Astron valot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Make, 26.10.2001.

  1. Make

    Make 1st gear

    Moro!

    Onko täällä joku joka ois laittanu Chevy Astroon takavaloihin ne sivuvalot toimintaan? Oisin kysynyt että miten se on toteutettu kun jos sinne laittaa 5w polttimon ni valo näyttää paljon kirkkaammalta kuin se varsinainen parkki ja lisäksi valo näyttää taaksepäin myöskin. Olen nähnyt muutamia joihin on tehty ko. sivuparkit ja ne eivät näy taaksepäin lainkaan...

    -Make-

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Make 2001-10-26 05:04 ]</font>
     
  2. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Muista myös pistää edestä ne vilkut palamaan himmeaästi. Eikö niissä ole erillinen polttimon paikka alempana kuvun alla? Oon ainakin joissain vastaan tulevissa Astroissa huomannut että niissä palaa vilkun keltasen lasin alla heikko tehoisempi polttimo alempana kuin itse vilkun polttimo.
     
  3. Make

    Make 1st gear

    Joo ne mulla jo toimiikin. Siellä on paikka parkkipolttimolle, johdot vaan on katkastu kun auto on tullu suomeen...
     
  4. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Törkkää sinne sivuvaloon 2 tai 3W 24 voltin polttimo, palaa puolella teholla sopivan himmeästi eikä tarvi uusia ikinä.
     
  5. Make

    Make 1st gear

    Ei se hyödyttäny mitää ku se näyttää myös taaksepäin sitä valoa! Pitäs saada silleen et näkyis vain sivulle! Ja sitä täs yritän kysellä et miten se on tehty, onko vuosimalleissa eroja takalamppujen suhteen vai onko sinne umpioon laitettu jotain kamaa ettei valo näy taaksepäin vai mikä täs nyt on systeeminä...????
     
  6. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Mitä haittaa siitä on että valo näkyy taaksepäin? Eikös vain parempi niin? Paat reilusti sinne vaan 5W polttimon.

    Niin juu, onko sulla kromisia tai vastaavia astinlautoja helmoissa? Niihin meinaan sopii todellä hyvin 3 kpl per sivu pieniä keltasia sidemarkereita.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yks vaihtoehto on, että joku on pistänyt sisällä olevat "kromatusta" muovista tehdyt "heijastimet" paskaksi, jotta laillinen takavalo näkyy myös sivulle ja sanonut katsastuksessa, että tälläset nää on aina ollu. Ota koko takavalokompleksi irti ja katso mitä se on syönyt.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    eikös nykyään saa palaa punainen sivulle jos se on yhteydessä takavaloon ....siis juuri niin kuin astrossa on ....mutta ei g20 /30 niissähän valo on erikseen
     
  9. Make

    Make 1st gear

    Juu haittaa se kun se on ruma silai et siel palaa taaksepäin 4kpl. lamppuja!! :smile: Sivuvalot löytyy astinlaudoista kyllä...
     
  10. Pasi

    Pasi 1st gear

    Kyllä ne takasivuvalot näkyy jonkinverran taaksekin. Ainakin vakiokuntoisissa valoissa.
     
  11. Make

    Make 1st gear

    Juu muttei nii paljoa ainaka ku ne normaalit takavalot! Mitä ihmettä niihin o mahdettu tehdä? Täytyy varmaa alkaa pysäyttelee niit ku näkee ja kysyä vaa rohkeesti :grin:
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    Sivuvaloista ja etuvilkuista lisää...

    Elvytin Dodge Ram Vanin etuvilkut parkeiksi, sieltä oli vain johto katkaistu ja samalla tuli tehtyä asiallisemmat maadoitukset, kun vuonna 89 maahantuontikunnostus oli turvautunut niihin kaappariliittimiin. Takasivuvalot toin takaisin elämään vesihiomalla sen mustan maalin pois; mutta kun ne on punaiset, onko kellään oransseja (siis keltaisia) Dodgen sivuvaloja? olisin kiinnostunut.

    Kannattaa muuten käydä läpi niitä kytkentöjä, sillä kaikki kaapparihässäkät ja satunnaisten taiteilijoiden viritykset saattaa aikojen saatossa aiheuttaa valojen himmenemistä.

