Torsenin öljy ongelma.. Palannuttako?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Rover v8, 13.8.2006.

  1. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Kaarassani on Quaifen torseni, peräremontin jälkeen ajettu about 4000tkm.
    Kaupunkia +2500km ja maantietä +1500km
    Ei ulise eikä rohise, kaikki laakerit uutta, myös lukko uusi. Välitys vanha ajettu ?km:ä? Välityksessä (hampaissa) ei ollut mitään sanomista.
    Välykset ok, tarkistettu 2000km kohdalla, kaikki arvot olivat valmistajan minimi ja maksimin välissä.
    Kuvassa olevalla peräöljyllä ajettu nyt noin 2000km sisältää 1500km maantietä, ja näyttää suht mustalta, suurin piirtein samalta kuin moottoriöljy, mutta hiukka harmaampaa jos on paljon, kallistelin hiukka purkkia, ja reunoilla näkyy puhdas öljy. Oikein mini,mini maalisen vähän näkyy metallipaloja, yks tai kax siellä täällä.
    Ei voi sanoa että öljy olisi oikein harmaata, vaan pikemminkin mustaa valkosessa mukissa, sormissa öljy näyttää ihan uudelta, ja juoksevana tyhjennys hetkellä näyttää puhtaalta, ainoastaa purkissa hiukka tummaa.
    Oon vaihtanut öljyt about 10kertaa ja aina sama homma. Että onko tämä normaalia torsenilta?
    Yhdessä entisessä autossa samanlaista/väristä öljyä, ja siinä oli perä hiljanen myös, Onhan noita öljyjä vaiheltu, mutta en oo silleen katellut niiden väriä, aina sormiin pikkasen kokeillut ettei lastua tunnu olevan.
    Entisessä perässä joka oli rikki, huusi ja vollas, siinä oli oikein hopeista öljyä vaikka ajettu 500km. Sormissa huomas heti että niinkuin ois hopea maalia..

    http://img162.imageshack.us/img162/9343/ljykb4.jpg

    Hyvin tuntuu lukko pelittävän, ei mitään ongelmaa ole ollut.. Öljynä gl5 sta..
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Torseni käy kuumana ja esim. rata-ajossa jäähdytin on puolipakollinen, jos useampia kierroksia ajetaan.
     
  3. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Nyt kyseessä katuauto, lievästi viritelty versio. Ei ainakaan maantie ajon jälkeen öljy polttavan kuumaa ollut, mutta lämmintä kuitenkin.
    Meinaakko että tarttis laittaa jäähdytin perälle?
    Voisko viskositeetin vaihto auttaa? Pykälää paksumpaa öljyä mitä auton käsikirja suosittelee? :eek:
     
  4. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Eipä kait siihen jäähdytintä siviiliajoon tarvita. Mitä öljyjä olet käyttänyut, EP-lisäaineistettuja, GL-4 vai GL-5? Oletko käyttänyt RedLinen öljyjä?
     
  5. nova 350cid

    nova 350cid 1st gear

    Miten tommonen peräöljyn jäähdytys toteutetaan? Ajattelin hommata torsenia ensi kaudeksi rataleikkejä varten?
     
  6. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Öljynä on Esso 75w 90 GL-5sta.. Sitä meillä on kotona jonkun verran 20 litran purkissa. (hyvä vaihella hiukka useemmin kun sitä on niin paljon) Meinasin että ostaisin vaikka castrolin synteettistä öljyä seuraavaksi ja kokeilen sillä.? Ensimmäisen 200km aikana öljy on puhdasta, 500km matkan jälkeen öljy on saman näköstä kuin nyttenkin vaikka ajettu 1500km, mitään muutosta ei ole tullut väriin. Öljy ei haise palaneelle, ja stefat on kunnossa ettei väri niistäkään pitäis liueta. Mitään mekaanista vikaa/jälkeä en ole löytänyt vaikka puoli akselia purkanut, Jospa tuo sitten on ominaisuus että se "polttaa" värjää ton öljyn..? :mad: Särkyy sitten ku särkyy, niin löytyyhän se vika sitten.
     
