Carter 2bbl

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja kickdown, 31.7.2006.

  1. kickdown

    kickdown Gearhead

    Tuli laitettua korjaussarja tommoseen BBD Carteriin ja nyt ihmetyttää että mikä mahtaa olla kiihdytyspumpun oikea säätö. Lontoonkielisestä ohjeesta ymmärsin et ilmanputsarin kopan tiivistepinnasta mitataan etäisyys kp:n akselin päähän, voisko se mitta olla toi 17/64"?? Käyttövivun voi ainakin tossa versiossa laittaa useampaan eri kohtaan ja se vaikuttaa aika paljon kiihdytyspumpun liikkeeseen.
     
  2. kickdown

    kickdown Gearhead

    Eiks kukaan oo perehtyny noihin?? :eek:
     
  3. mopari78

    mopari78 1st gear

    carter

    itellä samanlainen kaasutin super slant six myllyssä ja tapellu koko ajan sen kaa. kohot on helppo säätää ku kaasarin kansi on irti mutta tota kiihdytys pumppua ku säädät niin tyhjäkäynti ruuvi niin että läpät on aivan kiinni ja mittaat sitte. kirjan mukaan: be sure that the accelerator pump "S" link is in the outer hole of the pump arm.With the trottle valves closed tightly, measure the distance between the top of the pump plunger shaft. If the dimension is not as specified, loosen the pump arm adjusting lockscrew (near the plunger shaft) and rotate the sleeve to obtain the correct dimension. toivottavasti tosta oli jotain apua.

    ei päivää ilman remonttia... 8)
     
  4. jariha

    jariha Double Gearhead

    viittiskö joku suomentaa tällaselle pölijälle joka ei osaa lontoota ton? meinaan että kiihdytyspumppu pitäis säätää ja kohotkin oikeaan tasoon (jos löytyy jotkut mitta-arvot ni ois kiva) jotta rupeis vastaamaan kaasuun eikä poksuis? tyhjäkäyntiä käy mutta kun tumppaa kaasua ni tukehtuu/ paukkaa? seos ruuvitkin kun sais selville kumpi on tyhjäkäynnille ja kumpi nopealle tyhjäkäynnille? tämä siis mallia slantti cartteri onko se siis bbd vai bbl?
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Bensapinta säädetään kätevimmin korjaussarjan mukana tulevaa pahvista apuvälinettä käyttäen. Mallista riippuen mitttoja on (ainakin) 2 erilaista, kirjoista löytynee oikea arvo. Tyhjäkäynnin seosruuvit on molemmat samalle alueelle. BBD on kaksi yhtä aikaa aukeavaa kurkkua samassa paketissa, alunperin passeli kasiin, jossa on jaettu imusarja. Kun ne tuuppaa ilmaa slantissa (oletan että oot /6 kimpussa) samaan plenumiin, on kumpikin säädettävä suunnilleen samoin. Olen korvakuulolta hakenut kohdan, jossa käynti heikkenee kiinnipäin kierrettäessä ja sit ottanut pikkuisen takaisin päin. Joutuu ruuvaamaan 3:a ruuvia, tyhjäkäynnin nopeus läppien asennoilla ja sekaan molempia seosruuveja vuoronperään. Kiihdytyspumppu niin pienelle, että juuri ja juuri ei kyykkää kiihdytyksessä. Orkkiskaasari toimii kai parhaiten tehtaan suosituksella, mut jos on sekoitellut 318 kaasarin ja slantin keskenään, niin sitten joutuu vähän hakemaan. Ja jos on virinokka, ei parasta säätöä tolla kaasarilla tyhjäkäyntiin ole - ei edes vaikka sille antaa vähän poraa ja viilaa.

    Läppäakselin väljyyttä, joka on BBD:lle tyypillistä, ei saa säädettyä kuin koneistamalla osia.
     
  6. jariha

    jariha Double Gearhead

    vakio slantti siis kyseessä, vm80? kaasari on siis ihan vakio slanttimalli, kumpaan suuntaan käännettäessä kiihytyspumppu on pienellä kun en oo hakemalla saanut kuin hyvän tyhjäkäynnin toistaiseksi, lienee silloin pienellä kun se on ylimmässä asennossa se kiihytyspumpunlipare jota ruuvilla säädetään? mites neulaventtiliien säätö? kirjoja minulla ei ole tähän aiheeseen niin on mentävä vissiin mutu tuntumalla noitten kohojen suhteen?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Viisi kuvaa vastaa tuhansia sanoja...

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. jariha

    jariha Double Gearhead

    kiitos, täytyyypä viel suomentaja ehtiä?
     
  9. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Korjaussarjasta löytää paremmin malliin sopivat ohjeet, mut tuosta löytyy Aspenin kaasariin numerot. Mikäs se olikaan se kysymys?
     
