Onko tietoa 1-akselisesta Dolly autonvetolaitteesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja V200, 1.8.2006.

  1. V200

    V200 1st gear

    mahtaako sillä saada vetää autoa josta on autovero maksamatta.
    Onko se hinausta vai kuljetusta.
    Käsittääkseni hinata ei saa jos on autovero maksamatta.
    Keskustelua...
    Konttoriltakin tietysti voin kysyä, mutta jos on tietoa niin..
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    No totta helvatassa saa. 8)
     
  3. Jeep-Ukko

    Jeep-Ukko Gearhead

    Joskus tuli vastaan tuollainen ja kun en ollut ennen nähnyt niin ihmetys oli suuri.

    Minkälaisia paino rajoituksia tuollisen kanssa on? Ja pitääkö kyydissä oleva auto olla rekisterissä?

    Onko se ihan rekisterissä oleva laite?
    Ja saako sellaisen tehdä itse?
     
  4. V200

    V200 1st gear

    kai siihen saa laittaa auton takaperin myös. Pitäis siirrellä Pyhimys Volvoa jossa automaattilaatikko? :eek:
     
  5. Lord of flies

    Lord of flies 3rd gear

    Onistuuko ajo sitten miten. Eikös tuolloin jää se yksi nivel pois välistä. Toimis kuin pitkällä akselivälillä oleva kaksakselinen kärry. Jäykkä piru. Eikö olisi helpompaa pistää auto siihen oikein päin ja otaa kardaani pois tai katkaista.
     
  6. mke77

    mke77 Gearhead

    mun käsitys on ett dolli on niinku "hinattavan auton apupyörät" mut en ole varma.... eli näin ollen tars olla (autovero ja) vakuutus kunnossa! kosk olen simmosiakin dolleja nähny mitkä ei ole rekisterissä... ja sit on niitä kuormaauton dolleja (2akselisia) mihin voi laittaa rekka kärryn ja net on rekisterissä!!
     
  7. edelbrock

    edelbrock 1st gear

    Kyllä auto pitää olla liikennevakuutuksessa jos sitä dollyllä hinaa.

    Normaalia liikennevakuutusta taas ei saa ennenkuin autovero on maksettu.
    3 kk laput jos ottaa niin saa vakuutuksen.
    Järjen mukaan Saksan export-kilvet ja -vakuutus riittää kun niissä on vakuutusturva myös täällä.
     
  8. V200

    V200 1st gear

    Kävin kyselemässä Lohjan katsastuskonttorilta kun ohi ajoin että mahtaako ne tietää. Kaveri sanoi että saa hinata verottamatonta autoa kunhan on vakuutus, dollystä sanoi että se on rekisteröimätön vetolaite jolla max nopeus 60km/h ja saa vetää myös. Sitä verrataan puomiin, mutta käski soittaan tulliin ja varmistamaan sieltä. No minä soittamaan tulliin ja siellä sanottiin että ei se asia meille kuulu, poliisihan siellä tiellä sakottaa soita niille! Eikun soitto Espoon poliisille (lohjan poliisissa ei ketään paikalla?? Polliisi sanoi että senkus hinaat jos siinä on jarrut kunnossa, vakuutus pitäs olla hinatessa jos sattuu lähteen omille teille ja kolhii muita. Niin että kolmas soitto piti ottaa moisen asian kanssa.
    Täytyy varmuuden vuoksi laittaa konstan nimi paperille jos "lentävillä" vaikka eri tulkinta.
     
  9. V200

    V200 1st gear

    Kävin kyselemässä Lohjan katsastuskonttorilta kun ohi ajoin että mahtaako ne tietää. Kaveri sanoi että saa hinata verottamatonta autoa kunhan on vakuutus, dollystä sanoi että se on rekisteröimätön vetolaite jolla max nopeus 60km/h ja saa vetää myös. Sitä verrataan puomiin, mutta käski soittaan tulliin ja varmistamaan sieltä. No minä soittamaan tulliin ja siellä sanottiin että ei se asia meille kuulu, poliisihan siellä tiellä sakottaa soita niille! Eikun soitto Espoon poliisille (lohjan poliisissa ei ketään paikalla?? Polliisi sanoi että senkus hinaat jos siinä on jarrut kunnossa, vakuutus pitäs olla hinatessa jos sattuu lähteen omille teille ja kolhii muita. Niin että kolmas soitto piti ottaa moisen asian kanssa.
    Täytyy varmuuden vuoksi laittaa konstan nimi paperille jos "lentävillä" vaikka eri tulkinta.
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Etuperin hinatessakin pitää toivoa ettei rattilukko mene päälle :rotfl:

    Jos siihen pistäisi laakeroidun alustan molempien renkaiden kohdalle, niin sittenhän tuo toimisi takaperinkin? Olisikohan moinen luvallista...
     
  11. toivaja

    toivaja Gearhead

    niissä on kääntyvä kelkka jonkapäälle renkaat ajetaan.
    Nivelöity keskeltä, eli ei mitään väliä mitenpäin auto kyydissä.

