Dodge Ram 4x4 Cummins. FAQ sivulla 1.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Mussemaan, 18.10.2004.

  1. jylppy

    jylppy Gearhead

    Käytettynä saattaa pumpun hinta olla kohtuullinen, jos semmosen jostain löytää!! Uuden hintaa ei edes viitti miettiä! (tyyliin startti 1000€...)

    Kyllä siellä semmonen PCM/ECM loota on. Esim vaihdelaatikkoa et saa toimimaan ilman sitä lainkaan, ja joka mittarin näyttö tuleepi ilmeisesti sen murikan kautta.

    Mihnäs vehkeeseen sää oot kumminssia sovittamassa??
     
  2. 4x4_76

    4x4_76 1st gear

    Rockautosta alipaine-, ja ohjaustehostinpumppu suomeen rahdattuna 350€. Tehostimen pumpusta puuttuu säiliö, mutta taitaa olla samanlainen kuin esim. Chevyssä.

    Ja molemmat pumput ovat tehdaskorjattuja, eivät uusia.

    www.rockauto.com
     
  3. Erska

    Erska Gearhead

    98-99 Rameissa on Hydrobooster, mitenköhän vaikuttaa sähköpokseihin verrattuna vanhempiin Rameihin?
     
  4. jylppy

    jylppy Gearhead

    Hydrobooster toimii ohjaustehostimen paineella...
    Eli miten hydroboosteri vaikuttaa PCM lootaan vai??
     
  5. Erska

    Erska Gearhead

    No vähän tätä meinasin.

    Joo. kaverin GMC Jimmyssä on myös hydrobooster, homma on aika selkeä. Mutta kunhan mietiskelin ääneen. :)

    Hei! Saako suomesta halvalla jostain joitain todella rumia peltivanteita dodgen 3500 jaolla, mikä se nyt sitten olikaan?

    Täytys saada alkuperäiset (naurettavat) 215 rinkulat niiden päälle ja esitellä tyytyväisenä konttorilla niitä.

    Tykkää varmaan kyttyrää noista kuudesta nykyisestä 295... :rotfl:

    Edit: kertokaapas vielä miten dodgen sai tullista läpi 10% tulliverolla?
     
  6. jeeman

    jeeman Gearhead

    seoon menoa nyt. menin myymään rotken pois mutta ei sitä tiedä vaikka pian taas uus olis ihassa 8)
    Ajattelin jakaa vielä viimeisimpiä kokemuksiani 98 ramin kanssa.
    No kun vakavasti otettava ostaja lähti koeajolle niin eiköhän turbiinilukko alkanut temppuileen. 80 vauhdissa se aina putosi pois ja tarttui taas kiinni niinkuin tällä palstalla on monesti kuvailtu. Lupasin laittaa asian kuntoon ja kaupat tuli.
    No sitten vein sen Siivosen autokorjaamolle pyhärantaan (suosittelen... erinomainen ammattimies ja kohtuullinen laskuttaja) siellä auto liitettiin koneeseen ja ajettiin. kävi ilmi että ohjausyksikköön tulee virtapiikkejä joten se luulee että kaasu on pohjassa ja irroittaa lukon.
    No rupesin sitten soitteleen jokasuuntaan ja yleisin mielipide oli että TPS anturi on viallinen :mad: Kirosin mielessäni ja pari kertaa myös ääneen (640 e) Tilasin TPS n ja kun se tuli niin eiku paikalle ja kokeileen mutta :mad: :mad: ei mitään apua. Otti pattiin. Soittelin sitte amerikkaan ja kyselin sitä DTT noise filteriä. Jätin kuitenkin tilaamatta kun en ollut varma auttaako se.
    No tämä uusi omistaja oli tarkka kaveri ja hän huomasi jo silloin koeajo keralla että moniura tuulettajan hihna oli vinossa ie ilmastointilaitteen siivapyörällä se oli yhden hampaan sivussa. Oli mennyt jonkin aikaa pähkäillessä kun sitten huomasin että hihnanpala roikkuu auton alla. Siitä hihnasta oli viipale irronnut mutta ajaessa siitä sitten kaupunkiin uutta tilaan auto pelasi moitteettomasti. Ihmettelin sitä mutta taas kotimatkalla vaihteisto kränkkäsi.
    No sitte uusi hihna paikelle ja voila auto pelaa kuin enkeli. Lukko pysyy päällä vielä 1150 rpm ja vauhti noin 65kmh. :rotfl:
    Summa sumarum. Rikkinäinen tai luistava hihna ei kai pyöritä laturia oikealla tasaisuudella ja siitä tulee virtapiikkejä :oops:
    No aina kannattais vissiin aloittaa halvemmista osista kun rupee vikaa etsimään pois sulkemis periaatteella :oops:
    Muita mahdollisia vikoja joita ehdotettiin oli esim jarruvalon juuttuminen päälle ja löysät kytkennät joissaki liittimissä.
    Sellasta. ei muuta kun miellyttäviä ajokilometrejä uudelle omistajalle. Se oli paras auto mitä minulla on koskaan ollut. :cry:
    Ai niin startin solenoidin virtasillat on samat kuin vanhemman Hiacen :odroll: pyhäinhäväistys mutta maksaa vain 4 e
     
