei kyseessä olisi yli 300hv katukillerikäyttöön tarkoitettu muskeliauto...

    keltaisista parkeista farkuissa vielä, niiden keltaisen parkkivalojen suhteen selviää helpolla, vaihtaa leimalle vain kirkkaat polttimot vilkkuihin... ja leiman jälkeen keltaiset takasin. heh.

    en siis yllytä näin tekemään, mutta tarkoitan että ne orggis keltaiset voi pitää hanskalokerossa varalla siihen saakka kunnes kirkkaat vilkkupolttimot yllättäen kärähtävät heti leiman jälkeen. :lol:
     
  7. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Miten suhtautuvat jos on pohja massattu,eikös se alunperin ole korinvärisellä maalipinnalla?Tai jos vetäis maalin massan päälle,kestäiskö vai halkeileeko kohta?Olisihan se myös hyvä äänieriste ruostesuojan ohella.
     
  8. kickdown

    kickdown Gearhead

    Kyllä mulla ainakin on paksu massa pohjassa. Eiks noita auton pohjia oo suomessa tervattu jo iät ajat.
     
  9. impala67

    impala67 Double Gearhead

    muistaakseni massailusta oli jotain känää jollain tiukkapipo-museotarkastajan kanssa, ei ollut hyväksynyt massausta koska uutenakaan ei ollut- suomi-autot massattiin jälkeenpäin...
    Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että vaikka periaatteessa museoautoa käytetään niin vähän, ettei siinä massaa tarvita, niin ei sen laittamisessa mitään pahaa ole oikein tehtynä.
     
  10. alfadatsun

    alfadatsun 1st gear

    periaatteessa auton pohjan kuuluisi olla ruostesuojattu jos se on Suomessa alunperinkin ollut suojattuna :oops:
    Käytännössä asia riippuu lähinnä tarkastajasta/tarkastuspaikkakunnasta 8)
    Itse vetäisin puhtaalle pohjalle happomaalin alle,sitten pohjavärin,kiven-
    iskumassan ja lopuksi automaalin pehmikkeellä lisättynä :odroll:
     
  11. MASI9

    MASI9 Gearhead

    Museorekisterissä olevan auton kun ei nykyään tarvii olla MR-kilvillä voidakseen olla museorekisterissä, niin silloin ei naapurillekkaan saata tulla mieleen että ajoneuvo on museorekisterissä. Eikä tartte olla ees mustapohjaset kilvet. :rotfl:
     
  12. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Mistä löytyis moottoreiden ja laatikoiden alkuperäiset värit?Tai no kone on jo maalattu silmämääräisesti sekoitetulla GM:n punaoranssilla mutta onko PG ollut ilman maalia valurautapinnalla?Koitin etsiä väri- ja sisustakoodien perusteella värejä kaverin -61 impalaan mutten enää löytänyt mistään,joka paikassa kysyttiin visan numeroa ja oltiin muutamaa taalaa vailla,tuommoisella summalla ei nyt sinällänsä ole mitään merkitystä mutta ei ole mitään kokemusta tuommoisista maksusysteemeistä.Koodit oli trim 865 ja paint 93-8A,jos jollakin sattuis löytymään aapisesta.
     
  13. impala67

    impala67 Double Gearhead

    eikös se aluglide ainakin ole ollut koneenvärinen. eli "chevyoranssi".
    manuaalilaatikossakin jonkinlainen puna häämötti kurakerroksen alta kun sitä raaputti...
     
  14. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "Koodit oli trim 865 ja paint 93-8A,jos jollakin sattuis löytymään aapisesta."

    Mikäli vähän ymmärrän kirjasta Chevrolet Book Of Numbers Vol 2 niin koodit tarkoittaa seuraavaa:

    - paint 938: Almond Beige: Lucite stock No 2964-L, R-M Stock No A-1113
    (stock no:t ilm viittaa maalin valmistajan numeroihin ???, tuon A:n merkitystä en löytänyt))

    - trim 865: Lt. Med. Fawn Cloth, Lt. Med Fawn Imitation Leather. (=Light Medium.....)

    Toivottavasti oli apua :-?
     
  15. 55&64

    55&64 1st gear

    Olisko noin? Mulla on ainakin kolme aluglidea, joissa ei maalin tippaa,
    tuskin sitä maalia ainakaan niistä kukaan on poistellut...
     
  16. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Nyt kun mennään näihin nippelijuttuihin niin muistelen jostain lukeneeni että manuaalilaatikolla varustetut on maalattu kytkinkoppa koneessa kiinni eli kopassa on (ollut) oranssia maalisumua, automaatit on olleet irrallaan.
     
  17. RB-440

    RB-440 1st gear

    Kyllä siitä voi Suomessa lähteä, että aina on jollakin aikaa vahtia itsekunkin tekemisiä ja tekemättä jättämisiä. Ja sellaisilla on kummasti aikaa selvittää vaikka se, että onko naapurin auto MR-kilvissä ja laskea paljonko sillä ajetaan. Paljon kummempiakin asioita nimittäin tupataan kyyläämään ja tossahan sentään olisi jo kysymys jonkinlaisesta väärinkäytöksestäkin.

    Parempi onkin pitää ajoautot ja museoautot erillään, ettei tule kenellekään mieleen, että museoautolla ei oikeestaan tarvitse olla mitään etuja, kun sillähän voi ajaa, jos se kerran on ajokunnossa, eikä seisomassa jossain museossa. On sitten edes museoautoilla jotain etuja.

    Tuleepa vaan mieleen sellainenkin tapaus, että silloin kun jenkkien uustuonti oli vielä kivaa ja "halpaa," muistan että kolmosen uutisissa näytettiin 50-luvun Lincolnia ja pähkittiin, että mihin maa oikein menee, kun maahan kohta tuodaan kaliforniasta miljoonia suhteellisen hyväkuntoisia yli 25 vuotta vanhoja jenkkiautoja, joista valtio menettää verotulot ja joilla sitten ajetaan ja saastutetaan ympäri vuoden.
     
  18. Chrome

    Chrome 1st gear

    Nyt kun ollaan kierretty peltisatsit vanteet ja väritys läpi niin entäs jousitus?

    Olihan vanhoissa Packardeissa ja 58 - 59 GM:n tuotteissa saatavana ilmajousitusta tehtaalta. Tosin tuotekehitys ainakin GM:n osalta oli vähän niin ja näin. Mitä sanoo mr-asetukset tälläisestä muutoksesta mr-autoihin joihin näitä olisi oikeasti saatavilla? ja millaista korkeussäätöä he suostuvat kattelemaan? Tuli vaan mieleen että ahteri tonttiin ja mr katsastajalle sanomaan että ilmajouset oli tähän saatavilla tehtaalta ja samalla antaa brosyyriä käteen :rotfl:

    Pitääkö siinä olla orkkis putkistos jne palikat mukana ettei ihan puhdas aftermarket kelpaa? aika kinkkinen juttu muutenkin kuin provo mielessä.
     

Kerro tästä muillekin!