    Luokitellaan hinaukseksi joten vakuutukset ym maksut pitää olla kunnossa.
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead

    Jaa, siis missä niissä? En mä ole törmännyt kuin noihin kiinteisiin kapineisiin: http://www.northerntool.com/images/prod ... 540_lg.jpg

    http://feistclassifieds.fn.net/media/38856Pic1_5758.jpg

    Eikun kääntyykö se kelkka tosiaan?? Ne on vissiin kuljetusta varten kiinnitettu jollain vaijerilla? Aina viisastuu! :oops:

    No tuommoinenhan on ehdoton peli tomaattivermeiden omistajille. Ei tartte aina alle ryömiä jortaania irroittamaan tai tilata hinuria... Pers edellä vaan kohti pajaa.
     
  13. -TH-

    -TH- Gearhead

    minä olen ymmärtänyt asian,niin jotta dollylla kun kuljetaan,niin vetoauton vakuutus kattaa jos yhdistelmä menee pöpelikköön. dollya kun ei tarvia kilvittää, eikä sen puoleen vakuuttaa saati katsastaa.... hinausnopeus on 60km/h ja värkki luokitellaan hinattavaksi laitteeksi, vähän samaan tapaan kuin jokin nakkikioski joka hilataan torilta pois illan päätteeksi.
    insinöörin mukaan hinattavaan romuun tulisi ynnätä nopeudesta kertova kyltti,jotta takana jupiseva pösilö tajuaa tientukon syyn.
    dollyssä tulisi olla heijastimia ja valot, suositeltavaa olisi käyttää magneettitailgatea,jossa on tarvittavat valot ym., em. löytyy vaikka raktoriputiikista tms.

    painoista sain senverran infoa, että veturia painavampaa eisaa hinata ja omatekoisen dollyn rakenne pitää olla riittävä...eli jollain tavan peräkärrin laakereilla olevilla navoilla voipi tulla propsia jos cädiä tai supurbania alkaa nyhtämään.
     
  14. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Itse asiassa noiden linkkien dollyissakin taitaa olla kääntyvä kelkka. Katsos keskelle dollya siihen pyörien väliin, siinä on pultti jonka varassa se kelkka kääntyy.

    Kuten näissä: http://www.mastertow.com/tow_dollies.html

    Roadmasterin dollyssa on taas kääntyvät pyörät:
    http://www.roadmaster-tow-bars.com/tow_dolly.html"

    Jos kaipaat lisää kuvia naputtele Googlen kuvahakuun tow dolly ja johan löytyy.

    Jenkkivuokraamon ohjeita: http://www.uhaul.com/guide/userguide-towdolly.pdf
    Äkkivilkaisulla oli huomaavinani että suurin nopeus olisi 45 mph eli reilut 70kmh, vetoauton oltava 750 lbs (about 350kg) vedettävää painavampi.
    Ei keski- tai takamoottorisia vekottimia, rattilukko päällä, vain etuperin, taka- ja nelivedoista kardaani pois...
    http://www.uhaul.com/guide/index.aspx?e ... g-towdolly
    http://www.pensketruckrental.com/person ... owing.html
     
  15. studio57

    studio57 Gearhead

    kuka noita myy suomessa ja mitä maksaa??
     
  16. V200

    V200 1st gear

    Nettiautossa ja k-pörssissä niitä on muutama myynnissä, hintahaitari 525-1100€
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead


    Juu, sitä mä siis tarkoitinkin että noissakin semmoinen näkys olevan. En vaan osannut ensteks katsoa niitä sillä silmällä :oops:

    Vaan mikä taika siinä sitten on, ettei autoa voi perä edellä hinata?
     
  18. Katiska

    Katiska 1st gear

    Ei mulla kyllä ole missään laitteessa mitään vakuutuksia ollut jos dollyn kanssa on vedetty. On joskus poliisitkin nähneet, eivätkä ainakaan ole tulleet mitään kyselemään. Voi toki olla, että on ollut hyvää tuuria.

    Lainadollylla on tähän asti kaikki raadot kuljetettu, mutta on sen verran kätevä laite, että täytyy jossain vaiheessa tehdä oma. Eikös täällä joskus ollut juttuakin sellaisen rakentamisesta, vai olenko nähnyt unia?
     
  19. Jeep-Ukko

    Jeep-Ukko Gearhead

    Jarrut kunnossa?
    Tarkoittaako vetävää (1.) vai vedettävää (2.) vai dollyä (3.).

    (1.) Vetävässä on jarrut tottakai kunnossa.

    (2.) Vedettävässä ei tarvitse (ei saa olla) kuljettajaa???? Eli ei tarvi jarruja.

    Vai täytyykö kuljettaja olla. Eihän hinaus auton perässä olevassa autossakaan saa olla ihmisiä tai esim. auton asuntovaunussa, jne.
    Tosin tangolla tai narulla vedettäessä täytyy olla tottakai ihminen ratissa.
    Ja kun verrastetaan tangolla vetämiseen, niin tangollahan saa vetää nimen omaan jarrutonta autoa.

    (3.) Ja noi kuvissa olevat Dollyt oli mun mielestä jarruttomia.
     
  20. mke77

    mke77 Gearhead

    60km/h hömmm... eli 60km/H myös tyhjänä .... siis ilman autoa?? mielenkiintoista.
     

Kerro tästä muillekin!