  7. jylppy

    jylppy Gearhead

    Kiitti jeemanille tosta hiasevinkistä. MIks myit rotken pois?
     
  8. seppä

    seppä 1st gear

    Tuossa helppo tapa tehdä purku hommia jos sattuu olemaan rotke lähistöllä. Helppoo ja hauskaa...
    Kannattaa ladata ne codecit joihin sivulla on linkki, video vaati suht uudet että näkyy. Se codekin lataussivu voi olla hieman hidas mutta asennuksen jälkeen toimii komiasti.

    Eli pätkä löytyy tuolta
    http://www.juola.info/videos/video.html
     
  9. Erska

    Erska Gearhead

    Osanottoni jeemanin puolesta...

    Mutta saa kohta jakaa niitä mullekkin jos tulee pohjakeikka. Kuulemma ameriikan päästä ei saa vakuutuksia konteille mitkä lähtee suomeen kun ei kuulemma tie mitä vakuutetaan!? Häh? :eek:

    Eli voisikos joku vähän valaista asiaa kun ei kiinnostaisi satoja tonneja vanhaa rahaa kaataa atlantin pohjaan taikka saada verisuonia puhkeamaan jos ne saa siitä jotain rikki.

    Ja vielä että miten sen auton saikaan 10% tulliverolla suomeen? Sanomalla että se on henkilöauto ja konttorilla kuitenkin katsastaa maastokuorkiksi?
     
  10. seppä

    seppä 1st gear

    Saa sen kontin vakuutettua suomesta.
    Kerrot vaan tiedot mitä vakuutuskioski kysyy ja maksat laskun.
    Kontin numero auton sarjanumero ym..muistaakseni
     
  11. freeride

    freeride Gearhead

    no niin päivitetää tääkin..eli remppa päättyi hyvin.pallot ja ristikko tuli vaihdettua,yoke taipui penkissä nätisti takaisin ja tais tulla aika suoraankin,ainakis sokat meni paikalleen hyvin.tuli aika hjuva.. mä vähä innostuin hifisteleen..kaiki irti ollut puhallettiin ja päälle por 15 chassis coat black.hitsi kun oli koko alusta ton näkönen.. viä joskus :lol: albumissa pari muutakin kuvaa.
    http://freeride.photosite.com/dodgeramc ... _3237.html
     
  12. plymarivani

    plymarivani 1st gear

    laatikko pykii!!

