Mopsin jarru vika

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Jakke, 25.7.2006.

  1. Jakke

    Jakke 3rd gear

    Olis Tehostetuissa jarruissa senmoinen vika, että jää laahaamaan molemmin puolin aika lailla kun on pedaalia painanut. Ajossa ihan vanteet kuumenee. Laitoin pääsylinterin korjaus sarjan, muttei auttanut. Mitäs kannattaisi seuraavaksi kokeilla?

    Jakke
     
  2. oma-89

    oma-89 1st gear

    Kannattas varmaan kattoo noi jarrusylinterit,aukaisu ja puhdistus yleensä riittää!!!
     
  3. Jakke

    Jakke 3rd gear

    Vaihdoin niihin uudet kumit ja putsasin, unohtu mainita..

    jakke
     
  4. kapa

    kapa 3rd gear

    pari vaihtoehtoo tulis äkkiä mieleen:

    -jarruletku on "paisunut" lähes tukkoon eikä neste palaudu takaisin kunnolla

    -jarrukengät/rummut on niin kuluneet että kengät jää "itsetehostukseen"

    ota näistä ny sitte tolkkua :odroll:
     
  5. gomopar

    gomopar Gearhead

    Sulla on kai levyt edessä ja rummut takana?
    Siis jääkö etujarrut jumiin molemmilla puolilla vai kaikki?
    Ootko vaihtanut autoosi levyt rumpujen tilalle?
    Onko pääsylkky kotoisin rumpujarrulisesta vai levyjarrullisesta?

    Rumpujarrullisessa kakspiiri sylkyssä voi olla ...tai todennäköisesti on ...vuosimallista 68 eteenpäin jousikuormitteinen takaiskuventtiili jarruputkilähtöjen alla joka pitää jotain luokkaa 10 lbs...tai about 0,5 kg painetta linjassa. Rumpujarrujen hihnojen palautusjouset ylittää tuon paineen ja jarrut aukeaa mutta levyjarruissa ei ole muuta palautusta kuin tiivistekumi jonka voima ei riitä työntään mäntää irti levystä jos männän takana on vähänkin painetta.
    Siis jos näin on niin takimmaiseen kammion (Takimmainen on etupiiri)putkilähdöstä tuo härpäke pois nin alkaa skulaa :D ....toivottavasti :odroll:

    Toinen vaihtoehto on että se polkimelta tai tehostajasta sylkkyyn tuleva työntötanko painaa mäntää niin että reikä säiliöön on tukossa tai lähes tukossa. Kumi siinä reijän reunalla saattaa päästää sulta jarruista isommat paineet pihalle mutta kun paine laskee niin se kumi tukkii sen reijän ja jättää pienen painee linjaan niin että jarrut laahaa.
    Siinä työntötangossa on muistaakseni pituussäätö siinä nupissa joka menee sinne mäntään ja se saattaa jäädä kantamaan varsinkin jos swapataan osia toisesta autosta. Ton vois varmaan koittaa jos löysäis muutaman millin niitä tehostajan kiinnitysmutskuja.
    Nooh..mene ja tiedä... niin kummallisia vikoja näissä harrastelu ajoneuvoissa on. Onneks noi käyttöautot pelaa pääsee aamusella työhön tienaan remonttirahaa vanhaan Dodgeen. :rotfl:
     
  6. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Tehostimen venttiili jumissa ?
     
  7. Jakke

    Jakke 3rd gear

    Kiitoskia vinkeistä..

    Elikkäs alkuperäinen levyjarru peli on. Eteen vaihdoin uudet levyt ja korjasin satulat. Pääsylinteriin vaihdoin sisuskalut.. Joten aika mystistä miulle jo... :rotfl:

    Joo edessä levyt ja takana rummut.. Edestä jää jumiin molemmin puolin..
     
  8. TheJokke

    TheJokke 1st gear

    Niin sulla on uudet laikat edessä? Ja palat?

    Kokeilitko asentaessa, että pyörii vapaasti. Liian paksuja paloja nähneenä vaan funtsin... Joskus on käyny niinkin, että palat mahtuu, mut kitinänvaimennuslevyt ei. Että sellaisia toleransseja.
     
  9. Jakke

    Jakke 3rd gear

    Juuh uutta on.. Kokeilin että pyörii... hyvin pyörii..
     
  10. kickdown

    kickdown Gearhead

    Toi jarruletkun umpeen turpoaminen aiheuttaa just tollasia oireita, itellä useammassa autossa ollu moinen vika ja joskus jopa yhtä aikaa molemmilla puolilla. Tien päällä joskus joutunu jarruputkea löysäämällä päästämään paineet satulasta et on saanu pyörän pyörimää. Kannattaa kattoa ne jos ei oo äskettäin vaihdettu.
     
  11. Jakke

    Jakke 3rd gear

    Uudet putket ja letkut on..

    Mutta vika selvisi.. Pääsylinterin löysääminen auttoi.. Joten se työakseli kantoi siellä eikä päästänyt kunnolla paineita pois..

    Ihmettelen vaan että miten se näin yhtäkkiä alkoi kantamaan kun en ollut siihen juurikaan koskenut..

    Kiitoskia kovasti kaikille vinkkejä antaneille..

    Jakke
     
  12. Jakke

    Jakke 3rd gear

    Ihmettelin vain että mikäs sen pienen pultin funktio on, mikä on toisen neste säiliön pohjalla. Itelläni sellaista ei ollut jostain syystä. Kuuluisiko olla sellainen..

