tulipahan vaan mieleen....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja mke77, 4.8.2006.

  1. mke77

    mke77 Gearhead

    tosiaan.... aerodynamiikasta olis kymysys

    toimiikohan auto samoin kuin vene/laiva?

    isot laivathan kulkee periaatteessa pienellävedolla, ja peräaalto "työntää sitä eteen päin... eli laivahan on pystyperisiä ja laivan syrjäyämä vesi tulee takaisin kun laiva me eteenpäin , joten perän terävä leikkaus kulma pyrkii tekemään "ilmataskua" perän keskelle mihin vesi tulee "voimalla" ja työntää laivaa eteenpäin? (olikohan tarpeeks vaikeesti selitetty)

    aatelinvaan ett onkohan autossa samaa ilmiötä? auton teräväperä leikkaus pyrkii tekemään "tyhjiötä" minkä ilmatäytää.... harvoinhan auton perä onkuin lentokoneen siiven takareuna.

    ja missä nopeudessa tämä ilmiö tapahtuuu....
     
  2. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear


    Hmm ei ole vesi mun purtiloita työnnellyt. Kone purjeet tai airot sen liikkumisen ovat aikaan saaneet. Tai sitten en ole riittävän fiksu.. :poff:
     
  3. Jza

    Jza Double Gearhead

    Koittaas vaikka soutaa veneperäistä paattia ja samanmoista, mutta tylpällä perällä. Tuntuu ettei jälkimmäinen mene mihinkään, vaikka kuinka repisi. Eiköhän se sama efekti tule ilmassakin ja pienilläkin nopeuksilla.

    Miksi muuten kaikki pisaralla pisimmälle kapistukset olisivat enempi vähempi sikarin tai veneen mallisia?
     
  4. Henkseli

    Henkseli Gearhead

    Aina, kun ilmavirta muuttuu laminaarisesta turbulenttiseksi vastus kasvaa. Auton perässä ja muissakin osissa, kuten esim. katon jälkeen virtaus on turbulenttista eikä siitä koskaan mitään hyötyä ole. Pisaran muotoinen auto kulkis pienimmällä löpömäärällä.
     
  5. Stance

    Stance Gearhead

    Fysiikan lakeja jos miettii niin tuossa mke77:n kuvaamassa tapauksessa laivaa työntävän peräaallon tulisi edetä nopeammin kuin laiva jotta työntävä voima syntyisi. Peräaallon voiman huomaa kyllä kun veneen vauhdin pysäyttää nopeasti jolloin peräaalto ehtii veneen ohi, mutta maalaisjärjellä tuntuisi että ei se peräaalto liikkuvaa venettä saavuta saati työnnä.

    Aerodynaamiikkaa sovelletaan käsittääkseni autoissa kahteen kohtaan:
    1. ilmanvastuksen minimointi, eli pyritään synnyttämään mahdollisimman vähän kitkaa
    2. ns. downforcen aikaansaanti esim. spoilereilla, eli pyritään pitämään auto tien pinnassa
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Aero- ynnä hydrodynamiikka, lempparit 1970-luvulta, kun yriettiin saada esim optimistijollat kulkemaan ns. lujaa.

    Esine, joka kulkee aineen (esim. vesi tai ilma) läpi, aiheuttaa pienimmän vastuksen silloin, kun se ei "jätä jälkeä". Esim pyörre veneen perässä toimii kuten käsijarru autossa. Tuosta syystä noita optimistijolliakin pyrittiin purjehtimaan niin, että peräpeilin ja pohjan kulma oli just veden pinnassa. Jos istuit liian takana, perä laahasi ja muut painoi ohituskaistaa ohi.

    Edellä mainitut pisaralla pisimmällä-vehkeet on hyvä esimerkki. Se "jättöreuna" eli esineen peräosa on jopa tärkeämpi kuin se keula tai etupää. Siksipä pakettiauto ei juuri kulje lujaa (ainakaan kevyellä kaasulla) kun se ladon mallinen perä aiheeuttaa vakuumin ja jarruttaa.

    Tuosta etupäästä vielä: Alan jannut kinasi joskus muinoin, pitääkö kölin ja peräsimen etureuna olla elliptinen vai paraboolinen.

    Lopuksi: vähiten vastusta aiheuttaa kappale, joka on kuin lentokoneen siiven kaksi yläpuolta yhdistettynä.
     
  7. herrakani

    herrakani 1st gear

    Lentokoeet pysyy ilmassa 5 elementin avulla.

    1. siiven aiheuttama nostovoima
    2. moottorin antama työntövoima
    3. sivuttaisvoima
    4. lentokoneen massa
    ja joista tärkein
    5. raha

    Nämä elementit tulee pitää tasapainossa. Aina jos yrittää kasvattaa yhtä, muut pyrkivät suhteessa vähenemään. Näin ainakin mulle luennoitiin joskus.
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead

    Tän huomaa myös kiväärillä, kun vertailee saman painoisten luotien lentorataa, perinteisellä luodilla ja vaikkapa fmjbt (veneperä) luodilla.

