Latausjänniteongelma

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kaksipyöräiset', aloittaja hezekiel, 3.7.2006.

  1. hezekiel

    hezekiel 1st gear

    Japanilaisvalmisteisessa moottoripyörässä on kolmivaihelaturi ja ulkoinen tasasuuntaaja sekä jännitteensäädin. Akku ei oikein lataudu ja syykin selviää kun moottorin käydessä napajännite on suunnilleen sama kuin paikoillaankin, eli 12,7V. Merkillisintä on, että aivan tyhjäkäynnillä jännite on suurempi (ehkä 13V) ja samoin valojen ym. kytkeminen lisää jännitettä hieman. Jotain säätöä siis tapahtuu magnetoinnissa. Sen sijaan ylemmillä kierroksilla jännite laskee, kaasua pumpatessa käy jopa välillä alle 12V.
    Onko muuta vaihtoehtoa kuin ostaa se epoksiin valettu, arvatenkin kallis alumiinimötti uusiksi ja katsoa sitten?
     
  2. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Joissakin japanialaisissa vinkusimissa on yksi laturin vaihe kierrätetty just valokatkaisijan kautta, logiikalla: enempi kulutusta, enempi latausta. Tämä voipi osiltaan selittee jänniteen nousua, kun valot onpi piällä.

    Heti seoraavaksi pitäsi kaivella sen jännitteensäätäjän maadotus kuntoon, voi auttaa. Samoilla vaivoilla vielä kahtoo, että vaihejohdot on ehjät säätäjälle asti ja liittimet kunnossa.

    Sitten melekein joutuu korjoomaan säätäjän, tahi investoimaan uuven.


    Jollonkin on muutes ollut semmonenkii mystiikka vallassa, että märkälaturi on joutunut kunnolla töihin ja kuumunut siinä, niin eristelakan läpi on sulanut metallihitusia johtimeen kiinni, ja oikonut kenttiä kiinni.
    Kelju vika sinällään, kun ei paljastunut kylmänä, vain lämpimänä. Kylmänä latasi, ja pitempään ajettaessa loppu sähkö.
     
  3. chev37

    chev37 1st gear

    Kannattaa tarkistaa tasasuuntaajan kunto, ettei vaan ole ajan kuluessa muuttunut puoliaaltotasuriksi.
     

Kerro tästä muillekin!