    Tervehdys! just ostin dodgen 95 5.9 4x4 piiitkä kun mikä ja kaikki niin kun pitääkin! Tänään sitten alko murheet noin 400 kilsaa ajellu uudella ihmetyksellä ja sit teki laatikko tenän! Ei vaihda 2 isommalle ei kuumana eikä kylmänä! mikä hitto on toi TPS ja missä sijaitsee? voiko vaikuttaa!? Lauantaina putoo laatikko pois mitä kandee tehä?
     
  13. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Oletko ihan varma että ei vaihda nimenomaan kakkosta isommalle?
    Lähtee isolla vaihteella, ettei vaan ole se nelonen joka jää puuttumaan?

    Nelonen menee päälle sievästi kiihdytettäessä 60km/h, turbiini menee lukkoon 80km/h.
    1-2-3 on ihan perinteiset -95 lootassa, ei tietokonehimmelit eikä TPS ole asiaa sotkimassa.


    Otin muuten huvikseni kuvia Ramista lämpökameralla, pannaan ne nyt tännekin jos joltakin on jäänyt huomaamatta.
    Tännehän ne oikeastaan kuuluukin:
    Auto seissyt 6-7h ajon jälkeen, konehuone. Kone vielä hieman lämmin.
    Kuvaa klikkaamalla avaa isomman version näkyville.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Vaihdelootan öljypohja, etukardaani ja takana kaukana koneen öljypohja. Taustalla vänkärin eturengas.
    Lootan öljypohjassa kiinni padheatersin 125W lämmitinlätkä.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Etulokasuojan pyöranaukosta tukivarsien läpi kuvattu koneen öljypohjan kylki jossa kiinni Padheatersin 250W lämmitin.

    [​IMG]


    Auto tasan tunniksi lämppäriroikkaan ja näyttää tältä:

    [​IMG]

    Koneessa kiinni myös orggis 700W lohkolämmitin lohkon etuosassa kameran puolella.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    P.S.
    Kukahan tuli vastaan eilen iltapäivällä kasitiellä jossain himangan korkeudella, metallisininen 4x4 Rami koekilvillä? Kättäkin nosteltiin.
    Olikohan palstalaisia?
     
  14. plymarivani

    plymarivani 1st gear

    Niin voipi se olla niinkin että vaan se 4 vaihde jää pois! Mikäs sillon olis diaknoosi? enää ei viitti lähtee kokeileen noita vaihteita on tullu sen verran monta kaljaa juotuapi!
     
  15. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    nämä voi vaikuttaa neloseen tai turbiinilukkoon. Molempien puuttumisesta tulee ajossa fiilis että yksi vaihde puuttuu.

    Todennäköisyysjärjestyksessä:
    a) Jarrupedaalin nivel on kulunut hieman niin että pieni kytkin pedaalihässäkän seassa on päällä koko ajan.
    Sieltä löytyy 3 kytkintä: 1 on vakionopeus-säätimen poisottamiselle, 1 turbiinilukon poiskytkemiselle (kun painaa jarrua) ja 1 jarruvaloille.
    Kokeiles nostaa varpaalla jarrupedaalia ajossa, onko vaikutusta. Voi olla alle millistä kiinni.

    b)Kaasuasento -eli TPS -kytkin. Signaali pitää olla 1V tyhjäkäynti ja n.3V täyskaasu. Jos voltit on ääripäissä niin ei pelaa. Mötikkä on ruiskupumpun kyljessä oleva kanttinen tikkuaskia hieman isompi musta möllykkä. Menee lattapiuha jossa 3 karvaa: maa, signaali 1V - 3V ja syöttö muistaakseni 6V.
    (Mulla on muuten tuliterä ylimääräinen TPS jos tulee tarvis ostaa.)
    Vaikka periaatteessa pikku koijaukytkennällä koko TPS:n voi heittää mäkeen.
    Jos on 1V maantiellä niin lukko putoaa pois (tai se ei mene edes päälle jos koko ajan tuo jännite), jos taas on tapissa +3V niin kickdown olevinaan pykältää pienemmälle vaikka ei ole syytä. Ja jos "OD off" nappi ei ole em tilanteessa päällä niin silloin ei turbiinilukkokaan kytkeydy.