    Jälkimmäinen lentää pirusti pidemmälle, kun ilmanvastus on pienempi. Huolimatta siitä että luodin kärki on lähes identtinen.
     
  9. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Just näin eli niinkun lentokoneen sivuperäsin (lentokoneen takaosassa se pystyssä oleva lapa..)
    :wink:
    Tämä asia tuli mullakin mieleen joskus nitrokisojen aikaan kun ääneen ihmettelin dragstereiden takasiipiä.. nimittäin minkä takia niiden pitää olla kiinni sellaisessa putkihässäkässä? Ihan niinkun entisajan kaksitasolentokoneiden stongat siipien välissä?!

    Eikö takasiivelle voisi tehdä lentokonemainen sivuperäsin jonka latvassa tuo alaspäin painava siipi olisi..? kuvittelis että ilmanvastus olis tällöin optimaalisen pieni kun maali ohitetaan neljänsadan vauhdissa. Tää saattaa olla kyllä harvinaisen tyhmä kysymys koska kylläkai tuotakin asiaa on jo mietitty ennenkin?!
    :odroll:
    Ehkäpä siinä olis jo liikaa sitä ohjaavaa vaikutusta tai sivutuuliherkkyyttä jota ei ratilla pysty kontrolloimaan tai sitten moottorin tuottamat pakosysäykset sotkee jo riittävästi tuota ilmanvirtausta jolloin tuolla ei ole merkitystä..
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ähvä ykkösissähän on tukivarretkin tuon kyseisen siiven mallisia, ja tietysti hiilikuitua (ainakin vuoden 2003 sauberissa mitä pääsin vierestä ihmettelemään). Varmaan halpoja valmistaa. :odroll:
     
  11. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Ei kai se hiilikuidun hinta tässä tapauksessa ole niin kynnyskysymys..?
    Meilläpäin kun tehdään kokonaan hiilikuidusta jopa 150 jalkaa pitkiä huviveneitä..
    :wink:
     
  12. Jza

    Jza Double Gearhead


    No ei. Eiköhän sekin ole sääntöjuttuja. En jaksa plärätä läpitte, mutta jos kerran ohc-tyyppiset koneet ja turbotkin on kielletty, niin eiköhän noikin. CroMo only...
     
  13. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Joo se on varmaan melko todennäköistä että säännöissä on kielletty tällainen rakenne.. Ainakin olis helppo uskoa näin!
    :odroll:
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Tehdäänkö "sukellusvenetehtaalla" jo niin suuria veneitä? Mun aikana oli 112 jalkainen se isoin!
     
  15. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    Tuollainen on nyt suurin: http://www.balticyachts.fi/Yachts/152/index.shtml
    Olin pari vuotta sitten tuon runkoa rakentamassa ja kun se oli pohja ylöspäin hallissa nii voin sanoo että aikamoinen laitos kyllä.. Nautor on hyvänä kakkosena 131 jalkaisensa kanssa jota olen myös ollu rakentamassa koko viime vuoden ja pitkälle tämänkin vuoden puolelle.
     
  16. mono

    mono 1st gear

    vertaa base bleed tykinammukset tai valojuova ammukset...
    eli alipaine hidastaa. Pienennä alipainetta pääset nopeammin perille...
    Kaksi kilpautoa kiertää rataa... jos he ajavat peräkkäin (peesaavat) niin pystyvät suurempaan nopeuteen yhdessä kuin yksistään.
    Ensimmäisen alipaineen täyttää toinen joten auto yksi pääsee helpommalla.
    sekavasti selitetty mutta molemmat autot jakavat tavallaan keskenään vastukset (ilmanvastus edessä ja alipaine takana) ja siten pääsevät helpommalla.
     
  17. Chevellecoupe64

    Chevellecoupe64 1st gear

    Ja vesijetti kulkee kovempaa kun pohja on "hiottu"eikä lakattu+vahattu.....täst on väännetty kättä monen veneukon kans....Ajatus oli aluks nii et hiottuun pohjaan jää kiinni enempi ilmaa=vastusta vähempi???Kiillotetussa tarraa pinta jännitys kiinni????
    Hiotulla vakiojetin pohjalla voitin SM-kultaa vuonna-92....verrataanko touppinkiiin
     
  18. vespa68

    vespa68 Gearhead

  19. gomopar

    gomopar Gearhead

    Näin maailmalla :D

    http://www.south1967.com/images/Gasser% ... ster_b.JPG
     
  20. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

Kerro tästä muillekin!