Onko tietoa 1-akselisesta Dolly autonvetolaitteesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja V200, 1.8.2006.

  1. V200

    V200 1st gear

     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    Dolly on hinattava laite. Jarrutonta hinattavaa laitetta, kuten kioskia, pienoiskaivinkonetta tai dollya saa vetää 60 km/h.
     
  3. jekku

    jekku 1st gear

  4. kd0264

    kd0264 Gearhead

    Katsastuskonttorilla sanottiin, kun kyselin Chryslerin hinauksesta, jossa verovelkaa, ettei saa dollylla hinata enne kuin verot on maksettu. Rekisteröimätönta ja tilapäisesti rekisteristä poistettua ajoneuvoa ei myöskään saisi dollylla kuulema hinata/vetää. Itse olen kyllä rekisteröimätöntä/kilvetöntä autoa vetänyt dollylla. Tärkeintä lienee ettei akselipaino ylitä 750kg (dolly + ajoneuvon akselipaino). Kannattaa siis valita esim. niin, että laitaa takapyörät dolylle, jos on pelko, että painot menee yli ja sitoa tällöin ratti tukevasti niin, etteivät etupyörät pääse kääntymään, eivätkä pyörät ole lukittu rattilukon varaan. Ratin kiinnityksestä voi itse kukin kehittää omia variaatioitaan, esim kakkosnelosella, johon sitoo ratin kiinni liinalla tms ja kalikka on niin pitkä, että se tukeutuisi oven alakarmiin eli kohtaan jossa kesäisin on luu ulkona :rotfl: tai sitten liinoilla tai köydellä ratti kiinni jonnekin mihin sen saa tukevasti sidottua.

    Itse ostin uuden tekelee Pirkkalasta ja hintaa oli 600€, johon kuuluivat magneettivalot. Vedettävyys on lievästi sanoen hyvä, kikottimet tulevat kevyesti perässä. Kannattaa tosin miettiä tarkkaan reittiä kun tätä yhdistelmä ajaa ja vielä niin ettei tarvitse missään vaiheessa alkaa peruuttelmaan, sillä toi menee "kääntöpyörän" ansiosta linkkuun vituralleen tosi helposti. Tietty voihan sen liinoilla lukita tarvittaessa runkoon kiinni, mutta ankeeta se on, jos sattuu olemaan huono keli.
     
  5. cenote

    cenote 1st gear

    Juuri näin!
     
  6. cenote

    cenote 1st gear

    www.peravaunutaloviitala.fi/special.htm
    Kuten joku jo tässä sanoikin niin huuto.net ja varsinkin nettikone.com on paikkoja jotka kannattaa katsoa.
     
  7. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    :eek: Kyllähän tuo dolly on yks helvetinkone hinailla..aina kun sen laittaa vetokuoukkaan kiinni ja lähtee liikenteeseen ,niin kyllä pelkään lähtee suhaamaan! On nääs sattunu noitten dollyjen kanssa että on pudonnut auto kyydistä kerran tai ehkä kaksikin.... :odroll:
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Eipä jää "pois mitään niveltä", kun ajattelet uudestaan. Dollyissä on kääntöpöytä tai kääntyvät pyörät. Se dollyn päällä oleva akseli kun on irti maasta, oli auto kummin päin tahansa. On yksi ja sama kummin päin se auto siinä on. Tosin, silloin kun etupyörät ovat maassa, niin ne pitää lukita suoraan..
     
  9. E.B.Ford

    E.B.Ford 2nd gear

    kiinnihän se pitää sitoa, se auto siihen dollyyn vai ootko laittanut siihen päälle vaan ilman sitomista?
     