  7. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

  8. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    En nyt kaikkea jaksanut lukea :(
    Voihan se olla että tuo torseni polttaa sen öljyn mustaksi noissa tiukoissa toleransseissaan?
    Sanotaan näin että en aja sieltä nätimmästä päästä, jolloinki tulee suttailtua 8) Pitäs varmaan käydä ajamassa ja sitten mitata vaikka pinta lämpömittarilla perän kuoren lämpötila ja ihmetellä että onko nyt viisaampi :rotfl:
    Tai pitäs ajaa pappa tyylillä ja katsoa tummuuko öljy? Ei viittis perää/torsenia purkaa ja katsoa onko siellä sateenkaaren värejä niinkuin yhdessä topikissa tais lukea?
    Sitä en nyt oikeen ymmärrä että onko tuo öljyn tummuminen sitten huono asia? Eikö öljy mene huonoksi ajan kanssa muutenkin? Nopeemminhan se vermaan huononee/menettää tehoa jos se tummuu?

    Pask.. myivät prkl.. :argue:
     
  9. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    80-luvulla oli volvon rata-autossa sähköpumppu kierrättämässä öljyä , jäähdytin kenno oli auton alustassa akselin lähellä,,,pumpun ulkonäöstä tuli mieleen sähköinen bensapumppu
     
  10. Denny Crane

    Denny Crane 1st gear

    Tai hihnapyörä pinionille ja pumppu siihen.. Noin ne rataautoissa aikaisemmin ennen sähköpumppuja tekivät. Tosin toi sählöpumppu olis helppo..
     
  11. garagektc

    garagektc Gearhead

    ja sähköpumpun voi laittaa päälle pienen ajon jälkeen niin ei tarvi sitä margariinia pumpata...normaaliajossa olevassa autossa varmaan termostaattiohjaus viisasta. ainakin mocalilla oli semmoisia termareita jotka menee päälle 100 ja sammuu 82 asteessa. (asteissa voi olla jonkun asteen heitto, vedetty muistista)

    näköjään omaankin projektiin sitten joutuu kyseisen jäähdytyksen laittaa. taas goodbye euroille.

    mitä äsken noita systeemeitä kattelin niin tietysti kahta eri ohjetta sijoituskorkeudelle löytyi. toisaalla sanottiin että kamoja voi sijoitella öljypinnan yläpuolelle toiset taas alapuolelle. varmaan kannattaa asennusvaiheessa huomioida tämäkin seikka, ettei pumpun sammuessa valu coolerin sisältö perään. seurauksena voi olla pientä tihkumista...
     
  12. nova 350cid

    nova 350cid 1st gear

    Töissä teollisuusvaihteiden mineraali öljy tummuu kahdesta syystä:

    1. Öljyssä on rautaa
    2.Öljylämmennyt yli 100 asteeseen.

    Toiseksi EP lisäaineet hajoavat kaikki kerralla 110 asteessa ja turvalisen rajana on n. 100 astetta. Öljyn hapettuminen on myös voimakasta korkeammissa lämpötiloissa ja kasinkertaistuu aina kun lämpötila nopusee 10 astetta.

    Noi pätee myös peräöljyille...aika samaa kamaa on.
     
  13. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Kattelin jenkkilästä perä öljyn jäähyttäjä kittien hintoja.
    Mocalin kitti sisälis kennon, pumpun, letkut ja nippeleitä hinta tais olla 6 tai 800 rollarin luokkaa, rupes hirvittämään niin oli pakko poistua kykeiseltä sivulta. Kaippa noita halvemmallakin saa, en tarvi ku sen pumpun vaan, kennojahan saa vaikka romikselta tai ei uuskaan paljoa maksa.
    Bensa pumppu ei varmaan jaksa pumpata öljyä? :eek:
     
  14. p.levonen

    p.levonen 1st gear

    kyllä se pumppu varmaan jaksaa pumpata öljyä,,,uskoisin että ongelmaksi muodostuu pitempiaikaisessa käytössä öljyn korkea lämpötila,,
    eipä tuo kallis kokeilu olisi jos esim romikselta hommaa pumpun, termari ohjaamaan sitä kiertoa. avuksi voisi laittaa pienen puhaltimen kennolle jos sitä ei saa kunnolla ajoviimaan ,,itse laittaisin sen kennon kuitenkin sinne auton alle akselin lähelle.
     