    Jakke
     
  13. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Se on männän "kiinnitysruuvi" joka auttaa pääsylinterin mäntien kokoamisessa. Niitä on pääsylinteristä riippuen 1-2 kappaletta (etumännälle ja / tai takamännälle) sylinterin pohjalla ja / tai sivulla ja / tai takapäädyssä.

    Jos sellainen puuttuu niin tulee nestevuotoja jos ruuvi on sylinterissä. Lisäksi männän/ mäntien liike ja paikoitus voi olla virheellinen - > jarrut ei toimi niin kuin pitäisi.

    Äähhh... Tarkoitit tietysti säiliön sisäpuolella olevaa ruuvia kun ei sinulla ole nestevuotoja? Jos ei ulkopuolella ole em. kiinnitysruuvia, niin voisin sen kuvitella silloin joissain malleissa olevan säiliössäkin. Itse en muista sellaista nähneeni.

    Tuli mieleen, että jos puuttuva ruuvi olisi männän paikoitusruuvi niin saattaa nuo sinun ongelmat johtua siitä....... Mäntä ei osu täyttö-/ purkureiän kohdalle tms.? Itse asiassa olisi loogista, että mäntien paikoitus olisi varmistettu yksinkertaisella, varmasti toimivalla kiinteällä systeemillä = ruuvi. Käyttötangon pituudella sitten säädellään välykset sopiviksi männän ja tehostimen tai männän ja polkimen välillä.

    Kokemuksesta tiedän, että männän saa sellaiseenkin kohtaan paikoitusruuvilla lukittua, ettei mäntä liiku juuri lainkaan :oops:
     
  14. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    hei jakke, minkälainen sulla on tuntuma jarrupolkimessa,onko pitkä liike ennen kuin tapahtuu vai ottaako aikalailla heti kun koskee polkimeen
     
  15. Jakke

    Jakke 3rd gear

    Ottaa aikalailla heti kun pedaalia polkee.
    Mutta etin tuossa noi pääsylinterin räjäytyskuvat ja sinne tulee tosiaan lukitusruuvi, joka miulta puuttuii. Laitoin sen ruuvin ja nyt ootan että pääsen testaan että oliko se ruuvi se viisasten kivi

    Jakke
     
  16. Jakke

    Jakke 3rd gear

    No niin nyt on testattu ja todettu ettei se ollut syy vikana vaan se jarrut ottaa edelleen kun niitten ei pitäisi ottaa.. Uusia vinkkejä otetaan vastaan =)
     
  17. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Niin sä purit sen tehostimen ja testasit sen venttiilin toiminnan, joka laskee normaalipaineen kalvon taakse ? (ja pois kun lakkaa painamasta poljinta).
     
  18. Jakke

    Jakke 3rd gear

    En ole oikeestaan koskenutkaan siihen tehostimeen, ainoastaan pääsylinteriin...

    Jakke
     
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Löysin tällaisen 10vee vanhan topiikin. Mulla Slanttivanin etujarrut oirehtii hieman samalla lailla. Vaihdoin tammikuussa palat, kuukausi sitten jarruletkut ja viime viikolla uudet levyt. Maanantaina kotia tullessa tuntui siltä, että etujarrut laahaa, ylämäkikiihtyvyys oli heikko. Napakupit oli aika lämpimät kotia tullessa ja jarrupalahaju oli ilmeinen. Luulin laittaneeni liikaa jarrunestettä (olinhan täyttänyt ohjeiden mukaan "to the neck"). Imaisin hiukan pois, annoin jäähtyä ja kävin testilenkillä. Slanttivani kulki sen satasen ja kiihtyi ylämäkeen, joten ongelma väheni.

    Eilen sitten purin jarrut, hioin jarrupalat ja painelin mäntiä sisään ja pumppasin ulos kummankin puolen kolme kertaa eestaas. Paikallaan kun polkee poljinta jarrut koottuina irroittaa poljin vapautettaessa eli levyn saa pyörimään, pyöriikin ihan kierroksen. Joten luulisi jarrusatulojen kumien olevan kohtuukunnossa.

    Kuitenkin tänään kotia tullessa napakupit taas lämpimät, mutta ei haise jarrupaloille (tosin +28C varjossa).

    Onko Ram Vanin pääjarrusylinterissä tai tehostimessa joku säätö, joka helpottaisi tilannetta? Vai onko niin, että new brake parts always drag?
     
  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tenu-Dartissa on levyt/rummut, tuntematon pienikokoinen tehostaja ja tuumainen kakspiirinen pääsylinteri. Tehostinta lukunottamatta Mopariin kuuluvia osia. Pääsylinterin olen vaihtanut pari kertaa. Yhden kerran akuuttiin vikaan kun pedaali alkoi painua jarrulla pidätellessä ja toisen kerran kun tein pitkän latoseisonnan päätteeksi täysrempan jarruttimiin.

    Molemmilla kerroilla pääsylinteriä vaihtaessani olen hienosäätänyt tehostimesta pääsylinterille tulevan tangon. Sen saa säädettyä myös niin (pitkäksi), että pääsylinteri ei ihan vapauta painetta säiliöön jarrut vapautettaessa. Siinä tilanteessa lämpenevä jarruneste vois kehittää ajossa päällä makaamaan pyrkivät jarrut.

    Rumpujarruille tarkoitettu pääsylinteri jossa on etupyöriin(kin) takaisku tekee levyjarruihin päällämakaavan kytkennän myös.
     

Kerro tästä muillekin!