    Ja jos ajovalot tuntuu heikkotehoisilta, niin ennenkuin mätät keulan täyteen Boschia tai Hellaa, niin rakenna ajovaloihin relekytkentä, ainakin Dodgen valot parani, nyt jopa vastaantulijat vilkuttaa, jos on pitkät päällä...
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Morjes tietäjät!! Miten saa vaniin (G30) etuvilkun palamaan koko ajan ja sitte vilkuttamaan ku tarvis vaatii.. Tuleeko jotenki releillä vai pelkkiä johtoja kytkemällä. Monissa vaneissa etu- ja etusivuvilkku vilkuttaa eri aikaan.. Niin, ja mistä ootte vetäny sidemarkeille piuhat? ryöstänkö takavalolta vai vedänkö piuhan eteen kytkimelle?? Kiitoksia..
     
  14. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Jos autossa on alunperin ollut oranssit parkit samassa yhteydessä vilkun kanssa, löytyy kuoren alta kaksinapainen polttimo. 5 W parkki palaa koko ajan ja vilkku on 21 W. Näin on todennäköisesti ollut, jos valkoiset parkit näyttävät jälkiasennetuilta. Vanissahan on alunperinkin äärivalot. Todennäköisesti johdot on vain katkaistu. Huonoa tuuria, jos johtoa on otettu pitempi pätkä pois. Äärivalojen tulee syttyä, kun parkit laitetaan päälle, eli edessä parkeilta, tai sille menevältä johdolta jo aikaisemmin ja takana takavalolta tai aiemmin johdolta.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo, mutta eikös edessä sivulla olevan äärivalon tule toimia äärivalon lisäksi myös vilkkuna. Eli kysymys kuuluu, miten saan äärivalon vilkkumaan ja palamaan parkkina yksinapaisella normaalilla lasikantaisella 5W polttimolla. Onko mahdotonta vai pitääkö jostain hommata 2napainen polttimo ja polttimopohja??
     
  16. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Ei mielestäni. Jenkeillä ei tänä päivänäkään ole pakkoa erilliselle sivuvilkulle. Mahdollisesi etuvilkun tulee näkyä vähän sivulle. Mutta äärivalot ei vilku. Suomessa taas esim. vanhan pikku-Corollan lokarin etureunassa olevan vilkun saa muuttaa äärivaloksi, mutta alkaen n. 85-87? sivuvilkku on pakollinen ja sen tulee sijaita lokarin takareunassa. Jotkut mitatkin sille on annettu. Jos haluat äärivalon vilkkumaan, se pitää hoitaa virtaa katkovalla releellä. Mahdollisesti se hoituu auton alkuperäisellä releellä. Jarruvalon palaessa ja laitettaessa vilkku päälle, jarruvaloltahan katkotaan sähköä. Edessä homma taas pelaa just toisinpäin eli valo syttyy. Omat harjoitukset tuli aikoinaan tehtyä yritys/erehdys-menetelmällä, joten tarkempaa ohjetta ei ole. Ehkä joku viisaampi jatkaa tästä.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kokeile seuraavaa:vilkulle tulee 2 piuhaa, toinen maa, toinen releeltä. Kun vilkku ei pala, releeltä tuleva piuha "antaa" maata. Ryöstä siitä piuha äärivalon maaksi ja äärivalon toinen piuha 12v:iin (parkkivalot).
    Kun vilkku ei pala, äärivalo palaa koska ryöstetty piuha antaa maata. Kun vilkku toimii se pätkii maa/12v /maa/12v eli silloin äärivalo toimii vilkkuna vuorotahtiin etuvilkun kanssa.

    Kaitsu
    Chevy Caprice STW 6.2 litre diesel
     
  18. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Siihen EI tarvi relettä! Sivuvalon ja vilkun polttimot sarjaan niin että sivuvalon poltin saa maita vilkun kautta. Kun laittaa vilkun päälle se syttyy ja sivuvalo sammuu.
    Sivuvilkku lokasuojassa vaaditaan 85-> jolloin vilkun pitää näkyä xx astetta etu- ja takaviistoon.
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joo ei tarvi ylimääräistä relettä... vilkku toimii omalla releellä jota tarkoitan!!

    Kaitsu
     
  20. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jeps, tarkoitinkin tuota edellistä viestiä missä höpistiin virtaa katkovasta releestä, vilkkurele on todellakin hyvä säilyttää.
     

Kerro tästä muillekin!