  15. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Jos laittaa pumpun syvimpään kohtaan järjestelmässä, kennon taakse.. Silloin litkun lämpö tokko on hirveä. Kennollekin voi lattaa fanin tai ostaa fanillisen kennon.. Itsellä maksoi V8 GM:n 1/4 osan jäähdyttimestä peittävä "Four seasons" laatikonjäähdytin kenno Rautakummulta 85 € ..

    Jos semmoisen soveltaisi auton alle taakse miltei vaaka-asentoon, pistäisi scoopin keräämään ilmaa pohjavirtauksesta ja pistäisi pienen termariohjatun flektinkin sinne sisään.. Samalla termarilla ohjaisi pumppua ja flektiä..

    Hintaa vois tulla kamoille joku 200-400 €?? Riippuen käden taidoista / siis omista tai kaverien. Ostaen korjaamosta varmaan €€€ $$$ kalliimpi?
     
  16. garagektc

    garagektc Gearhead

    se mocalin pumppu maksaa yksinään 180 USD.
    mainostavat että litkujen lämmöt saa olla about 300F.
    virtausta 1-2 GPM.
    pumpussa on sisäänrakennettu jäähdytyspuhallin, eli pumpun lämpöjen pitäis pysyä kurissa.

    oma katiska saa kyllä tommosen pumpun talven mittaan. mitähän tommoselle normi bensapumpulle tapahtuu kun lämmöt nousee 90 asteen tienoille? tiivisteet, puslat jne.
    vituttais ehkä hiukan kun roiskis radalle öljyä. tuota kun ei oikein näe ajaessa jos pettää, mutta varikollinen ystäviä varmasti taputtelis päähän kun koko kierroksen öljyäis...
     
  17. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    No ei tuo pumppu hirveän kallis ole, samoissa hinnoissa pyörii bensapumput..
    Soitin juuri Esson tekniseen neuvontaan, he sanoi että öly tummuu sen takia jos siellä on rautaa, tai muuta likaa, tai sitten sen takia jos öljyn lämpötila menee yli 100 asteen niin se rupeaa hapettumaan jolloin tapahtuu tummumista ja ep lisäaineiden huononemista/tehon menetystä, vaikka perus öljy olisi vielä hyvää, niin ep lisäaineet kadonneet jolloin pintapaineiden kesto huononee plääp plääp plääp.. :rotfl:
    Pitäs varmaan kehitellä joku mittari tuonne että näkis edes suuntaa antavaa tietoa, ja on tuo pumppu varmaan sitten pakko ostaa..
     
  18. Rover v8

    Rover v8 Gearhead

    Mittailinpas laserkäyttösellä pintalämpömittarilla perän lämpöjä, takakannessa 53 astetta ja pinionin/lautaspyörän kohdalla 55 astetta parhaimmillaan,
    molemmat mitattu samaan aikaan suoraan ajosta. ~15-20km maantietä/sekaajoa, 2 kunnon lähtöä peräkkäin lämmöt 53 asteen luokassa ja sitten mutkasta tietä jonnin aikaa, Korkein lämpötila tuli mutkatien jälkeen 55 astetta.
    Ulkolämpötila about 22 astetta.. Välillä myös tehty pistokokeita, mutta ovat 53 asteen luokassa.
    Oisko öljyn lämpö about vajaa 70 astetta kun perän kuoren paksuus kuitenkin on useampi milli?
    Pitää ostaa tarvike lämpömittari ja kyträtä se vielä tonne koekaniinix. Eli toistaiseksi ei ole vaaran paikkaa vielä, mutta lämpömittari kertoo sitten totuuden...
    Mut pitää vielä seurailla tolla laitteella kun se on lainassa maanantaihin asti.

    Jarrulevyt edessä (jäähytetyt) kävi normaalissa ajossa 65 asteen luokassa takalevyt 55asteen luokassa,
    4-1 pakosarjat (eristenauhaa päällä) about 190 puolesta välistä pakosarjaa, sitten 4-1 satsin jälkeen tuleva onko se nyt toisi putki oli 140asteen luokassa heti siitä kohtaa mistä 4 putkea yhty yhteen..
    Öljytkin tuli mitattua. Öljyn lämpö mittarin mukaan 85 ja ton pintalämpömittarin mukaan 84, hiukka eri kohdasta mitattu kuin missä on mittarin anturi.. Et vaikuttaa vähä?
     

Kerro tästä muillekin!