  10. WSE

    WSE 1st gear

    Tyhjää dollya saa vetää 80km/h jos siinä on jousitus (väh. 5 cm joustovara). Kuorma päällä homma muuttuu hinaukseksi jolloin nopeusrajoitus 60km/h. Jousittamattomalla aina enintään 60km/h. Nopeusrajoitusmerkintä oltava luettavissa takaa päin.
    Kuljettajaa eikä jarruja hinattavassa luonnollisestikaan tarvita dollylla hinattaessa.
    Maksimimassa saa olla hinaavan omapainon verran, akselimassaa jarruttomalle dolylle 750 ja jarrulliselle sen verran kuin rakenne sallii (napojen ja renkaiden kantavuus teknisesti).
    Takaperin kyytiin laitettaessa valoramppi hinattavan keulaan; muutenkin on dollyssa oltava valot tyhjänäkin vedettäessä (muistakaa ne etuäärivalot kun nuo ovatten poikkeuksetta vetoautoa leveämpiä), ja dollyn valotkin riittää jos hinattava ei peitä niitä, ja etuperin olevassa on parkit päällä (=> "äärivalot" tässä tapauksessa).
    takaperin olevasta on ohjaus lukittava mekaanisesti, pelkkä rattilukko ei riitä... kukin saanee ratkaista tapauksen parhaaksi katsomallaan tavalla.
    oli auto sitten etu- tai takaperin, niin sidonta on tärkeä, että ei tipu kyydistä. Sidonta siis aina hinattavan pyöristä dollyyn.
    Liian jyrkkä kääntäminen on ongelma kääntökelkka dollylle; kelkka kun toppaa rajoittimeen alkaa joko hinaajan perä, tai dolly itse pyrkiä kampeamaan sivuun, tai hinattava pois kyydistä jos on huonosti kiinni. Jos rajoitinta taas ei ole, niin hinattvan kyljet ottavat mittaa dollyn lokasuojista... kääntyväpyöräisillä nämä ongelmat ovat vähäisempiä mutta sillä ei voi juurikaan peruuttaa, kääntyväkelkkaisella taas voi, harkiten, kun on sekin nopea pyrkimään sivulle. Dollyjuttuja myös työkalut, koneet ja tarvikeet osiossa.
     
  11. cenote

    cenote 1st gear

    Tässä keskustelussa on paljon väärää ja virheellistä tietoa, unohtakaa muut puheet! Tämä kaveri puhuu 100% asiaa. Lisätään vain, että hinattavanlaitteen liikennevakuutus tulee hinaavasta eli vetävästä autosta. Muistakaa sitoa sitoa auton etupyörät tiukasti dollyyn, joka on ainoa oikea tapa kuljettaa dollyllä.
     
  12. poskisolisti

    poskisolisti 1st gear

    On sidottu muka lujasti kuormaliinoilla-mutta niin vaan on liinat katkeilleet tai irtoilleet röykytyksessä..peruuttaminen on sitte yhtä helvettiä ton dollyn kanssa vallanki jos on joku auto siinä päällä-se kääntyilee sitte epäloogisesti minne vaan!! :soosoo:
     
  13. chevy 4ever

    chevy 4ever 1st gear


    Ei se mitenkään epäloogisesti kääntyile!!! eikös se ole sama kuin täysperää peruuttelis, eli päin vastaisesti alotus ku puolikkaassa (tai auto ja peräkärry)...
     
  14. mke77

    mke77 Gearhead

    ......tämän peruutus ongelman saa korjattua piiiitkällä dollin aisalla.....tai ainakin rauhallisemmaks!!!

    ja liinan katkea minen loppuu kun sen laittaa vanteista kiine(tai rengasliinoilla pyörän ympäri)"kääntö pöytään" eikä dollin runkoon!!!!! tai sit semmoset liinat(5000kg) et kestää!!!!!


    noita liinoja on jos jonkin näköisiä nykypäivän!!
     
  15. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Väärinymmärrysten välttämiseksi täsmennettäköön, että dollyllä hinattavalla ajoneuvolla pitää olla voimassaoleva liikennevakuutus.
     

Kerro tästä muillekin!