    c) Lootan sisällä governörissä oleva öljynlämpöjen anturi on rikki ja luulee että ollaan -20C pakkasessa. tällöin ylivaihde ei myöskään kytkeydy.
    Jos anturi on sekaisin niin että luulee lootaöljyjen olevan liian kuumia, silloin kojelautaan syttyy punainen varoitusvalo jossa lukee että "Trans Temp" tai jotain. Liian kylmästä se ei siis syty.
     
  16. jylppy

    jylppy Gearhead

    Toimiiko sulla pakki?? Multahan häipy sekin sillon. Jos se auto ei kule yli seittemääkymppiä kaasu pohjassa, niin ei mee pykälät kakkosta pitemmälle päälle.
     
  17. plymarivani

    plymarivani 1st gear

    Hyvä homma onhan tossa jo listaa mitä lähteä tutkimaan!
    Pakki kyllä toimii.
    Lauantaina kuiteskin aattelin laatikon ottaa alas ja kiikuttaa maanantaina korjaamolle (olisko suosituksia mihin?)
    Tämä sen takia kun on meininki vähä viritellä jatkossa niin ompahan jo laatikko kunnossa.
    Ja kiitoksia neuvoista!
     
  18. subu-96

    subu-96 3rd gear

    Minun ramissa olis just tuollanen vika Jenkkilässä, kun kaveri ajeli sillä siellä 2vko. laatikko alko just noin toimia yks aamu.
    Kaverini vei sitten korjaamolle kattovat scanerilla ja vaihtoivat anturin jakopäähän. 200$ lysti maksoi ja laatikko olkoin pelittää.

    Tarkista ensin tuo vaihtoehto. Ramin laatikkon toiminta oli just 100% samanlainen.

    Kyselin vikaa sitä täältäkin n. 2kk sitten tuolta vaihteisto ym. puolelta mutta en muistanut sinne lähettää vastausta korjauksesta. Tai jäikö?, kun alettiin hakumaan trolliksi!.

    En ole muistanut kysyä mikä anturi oli nimeltään, mutta eipä kai ramin jakopäässä montaa ole. Jakopäästä ainakin puhuivat tuolla rapakon takana. Itse en ole viellä nähnyt koko autoa, joten en ole voinut katsoa mikä anturi näyttää uudelta ja muutenkin on eka rotke(uutta ja ihmeellistä). Pistäiskö se ecm jonkun service ohjelman päälle, että pääsee ajaa korjaamolle "hitaasti, mutta varmasti".

    En tiedä? Aattelin vaan kertoa ennen, kun laatikkon alkaa tuon takia irroittaa oman tapauksen.
     
  19. jylppy

    jylppy Gearhead

    Minkäkös ikänen sun rami on?? Mulla ei ainakaan ole jakopäässä mitään antureita, muuta kun akselin päästä kierroslukua haistava pick-up anturi?!
     
  20. plymarivani

    plymarivani 1st gear

    Jepulis! Tänä aamuna renasin ja suihkuttelin wd 40:stä tohon tps:n anturiin ja siihen piuhaan.
    Entie johtuko siitä vai mistä mutta laatikko pelas kuin ennenkin!?
    Ton jarrupoljinhommankin kokeilin ja se toimi ihan niinkuin pitikin vähä jarrutteli niin aukas lukon ja kiihdytti niin meni lukkoon.

    Oisko toi "jakopäähän" vaihdettu anturi ollu just toi tps:ssä?

    No kuiteskin laatikko menee vahvisteltavaksi ja turpiinista tehään vähä matalampi stallanen,katotaan kuin sitten vaihteet vaihtuu!
     

Kerro tästä muillekin!