  10. jariha

    jariha Double Gearhead

    lähinnä noi perussäädöt on hakusessa, jotta ns."tukehtuminen" loppuisi? epöilen ettei kiihdytyspumppu ja neulat oo oikeissa säädöissä koska tyhjäkäynniltä kun rupee antamaan kaasua ni nopealla liikkeellä sylkäsee kaasarissa ja paukkaa, hiljaa kierroksia nostaessa nousee kierrokset ihan ookoo tiettyyn pisteeseen ennen kuin "hyyskää", pensapinnan yritin säätää korjaussarjan ohjeen mukaan, tiiä sit miten se onnistu mut ei ainakaan tulvi tällähetkellä? liikkeelle lähtö on todella vaikeaa varsinkin kylmänä, sammuu melein heti kun lyö vaihteen tupaan(polkimen kanssa on oltava todella kusisukassa)? lämpimällä koneella pelaa pintakaasulla ihan hyvin, kiihdytyksessä joutuu tekemään ns "tuplapumppauksen" et tottelee ja suostuu jotenkin kiihtymään? kokeilin toista kaasaria johon laitoin kanssa korjaussarjan mutta sillä se suostunut edes lähtemään käymään, siellä tosin on kasin suuttimet mutta pitäis sen etes jotenkin muistaakseni käydä? ainakin luumu toimi tiettyihin kierroksiin asti aikoinaan samanlaisella kaasarilla jossa oli isommat suuttimet? tosin kaasari oli uusi:)
     
  11. jariha

    jariha Double Gearhead

    Asia rupesi etenemään hiukan kun vaihdoin läppäakselisto levyn toisesta kaasarista nin nyt käy tyhjää ja ottaa kierroksia ilman tukehtumisia mutta nyt kun laittaa vaihteen päälle niin tyhjäkäynti putoaa aivan liikaa? Ei meinaa siis käy tyhjäkäyntiä enää silloin? Ajossa toimii kans nyt ok poislulukien toi tyhjäkäynti?
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Mistäs oot ottanu jakajan alipaineen??? Kaasuläpän ylä- vai alapuolelta?

    Ja oothan sytkää säätäessä muistanu ottaa apletkun irti ja tulpata sen?

    Kai sytkä kumminkin kohdallaan?? Pikkasen voi laittaa suositusta aikasemmalle, vetää paremmin 8)
     
  13. jariha

    jariha Double Gearhead

    sytkä täytys taas varmuuden vuoksi kahtoo, viimesyksynä muistaakseni ruuvasin sen lampun kanssa 7 asteeseen? jakajanalipaine oli irroitettu ja tulpattu, ja on otettu läppäakselin yläpuolelta siitä suht keskeltä keskirunkoo? muistaakseni jossain kuvassakin oli toi paikka jakajalle merkitty? mikäs se ois oikea ennakko, kun juttuja lukee niin vakiokoneissa ennakot on 5-12 välissä??
     
  14. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Varmaankin sen 7-12 astetta, kokeilemalla selvii parhaiten... Jos liikaa ni joko nakuttaa kiihdyttäessä tai/ja ahistaa kuumana startatessa.

    Parhaiten saa kohilleen liittämällä apmittarin imariin ja siihen korkein tasainen vakuumi jakajaa kääntämällä, tosin kaasarin pitää olla suurin piirtein säädöissään. Ja sitten vaan koeajolle ja jos kaikki OK kattoo lampulla paljonko asteita ja kirjaa sen ylös vastaisuuden varalle.
     
  15. jariha

    jariha Double Gearhead

    sytkä säädetty ja kaasari laitettu säätöjensä osalta kirjojen arvoihin, edelleen ongelma on että ei taho käynnissä pysyä vaihdepäällä, seosruuvien säätö rikkaamaalle ei auta tähän ongelmaan, muuten pelaa nyt niinkun pitääkin? pitää vissiin koplia kansi irti ja ruveta venttiilien hiontaan???
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Jokos olet etsinyt mahdolliset vuotokohdat käynnistyssumulla? Slantti kun käy vakiokunnossa hiljaa suhisten, ei siitä välttämäti pientä vuotoa kuule. Auki jämähtänyt PCV venttiili huohotuksessa sotkee myöskin käynnin.
     
  17. jariha

    jariha Double Gearhead

    purkillinen bräkleeniä on suihkittu ja vuotoa ei ole löytynyt? se pcv ainakin kilisee heiluttaessa :eek: mites tollasen kuulus toimia??
     
  18. jariha

    jariha Double Gearhead

    pcv poistettu tulppaamalla nyt toistaiseksi ja tyhjäkäynti on hieman parempi, pcv paikallaan ei käy vaihde päällä kuin hetken? mutta nyt ei murehdita enää pcv:tä? kukahan guru osais korjata tollasesta väljän läppäakselin? kuullu ainahi huhua että joku joskus niit korjauttannu?? ja tietysti vinkkejä otetaan vastaan mikä tota käyntiä risoo?
     
  19. tabi

    tabi Gearhead

  20. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Kuulostaa ilmavuodolta jos ei yksillä säädöillä käy vaihde päällä ja vapaalla. Rispaantunut jarrutehostimen letku osoittautui joskus vuotavan "koko matkalta" ja sittenhän se ei enää käynyt vaihde päällä kun ilmaa tulee liian kanssa.

    Harmi, kun ei ole tiloja säilyttää kaikkea romua, mitä ei itse tarvitse. Oli pitkään läppäakselista korjattu BBD romulaatikossa, mut kun en sitä tarvinnut... Tuttu koneisti mulle tommosen. Teki niin että "aarporasi läppärungon +2mm ja holkitti akselin. Näin siksi, että sinkkivalun lisäksi akselikin oli jo muotopuoleksi kulunut. Holkit liimattiin läppäakseliin jollakin lukitteella. Ei pysty purkamaan sen jälkeen, mut ei sitä tarttekaan enää purkaa.
     

Kerro tästä muillekin!